• 0

geen geld en faillisement aanvragen

Zoals meerdere van jullie weten, verkeer ik op stormachtig vaarwater, doordat een belangrijke opdrachtgever om willekeurige reden zijn betaling volledig uitstelt.

 

Ik heb mijn crediteuren aangegeven alles in werk te stellen en desbetreffende niet te willen duperen met betrekkingen tot de impasse waarin ik terecht gekomen ben.

 

Hoogstwaarschijnlijk kom ik in aanmerking voor een BBZ regeling. (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen)

Indien dit besluit positief uitkomt, zal ik mijn schuldeisers voor een groot deel kunnen aflossen.

 

Reeds hebben een aantal schuldeisers al een vonnis in handen kunnen krijgen.

 

Vraag: is het interessant voor mijn schuldeisers om mijn faillissement aan te vragen in deze situatie?

 

 

Mijn financiële situatie ziet er als volgt uit:

 

- bank debetstand € 50.000 (volledig gebruikt)

- bank debetstand € 10.000 (volledig gebruikt)

- onroerend goed € 220.000 hypotheek, € 225.000 executie waarde, € 250.000 taxatie waarde

- geen verkoopbare middelen

- kosten aan schuldeisers € 110.000

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak zelf de rekensom...

 

Ik zie voor 170.000 aan schulden die dan afgelost moeten worden. Aan de andere kant zie ik een huis van welliswaar 250.000, maar voorzien van hypotheek a 220.000 - praktisch genomen dus weinig waard, tenzij die hypotheek grotendeels is afbetaald (?).

 

Worst-case krijgen ze zelfs helemaal niets. Je verkoopt dat huis voor executieprijs a 225, daar betaal je 220 hypotheek aan af. Resteert 5.000 voor de schuildeisers en de curator, waarvan de laatste voorrang heeft.

Link naar reactie
  • 0

ik heb verder geen ervaring met dit soort zaken,

maar ik zie regelmatig op advertentie sites

bedrijven zich aanmelden om andere bedrijven met

financiele problemen te helpen.

 

Hoe of wat dat verder in zijn werk gaat kan ik niet zeggen,

maar misschien voor jou interressant om eens wat

informatie daarover in te winnen???

 

Niet geschoten is altijd mis ;)

Link naar reactie
  • 0

Het enige dat ik in het overzicht mis is het debiteurensaldo! Waarom betalen je opdrachtgevers niet? Waarom ga jij niet naar de rechter? Ben je genaaid of was je naïef? schakel als de sodemieter een incassobureau/deurwaarder in, bespreek met hen ook de faillisementsoptie aan. Wellicht dat een surceillance je tijd kan geven om je debiteuren aan te pakken. Ga zeer snel onderhandelen met je crediteuren en banken!

 

vraag: heb je een bv of eenmanszaak?

 

eenmanszaak: je kan een beroep doen op de Wet sanerking schulden natuurlijke personen.

bv: geen beroep, schakel en (fiscaal) bedrijfsadvocaat in of een mediator afhankelijk van de weg die je kiest.

 

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk heb ik er al alles, naar mijn weten, aan gedaan.

 

incasso : adviseren om direct naar advocaat te gaan

deurwaarder : idem

advocaat : is bezig, maar omdat er een geschil is, kan dit niet direct opgelost worden

bank : helpt niet meer

factoring : vindt het niet interessant

surseance : lijkt mij niet interessant

BBZ : ben ik in afwachting

 

Ik denk als de BBZ niet in werking gesteld wordt, ik een surseance van betaling wil aanvragen.

 

Ik verwacht niet dat de betaling op een korte termijn zal geschieden. Tot die tijd zijn er wel schuldeisers op de loer en is de mogelijkheid dat mijn faillissement aangevraagd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik hieruit opmaken dat je één debiteur hebt waarmee je in de problemen zit? Een zeer grote opdrachtgever?

 

Als je een eenmasnzaak hebt kun je toch een beroep doen op de Wet Schuldsanering Zelfstandigen? Bij een faillisement zul je dat nodig hebben. Je zult je huis kwijtraken en nog schulden overhebben.

 

 

 

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht niet dat de betaling op een korte termijn zal geschieden. Tot die tijd zijn er wel schuldeisers op de loer en is de mogelijkheid dat mijn faillissement aangevraagd wordt.

 

Als je schuldeisers op de hoogte zijn van je financiele situatie zullen ze zelf ook wel inzien dat faillissement weinig zin heeft. Voor zover het bovenstaande staatje klopt, is er eigenlijk niets te halen, maar verliezen ze wel hun uitstaande vordering. Ik denk niet dat een bedrijf interesse heeft in het innen van een paar 100 euro op een vordering van 10.000, dan kunnen ze het net zo goed laten liggen en hopen op verbetering. Probleem is natuurlijk wel dat je ze daarvan zult moeten overtuigen - openheid van zaken geven, en hopen dat ze het geloven.

 

Heb je ondertussen enige prognose over je zaak tegen de wanbetaler? Is de kans aanwezig dat het geschil in jouw nadeel wordt beslecht, of is het zonneklaar dat je in je recht staat?

Link naar reactie
  • 0

Inhoudelijk heb ik niet echt iets toe te voegen, hoewel ik ook wel het idee heb dat je schuldeisers, als ze enigzins logisch nadenken EN een niet al te grote hekel aan je hebben ;), inderdaad niet zo heel snel met dat faillissement aan de gang gaan. Van een kale kip...

 

Wat ik wel even kwijt wil: man, dit suckt. Sterkte ermee!

Ik hoop dat het allemaal alsnog goed komt...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.