• 0

in welke vorm in dienst partner

Hallo,

 

De volgende situatie doet zicht voor:

 

Mijn partner is DGA van zowel Holding als 2 werk B.V's. Nu is de planning dat ik binnenkort een nieuwe activiteit binnen een van de werk B.V. s ga doen. 1 werk b.v. heeft een aantal mensen in dienst, andere werk b.v. is tot nu toe een lege b.v.

We hebben een samenlevingsovereenkomst.

 

Er zijn een aantal opties voor de manier waarop ik de werkzaamheden uit kan gaan voeren

1. vanuit een eigen eenmanszaak, maar dan kom ik w.s. knel met de uren eis en het hierbij behorende verkapte dienstverband

2. in dienst van de werk b.v. met dezelfde voorwaarden als de andere werknemers, dus ook afdracht van ww premie enz.enz.

3. in dienst van de holding zonder afdracht van premies maar moet dan wel zelf AO en pensioen verzekeren.

 

Wie kan mij adviseren welke van de 3 opties het gunstigste is?

 

Alvast vriendelijke bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou stellen dat eerst bepaald moet worden of de sociale verzekeringsplicht wel of niet van toepassing is. Dat is namelijk geen keuze: je bent simpelweg wel of niet verplicht sociaal verzekerd. Als partner van een DGA met een meerderheidsbelang ben je meestal niet verplicht sociaal verzekerd, optie 2 vervalt dan gewoon.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Flower,

 

Optie 1 gaat het gewoon niet worden. Het is niet mogelijk om een EMZ te draaien met maar één klant (de BV van je partner). Je kunt natuurlijk wel als EMZ de nieuwe activiteit ontplooien en van daaruit de BV vergoeden voor de diensten die zij aan jou verleent, maar ik begrijp dat dit niet echt de bedoeling is. Bij een EMZ is het veel belangrijker om meerdere klanten te bedienen en ondernemersrisico's te lopen. Het aantal uren is niet het criterium voor ondernemerschap dus daar zul je niet op vastlopen.

 

Optie 2 is een mogelijkheid. Probleem is dat je dan wel kunt doen alsof je verzekert bent voor de werknemerspremies, fijn ww recht opbouwen en meer werknemersvoordelen. Echter, op het moment dat je een beroep gaat doen op deze werknemersverzekeringen zal het UWV opnieuw beoordelen of je in aanmerking komt voor deze verzekeringen. Als het oordeel is dat dit niet het geval is omdat je de partner bent van de DGA (probleem is dat er geen gezagsverhouding is tussen partners dus dat er ook geen dienstverband kan zijn) kunnen deze voorzieningen je ontzegt worden. Dan heb je al die jaren voor niets premie betaald.

 

Bij optie 3 zal het niet uitmaken of je nou in dienst komt van de holding of een van de werk-bv's. Een BV is gewoon inhoudingsplichtig, of ze nou een holding is of een werkmaatschappij. Waar je ook in dienst komt, altijd moet er een beoordeling plaats vinden of er werknemerspremies afgedragen dienen te worden. Dus ook als je in dienst komt van een werkmaatschappij kan er alleen volstaan worden met het afdragen van de loonheffing en het niet afdragen van de werknemerspremies.

 

Ik ben het dus met Norbert eens dat optie 2 vervalt en enkel de opties 1 en 3 overblijven. Dan is het helemaal afhankelijk van jouw eigen doelen en idealen in welke vorm je het giet. Optie 1 heeft als voordeel dat je aan je eigen onderneming kunt bouwen en zelfstandig ondernemer zult worden. Een mooi perspectief maar het moet je wel liggen. De administratieve last is veel en veel zwaarder dan die van optie 3.

Bij optie 3 werk je voor de BV. Hier staat alleen loon tegenover. Je bouwt dus niets voor jezelf ook. Maar je maakt het wel een stuk eenvoudiger voor jezelf. De administratieve last is veel minder en je bent niet eindverantwoordelijk voor je werkzaamheden - je werkt niet voor eigen rekening en risico.

 

Tja, we kunnen hier op HL niet uitmaken wat voor jou de beste stap is - onze service gaat ver maar heeft ook grenzen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
maar optie 2 kan toch wel als ik met dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst komt als de andere personeelsleden?

 

Je kunt ook als je niet verplicht sociaal verzekerd bent in dienst komen van de werkmaatschappij. Alleen vindt voor jou dan geen afdracht werknemerspremies WGA en WW plaats omdat je formeel geen werknemer maar ondernemer bent. Feitelijk is dit geen optie 2 maar optie 3. Of je nu in dient bent van holding of werkmij maakt niets uit...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.