• 0

Auteursrechten logo

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een vraag. Ik heb ooit voor een vriend nagenoeg gratis (vriendendienst) een logo ontworpen voor zijn toen op te starten bedrijf. Ik heb al die tijd hun ontwerp dingen gedaan (huisstijl en website) naar volle tevredenheid. Nu zijn ze aan het groeien en hebben ze me aan de kant gezet voor een "echt bureau". Maar het logo vinden ze wel zo mooi dat dat moet blijven. Nu liggen de auteursrechten van dat logo bij mij want ik heb die nooit overgedragen. Ik voel me toch wat aan de kant gezet en wil dus dat ze de rechten op het logo afkopen. Wat voor bedrag kan ik hiervoor vragen? Ik las ergens dat volgens de BNO richtlijnen je 50% tot 200% van het oorspronkelijke ontwerphonorarium kunt vragen. Maar ik heb het toen gratis gedaan dus daar kom ik niet ver mee.

Hoeveel kan ik vragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is er geen standaard voor. Dus eigenlijk wat de gek er voor geeft.

Maar ik neem aan dat je zelf al een bedrag in gedachten hebt.

 

Probeer anders op Internet bij enkele designbureau's te achterhalen wat het ontwerpen van een logo kost (mits de eigendomsrechten ook worden overgedragen (staat in de AV)).

Komt de kwaliteit van de logo's enigzins overeen, dan kun je aan de hand daarvan een prijs vaststellen. En hou wat ruimte voor onderhandeling, want verwacht niet dat ze op het eerste aanbod ingaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe kun je vragen wat je wilt, er is niet bepaald een vaste 'waarde' voor deze rechten.

 

Wat ik zou doen: Bedenk wat je een redelijk bedrag vind voor de moeite en energie die je er destijds hebt ingestoken, en stel dit voor aan het bedrijf van je kennis. Zolang jullie 'on speaking terms' zijn moet het toch mogelijk zijn daaruit te komen. Misschien denken in de richting van de prijs die het huidige ontwerpbureau zou vragen?

 

Tsja, hoeveel kost het ontwerpen van een nieuw logo?

Zo rond de 1000 euro?

1000 + 200% = 3000,-

 

Dan mag het wel een HEEL erg mooi logo zijn. Ik weet niet wat voor soort bedrijf het is, maar voor kleinere zaken lijkt me 3000 euri voor een logo toch wat hoog gegrepen.

Link naar reactie
  • 0

Wees reeël en ga ze niet het vel over de oren trekken; daar word je namelijk een beetje zure ondernemer van. Vraag wat je zelf in een vergelijkbare situatie zou willen betalen. Spreek eventueel zelfs je teleurstelling uit en vraag waarom ze nu overschakelen op een 'echt' bureau; misschien heeft je dienstverlening wel een paar manco's (media-inkoop, print-buying, webdesign) waar je iets aan kunt doen. Door de zaak niet meteen op scherp te zetten, hou je de deur open in het geval dat dat nieuwe bureau toch een beetje tegenvalt. Dat gebeurt namelijk vaak... En dan keren opdrachtgevers met hangende pootjes terug bij adviseurs en leveranciers die voorheen blijk gaven van meedenk- en -werkvermogen. Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kun je trouwens ook niet inschatten wat de waarde is van het logo aan de hand van herkenbaarheid bij klanten.

Maw is het een uniek ontwerp?

 

Uitgaande dat het hier om een vrij klein bedrijf gaat, denk ik meer aan een bedrag van max. 400-500 euro.

 

Wij kunnen natuurlijk een betere inschatting maken als je prijsgeeft om welk logo het gaat.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.