• 0

Vragen over de belastingaangifte

Beste ondernemers,

Ik heb mij op 1 Januari 2010 ingeschreven bij de KvK. Dit had ik misschien achteraf beter niet kunnen doen. Er is helaas van ondernemen niet veel terecht gekomen, deels door mijn studie maar het is vooral mijn eigen schuld geweest doordat ik bij vele eigenlijk maar kleine tegenslagen het er bij heb laten zitten. Ik heb een paar domeinnamen gekocht, maar omdat ik te krenterig ben geweest het 1 en ander uit te besteden ben ik niet veel verder gekomen dan af en toe een paar marktplaats advertenties. Erg stom, en daar heb ik veel spijt van gezien ik verwacht om in ongeveer een half jaar afgestuurd te zijn en ik echt wil ondernemen.

Nu ben ik met nieuwe energie aan het jaar begonnen alleen loop ik tegen de belastingaangifte van 2010 aan. Mijn sterke punten vind ik zelf vooral marketing en mensenkennis, maar van belastingen en administratie heb ik echt geen kaas gegeten. Ik snap het nut er zeker van, maar doordat het mij echt niet ligt is het moeilijk om dat allemaal in mij op te nemen. Ik heb dan ook een paar vragen. Ook vind ik soms nogal wat tegenstrijdige info.

1.Voor mijn inkoopadressen heb ik eigenlijk geen kvk nummer nodig. Ik snap dat het professioneler overkomt, maar klopt het dat als ik geen kvk nummer heb aangevraagd en als particulier verkoop ik tot 10.000 euro belastingvrij mag bijverdienen? Ik heb het afgelopen jaar een kleine omzet gedraaid van €2612,37. Ik weet niet in hoeverre het relevant is maar met een bijbaantje dat ik destijds had heb ik €3536,- bijverdiend.

2.Met deze lage omzet voldoe ik natuurlijk niet aan het urencriterium, en ik ben bang dat ik dan ook gewoon inkomstenbelasting moet betalen. Zijn er eventueel nog andere regelingen of kortingen nodig omdat mijn verzamelinkomen zo laag is?

3. Ik moet de precieze wint over mijn omzet nog uitrekenen. Ik heb alleen op 2 advertentiesites verkocht, en dezelfde artikelen gingen vaak weg voor totaal verschillende prijzen, afhankelijk van wat mensen er voor wouden geven. Het meeste zal ik kunnen nakijken, maar ik heb het afgelopen jaar niet altijd precies genoteerd wat ik heb verkocht voor een bepaald bedrag. Is dit noodzakelijk.

Sorry voor mijn wellicht wat domme vragen, maar ik verzeker jullie dat ik er dit jaar tegenaan zal gaan en mijn steentje zal bijdragen aan higherlevel ;)

Met vriendelijke groeten,

Bart

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Bart,

In je vragen zie ik dat je alleen de inkomstenbelasting (IB) interessant vindt, maar de omzetbelasting (OB of BTW) is ook aan de orde.

Je vragen:

1) Ondernemers moeten zich aanmelden bij de KvK en die beslist dan of je wel of niet wordt ingeschreven. 10.000 euro belastingvrij bijverdienen? Iig niet voor de BTW. Als je voor die belasting ondernemer bent, en dat ben je al snel, moet je BTW rekenen aan je klanten en die BTW afdragen aan de fiscus, tenzij je onder de KOR-grens valt (zoek die maar even op).

Dan de IB: Met die omzet zal je n.m.m. resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) aan moeten geven op je IB-aangifte (omzet minus kosten).

2) Hoogte van de omzet heeft niets te maken met het urencriterium. Maar zoals gezegd dat speelt n.m.m. niet omdat je geen winst uit onderneming hebt, maar ROW.

3) Ja dat is noodzakelijk (bij wet verplicht) en wel zo slim ook, anders weet je zelf niet wat het resultaat van je inspanningen is geweest.

groet,

John

• 1

Nu ben ik met nieuwe energie aan het jaar begonnen alleen loop ik tegen de belastingaangifte van 2010 aan. Mijn sterke punten vind ik zelf vooral marketing en mensenkennis, maar van belastingen en administratie heb ik echt geen kaas gegeten. Ik snap het nut er zeker van, maar doordat het mij echt niet ligt is het moeilijk om dat allemaal in mij op te nemen. Ik heb dan ook een paar vragen. Ook vind ik soms nogal wat tegenstrijdige info.

Waarom wil je het dan in vredesnaam zelf doen? Ieder zijn vak, richt je vooral op de marketing en mensenkennis en laat belasting en administratie over aan een expert. Als je de tijd die jij stopt in het doen en begrijpen van de werking van administratie en belasting steekt in marketing heb je de kosten van je boekhouder er in no-time uit - lijkt mij een no-brainer :-\

1.Voor mijn inkoopadressen heb ik eigenlijk geen kvk nummer nodig. Ik snap dat het professioneler overkomt, maar klopt het dat als ik geen kvk nummer heb aangevraagd en als particulier verkoop ik tot 10.000 euro belastingvrij mag bijverdienen? Ik heb het afgelopen jaar een kleine omzet gedraaid van €2612,37. Ik weet niet in hoeverre het relevant is maar met een bijbaantje dat ik destijds had heb ik €3536,- bijverdiend.

In dit land kun je niets belastingvrij verdienen, in ieder geval niet zonder de wet te breken... Het kan wel zo zijn dat je geen belasting hoeft te betalen, en ik denk dat je daar op doelt. Reken even mee (en ik rond af!):

Te betalen IB: € 0,00

Arbeidskorting: € 1.400,00

Algemene heffingskorting: € 2.000,00

Totale verschuldigde IB: € 3.400,00

IB valt in eerste schijf, tarief 33,45%, totale winst waarover je geen IB hoeft te betalen is dus (€ 3.400,00 / 0,3345 =) € 10.100,00.

Dus als je enkel en alleen inkomen hebt uit je onderneming dan kun je tot € 10.100,00 winst maken zonder dag je belasting hoeft te betalen. Dit moet je wel aangeven in je aangifte IB. Als je er dus een baan naast hebt gaat deze vlieger niet op. Immers, dan komt die € 10k bovenop je bruto inkomen. En dan zit je al heel vlot in de 42%-sfeer.

Het gaat dus niet om bijverdienen, het gaat er om wat je in totaal in een jaar verdient hebt.

Enne, het staat buiten kijf dat jij ingeschreven moet staan bij de KvK.

2.Met deze lage omzet voldoe ik natuurlijk niet aan het urencriterium, en ik ben bang dat ik dan ook gewoon inkomstenbelasting moet betalen. Zijn er eventueel nog andere regelingen of kortingen nodig omdat mijn verzamelinkomen zo laag is?

Helemaal met John eens!

3. Ik moet de precieze wint over mijn omzet nog uitrekenen. Ik heb alleen op 2 advertentiesites verkocht, en dezelfde artikelen gingen vaak weg voor totaal verschillende prijzen, afhankelijk van wat mensen er voor wouden geven. Het meeste zal ik kunnen nakijken, maar ik heb het afgelopen jaar niet altijd precies genoteerd wat ik heb verkocht voor een bepaald bedrag. Is dit noodzakelijk.

Zie mijn opmerking bij 2, en bij de inleiding van dit verhaal. Je moet volgens goed koopmansgebruik een administratie voeren, als je dat zelf niet kunt of er gaat teveel tijd in zitten: laat dit voor je doen! Voor ZZP-ers kan dit meestal voor een vast bedrag dat goed te overzien is. Het geeft ook veel rust in je hoofd als je deze valkuil niet meer in kunt lopen.

Sorry voor mijn wellicht wat domme vragen, maar ik verzeker jullie dat ik er dit jaar tegenaan zal gaan en mijn steentje zal bijdragen aan higherlevel ;)

Daar houd ik je aan ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Beste John,

Ik weet dat dit niet voor de omzet belasting geld. Ik heb me inderdaad al verdiept in de KOR regeling. Gezien mijn kleine omzet val ik hier onder, en ik ben daarom ook meer geïnteresseerd in eventuele regelingen voor de inkomstenbelasting.

Een omzet van 2600 is inderdaad klein. De winst zal ongeveer 1500 zijn. Hier zitten ook een paar facturen bij, dus die zal ik sowieso als omzet voor mijn bedrijf moeten opvoeren. Ik kan helaas de tarieven niet vinden op de site van de belastingdienst, maar is het werkelijk voordeliger dit op te geven als ROW? Ik kan helaas de tarieven niet vinden op de site van de belastingdienst, maar ik zal er morgen even voor gaan zitten.

Dat de hoogste van de omzet los staat van het urencriterium weet ik. Ik bedoel hiermee dat ik vermoed dus niet in aanmerking te komen voor eventuele kortingsregelingen?

En voor je antwoord op de derde vraag, bedankt dat bevestigd mijn vermoeden.

Beste Dennis,

Ik neem nog geen boekhouder in de arm omdat ik het wel belangrijk vind in ieder geval zelf op deze manier er wat meer kennis van op te doen, maar vooral omdat ik op dit moment niet genoeg tijd heb voor dit bedrijf en het voor mij denk ik niet rendabel is een boekhouder te nemen. In de toekomst denk ik dat ik dit inderdaad sowieso moet doen.

Uit je opmerkingen over de vrijstellingen begrijp ik dat ik dus helemaal geen inkomsten belasting hoef te betalen? Ik heb in 2010 wel een bijbaantje gehad waarmee ik in 2010 €3536,- heb verdiend. Daarnaast heb ik een bescheiden omzet gehad met mijn eigen bedrijfje van €2612,37 waarvaan ongeveer €1.500,- winst.

Even ter bevestiging..

Ik geef mijn winst dan dus op als ROW, behalve dan de facturen die ik aan bedrijven heb geleverd? Het zou mooi zijn als dit kan, maar heb was achteraf dus voordeliger geweest om niet naar de KvK te gaan want dan had ik die kosten en die van het HBD niet gehad.

Heren voor zover al vast bedankt!

• 0

Ik neem nog geen boekhouder in de arm omdat ik het wel belangrijk vind in ieder geval zelf op deze manier er wat meer kennis van op te doen, maar vooral omdat ik op dit moment niet genoeg tijd heb voor dit bedrijf en het voor mij denk ik niet rendabel is een boekhouder te nemen. In de toekomst denk ik dat ik dit inderdaad sowieso moet doen.

Neem op zijn minst iemand in de arm die jouw administratief werk controleert. Ik kan je op een briefje geven dat dit rendabeler is dan de Belastingdienst het controle en correctiewerk laten doen :)

Uit je opmerkingen over de vrijstellingen begrijp ik dat ik dus helemaal geen inkomsten belasting hoef te betalen? Ik heb in 2010 wel een bijbaantje gehad waarmee ik in 2010 €3536,- heb verdiend. Daarnaast heb ik een bescheiden omzet gehad met mijn eigen bedrijfje van €2612,37 waarvaan ongeveer €1.500,- winst.

Even ter bevestiging..

Als dit het hele verhaal is: ja. Sterker nog, waarschijnlijk krijg je geld terug, de loonheffing die is ingehouden over je bijbaantje.

Ik geef mijn winst dan dus op als ROW, behalve dan de facturen die ik aan bedrijven heb geleverd?

??? ??? ???

Waarom zouden de facturen aan bedrijven niet onder de ROW vallen?

Het zou mooi zijn als dit kan, maar heb was achteraf dus voordeliger geweest om niet naar de KvK te gaan want dan had ik die kosten en die van het HBD niet gehad.

Nee, je hebt hierin geen keuze! Zoals ik al schreef: het staat buiten kijf dat je je moet inschrijven bij de KvK. Dit is niet iets wat je naar willekeur kunt aanvinken of niet, als je binnen de criteria valt ben je wettelijk verplicht om je in te schrijven in het handelsregister. Een economisch delict plegen is op den duur heel wat minder voordelig dan gewoon de luttele bijdrage voor de KvK betalen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Een omzet van 2600 is inderdaad klein. De winst zal ongeveer 1500 zijn. Hier zitten ook een paar facturen bij, dus die zal ik sowieso als omzet voor mijn bedrijf moeten opvoeren. Ik kan helaas de tarieven niet vinden op de site van de belastingdienst, maar is het werkelijk voordeliger dit op te geven als ROW?

Hoi Bart,

Net als met de inschrijving bij de KvK, is het niet aan jou om de keus tussen winst uit onderneming (WUO) of ROW te maken. Je kan wel proberen WUO aan te geven, maar als de fiscus goed kijkt zullen ze dat niet accepteren, vermoed ik.

Dat wordt ROW en dat is niet voordeliger, in tegendeel: je mist dan sowieso diverse fiscale aftrekposten, ook al mocht je aan je uren komen.

Verder begrijp ik je conclusie over die facturen aan bedrijven net zo min als Dennis. Graag even een uitleg wat je daarmee bedoelt.

Oh en Dennis heeft wat mij betreft ook gelijk over die adm. en fiscale bijstand die je nodig hebt. Is geen sneer naar jou (ieder z'n vak)

groet,

John

• 0

Sorry dat over die facturen zal inderdaad wel een stomme vraag zijn.. Dit is de eerste keer dat ik zelf de belastingaangifte invul. Ik moet dus waarschijnlijk een particuliere aangifte doen met resultaat overige werkzaamheden? En moet ik dan als bedrijf helemaal geen aangifte meer doen?

Of moet ik gewoon aangifte doen als bedrijf, en bepaald de belastingdienst of dit als Resultaat Overige Werkzaamheden belast word? Ik zou denken dat ik wel aangifte moet doen als bedrijf. Het bedrag is laag, maar het lijkgt mij toch gewoon winst uit een onderneming? En wat voor percentage zal ik dan aan inkomstenbelasting moeten betalen. Dan kan ik hier vast rekening mee houden..

Ik zal in ieder geval bedankt, en ik zal maar eens uitstel gaan aanvragen voor de aangifte. Hopelijk kan ik volgend jaar terug kijken op dit topic en er op lachen.

• 1

Hoi Bart,

Met de inkomsten uit je bedrijf kun je voor de inkomstenbelasting drie kanten op:

1) winst uit onderneming

2) resultaat uit overige werkzaamheden

3) niet belast, want fiscaal geen bron van inkomsten

Jouw inkomsten uit je bedrijf vallen n.m.m. onder 2 en worden dus niet gekwalificeerd als winst, maar je geeft ze dus wel op en daar betaal je inkomstenbelasting over. Houd rekening met pakweg 40 %.

Dus je eerste alinea uit je laatste post: ja, je moet een particuliere aangifte doen waarbij je bij resultaat uit overige werkzaamheden de inkomsten minus je kosten uit je bedrijf aangeeft.

Zo duidelijk?

groet,

John

• 0

Beste John,

Bedankt voor je antwoord. Wow, 40% dat is niet niks zeg :(

Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik ben benieuwd waarom het onder Resultaat uit overige werkzaamheden valt.

Ik vind 40% enorm veel zeker gezien mijn lage verzamelinkomen in 2010.

Klopt het dan niet wat Dennis van Dijk zegt, dat ik dus € 10.100,00 mag verdienen, en dat ik pas bij een hoger bedrag inkomstenbelasting moet betalen, en het bedrag dat ik verdien sowieso moet opgeven? Ik herhaal nog maar een keer dat de winst uit mijn onder onderneming (Of eigenlijk volgen jou dan ROW) +/- €1500,- is en ik in 2010 €3536,- heb verdiend met mijn toenmalige bijbaantje.

Kortom:

- Waarom valt mijn winst onder ROW en niet onder winst uit mijn bedrijf?

- Waarom moet ik een particuliere aangifte doen, en geen aangifte als bedrijf?

- Moet ik ook 40% belasting betalen over mijn winst, als mijn verzamelinkomen ruim onder de €10.000 zit?

- Ik log net in op het zakelijke gedeelte op de site van de belastingdienst. Ik probeerde elektronisch uitstel aan te vragen, maar ik kan het formulier uitstel inkomstenbelasting niet vinden tussen overige formulieren. Hebben meer mensen dit probleem?

Hopelijk kan iemand mij helpen bij deze vragen. Ik weet dat ik een behoorlijke leek ben, maar ik doe echt mijn best me er meer in te verdiepen.

B.v.d.

Bart

• 0

Hoi Bart,

Uitstel aanvragen vind je op www.belastingdienst.nl net zoals veel andere info. Hier staat alles over uitstel: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aangifte_2010/aangifte_2010-37.html

De overheid wil ondernemerschap stimuleren en doet dat o.a. door allerlei fiscale aftrekposten toe te kennen aan echte ondernemers. Zo kan een echte ondernemer, als hij de uren haalt, met bijv. de zelfstandigen- en startersaftrek z'n verzamelinkomen zodanig laten zakken dat hij veel minder belasting (IB) hoeft te betalen. Dat gaat vaak om veel geld.

Niet iedereen die een bedrijf begint valt onder het begrip 'ondernemer voor de IB'. Zie hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P31_3856

Als je niet aan deze voorwaarden voldoet, worden je bedrijfsinkomsten meestal aangemerkt als ROW, of als je bezigheden alleen maar tot verlies leiden en er geen redelijke kans op positieve resultaten is, zelfs tot helemaal niets (optie 3).

Die 40 % is fictief. Zoals Dennis al zei, in de eerste schijf bedraagt het tarief 33,45 % en zijn sommetje volgend is er dus een mogelijkheid dat je geen IB hoeft te betalen, tenzij je ook nog andere inkomsten hebt.

Dat ondernemerschap voor de IB staat overigens helemaal los van het ondernemerschap voor de omzetbelasting (OB of BTW). Voor die belasting ben je wél ondernemer.

groet,

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar