• 0

TNT Post frankeermachine perikelen

voor de verzending van onze busstukken (T-shirts) maken wij gebruik van een frankeermachine. We worden echter regelmatig geconfronteerd met naheffingen. Een beetje onderzoek toont aan dat we daar in de meeste gevallen NIETS aan kunnen doen!

Frankeermachinezegels worden in het sorteerproces op geen enkele manier gemarkeerd als ‘gebruikt’. Dat houdt in dat de ontvanger (in de meeste gevallen onze klant) het zegel gewoon opnieuw kan gebruiken! Bijna iedere klant die spullen retourneert (wij verzenden kleding) doet dat op die manier! Dat betekent dat wanneer de klant de artikelen op een dusdanige manier weer inpakt dat het doosje NIET meer door de brievenbus past (of met het nodige propwerk), er een naheffing volgt. Echter, volgens het zegel zijn WIJ de verzender!!!

De naheffing krijgen wij dus gepresenteerd, terwijl we geen schuld hebben aan de onderfrankering. Voorgaande is eenvoudig aan te tonen. Bij sommige onderfrankeringen (die terug zijn te zoeken in hun systeem) zijn we namelijk zelf de geadresseerde. U zult het met mij eens zijn dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat wij onszelf stukken sturen (die dan ook nog eens te dik zijn en een naheffing opleveren).

Natuurlijk is er een vangnet voor dit probleem; de TNT baliemedewerker zou moeten controleren of de datum en adres/postcode overeen komen met de plaats van aanbieden en de actuele datum. Dit vangnet blijkt echter in de praktijk niet te werken. We hebben dit zelf getest door een reeds gebruikt zegel enkele maanden later nog eens te gebruiken. Geen probleem, dit werd zondermeer geaccepteerd. De baliemedewerkers hiervoor opnieuw instrueren zal niets opleveren, daar een groot deel van de baliewerkzaamheden wordt uitgevoerd door kassières in de plaatselijke supermarkt of boekenzaak.

 

Om kort te gaan:

In theorie is het misschien geregeld, maar in de praktijk kan een kwaadwillende klant onze doos doorsturen naar iedereen, met ONS zegel erop, en een aantal bakstenen erin. Dit wordt een forse onderfrankering waarvan wij de rekening krijgen. Wij kunnen dit op geen enkele manier voorkomen en deze situatie heeft ons al te veel tijd en geld gekost.

 

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit probleem?

 

groet,

Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ai, dat is inderdaad wel een flinke tegenvaller ja. Ik heb ook weleens dat ik moet bijbetalen, maar dat gaat dan vooral om postzendingen die niet door de brievenbus 'blijkt te passen'. We controleren het wel al zelf, maar ik heb er verder geen tijd in gestopt omdat de aantallen wel mee valt en het soms ook wel kan kloppen (kralen kunnen over elkaar heen schuiven, als je even schudt past het weer door de brievenbus maar niet iedere medewerker neemt daar de moeite voor). Een heel enkele keer heb ik ook onderfrankering maar dat is maar eens in de 3 maanden en dan maar een paar stuks, procentueel gezien dus zeer weinig.

 

Wat je desnoods zou kunnen doen is stoppen met frankeermachine en voortaan 'port betaald gemengd' doen. Een kennis gaat daar nu op overstappen omdat het goedkoper lijkt uit te pakken voor hem dan met frankeermachine. Daar zul je dit probleem niet meer hebben.

Link naar reactie
  • 0

Is dat ook goedkoper als 95% van onze zendingen busstukken zijn?

En moeten dan alle zendingen eerst aangemeld worden? (geen idee hoe het werkt...)

Op dit moment komt er een adressticker uit ons systeem en hoeven we alleen een zegel erop te knallen. Gaat supersnel!

Dat is wel de reden dat we een frankeermachine gebruiken.

Bovendien denk ik niet dat IK hier naar een oplossing moet zoeken. Ik vind dat TNT steken laat vallen als ze dit niet dichtspijkeren. Gewoon zo'n ouderwets stempel eroverheen! Klaar. Niemand die zo'n zegel nog weer gebruikt...

Link naar reactie
  • 0

voor de verzending van onze busstukken (T-shirts) maken wij gebruik van een frankeermachine. We worden echter regelmatig geconfronteerd met naheffingen. Een beetje onderzoek toont aan dat we daar in de meeste gevallen NIETS aan kunnen doen!

Frankeermachinezegels worden in het sorteerproces op geen enkele manier gemarkeerd als ‘gebruikt’. Dat houdt in dat de ontvanger (in de meeste gevallen onze klant) het zegel gewoon opnieuw kan gebruiken! Bijna iedere klant die spullen retourneert (wij verzenden kleding) doet dat op die manier! Dat betekent dat wanneer de klant de artikelen op een dusdanige manier weer inpakt dat het doosje NIET meer door de brievenbus past (of met het nodige propwerk), er een naheffing volgt. Echter, volgens het zegel zijn WIJ de verzender!!!

De naheffing krijgen wij dus gepresenteerd, terwijl we geen schuld hebben aan de onderfrankering. Voorgaande is eenvoudig aan te tonen. Bij sommige onderfrankeringen (die terug zijn te zoeken in hun systeem) zijn we namelijk zelf de geadresseerde. U zult het met mij eens zijn dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat wij onszelf stukken sturen (die dan ook nog eens te dik zijn en een naheffing opleveren).

Natuurlijk is er een vangnet voor dit probleem; de TNT baliemedewerker zou moeten controleren of de datum en adres/postcode overeen komen met de plaats van aanbieden en de actuele datum. Dit vangnet blijkt echter in de praktijk niet te werken. We hebben dit zelf getest door een reeds gebruikt zegel enkele maanden later nog eens te gebruiken. Geen probleem, dit werd zondermeer geaccepteerd. De baliemedewerkers hiervoor opnieuw instrueren zal niets opleveren, daar een groot deel van de baliewerkzaamheden wordt uitgevoerd door kassières in de plaatselijke supermarkt of boekenzaak.

 

Om kort te gaan:

In theorie is het misschien geregeld, maar in de praktijk kan een kwaadwillende klant onze doos doorsturen naar iedereen, met ONS zegel erop, en een aantal bakstenen erin. Dit wordt een forse onderfrankering waarvan wij de rekening krijgen. Wij kunnen dit op geen enkele manier voorkomen en deze situatie heeft ons al te veel tijd en geld gekost.

 

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit probleem?

 

groet,

Marcel

 

 

 

Ik heb zojuist de mededeling gekregen dat ik uit "coulance "de naheffing niet hoef te betalen. Dit was de derde keer dat ik om de een of andere reden naheffingen op brievenbuspost zou moeten betalen. 2 weken geleden , na controle van de factuur , gewoon bij TNT gebeld dat het onmogelijk is dat onze A4 enveloppen niet door de bus gaan. Wij versturen er rond 1000 per jaar met min of meer dezelfde inhoud , meestal t-shirts . Dan worden er willekeurig een stuk of 5 uitgepikt en die passen dan niet door de brievenbus : naheffing rond EUR 40,00 . 2 dagen geleden kwam een email met de uitleg wat brievenbuspost is en de opmerking dat mijn zendingen niet door de brievenbus passen. Ik heb de mevrouw van de TNT gevraagd mij de gegevens van deze zendingen ter beschikking te stellen, zodat ik kan bewijzen dat deze pakjes wel door de brievenbus passen. Omdat TNT dit blijkbaar niet kan, werd hier helemaal niet op ingegaan , "coulance " naheffing wordt terugbetaald. Ik kan iedereen aanraden net zo te handelen. Het kan gewoon niet waar zijn , dat TNT willekeurig naheffingen berekend zonder enig bewijs. Men gaat er blijkbaar vanuit, dat de meesten het niet merken of gewoon zo maar betalen.

 

 

Wat Marcel beschrijft kan ik niet bevestigen, omdat zulke gevallen mij niet bekend zijn , maar uitsluiten kan ik het ook niet. Het heet wel TNT maar er zitten noch steeds dezelfde ambtenaren uit de PTT tijd aan het roer, het woord klantvriendelijkheid bestond toen nog niet.

 

groet ,

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

't Wordt steeds gekker...

Al zeker twee maanden geen problemen (na op verzoek onze standaard bus-doos naar TNT post te hebben gestuurd)

Vorige week een forse factuur met maar liefst 14(!) naheffingen voor onderfrankering. Uit m'n hoofd een kleine €70.

Ik heb dit weer bij de TNT medewerker neergelegd die ons de vorige keer goed heeft geholpen. Vandaag bericht:

 

Een uitdraai van de gegevens van desbetreffende zendingen. Wat meteen opvalt is dat er van de 14 maar liefst 6 stuks zijn doorgekruist met de melding 'CORRECTIE'. Wat blijkt: Op de uitdraai staan de afmetingen en die vallen keurig binnen de vastgestelde afmetingen!!! Ze proberen het gewoon, en als je om opheldering vraagt blijkt uit hun EIGEN informatie dat ze je gewoon belazeren!!!

 

Na wat verder speuren in de uitdraaien valt me nóg iets op:

Twee van de ondergefrankeerde stukken gaan naar een bedrijf in Leeuwarden. Eén naar het postadres en één naar de postbus. Bovendien komen van beide zendingen de afmetingen niet overeen met de door ons gebruikte dozen en bubbel-enveloppen (slechts twee formaten). Wat nog gekker is: zowel het adres, bedrijfsnaam of zelfs de postcode komen NIET in ons bestand voor! Aangezien ALLE bestellingen bij ons via de site gaan, zou er iets van die gegevens terug te vinden moeten zijn. Helemaal niets. Ik heb geen ENKELE connectie met dat adres kunnen terugvinden, maar volgens TNT post is de frankering gebeurd met ONS frankermachinenummer.

 

 

Iemand een creatief idee over wat hier aan de hand kan zijn?

Link naar reactie
  • 0

Iemand een creatief idee over wat hier aan de hand kan zijn?

 

Het creatieve idee is dat de directie bedacht heeft dat dit soort correctieberichten een leuke extra bate is voor tnt, maar dat zou laster zijn en dat zal ik dus maar niet willen noemen. Wel is het opvallend dat wij ook ineens meer correctieberichten krijgen, terwijl de weegschaal op de elektronisch frankeermachine toch geacht mag worden hetzelfde gekalibreerd te zijn als de weegschalen van TNT.

 

Misschien weegt tnt de post nadat het in een regenbui is geweest ;)

Ik zou het niet weten.

 

Twitter er eens over. TNT heeft een webcare op twitter.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat nog leuker is is dat de dozen kennelijk ook regelmatig groeien of krimpen! :-)

Volgens hun eigen gegevens soms ineens een halve centimeter korter of langer. En dat voor een stevig doosje dat door de brievenbus gaat? haha...

 

Joost, ik heb je advies opgevolgd. Ben niet zo'n Twitteraar, maar wie weet wordt het opgepikt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.