• 0

Concurentiebeding icm contract verlenging

Hoi Alle,

 

Ik zit al een tijdje in de maag over de zaken om het concurentiebeding. Mijn vraag is vrij simpel, maar ik kan het nergens vinden. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hierbij.

 

Ik ben 2,5 jaar geleden aangenomen voor technische taken te ondernemen voor het bedrijf bij externe bedrijven. Het contract wat ik toen ondertekend heb is een contract op basis van 1 jaar. Dit contract is 1,5 jaar geleden verlengd met 1 jaar, en ook 0,5 jaar geleden voor 1 jaar.

 

Ik weet dat ze me geen verlenging meer kunnen geven (namelijk maximaal 3). Maar nu ben ik van plan om een eigen zaakje te gaan opbouwen voor particulieren. Hoewel mijn huidige werk gericht is op bedrijven, en mijn toekomst bedrijf hoofdzakelijk naar particulieren, zijn er wel een aantal huidige bedrijfs klanten die ik graag over wil nemen en hun de mogelijkheid te geven om bij mijn toekomst bedrijf te investeren ipv mijn huidige bedrijf.

 

Hoe vast zit ik nu met dit concurentiebeding. Stel ik krijg geen vast contract en word dus ontslagen Vervalt dan het concurentiebeding wat in het contract staat? En wat gebeurt er met het contract als ik niet akkoord ga met een vast contract? Ben ik dan ook onslagen, of neem ik dan ontslag?

 

Hoe kan ik nou het beste van deze concurentiebeding afkomen?

 

Kan iemand mij een beetje uit de weg helpen?

 

Met vriendelijke groet,

 

P. Brouwer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan iemand mij een beetje uit de weg helpen?

Dit is geen markplaats voor huurmoordernaars hoor ;) ;D

 

Hoe kan ik nou het beste van deze concurentiebeding afkomen?

De expert members kunnen je hier het beste over adviseren, wel weet ik al dat ze gaan vragen om de concurentiebeding. Hoe staat deze in het contract?

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Het is nuttig om te weten wat er precies in je concurrentiebeding staat.

Er zijn 2 zaken van belang:

a) de wet schrijft voor dat een contract voor bepaalde duur maar x keer verlengd mag worden en maximaal x jaar mag duren. Volgens mij heb jij volgens de wet al een vast contract en kunnen ze je niet zomaar ontslaan (ff checken! in weet het niet uit mijn hoofd).

b) In een (arbeids)overeenkomst kunnen afspraken staan die doorlopen nadat het contract is afgelopen. Meestal loopt het concurrentiebeding door tot een jaar na de beëindiging, c.q. ontbinding van de overeenkosmt. Dus ook al wordt je contract niet verlengd, het beding loopt hoogstwaarschijnlijk door.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zoals als door Jelmer en Nils is opgemerkt is het allereerst van belang om te weten wat er precies in de arbeidsovereenkomst is bepaald ten aanzien van het concurrentiebeding. Kun je daar meer over vertellen?

 

Ter zijde, maar op dit forum is reeds het nodige te vinden over concurrentiebedingen. Zoek met een ruimte termijn (365 dagen).

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De problematiek rondom het concurrentiebeding is niet zo eenvoudig. Ten eerste heb jij nog geen vast dienstverband. Je mag namelijk maximaal drie tijdelijke contracten krijgen en er geld een maximumduur van 36 maanden voor. Het concurrentiebding geld natuurlijk ook als je contract van rechtswege eindigt.

Waar je rekening mee moet houden is dat een CB bij ieder contract opnieuw overeengekomen zal moeten worden.

Stel dat je contract niet wordt verlengd hoeft dat niet automatisch te betekenen dat je er ook aan geboden bent. Er zal getoetst moeten worden in hoeverre het CB te zwaar zal drukken. (dit laatste is bijvoorbeeld het geval als je na je dienstverband nergens in NL meer je beroep uit zou kunnen oefenen)

succes

Link naar reactie
  • 0

In de regel is er sprake van zowel een concurrentiebeding als een relatie beding. Het concurrentiebeding richt zich voornamelijk op de bedrijfsactiviteiten van de werkgever terwijl een realtiebeding zich richt op de relaties van de werkgever. Vaak worden deze twee bedingen opgenomen in een artikel van de arbeidsovereenkomst. Uit de rechtspraak blijkt dat het relatiebeding veel zwaarder weegt dan het concurrentiebeding. De redactie van het concurrentiebeding is hierbij erg belangrijk. Heel veel concurrentiebedingen overschrijden de normen van redelijkhied en billijkheid en worden door veel rechters van tafel geveegd. Eenieder heeft het recht hier in Nederland om zijn eigen boterham te verdienen en mag daarbij niet teveel belemmerd worden. Vaak zien de rechters een overdeven opgesteld concurrentebeding als belemmering. (en terecht). Anders is het bij een relatiebeding, hier moet je erg voorzichtig mee zijn. Er zal namelijk altijd hard bewijs aanwezig moeten zijn dat jij de klant NIET hebt benaderd om bij jou de diensten en/of producten af te nemen. Vertel maar eens wat meer over de inhoud van je concurrentiebeding en relatiebeding.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.