• 0

Kasstelsel en overlopende passiva

Ik ben bezig met mijn aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers en loop tegen het volgende aan.

Ik hoop dat er iemand is die mij hierin duidelijkheid kan geven. Ik ben de hele dag al bezig via internet dit te onderzoeken maar ik kom er niet uit.

 

In april 2011 verwacht ik een factuur i.v.m. studiekosten die ik gemaakt heb t.b.v. mijn praktijk voor natuurgeneeskunde met vanzelfsprekend ook de factuurdatum in april 2011 waarna ik deze per kas zal gaan betalen. De kosten berekend op deze factuur zijn echter ook (gedeeltelijk) bestemd voor 2010. Ik krijg deze dus achteraf gefactureerd.

 

Omdat ik zelf facturen uitreik aan particulieren val ik onder het kasstelsel. Ik weet niet zo goed hoe je hiermee bepaalt in welk jaar de kosten dan vallen.

 

Moet ik het gedeelte 2010 opnemen in mijn IB 2010 onder overlopende passiva en de kosten dus in 2010 laten vallen of is het volledige bedrag kosten 2011 omdat de factuur in 2011 gedateerd is en ook dan pas betaald wordt?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik dacht dat met name studiekosten pas aangegeven mogen worden in het jaar dat je ze betaald, ik dacht dat dit ook met het kasstelsel te maken had.

 

Is dit dan misschien wel het geval als je de kosten als aftrekpost meeneemt in de privesfeer ipv als zakelijke kosten op je resultatenrekening. Is dit de vergissing die ik maak?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt. Aftrekposten voor de IB moeten echt betaald zijn in dat jaar. Dus ook 'studiekosten en andere scholingsuitgaven' (waar dan een niet-aftrekbaar drempelbedrag op zit).

 

Maar ik denk dat je hier bedoelt dat je de studiekosten als bedrijfskosten (zonder drempel dus) wil beschouwen en dan werkt het anders.

Link naar reactie
  • 0

Waarbij de eerste vraag natuurlijk is of er inderdaad sprake is van een studie die aan de onderneming kan worden toegerekend, of dat je verplicht bij de persoonsgebonden aftrek uit komt - wat door de MKB-winstvrijstelling overigens, ondanks de drempel, voordeliger kan zijn dan meenemen in de onderneming, afhankelijk van de hoogte van de kosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik vind in mijn IB 2010 een negatieve MKB winstvrijstelling, waarvan ik aanneem dat er een correctie plaatsvind omdat ik een klein verlies heb op mijn resultatenrekening waarna de investeringsaftrek en de ondernemersaftrek het nog eens verder negatief maken........

 

Voor mij is het ook i.v.m. het urencriterium van belang dat mijn studie op de onderneming geboekt staat. Ik heb begrepen dat deze uren meetellen hiervoor?

 

De twee jaar voordat ik mijn praktijk starte heb ik mijn studiekosten vanzelfsprekend bij de persoonsgebonden aftrek aangegeven, toen had ik nog geen onderneming.

 

In 2009 en nu voor 2010 boek ik de kosten op de onderneming. Volgens mij is dit ook akkoord voor zover ik begrepen heb aangezien de laatste twee jaar van de vierjarig HBO opleiding die ik volg bedoeld is als verdieping en op peil houden van de kennis die ik in de eerste twee jaar heb opgedaan en na die twee jaar is afgerond met een examen.

Zien jullie dit ook zo?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik moet je zeggen dat ik daar niet naar uitkijk ...... daarom houd het me ook zo bezig denk ik, dat wil ik heel graag voorkomen. Ik zal blij zijn als mijn aangifte IB de deur uit is, en dan maar hopen dat die discussie uitblijft. Iedereen bedankt voor de hulp bij het krijgen van info hieromtrent, dit werkt echt een stuk beter dan uren in de wacht hangen bij de belastingtelefoon en dan uiteindelijk nog niet een duidelijk antwoord gekregen hebben. (Ligt ook vast aan mijzelf hoor, dat heb je als je het allemaal niet zo precies weet)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind in mijn IB 2010 een negatieve MKB winstvrijstelling, waarvan ik aanneem dat er een correctie plaatsvind omdat ik een klein verlies heb op mijn resultatenrekening

Die negatieve MKB-winstvrijstelling blijft negatief en verlaagt dus je winst (verhoogt je resultaat). Daar is niets aan te doen, dat is nu eenmaal de wetssystematiek.

 

Ik denk dat je er bij een controle een hele harde dobber aan gaat krijgen om aan de belastingdienst en evt. de rechter uitgelegd te krijgen dat je van een 4 jarige opleiding de eerste twee aanmerkt als het verkrijgen van nieuwe kennis en de laatste twee jaar als verdieping en op peil houden. Alleen als een groot deel van de studenten na 2 jaar afhaakt, zou je daar mogelijk een punt kunnen hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Krijg je ook nog studiefinanciering?

 

Ik denk namelijk ook dat die opleiding als zakelijk aanmerken erg opportunistisch is. Zeker omdat hij ook nodig is om het urencriterium te halen. Daarmee word het financieel belang voor de inspecteur alleen maar groter om de aftrek te weigeren. En een 4 jarige opleiding zal niet snel als verdieping van bestaande kennis worden gezien. Zou het uitsluitend om de opleidingskosten gaan dan kan is de aftrekmogelijkheid redelijk vergelijkbaar. Maar als ook het wel of niet halen van het urencriterium in het geding is gaat het dus om het toekennen of ontnemen van fiscale faciliteiten die op kunnen lopen tot 11.000 euro. Ik zou dit zeker niet zomaar op eigen initiatief zo aangeven omdat jij vind dat je een aannemelijk verhaal hebt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Betse Roel,

 

Je zegt, ik zou dit zeker niet op eigen initiatief doen. Mijn vraag is dan hoe ik het dan zou moeten doen?

 

Wat Ronaldinho zegt is trouwens waar, het merendeel haakt af na twee jaar en dat kan ook gewoon. Na twee jaar is er een examen en ben je gediplomeerd.

 

Ik krijg trouwens ook een verklaring van de opleiding dat het 3e en 4e jaar bedoeld is voor verdieping en het op peil houden van de opgedane kennis uit de eerste twee jaar.

 

Ziet het er dan al positiever uit?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.