• 0

Tips voor onderzoek markt

Hallo,

 

Ik speel al geruime tijd met een zeer innovatief concept binnen de dierenbranche. Dit concept zal geschikt zijn voor alle dierenbezitters, zowel in NL als daarbuiten. Een gigantische markt dus. Het businessplan is zo goed als klaar en feitelijk kan er gestart worden met de realisatie.

Daar het zo'n gigantische markt betreft vind ik het erg lastig om een gedegen marktonderzoek te doen. Vooral vanwege het feit dat ik de details van dit concept nog niet zomaar openbaar wil maken. Ik twijfel dat ook sterk of een marktonderzoek wel vereist is. Ik wil voor mijn eigen gevoel / gemoedsrust wel wat meer onderzoek doen alvorens ik hiermee start. Ik ben al wel overtuigd van de levensvatbaarheid van het concept, maar wat meer onderzoek in de markt zal de berekening van de opbrengsten altijd ten goede komen.

 

Heeft iemand ervaring in het opzetten van een markt onderzoek voor zo'n grote markt? En hebben jullie tips hoe ik dit het best aan kan pakken? Wellicht overbodig, maar uiteraard tegen zo laag mogelijke kosten. De realisatie van dit concept zal namelijk nog de nodige financiële middelen vragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Marktonderzoek is meer dan grootschalig enquetes uitzetten. Je kan met simpel bureau-onderzoek doorgaans al veel info verzamelen. Daarenboven kun je aan individuele expert-interviews denken, aan groepsgesprekken of observatie van gedrag.

 

Wellicht is een gerichte lancering te verkiezen boven onmiddelijke wereldominering.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat je een eindje op weg zal helpen, is om de directe concurrenten te analyseren. Je kunt hun website bekijken en daar de goede en slechte punten van opschrijven. Hiermee krijg je een overzicht van wat je concurrenten doen en wat jij kunt doen om net even anders te zijn. Dit noemen ze benchmarking.

 

Ook is een doelgroepanalyse belangrijk. Je wilt namelijk precies weten op welke manier je de doelgroep aan moet spreken en hoe groot die doelgroep eigenlijk is. Veel informatie kun je vinden op de website van het CBS. Ook in artikelen over branche gerelateerde zaken, kun je vaak al veel informatie vinden over de recente ontwikkelingen in de branche.

Link naar reactie
  • 0

Beste Emielio,

 

Wellicht is het mogelijk een kleine groep potentiele klanten te benaderen en zonder het concept prijs te geven een gevoel te krijgen bij de 'must haves' en 'nice to haves' bij deze groep. Aangezien je aangeeft dat jouw nieuwe concept geschikt is voor een grote markt, zijn er wellicht ook wel kennissen van jou die in jouw doelgroep vallen.

 

Veel succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Emilio,

 

Een marktonderzoek is vereist wil je je kansen van slagen vergroten. Kortgezegd: kijk je wat er binnen je bedrijf moet gebeuren. Wat heb je nodig? Wat zijn de kosten? En extern doe je een analyse aan de hand van de DESTEP. Ook is het (zoals al eerder gezegd) van belang een concurrentieonderzoek te doen. Hierdoor kom je uiteindelijk bij het SWOT. Welke sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen zijn er? Wat zijn je USP's?

 

Ik zou eerst een marktonderzoek houden in Nederland en het product daarna op de NL markt lanceren. Elk land heeft anderen normen, waarden, trends en ontwikkelingen, regels en wetgeving. Dus je kan niet 1 marktonderzoek houden voor alle landen. Bekijk het per land. Ook verlaag je op deze manier je risico als je het eerst alleen in NL lanceer. Kijk eerst of het aanslaat in Nederland. Evalueer je resultaten en zwaktes.

 

Succes!

 

Groet

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van het wat je idee precies is kun je misschien eens gaan lobbyen/praten met de wat meer.. eh.. gepolariseerde dierenorganisaties (PvdD, wakker dier, noem maar op). Die hebben vaak demonstraties en evenementen en misschien is jou product of idee wel iets voor hen om weg te geven of te verkopen. Heb je gelijk een groot publiek en misschien inzicht in wat voor eisen dierenliefhebbers stellen.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Hoi Emilio,

 

Het belangrijkste doel van marktonderzoek is om blinde vlekken weg te nemen bij de ondernemer. Jij ZEGT wel dat je zeker weet dat het een succes wordt, maar je zal niet de eerste ondernemer zijn die na een dergelijke constatering in de praktijk erachter komt dat hij de plank volledig heeft misgeslagen. Marktonderzoek is een objectieve check of je aannames kloppen!

 

Het hoofdbedrijfschap detailhandel heeft veel informatie per branche (ook specifiek voor dierenspeciaalzaken). Ze onderzoeken van alles en nog wat. Veel cijfermateriaal over omzetten, prijsniveau, concurrentie, etc. Een echte aanrader voor iedereen die start in de retail. Zie: http://www.hbd.nl/pages/1404/Branches/Dierenspeciaalzaken.html. Kijk bij "feiten & cijfers".

Belangrijk: de site van HBD wordt bij mij in Internet Explorer vaak geplaagd door fouten. Met Firefox gaat het wel altijd goed.

 

Als je besluit zelf onderzoek te doen via enquete,s overweeg dan www.surveymonkey.nl. Met deze tool kun je gratis of tegen zeer lage kosten online enquetes afnemen bij je doelgroep.

 

Succes!

 

Bjorn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.