• 0

Social media experts

Momenteel zijn er echt zoveel 'social media experts'

Wat is nog de waarde van dit woord en hoe kun je nu weten welk persoon voor jou onderneming het meest geschikt is?

 

Ik heb vaak het idee dat ze blijven hangen in het standaard verhaal over het verhogen van je brand awareness.

Maar waarom heeft niemand het over het genereren van omzet voor de organisatie?

 

Benieuwd naar de reacties en meningen van ieder!

 

 

 

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry??

 

Ik kom hier gewoon een normale discussie voeren, zonder affiliate of links etc.

Juist doordat ik op twitter er veel over heb gepraat valt het mij op dat er dagelijks wel weer 20 nieuwe social media experts mij vinden.Daardoor ben ik gewoon benieuwd wat de mening hier bij andere mensen over is.

 

Ik hoop dat ik straks een inhoudelijke reactie mag verwelkomen :)

 

 

 

 

 

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie
  • 0

 

De universiteiten pompen elk jaar een aantal marketing-diplomahouders de markt op en dan krijg je nog die dhz-ers die niks meer verdienen aan websites bouwen en seo/sem campagnes, dus die gaan zich nu allemaal social media expert noemen.

 

Het is verborgen werkeloosheid, een excuus om veel te twitteren en op faceboek rond te hangen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat iemand die "social media expert" is deze status vooral op zelfverklaarde wijze verkregen heeft. Eigenlijk zijn enorm veel vriendjes op facebook of volgers op twitter het enige wat zo iemand echt bereikt heeft.

 

Verder zijn dit soort mensen vrij nutteloos vind ik. Ze beweren altijd dat je veel geld kan verdienen aan deze media. De enigen die dat direct doen dat zijn zij zelf, omdat jij ze euro's betaald hebt om je dat te laten vertellen.

 

Begrijp me niet verkeerd, social media kan heel leuk zijn voor je bedrijf, maar huur alsjeblieft niet zon 'expert' in om je dat te laten vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof eerlijk gezegd wel degelijk dat ze weten waar ze het over hebben.

Wat mij echter vaak tegenstaat is dat zo'n persoon van buitenaf jou media beleid gaat bepalen.

Daarnaast heeft het natuurlijk effect op je naamsbekendheid, maar blijft het daar altijd maar in hangen.

 

Waarom wordt er nooit nagedacht over manieren die ook echt daadwerkelijk geld in het laadje brengen.

Hier heb ik het niet over het bovengenoemde 'rammen' maar op een sociale en creatieve manier werken aan het verhogen van de omzet en het algehele niveau van de organisatie.

 

 

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Wouter, had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Ik weiger dan ook iedere request op mijn (prive)twitter van deze nutteloze mensen.

 

Mijn ervaring is dat iemand die "social media expert" is deze status vooral op zelfverklaarde wijze verkregen heeft. Eigenlijk zijn enorm veel vriendjes op facebook of volgers op twitter het enige wat zo iemand echt bereikt heeft.

 

Verder zijn dit soort mensen vrij nutteloos vind ik. Ze beweren altijd dat je veel geld kan verdienen aan deze media. De enigen die dat direct doen dat zijn zij zelf, omdat jij ze euro's betaald hebt om je dat te laten vertellen.

 

Begrijp me niet verkeerd, social media kan heel leuk zijn voor je bedrijf, maar huur alsjeblieft niet zon 'expert' in om je dat te laten vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof eerlijk gezegd wel degelijk dat ze weten waar ze het over hebben.

Wat mij echter vaak tegenstaat is dat zo'n persoon van buitenaf jou media beleid gaat bepalen.

 

Daar ben je zelf bij. Doorgaans zijn het slechts ingehuurde praatjesmakers.

 

Daarnaast heeft het natuurlijk effect op je naamsbekendheid, maar blijft het daar altijd maar in hangen.

 

Altijd? Wat zijn jouw bronnen?

 

Waarom wordt er nooit nagedacht over manieren die ook echt daadwerkelijk geld in het laatje brengen.

 

Nooit? Je hangt in de verkeerde kringen rond.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In welk opzicht bedoel je dat ze volgens jou weten waar ze het over hebben? Heb je wel eens advies gekregen van zo iemand en wat was dat advies of wat heeft het jouw opgeleverd?

 

Zoals je zelf al aangeeft staan er dagelijks nieuwe 'experts' op. Volgens mij zijn dat allemaal cowboys met een luxe mobieltje die verder weinig te doen hebben dan maar zo veel mogelijk met het mobieltje spelen.

 

Er zullen ook vast wel mensen zijn die wel degelijk wat toe kunnen voegen met hun advies, maar dat zullen denk ik geen zelfverklaarde experts zijn die jouw een twitter bericht sturen met of je nog advies wilt kopen.

 

EDIT je kan de cowboys altijd makkelijk herkennen aan hun bio op twitter. Als daar social media expert ingevuld staat dan weet je genoeg. ;)

Link naar reactie
  • 0

Sorry?? Ik kom hier gewoon een normale discussie voeren, zonder affiliate of links etc.

 

 

Je organiseert een event en dan ga je een topic starten om het onderwerp van dat event te pushen. Da's nou typsch de werkwijze van een eenogige blindegeleidehond.

 

EFactor, in collaboration with Aurium Commerce, are pleased to present this network lunch "Generating Revenue using the Social Media” hosted by Centraal Beheer Achmea.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je hoort mij hier toch met geen woord reppen over een event or what so ever.

Jij bent degene die hier aandacht aan besteedt en de reclame maakt op het moment.

 

Is het ooit al eens bij je opgekomen dat ik hier gewoon ben om juist wel achter de feiten te komen, en mijn observaties te testen aan de meningen van anderen.

 

Volgens mij heeft er daarnaast niemand moeite mee dat ik deze discussie voer

 

Bedankt voor weer een leuk berichtje met totaal irrelevante onnodige informatie.

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie
  • 0

Je organiseert een event en dan ga je een topic starten om het onderwerp van dat event te pushen. Da's nou typsch de werkwijze van een eenogige blindegeleidehond.

 

Kijk dat is nou het gevaar van sociale media, voor je het weet zet iemand je even op je nummer, en dan druk ik mij voorzichtig uit.

 

Is het ooit al eens bij je opgekomen dat ik hier gewoon ben om juist wel achter de feiten te komen, en mijn observaties te testen aan de meningen van anderen.

 

Beetje de omgekeerde wereld niet, eerst een event organiseren en dan hier quasi intellectuele vragen komen stellen zogenaamd omdat je geïnteresseerde bent maar eigenlijk laat je zien dat je de ballen verstand hebt van social media.

 

Bedroevend, badmeesters die zelf niet kunnen zwemmen maar wel op zoveel mogelijk plaatsen komen lurken naar informatie die ze zelf niet hebben en vervolgens overal met andermans veren gaan lopen koketteren.

Link naar reactie
  • 0

Je organiseert een event en dan ga je een topic starten om het onderwerp van dat event te pushen. Da's nou typsch de werkwijze van een eenogige blindegeleidehond.

 

Kijk dat is nou het gevaar van sociale media, voor je het weet zet iemand je even op je nummer, en dan druk ik mij voorzichtig uit.

 

Is het ooit al eens bij je opgekomen dat ik hier gewoon ben om juist wel achter de feiten te komen, en mijn observaties te testen aan de meningen van anderen.

 

Beetje de omgekeerde wereld niet, eerst een event organiseren en dan hier quasi intellectuele vragen komen stellen zogenaamd omdat je geïnteresseerde bent maar eigenlijk laat je zien dat je de ballen verstand hebt van social media.

 

Bedroevend, badmeesters die zelf niet kunnen zwemmen maar wel op zoveel mogelijk plaatsen komen lurken naar informatie die ze zelf niet hebben en vervolgens overal met andermans veren gaan lopen koketteren.

 

Ik zou hier echt weer op kunnen reageren, en weer een reactie terug krijgen. Hier schieten wij beide denk ik alleen niets mee op.

 

Zoals ik hierboven al heb beschreven, ik wil graag hier verder over praten. Mochten jullie daar geen zin in hebben, hoef je ook niet meer te reageren.

 

 

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie
  • 0

Google 'social media' en 'e-commerce' en ik krijg toch de indruk dat diverse grotere ondernemingen gecombineerde of geintegreerde (in-house) afdelingen hebben. Van een social media expert met sector- of detailhandelskennis en vaardigheden (project management of marketing & sales) zou ik mij de toegevoegde waarde kunnen voorstellen. Variabele beloning op basis van omzet bestaat in ieder geval in de vorm van affiliates...

 

Joris, je zet 'social media experts' in het openingsbericht van deze draad zelf ook al tussen aanhalingstekens en daar haken reageerders dankbaar op in. Ik ken tal van jonge ondernemingen die gretig gebruik maken van de nieuwe marketingmogelijkheden van internet en social media.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Joris,

 

Dit internet en de sociale media die jij zo interessant vindt, hebben het vervelende neveneffect dat je gedrag sporen nalaat. Je stelt dat er veel teveel social media experts zijn die zich op branding richten terwijl er niemand over omzet praat. Dat doe je op een forum waar het verband tussen branding en omzet frequent besproken wordt.

 

Als je plaats neemt op de preekstoel en zo'n boodschap gaat verkondigen, moet je niet vreemd opkijken als er kritische geluiden vanuit de gemeente terugkomen. Jouw stelling is niet correct. Die zegt waarschijnlijk vooral iets over over jouw belevingswereld. En dan ben je ook nog eens betrokken bij de organisatie van een evenement met precies hetzelfde onderwerp. Je blaast het onderwerp met andere woorden op.

 

En dan verwacht je een serieuze discussie?

 

Volgens mij zijn de meeste ondernemers helemaal niet bezig met branding an-sich en juist wel met communicatie ter bevordering van klantcontacten, verkoop, service en andere zaken. Het zijn de halfwas adviseurs en zelfbenoemde experts die de weg kwijt zijn; niet de ondernemers. Dus daar is de doelgroep te vinden.

 

Maar dat is helemaal geen interessante doelgroep. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kijk als je nu gelijk zo'n reactie had geplaatst had deze discussie nooit uit zijn verband getrokken hoeven te worden.

Ik heb nooit ontkend dat mijn organisatie dit evenement met eenzelfde thema organiseert. Daarom snap ik de reacties die hierop volgen ook. Helaas snap ik alleen niet de kinderachtige manier inclusief negatieve uitingen aan persoonlijk adres.

 

Zoals ik hierboven al zei, wil ik dit topic helemaal niet gebruiken uit het oogpunt van adverteren. Het evenement dat ik hier geplaatst heb, deed ik al geruime tijd geleden. Toen besloot ik niet om dit topic te starten wat ook prima had gekund. Met mijn ervaringen van de afgelopen weken vond ik echter dat ik behoefte had aan duidelijkheid ten opzichte van mijn standpunten.

 

Zelf ben ik geen social media expert maar interesseer ik mij wel erg in dit onderwerp. Ik weet daarom heel goed dat je sporen achterlaat op het internet en zal mij hier ook nooit voor schamen. De gedragsregels hieromheen zijn mij ook volstrekt duidelijk.

 

Kortom ik ben gewoon benieuwd naar de waarde van zogeheten experts. Daarnaast zie ik deze weinig praten over andere dingen dan naamsbekendheid verhogen.

 

Ik hoop dat we vanaf nu gewoon normaal met elkaar kunnen praten en er een constructieve discussie ontstaat.

 

 

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie
  • 1

Ben nieuw hier, was altijd passieve gebruiker, maar zou hier ook mijn licht wel over willen schijnen. Ben geen self proclaimed social media expert maar vind het ook erg interessant en boeiend om er mijzelf erin te verdiepen. Echte experts heb je op het moment nog niet denk ik, daarvoor is het nog een te jong vakgebied. Andere gebieden in het bedrijfsleven bestaan al jaren en worden stuk voor stuk onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek en waargebeurde case's, experts baseren zich op deze fundering. Aangezien deze nog niet/amper bestaan voor social media wordt het moeilijk om als een ware expert gezien te worden, ervaring en referenties zijn denk ik de enige houvast.

 

Het hele social media gebeuren zit nog een beetje in een vallen-en-opstaan fase. Grote bedrijven gaan er nog te vaak mee de mist in, ik herinner me een gevalletje dat een provider via een openbare tweet de gebruikersnaam + wachtwoord stuurde naar een klant. Wordt gepost op Geenstijl en voor meneer het wist zat ie vast aan allerlei abonnementen en lag zijn complete telefoon geschiedenis op straat. Grandioze, stomme fout uiteraard maar het is vallen-en-opstaan zoals ik het zie. Na dit incident zullen er ongetwijfeld procedures en reglementen ingesteld om soortgelijke situaties te voorkomen.

 

Genereren van omzet via social media is moeilijk. Tenminste, als je een kosten/baten analyse wilt maken. Ik ben er op het moment ook mee bezig (sales genereren) en het is moeilijk te traceren wie nou precies wat oplevert. Het eeuwige probleem van marketing zo een beetje, zeer belangrijk voor de gehele organisatie maar wat het nou precies oplevert is zeer moeilijk te meten. Hoeveel klanten levert een reclame in een bushok op? Moeilijk meetbaar. Zelfde geldt voor een Twitter/FaceBook etc. account m.i.

 

Social media is meer een marketinginstrument en niet zozeer een sales instrument zoals ik het zie. Het draait ook meer om brand awareness, het bedrijf een persoonlijk gezicht geven en het klantencontact sneller en directer te maken.

 

Om nog terug te komen op René zijn reactie;

 

Al met al wordt de invloed van Social Media erg overdreven. Als je nagaat dat er op twitter maar 420.000 mensen zitten, en als je het erg goed doet krijg je daarvan 0.5 % volgers, waar zitten die andere 17 miljoen andere mensen dan ?

 

Het draait toch niet om percentages of relatieve getallen, ik ken heel wat ondernemingen die erg blij zouden zijn met 2.100 (0.0005x420.000) potentiële klanten of stakeholders gemerkt als "early-adopters" ;) Met welk medium zou je voor hetzelfde geld (lees; x arbeidsuren) zoveel mensen kunnen bereiken? En Twitter heeft op het moment 420.000 NL gebruikers, de groei van het medium laat echter zien dat dit volgend jaar weer een stuk hoger zal zijn;

 

Er zijn een kleine 420.000 actieve Twitter-gebruikers in Nederland. Dat is een ruime verdubbeling in minder dan een jaar tijd, aldus een onderzoek van Twirus.com. Daar zitten amper de namen van grote of middelgrote bedrijven tussen.

Bron; http://www.emerce.nl/nieuws/nederland-heeft-420000-twitteraars

Link naar reactie
  • 0

Mooi omschreven Robbedoes,

Om deze redenen ben ik ook met Twitter begonnen, niet direct voor opdrachten, meer voor een stukje naambekendheid, het triggeren van mensen door het versturen van berichtjes over mijn vakgebied.

 

Tevens het zelf ontvangen van relevante informatie is een belangrijke functie van Twitter.

 

En dat daarbij deels vakgerichte en deels privé berichtjes getwitterd worden geeft aan dan het persoonlijke gezicht aan, van een klein bedrijf.

 

Zelf heb ik de indruk dat Twitter zich razendsnel verder gaat ontwikkelen.

 

En of men daar nou een Social Media Expert voor nodig heeft, dat zal de toekomst uitwijzen.

Voor mijn toepassingsgebied heb ik geen Expert nodig.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.