• 0

Regelen van kleine kredieten over korte periode

Geachte forum-leden,

 

Ik ben sinds 2 maanden als ondernemer gestart samen met een partner. Ons bedrijf bouwt websites die bedrijven nieuwe klant-leads kunnen leveren. De komende 3 maanden zijn wij van plan volop te gaan ontwikkelen en de websites te lanceren.

 

Voor deze eerste fase hebben we een financiering nodig van 18.000 euro voor de overbrugging van de ontwikkelperiode en opstartkosten. Na deze periode verwachten we winstgevend te draaien en het gevraagde bedrag terug te kunnen verdienen.

 

Voor deze kredieten konden we in ons geval niet bij de bank terecht. Na wat onderzoek of internet kwam ik uit bij de stichting Qredits voor microfinanciering (gaat tot 35.000 euro). We stuurden het businessplan en zijn gaven aan dat ze het krediet wilden verstrekken, maar alleen wanneer we een derde medekredietnemer vinden. Dit omdat men onze persoonlijke dekking te mager vond. Ik wil echter het liefst geen familie betrekken bij mijn zakelijke lening.

 

Daarom vroeg ik me af of iemand op HL misschien nog goede tips of ideeën heeft voor mijn situatie? Kent iemand bijvoorbeeld nog netwerken, organisaties of privépersonen die een dergelijk relatief kleine lening zouden kunnen verstrekken aan een startend bedrijf met veel groeiambities?

 

Kenmerken van de investering die we zoeken:

-   Benodigde krediet is voor de eerste drie maanden 18.000 euro.

-   De verwachte winst van het bedrijf aan het eind van het jaar is 150.000 euro.

-   We staan open voor returns op basis van winst. Investeren in ruil voor aandelen in het bedrijf is echter geen optie voor ons.

-   De lening is risicovol in die zin dat er geen directe dekking tegenover staat. De ondernemers hebben echter sterke CV’s en de lening zou slechts 9.000 euro per persoon zijn. Mocht het business-plan dus helemaal falen dan zou de lening via dienstverband alsnog kunnen worden afgelost.

 

Als iemand voor mijn situatie nog goede ideeën heeft en deze hier met mij zou willen delen zou dat geweldig zijn. Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.

 

Vriendelijke groeten, Tim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1
Voor deze eerste fase hebben we een financiering nodig van 18.000 euro voor de overbrugging van de ontwikkelperiode en opstartkosten.

Is dit een eufemisme voor jullie eigen salaris?

 

Investeren in ruil voor aandelen in het bedrijf is echter geen optie voor ons.

Waarom niet? Voor vreemd vermogenverschaffers is het totaal niet interessant: hoog risico en geen enkele manier om er wat aan te kunnen verdienen. Een eigen vermogen verschaffer heeft dan tenminste nog het genot van het meeprofiteren van de waarde-stijging. Dat kun je (qua termijn) begrenzen. Dus als het bedrijf echt zo winstgevend wordt, waarom zou je juist die kracht en aantrekkelijkheid niet benutten? Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat "dit geen optie is"?

 

We stuurden het businessplan en zijn gaven aan dat ze het krediet wilden verstrekken, maar alleen wanneer we een derde medekredietnemer vinden. Dit omdat men onze persoonlijke dekking te mager vond. Ik wil echter het liefst geen familie betrekken bij mijn zakelijke lening.

 

Al met al constateer ik dat je kennelijk heel goed weet wat je allemaal niet wilt. Lijkt mij daardoor ook totaal niet interessant voor vreemd vermogensverschaffers

 

Blijven wat mij betreft 2 keuzes over:

 

 

[*]Zorgen dat je het krediet van 18K gewoon niet nodig hebt. Lijkt mij toch een te realiseren optie

[*]Accepteren dat je niet altijd kunt krijgen wat je wilt, maar als het probeert krijg je wat je nodig hebt (vrij naar de beroemde 20e eeuwse filosoof M Jagger)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Allereerst bedankt voor je reactie. Bij deze wil ik de situatie graag verduidelijken.

 

We weten niet alleen goed wat we niet willen, maar ook goed wat we wel willen. "We staan open voor returns op basis van winst" schreef ik nadrukkelijk. Dus vreemde vermogensverschaffers hebben wel degelijk de mogelijkheid om mee te profiteren van winsten die we maken. Alleen zijn wij niet bereid om zeggenschap op te geven, tenzij blijkt dat het echt niet via een andere weg kan. Een percentage van de winst opleveren is wel een optie, als er tenminste een termijn aan verbonden zit. Daarnaast zijn een hogere rente of een constructie waarbij een vast bedrag ipv winstpercentage wordt terugbetaald ook mogelijkheden. Wat is jouw inschatting hiervan? Zijn er partijen die openstaan voor dit soort constructies of heeft het alleen een goede kans als er aandelen worden uitgekeerd?

 

De twee keuzes die je me voorlegt lijken nogal snel getrokken, zeker als je de situatie niet goed kent. Ik zou niet weten hoe ik ervoor kan zorgen dat ik de 18K niet nodig heb als ik zelf heb berekend dat ik deze wel nodig heb. Maar het zou natuurlijk fantastisch zijn als je gelijk hebt. Wat had je hier precies in gedachten als ik vragen mag? Accepteren dat je niet altijd krijgt wat je wil ga ik zeker doen, maar pas nadat ik alle opties volledig onderzocht heb.

 

Hartelijk dank aan ieder die nog iets kan toevoegen dat zou helpen.

 

Mvg, Tim

Link naar reactie
  • 0

Salariskosten worden doorgaans niet gefinancierd, zeker niet voor de ondernemer zelf.

 

-   De lening is risicovol in die zin dat er geen directe dekking tegenover staat. De ondernemers hebben echter sterke CV’s en de lening zou slechts 9.000 euro per persoon zijn. Mocht het business-plan dus helemaal falen dan zou de lening via dienstverband alsnog kunnen worden afgelost.

 

En dat zal de reden zijn dat een (ervaren) investeerder het niet zal doen, jij lekker terug in loondienst, en hij 18k kwijt. Volgens mij zoeken investeerders vechters, doorzetters ondernemers, en niet een goed opgeleide HBO student met een instelling "als het mis gaat ga ik in loondienst"

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste RK,

 

Ook jij bedankt, maar ik snap je redenering niet helemaal. Ik gebruik juist het argument dat dmv loondienst de investeerder NIET zijn 18k kwijt zal zijn.

 

Verder neem je wel erg gemakkelijk aan dat ik geen doorzetter zou zijn puur omdat ik oplossingen zoek in het geval van worst-case scenario's om kredietverstrekkers gerust te stellen. Ik kan me wel een beetje voorstellen waarom je door die opmerking dat beeld krijgt, maar die twee eigenschappen kunnen prima samengaan. Ik geloof ook in de kracht van positief denken. Ik twijfel er zelf niet aan dat ons idee gaat slagen en zal niet rusten voordat het goed en wel gerealiseerd wordt. Maar daarnaast geloof ik ook in de kracht van negatief denken. Ondernemers die niet negatief kunnen denken stellen zich bloot aan onnodige risico's en ik vraag me af hoeveel investeerders dat aantrekkelijk vinden.

 

Groeten, Tim

Link naar reactie
  • 0

Beste RK,

 

Ook jij bedankt, maar ik snap je redenering niet helemaal. Ik gebruik juist het argument dat dmv loondienst de investeerder NIET zijn 18k kwijt zal zijn.

 

Verder neem je wel erg gemakkelijk aan dat ik geen doorzetter zou zijn puur omdat ik oplossingen zoek in het geval van worst-case scenario's om kredietverstrekkers gerust te stellen. Ik kan me wel een beetje voorstellen waarom je door die opmerking dat beeld krijgt, maar die twee eigenschappen kunnen prima samengaan. Ik geloof ook in de kracht van positief denken. Ik twijfel er zelf niet aan dat ons idee gaat slagen en zal niet rusten voordat het goed en wel gerealiseerd wordt. Maar daarnaast geloof ik ook in de kracht van negatief denken. Ondernemers die niet negatief kunnen denken stellen zich bloot aan onnodige risico's en ik vraag me af hoeveel investeerders dat aantrekkelijk vinden.

 

Groeten, Tim

 

Was niet vervelend bedoeld, ik probeer uit te leggen hoe ik denk een investeerder denkt...

 

Er zijn verschillen tussen een investeerder en banken. Een investeerder investeerd, Een bank bankiert.

 

investeerder duwt geld in jou bedrijf, voor een voor hen acceptabel risico, tegen de hoge prijs van rendament, het risico is dat ze niets krijgen, vandaar mijn zin " Volgens mij zoeken investeerders vechters, doorzetters ondernemers, en niet een goed opgeleide HBO student met een instelling "als het mis gaat ga ik in loondienst"

 

Een bank verstekt geld op onderpand, ze geven rente aan klanten die sparen bij hen, 2% , en lenen dat geld voor 10% aan jou, daar verdienen ze weinig op, ik geloof dat ik gelezen heb dat slechts 1 op de 200 kredieten mag falen, anders is het verlies. Het risico is ook kleiner, een bank leent in pincipe alleen met onderpand...

 

 

Misschien kun je Ties een PM sturen en hem op dit topic wijzen (investerings guru) en Marco als bank "insider"

 

Link naar reactie
  • 0

Professionele partijen zullen volgens mij voor een bedrag van EUR 18.000,00 voor een beperkte periode niet echt warm lopen. Teveel werk/geneuzel, teweinig rendement. Je zult het dus moeten gaan zoeken bij andere partijen zoals familie/vrienden, waarvoor mogelijk andere motivatie's gelden dan het verkrijgen van opbrengsten.

 

Overigens ben ik van mening dat wil je als ondernemer gaan acteren dat je vooruitlopend op een start zelf een risicokapitaal moet ophoesten.

 

Ik ben sinds 2 maanden als ondernemer gestart samen met een partner. Ons bedrijf bouwt websites die bedrijven nieuwe klant-leads kunnen leveren. De komende 3 maanden zijn wij van plan volop te gaan ontwikkelen en de websites te lanceren.

 

Komende 3 maanden ben je van plan volop te gaan ontwikkelen en websites te lanceren, hiervoor heb je dat kapitaal nodig. Vraag ik me toch af, wat heb je de afgelopen 2 maanden gedaan en heb je bij aanvang niet kunnen voorzien dat na 2 maanden kapitaal nodig was. Wellicht is het verstandig de activiteiten van de eerste twee maanden voort te zetten om voldoende middelen te creëren om deze geplande ontwikkel- en lanceerplannen te bekostigen. Kan me vergissen, ken je ondernemersplan hierin niet.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Bedankt voor de zeer nuttige toelichting.

 

Het is voor ons geen optie om een paar maanden te wachten, aangezien we nu nog niet winstgevend zijn. Juist daarom willen we snel ons portfolio uitbreiden. We hebben dus ook eigen risicokapitaal in het bedrijf zitten waar we voorlopig goed op kunnen teren, maar voor een echte groei is meer nodig. Dit wisten we ook al vanaf het begin, maar hebben achteraf misschien een beetje onderschat hoe moeilijk het kapitaal te krijgen is. We hebben naar mijn mening een heel goed plan, laag risico en (relatief) hoge winsten, maar toch is het niet makkelijk de juiste investeerder te vinden in deze niche. Als dit echt helemaal niets oplevert moet ik inderdaad waarschijnlijk op familie terugvallen.

 

Goed punt dat juist vanwege het lage bedrag de deal misschien minder aantrekkelijk is voor (grotere) investeerders. Vanaf welk bedrag wordt in jouw ervaring de deal pas echt interessant voor deze investeerders? Over drie jaar gezien zijn de hoogte van de investering en potentiële winsten namelijk veel groter, maar het leek me verstandig om de financiering in meerdere rondes te laten geschieden met elk een kleiner bedrag. Nu twijfel ik daaraan.

 

Ook RK hartelijk dank voor je tips! Ik zal ze zeker opvolgen.

 

Groeten, Tim

 

Link naar reactie
  • 0

Het is voor ons geen optie om een paar maanden te wachten, aangezien we nu nog niet winstgevend zijn. Juist daarom willen we snel ons portfolio uitbreiden. We hebben dus ook eigen risicokapitaal in het bedrijf zitten waar we voorlopig goed op kunnen teren, maar voor een echte groei is meer nodig.

 

Voor echte groei is 18/m. extern kapitaal nodig? Is het niet verstandiger nog even "door te sparen " om die broodnodige 18/m. zelf bij elkaar te harken.

 

Goed punt dat juist vanwege het lage bedrag de deal misschien minder aantrekkelijk is voor (grotere) investeerders. Vanaf welk bedrag wordt in jouw ervaring de deal pas echt interessant voor deze investeerders?

 

Waarom geen familie/vrienden in te schakelen?

 

Over drie jaar gezien zijn de hoogte van de investering en potentiële winsten namelijk veel groter, maar het leek me verstandig om de financiering in meerdere rondes te laten geschieden met elk een kleiner bedrag. Nu twijfel ik daaraan.

 

Wat zijn jullie plannen dan ? Het eerste jaar begroten jullie een winst van 150/m. ! Ben je dan niet in staat om zelf de broek op te houden ?

Overigens, investeerders kijken ook jaren vooruit. Als je met een meerjarenplan komt, waarvoor ( ook op termijn) een substantiële financiële injectie noodzakelijk is wordt het wellicht voor derden wel interessant om mee te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste TIm, goed dat je zo actief en positief met de gegeven reacties omgaat. En welkom op het forum. Edit: welcome back bedoel ik... ;)

 

18k is op zich geen onoverkomelijk bedrag en er zijn volgens mij genoeg manieren om dat te financieren. Voor een auto kan immers bijna iedereen een dergelijk bedrag bij elkaar krijgen. Toen ik (voor de 2e keer) als ondernemer startte, heb ik o.b.v. mijn consultants salaris alvast een PL aangetrokken, just in case. Zo lang ik dat geld niet opnam kostte me dat helemaal niets. Ik heb de faciliteit overigens binnen 2 maanden weer stop gezet. Was toch niet nodig en staat wel in BKR (ook al heb je de schuld niet opgenomen). Is deze route geen optie voor jullie?

 

Tegelijk vraag ik me af waar je 18k voor nodig hebt. Mijn ervaring met ondernemers is dat ze vooral eerst roepen dat ze veel financiering nodig hebben, maar dat ik dit in nagenoeg alle gevallen flink kan reduceren. Kwestie van slimmer je cash plannen en business model stroomlijnen. Nu weet ik niet of dit ook op jullie van toepassing is, maar wil je enkel de hint geven. Vaak kan het met veel minder dan je aanvankelijk zou denken. Ik zou verwachten dat je met een winstprognose van 150k, gemakkelijk 18k in voorfinanciering van klanten kan regelen. Evt. een stukje leverancierskrediet. Als het om salaris gaat, werkt dat natuurlijk niet.

 

Ik ben zelf niet meteen een voorstander van familie er in betrekken, hoewel het bij de start nog wel kan. In ieder geval niet in geval van problemen. Ik snap dat je hier terughoudend in bent.

 

Verder zou ik voor 18k geen andere aandeelhouder willen toelaten. Maar ik vraag me nu wel af of jullie een vennootschap hebben opgericht of dat die 18k wellicht daarvoor nodig is. Je hoeft niet meteen een vennootschap op te richten. Starten kan ook heel goed in andere juridische vormen. Als je toch een vennootschap wilt optuigen, kan dat ook via een lening die je binnen een paar dagen weer terugbetaald. Dan heb je zelf een schuld aan je eigen BV.

 

Kan je toelichten waar je het geld voor nodig hebt?

Link naar reactie
  • 0

@Ties: ik vind de column waar je naar verwijst heel nuttig als uitgangspunt. Eigenlijk heb ik alle opties die daar worden gesuggereerd ofwel opgevolgd ofwel overwogen maar niet gedaan. Ik wilde deze thread echter gebruiken om toch nog wat dieper op dit specifieke geval in te gaan: kleine lening, korte looptijd.

 

@StefanO, fantastisch dat je ook wilt meedenken. Mooi idee om tijdens je werkzame periode een persoonlijke lening af te sluiten en deze vervolgens als ondernemer te gebruiken. Ik had dit ook inderdaad gewoon moeten doen, maar ik vrees dat het daar nu wat laat voor is.

 

Ik zal de investering een klein beetje toelichten, aangezien ook Marco er al naar vroeg. De 18K is in ieder geval niet voor de oprichting van een vennootschap. Ben het met je eens dat dat even kan wachten.

 

Kortgezegd is de investering vooral bedoeld voor zoekmachine-advertenties op de nieuwe websites die we gaan lanceren. Om klant-leads te genereren zijn wij afhankelijk van de contactgegevens die klanten op onze website achterlaten en daarvoor zijn kliks op de website nodig, waar de advertenties voor moeten zorgen. In het begin zijn de nieuwe sites nog niet rendabel omdat we eerst klanten moeten vinden. Omdat in onze ervaring potentiële klanten eerst de service op proef willen uitproberen alvorens te beslissen deel te nemen, is het noodzakelijk om deze kosten al eerder te maken. Het zal ongeveer 2 maanden duren voordat we de inkomsten van de nieuwe websites ontvangen en voor die tijd zullen we al veel aan Google moeten betalen. Daarnaast zal in deze periode ook veel tijd en wat noodzakelijk geld worden geïnvesteerd aan marketingkosten richting de klanten zelf.

 

Wanneer we het echter voor elkaar krijgen om deze moeilijke periode met het benodigde krediet te overbruggen en voldoende dekking kunnen realiseren ziet de situatie er een stuk gunstiger uit. We kunnen dan met een klein team een groot aantal websites blijven draaien, waardoor de winstverwachting hoog is.

 

Als je na deze toelichting nog steeds denkt dat we de lening misschien niet nodig hebben ben ik één en al oor. We hebben overigens al in onze strategie opgenomen dat we zo specifiek mogelijk gaan targeten om kosten te besparen: we adverteren alleen precies daar waar op dat moment (proef)klanten zitten en zullen elke onnodige klik vermijden.

 

Wederom bedankt aan ieder voor zijn feedback hier! Erg leuk om een beetje te sparren hierover, maar in ieder geval ben ik nog vol goede moed.

 

Groeten Tim

 

Link naar reactie
  • 0

Als je na deze toelichting nog steeds denkt dat we de lening misschien niet nodig hebben ben ik één en al oor.

 

Hoi T Harbers,

 

Het gaat er niet om wat wij vinden. Jij bent de ondernemer, wij proberen je alleen te helpen. Jij denkt dat je geld nodig hebt wij proberen je uit te dagen om manieren te vinden deze behoefte te vervullen. Als je niet naar familie of vrienden wilt dan heb je bij sponsors nog een kans. Als je niet slaagt zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. Dat zal niet makkelijk zijn maar ondernemen is niet altijd makkelijk.

 

Succes ermee!

 

Ties

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kortgezegd is de investering vooral bedoeld voor zoekmachine-advertenties op de nieuwe websites die we gaan lanceren. Om klant-leads te genereren zijn wij afhankelijk van de contactgegevens die klanten op onze website achterlaten en daarvoor zijn kliks op de website nodig, waar de advertenties voor moeten zorgen. In het begin zijn de nieuwe sites nog niet rendabel omdat we eerst klanten moeten vinden. Omdat in onze ervaring potentiële klanten eerst de service op proef willen uitproberen alvorens te beslissen deel te nemen, is het noodzakelijk om deze kosten al eerder te maken. Het zal ongeveer 2 maanden duren voordat we de inkomsten van de nieuwe websites ontvangen en voor die tijd zullen we al veel aan Google moeten betalen. Daarnaast zal in deze periode ook veel tijd en wat noodzakelijk geld worden geïnvesteerd aan marketingkosten richting de klanten zelf.

 

Kennelijk maak je websites met een hoge winstverwachting. Dat is mooi, want dan heb je maar weinig bezoekers nodig om geld te verdienen. Toch? Ik zou daarom eerst proberen om op een andere manier bezoekers te trekken. Er moeten toch manieren zijn om op te vallen? Besteedt daar wat aandacht aan. Wanneer je dan na 2 maanden geld aan de eerste klanten verdient, investeer je dat meteen in AdWords. Duurt allemaal iets langer, maar zou moeten kunnen. Bovendien kan je de investering een beetje uitstellen en leer je meer over je concept. Dit leren maakt het mogelijk kinderziektes te verhelpen zodat het rendement op je AdWords investering groter zal zijn.

 

Is dat wat? Hoeveel registrerende klanten heb je eigenlijk nodig om geld (die 18k) te verdienen? En hoe ver kom je bijv. met 5k? Ken je de gevoeligheden van je verdienmodel en de impact daarvan op de financiering?

Link naar reactie
  • 0

Vreemd dat dit draadje zo lang is geworden, omdat het eerste antwoord van Norbert Bakker al voldoende had moeten zijn.

 

Met een extraatje van 18.000 euro is de winst aan het einde van het jaar 150.000 euro. Laten we het dan nog maar niet hebben over de hoogte van de omzet. Als het businessplan echt zo goed is, ook al mag de bank(en) en Qredits er anders over denken, dan is die 2 x 9.000 per persoon toch een fluitje van 1 cent? Verkoop je boot, je auto, de halve inboedel van je woning of verpand je trouwringen. Waarom wil jij je familie daar niet bij betrekken? Is het gouden businessplan moeilijk te verzilveren? Je gaat er bij voorbaat al van uit dat het fout loopt. Je hele verhaal loopt ervan over.

 

Er zijn heel veel zinnige antwoorden en suggesties gegeven, dan moet er toch wel ergens in je hoofd een belletje gaan rinkelen? Het hele verhaal komt op mij naïef en onrealistisch over. Onzinnig om daar zoveel goede tijd, goede voorstellen en evenzoveel goede oplossingen aan te besteden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

StefanO, nog bedankt voor je laatste opmerking vorige week.. Het ziet ernaar uit dat we inderdaad die kant op gaan: heel zuinig aandoen om de periode te overbruggen. Ondanks dat deze oplossing in theorie misschien zou kunnen werken is dit wel een beetje belemmerend voor onze groei en het momentum dat we nu net aan het opbouwen zijn. Daarom mik ik er nog steeds op om ergens krediet te regelen.

 

Cosara, je maakt wel erg veel aannames over een situatie die je niet goed kent. Dat je kritiek hebt op mijn verhaal vind ik prima en zeer nuttig, maar dat je anderen op dit forum gaat verwijten dat ze me hier helpen schiet me in het verkeerde keelgat. Geen van de ondernemers is getrouwd, heeft een auto of ook maar enige inboedel dat genoeg zal bijdragen, dus dat zet weinig zoden aan de dijk. Bovendien lijkt me dit nou niet bepaald de eerste oplossing. Ook heb ik al benadrukt dat familie wel degelijk een optie is als het via andere wegen niet lukt. Toch ben ik ervan overtuigd dat het in mijn situatie beter zou moeten kunnen.

 

Om even concreet te worden: wat vind je precies naief, onrealistisch en negatief overkomen aan mijn verhaal? Ik trek me dit zeker aan dat dit kennelijk zo overkomt op derden en wil er graag van leren.

Link naar reactie
  • 0

StefanO, nog bedankt voor je laatste opmerking vorige week.. Het ziet ernaar uit dat we inderdaad die kant op gaan: heel zuinig aandoen om de periode te overbruggen. Ondanks dat deze oplossing in theorie misschien zou kunnen werken is dit wel een beetje belemmerend voor onze groei en het momentum dat we nu net aan het opbouwen zijn. Daarom mik ik er nog steeds op om ergens krediet te regelen.

 

Je moet inderdaad niet het momentum gaan missen. Timing is vaak een essentiële schakel in het creëren van succes. Ik ken je businessmodel niet voldoende om in te kunnen schatten hoe je sneller geld kunt maken. Ik schat zo in dat het veel bezoek gaat opleveren, maar heb geen idee of je up front al advertentieruimte kunt verkopen (evt. tegen fikse korting?). Denk het niet. Is er dan een andere manier om de cashflow cycle te versnellen?

 

Krediet is wel lastig te verkrijgen als je niet bij een bank / Qredits terecht kunt. De meeste ondernemers lenen geen geld uit, maar willen participeren. Je geeft aan dat niet te willen, maar het kan een springplank naar meer succes zijn. Het voordeel van een investeerder is dat die er ook voor gaat rennen. En er zijn afspraken m.b.t. terugkoop van aandelen e.d. te maken. Schrijf die optie niet meteen af. Mijn stelling is meestal dat ik liever een klein belang heb in iets groots, dan een groot belang in iets kleins. Investeerders willen vaak geen belang dat kleiner is dan 20%, hoewel ik ook genoeg ken die een box 3 belang prima vinden ( < 5%). Dat is immers fiscaal gezien leuker. En als je toch geld gaat maken, hoeft het geen probleem te zijn deze aandelen terug te kopen toch?

 

Nu ik dit typ, bedenk ik me opeens dat er wellicht helemaal geen vennootschap is. Klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

Beste T,

 

maar dat je anderen op dit forum gaat verwijten dat ze me hier helpen schiet me in het verkeerde keelgat.

 

Ik verwijt anderen niet dat ze je willen helpen, maar ik schrijft dat er vele goede oplossingen worden aangedragen en dat mijn indruk is dat je daar niets mee wilt doen omdat de antwoorden jou niet passen.

 

Een investering vraagt een bepaalde route die je moet afleggen. Die (geld)route ziet er als volgt uit ... eigen geld >> familie >> vrienden >> kennissen >> bank >> investeerder. De hardheid of gewetenloosheid van terugbetaling volgt ook dezelfde route. Een investeerder is bereid om meer risico dan een bank te nemen, maar hanteert dan de stevigste voorwaarden als het op terugbetalen aankomt. Volgt de geldroute is dan ook wat ik je kan aanbevelen. Het zoeken naar een geschikte investeerder is dus de laatste optie in je zoektocht en niet de start.

 

Ik begrijp een aantal zaken wel, zoals de vluchtroute als het fout mocht lopen, maar dat maakt geen sterke indruk. Het is goed dat er een nooduitgang is en dat je daar over hebt nagedacht, maar marketingtechnisch gezien haal jij jezelf hiermee naar beneden (=negatief). Niet doen, want dat wil een investeerder niet horen. Die gaat voor het succes en niet voor een mogelijk verlies in tijd en geld.

 

Geen van de ondernemers is getrouwd, heeft een auto of ook maar enige inboedel dat genoeg zal bijdragen, dus dat zet weinig zoden aan de dijk. Bovendien lijkt me dit nou niet bepaald de eerste oplossing.

 

Het zou kunnen dat jullie beiden niets (meer) ten gelde kunnen maken, maar het is wel verstandig om te kijken of het toch mogelijk is om eerst in eigen gelederen te kijken waar er geld vandaan is te halen. Als je kijkt naar de voorgestelde geldroute dan is dit juist wel de eerste oplossing. Als vervolgens banken en kredietinstellingen niets in jullie plan zien, dan zijn er twee mogelijkheden ... (1) het plan is onrealistisch of (2) het plan is niet goed opgesteld en/of gepresenteerd. Heb je aan dat laatste wel eens gedacht? Banken geven zelden na een eerste presentatie een koffertje met geld mee. Een twee en soms derde presentatie geeft soms wel het verwachte jawoord. Een investeerder is geen bank, maar wil aandelen in de onderneming die je later misschien weer voor veel geld terug kunt kopen. Wat jij wilt is alleen maar het geld van een investeerder en niet de rest van hem/haar, dus dat idee is onrealistisch en misschien ook naief omdat je zou moeten weten dat het zo niet werkt.

 

Misschien is het mogelijk dat je een nieuwe tijdplanning kan maken, waardoor er weliswaar langzamer geld binnenkomt, maar waardoor je geen geld van derden voor extra investeringen meer nodig hebt. Misschien wil je iets teveel en te snel, wat niet goed voor je cashflow is. Het hebben van een goede cashflow is het toverwoord in crisistijd.

 

Tijd is kostbaar, zoals je zelf weet, maar soms is meer tijd een goede investering of een goede besparing.

 

Succes en niet teveel naar de nooduitgang kijken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nedzhibe, hartelijk bedankt voor de toelichting. Kan ik heel veel mee.

 

Eventjes iets kleins rechtzetten: ik focus me lang niet zoveel op de 'nooduitgang' als hier wordt gesuggereerd. Ik noemde deze alleen omdat Qredits daar expliciet mee kwam en voor hun een reden was om het niet te doen. Uiteraard gaan we dit niet prominent in ons business plan of in de pitch vermelden.

 

Ik was afgelopen week bij het Financiering seminar van NewVenture, waar een heleboel nuttige tips de revue passeerden. Onder ander "lenen van familie & vrienden" kwam daar aan bod, maar net als op deze thread waren daar de meningen sterk over verdeeld tussen de sprekers. Zoals één het mooi verwoordde: familie heb je om mee te wandelen, niet te handelen.

 

StefanO, interessant idee om de cashflow te versnellen via debiteuren en/of crediteuren. Dat kwam ook nog in dat seminar aan bod. Voor ons zou dit mogelijk een route kunnen zijn, door ofwel onze klanten te vragen vooruit te betalen tegen een bepaald voordeel (bijv. korting zoals je al zei) ofwel partijen die zorgen voor kliks op onze website wat later te betalen. Ik ga dit zeker onderzoeken.

 

Dat we via investeerders een krediet wilden regelen op basis van rente in plaats van participatie leek inderdaad wat naief gedacht achteraf. Als alle andere opties niet lukken dan ziet het er naar uit dat we ons daar op gaan richten en zouden we het alsnog via aandelen kunnen spelen. StefanO, inderdaad zijn we geen BV op dit moment maar een VOF. Ik neem aan dat we dan eerst van rechtsvorm zouden moeten veranderen om dit uberhaupt mogelijk te maken? Groot voordeel daarbij is dat investeerders behalve geld nog meer ten tafel kunnen brengen, bijvoorbeeld hun eigen ervaring en netwerk. Als startende (soms naieve) ondernemers is het erg veel waard om een dergelijke coach of investeerder te hebben die je met raad en daad kan bij staan.

 

De komende week hebben we weer een aantal afspraken met banken en crediteuren, dus dan weet ik meer.

 

Groeten, Tim

Link naar reactie
  • 0

Beste T,

 

Een aantal keren heb ik het woord naief gebruikt. Dat is zeker geen slechte eigenschap, maar een tegenpartij kan eerlijkheid als zwakheid zien. Soms moet je een masker opzetten en de regels van het spel spelen om te krijgen wat je wilt. De zakenwereld hanteert andere normen en waarden dan je misschien gewent bent.

 

De eerste poging om geld te vinden is misschien mislukt door gebrek aan ervaring, de daarop volgende pogingen zullen steeds makkelijker gaan omdat je de regels leert kennen.

 

Succes!

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.