• 0

eenmanszaak onderbrengen in bv of bv staken?

Hoi higherlevers! Ik ben in 2002 begonnen met een eenmanszaak, waar ik ongeveer 10k omzet heb jaarlijks, ik heb ongeveer € 6000,- aan kosten (waaronder ook huur van een deel van mijn koopwoning, autokosten voor privéauto, veel kosten leveren mij privé dus iets op, dit is terug te vinden in mijn IB aangifte), dus geen noemenswaardige winst.

Daarnaast ben ik sinds 2006 voor 65% mede-eigenaar van een BV, die ongeveer 20k omzet heeft en door tegenslagen in 2008 heb ik de BV 10k geleend zodat wij onze leveranciers konden betalen. (Tegenslagen: Onze bedrijfsruimte kostte bakken met geld door wateroverlast en daardoor raakten wij al onze investeringen kwijt en moesten verhuizen. Wij bleven uiteindelijk achter met een flink bedrag aan openstaande facturen. De helft daarvan is met die 10K betaald en de andere helft in de loop van 2009/2010) Ook stelden wij alles wat geld kostte zolang mogelijk uit.

In 2009 & 2010 hadden wij daar bovenop veel klanten die veel te laat of niet alles betalen. De omzet blijft ongeveer gelijk, tot januari 2010 ontvingen wij allebei een klein bedrag aan salaris/onkostenvergoeding (€500,-pm), maar dat is inmiddels niet meer zo. Goede nieuws is: Er zijn geen schulden aan derden en als er nu geld binnen komt, dan kunnen wij daar de lopende rekeningen van betalen...en in 2011 zal er ook geld over zijn voor privéontrekking/salaris. In 2010 was er een winstsaldo van 9k, maar geen geld op de rekening/contant.

De andere mede-eigenaar heeft nu, gezien de schulden die de BV heeft aan mij, aangeboden uit de zaak te stappen.

Wat is nu verstandiger? De BV staken en de klanten overhevelen naar mijn eenmanszaak OF mijn activiteiten van de eenmanszaak onderdeel maken van de BV? Graag jullie mening!

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dat is een keuze waar heel veel over te zeggen is, maar de conclusie zal zijn dat er op basis van deze informatie geen keuze valt te maken. Een derde optie is om de situatie te laten zoals die nu is, dus een BV en een eenmanszaak naast elkaar.

Gelet op de bedragen zal vanuit fiscale overwegingen een eenmanszaak vermoedelijk gunstiger zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar