• 0

Ruimte huren bij iemand

Hallo,

 

Ik ben pedicure en heb een aanbod van een vriend gekregen om een groot tuinhuis van hem te huren , in het buitengebied in het groen rust en ruimte ideaal.

Maar kan dat eigenlijk wel?

 

Het tuinhuis staat in zijn tuin ( uiteraard) zo'n 15 meter van zijn woning.

Ik heb begrepen dat er voor "vrije beroepen" andere regels gelden klopt dit?

Kan hij mij dit verhuren, met het oog op dat ik geen bewoner ben van de woning, en hij geen eigenaar van de salon zal worden.

 

mvrgr,

Lilith

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo lilith,

Ik weet het ook niet zeker maar ik weet wel zeker dat andere lezers het wel zeker weten!

Het is nu een beetje rustig op het forum maar je zult het antwoord hier heus wel vinden.

Ik denk dat het geen probleem is om het zo te doen en dat er geen probleem van komt!

(niet op blind varen hoor!)

succes met je business! :)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo joop,

 

Nou waar ik een beetje mee zit is dat normaal bij een bedrijf aan huis de bewoner ook de bedrijfsvoering moet doen.

 

op de site van kvk staan 9 criteria waarvan dit nr 8 is .

Anderzijds zijn de regels voor "vrije beroepen " anders, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.

Link naar reactie
  • 0

Ook is het geen optie dat hij op papier eigenaar wordt, want een bedrijf aan huis mag geen personeel hebben.

Me bij hem inschrijven is ook geen optie :P hoewel hij woont prachtig ......nee gekkigheid.

 

Ik kan geen weekend vieren want deze kwestie houdt me vanaf gisterenavond al bezig....handig in het weekend kun je nergens informeren.....beghalve op een forum.

Link naar reactie
  • 0

Als ik doorklik kom ik op de site van de belastingdienst (daar kom ik niet graag hihi)

Maar jou situatie wordt hier niet uitgelegd idd.

Wat het denk ik is is dat het betrekking heeft op de persoon die het pand verhuurd dus volgend mij mag je het wel huren maar heeft het gevolgen voor met name de verhuurder.

weet je boekhouder dit misschien?

::)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Vanuit fiscaal oogpunt is er geen enkele belemmering. Wel is het voor de verhuurder verstandig om na te gaan welke gevolgen dit heeft voor de toepassing van de eigenwoningregeling. Het tuinhuis en de bijbehorende ondergrond kan dan weleens niet meer onder die regeling vallen.

 

Je grootste probleem zal zijn of het bestemmingsplan dit toestaat en zo niet (omdat het een woonbestemming heeft), of je ontheffing kunt krijgen. Daarvoor zul je bij de gemeente moeten zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldhino,

 

Ik heb de gemeente gebeld en krijg vanmiddag een telefoontje terug.

De juiste persoon was niet aanwezig.

 

Maakt het uit dat er diverse woningen in de zelfde buurt( ook buitengebied) bedrijven aan huis hebben?

Werkt dat in mijn voordeel of staat dat er volkomen los van?

Er is ook iets in het zelfde type branche.

Link naar reactie
  • 0

De gemeente doet niet moeilijk mits ik alles voor woensdag geregeld heb , dit omdat zij dan het nieuwe bestemmingsplan bekend gaan maken, en in het nieuwe geldt dat de bewoner wél degene moet zijn die ook eigenaar is van het bedrijf.

 

Maar nu heeft vriend opeens "coldfeet".......bang dat het toch problemen wbt zijn hypotheek gaat opleveren en of de hypotheek verstrekker niet moeilijk gaat doen , in de zin van "(gedwongen) verkoop woning en dat ik daar dan mijn salon op het terrein heb staan, en ze mij er dan niet zomaar uit kunnen zetten"...

 

Ik was sowieso van plan om alles in een contract te zetten, nu maar hopen dat hij mij snel meer zekerheid kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Nee zo denk ik er ook over , snap best dat hij geen hinder nu of in de toekomst wil, maar hij lijkt zijn zin er in te zijn verloren.

 

Maar goed ik moet leren want ik heb een examen in mei waar ik nog heel veel voor doen moet......en mijn motivatie is momenteel ook niet wat het zijn moet door al het "gedoe".... :(.....en heb nog 3,7 km aan aantekeningen om te maken.

Link naar reactie
  • 0

Soms zit het mee soms zit het tegen en soms moet je je plannen snel wijzigen.

 

Vriend krijgt geen toestemming van zijn hypotheekverstrekker om mij zijn tuinhuis te verhuren "verkoop belemmerende bepalingen".....

 

Maar mijn schoonvader heeft een bedrijf in de zelfde gemeente en heeft een deel van zijn terrein aangeboden om daar iets op te zetten.

Maar dat bedrijf heeft een industriële bestemming, dat kan nog problemen gaan geven ( iemand van de kvk is nu alle papieren aan het bekijken en belt vandaag nog)

 

Schoon vader heeft een metaal bedrijf en verhuurt een deel aan een houtverwerkingsbedrijf en dat bedrijf moest indertijd een wijzigings bestemmings plan A duizenden euro's indienen.( iets dergelijks zit er voor deze eenvoudige pedicure niet in)

 

De ruimte op het terrein is groot en mocht het door kunnen gaan hebben we geen last van elkaar ik zou mijn deel zo kunnen afbakenen dat het een opzich zelf staant iets is.

 

Nou hopen dat het deze keer wél lukt....welkom in de spannende wereld die ondernemen heet?

 

Er is zelfs nog een 3e optie, maar daar wil ik nog even niet aan aan denken.....maar zomaar opgeven nee dat doe ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, Lilith,

 

Jouw locatie zie ik niet, maar je zou kunnen gaan kijken of er een gedeelde kantoorruimte/cowerkruimte bij jou in de beurt is die aan je behoeftes kan voldoen als derde optie. Ik weet dat bij meerdere van zulke ruimtes kan je je bedrijf bevestigen en een privé ruimte voor je praktijk gebruiken op momenten dat je afspraken hebt.

 

Als je mij een PM wil sturen dan kan ik je laten weten of ik iemand met zo'n ruimte in mijn kennissenkring hebt.

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • -1

Hallo,

 

Ik denk dat de vergunning het grootste probleem zal zijn.

Ook de huurprijs zal zonder btw zijn en is dus niet aftrekbaar.

 

MOD EDIT: website link verwijderd, zie huisregels: geen SPAM

www.solido.nl Quality tables made in Holland

directie tafels , vergadertafels , massief eiken tafels , rvs tafels, keuken tafels

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet hoor.

 

De persoon van de kvk die het bedrijfsbestemmings plan heeft doorgenomen zei in de 1e instantie schrijf de gemeente een brief en vertel dat je een salon bent begonnen daar en daar en vraag ze binnen 2 weken te reageren , doen ze dit niet dan is het hun "pakkie an ".

Direct daarna zei hij ( in officieel) begin gewoon en zie maar, mocht de gemeente moeilijk gaan doen is het eerder een proces van jaren dan van maanden.

 

Tja wat heb ik hier nou aan , dan zit je toch ook niet lekker? het idee dat er elk moment een persoon van de gemeente op de stoep kan staan ?

 

En starten daar zonder er ruchtbaarheid aan te geven is geen optie , ik zal toch klanten moeten werven?

 

Wat is wijsheid?

* gewoon beginnen en zien waar het schip strandt en klopt het dat het een proces van jaren is of kan de gemeente de toko sluiten?

* of braaf toestemming vragen met de kans dat het afgewezen wordt?

 

Ondernemen is risico nemen dat weet ik en dat wil/durf ik ook wel , maar ja is dit het risico waard?

 

En wat vinden jullie van het advies van de kvk?

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me niet zo verstandig om naar dit advies te luisteren, deze persoon kan onmogelijk voorspellen hoe een gemeente gaat reageren. Mocht het fout gaan ligt de verantwoordelijkheid bij jou en heb je een hoop kosten gemaakt.

 

De adviezen van de KvK zijn wel vaker op zijn minst verbazingwekkend te noemen.

Mij heeft iemand daar ooit geadviseerd een strafbaar feit te plegen.

Link naar reactie
  • 0

Zomaar zonder toestemning beginnen zat mijn schoonvader dus ook niet zo lekker.

 

Toestemming krijgen zag hij ook niet zitten dus is hij alle stukken gaan doornemen, en aangezien mijn partner ook werkzaam is in zijn bedrijf en het op termijn deels zou overnemen heeft schoonvader besloten eea te "versnellen".

 

En hij kwam op het volgende voorstel, er mag een bedrijfswoning op het terrein gezet worden en dit wordt nu ook gedaan wij gaan daar wonen, mijn partner neemt nu al zijn deel over in het bedrijf en ik kan vanuit de woning mijn salon gaan starten.

 

In een aantal weken is er dus enorm veel gebeurt, zo steggel je om een tuinhuis bij een vriend en zo krijg je het voorstel om een bedrijfswoning te gaan betrekken.

Er gaat nu natuurlijk wel meer tijd overheen eer alles rond is ,maar het is waterdicht en dat voelt wel beter.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.