• 0

Parallelimport toegestaan wanneer Amerikaanse winkel verzendt naar Nederland?

Ik heb begrepen dat het niet toegestaan is om producten bij Amerikaanse webwinkels in te kopen en zelf, via een dienst als Shipito, te laten vervoeren naar een Nederlandse klant.

 

Bij veel webwinkels (oa. op eBay) worden producten wel vervoerd naar Nederland. Hoe zit dit?

 

Ik neem aan dat producten die van Amerika naar Nederland vervoerd worden door een Amerikaan, vervolgens wel doorverkocht mogen worden in Nederland?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Er is vrijhandel binnen de Europese vrijhandelszone; parallelimport van daarbuiten wordt beperkt door het merkrecht. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat feitelijke verkoop en levering beperkt, maar je mag in ieder geval geen ruchtbaarheid geven aan de merknaam zonder toestemming van de Europese rechthebbenden.

 

Er zijn talloze diensten waarbij je Amerikaanse producten in Amerika kan bestellen en betalen, waarna er prive verscheping naar Europa plaatsvindt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

je mag in ieder geval geen ruchtbaarheid geven aan de merknaam zonder toestemming van de Europese rechthebbenden.

Dit doen die verkopers die aan Nederland leveren toch ook? Het lijkt me niet dat al die verkopers toestemming hebben gevraagd. Zo wel, dan zou ik ook toestemming hebben, of niet?

 

Er zijn talloze diensten waarbij je Amerikaanse producten in Amerika kan bestellen en betalen, waarna er prive verscheping naar Europa plaatsvindt.
Bedoel je dropshipping?
Link naar reactie
  • 0

De vraag is eigenlijk of je een product juridisch gezien in Nederland hebt gekocht wanneer een Amerikaan het product rechtstreeks naar Nederland opstuurt.

 

Ligt de verantwoordelijkheid op dat moment niet bij de Amerikaanse verkoper?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.