• 0

lening uit stamrecht niet terugbetalen

Beste allemaal,

 

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet echt elders kan vinden.

 

Ik heb in 2009 een stamrecht b.v. opgericht en is er een ontslagvergoeding ingestort van 100.000 euro.

Dit bedrag heeft op een spaarrekening gestaan en vorig jaar heb ik dit bedrag volledig opgenomen als lening aan mijzelf prive, met de bedoeling om in Thailand een restaurant op te zetten en te gaan emigreren.

Begin 2010 daad bij het woord gevoegd en vertrokken naar Thailand ( nog niet ge-emigreerd)

Nu na een jaar draait het restaurant niet echt goed en probeer ik het te verkopen, maar de vraag is alleen of ik mijn investering uit de verkoop kan halen om mijn prive-lening aan mijn stamrecht bv terug te betalen.

Welke consequenties kan ik tegemoet zien als ik niet in staat ben om het bedrag terug te betalen en gaat hierdoor de bv ook failliet?? maak me een beetje zorgen over de toekomstige ontwikkelingen.

graag jullie advies?

alvast mijn hartelijke dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dat is een heel vervelende situatie, want je zal nog steeds de lening terug moeten betalen. Er zijn diverse scenario's denkbaar, bijvoorbeeld:

 

- De belastingdienst constateert dat je onzakelijk hebt geleend bij de BV (geen/onvoldoende zekerheid gesteld, terwijl de lening voor een risicovolle activiteit werd aangewend) en zal aannemen dat het stamrecht is afgekocht - directe belastingheffing, mogelijk inclusief revisierente;

 

- Er wordt niet aan het aflossingsschema gehouden en/of de rente wordt niet betaald en daarmee wordt ofwel een afkoop geconstateerd (direct afrekenen), ofwel wordt de uitkering geacht te zijn ingegaan (periodiek afrekenen).

 

Als de BV geen geld heeft om de belasting te betalen, dan zal de fiscus in privé aankloppen. Het is niet te zeggen welke lijn zal worden gevolgd en of er een andere uitkomst mogelijk is. Feit is dat er geld is gebruikt waar de fiscus nog een claim op heeft. Er moet heel wat gebeuren wil die claim niet worden geëffectueerd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.