• 0

Wat gebeurt er met de ovk'en van de lopende opdrachten bij ruisende inbreng?

Beste allen,

 

Ik vroeg mij het volgende af:

 

Als je je eenmanszaak ruisend inbrengt in een BV, wat gbeurt er dan met de overeenkomsten van de lopende opdrachten die zijn afgesloten op naam van de eenmanszaak. Gaan die contracten van rechtswegen over op de BV. Zo ja, waar blijkt dat precies uit? Zo nee, moeten de contracten opnieuw afgesloten worden?

 

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey Joost,

 

Bedankt voor jouw reactie! Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor de geruisloze inbreng. Dat is louter voor het doorschuiven van de fiscale claims op de stille reserves. Feit blijft dat de BV de nieuwe opdrachtnemer wordt en er dus een nieuw contract moet worden aangegaan.

 

Grtz!

Link naar reactie
  • 0

@Joost,

 

Hogelijk verbaasd over je reactie.

 

In principe helemaal correct, daar niet van.

 

Maar het moet mogelijk zijn, tenzij de opdrachtgever daarvan de nadelen ondervindt.

 

Een opdrachtgever kan weinig protest aantekenen indien er sprake is van een 100% DGA en de eenmanszaak volledig overgaat in de BV (i.e. een andere rechtsvorm verkrijgt).

 

De wijziging van rechtsvorm doet weinig af aan de getekende contracten indien de BV het een en ander bekrachtigt (notarieel!!) en bovendien de 100% DGA van de BV dezelfde natuurlijke persoon is als degene die onder een specifieke naam handelt (i.e. een eenmanszaak).

 

Goed, nu is de gemiddelde opdrachtgever geen jurist en is het zonder meer verstandig om contracten te hersluiten.

 

Maar er bestaat geen verval van rechtsgeldigheid van getekende contracten indien de opdrachtnemer in die overeenkomsten bij wet de rechtsvoorganger is van de partij die later de opdrachten uitvoert..........

 

Dit even terzijde.....

Link naar reactie
  • 0

@Joost,

 

Hogelijk verbaasd over je reactie.

 

In principe helemaal correct, daar niet van.

 

dus die verbazing viel ook wel mee :P ;)

 

Maar er bestaat geen verval van rechtsgeldigheid van getekende contracten indien de opdrachtnemer in die overeenkomsten bij wet de rechtsvoorganger is van de partij die later de opdrachten uitvoert..........

 

Ik ben geen jurist, maar is de beperktere verhaalsmogelijkheid bij een BV niet voldoende reden voor een opdrachtgever om de wijziging van natuurlijke naar rechtspersoon niet zondermeer te hoeven accepteren?

 

Als dit zomaar en zonder beperkingen kan gebeuren, dan zouden er wel wat meer BV-tjes opgericht worden door eenmanszaken in de problemen.

 

Overigens ging ik bij mijn antwoord uit van de positie van de klant van Krullie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.