• 0

Chinese leverancier wil commercial invoice halveren

Geachte Higherlevelers,

 

Onlangs heb ik een partij goederen gekocht in China (8650USD). Betaling afgerond en ze zijn nu, per freighter, onderweg naar Rotterdam.

 

Tot mijn grote verbazing komt de leverancier nu met het verhaal dat hij de commercial invoice heeft bepaald op 3500USD (in zijn optiek ter stimulering van mijn verkoopmarges) al heb ik hierom niet gevraagd. Enerzijds valt hier natuurlijk iets voor te zeggen, anderzijds is het natuurlijk gewoon pure oplichterij van de Nederlandse overheid

 

Over 3 weken staat mijn product in Rotterdam en zal ik de douane onder ogen moeten komen, daar het hier voor mij een eerste import betreft weet ik niet hoe dit af te handelen? Kan iemand mij voorzien van enkele handige tips?

 

Tevens zou ik graag willen weten of het loont om mijn vracht te laten afhandelen door een derde partij die de invoer en het vervoer naar mijn locatie regelt (freight forwarding). De gross-weight van mijn bestelling bedraagt +- 1350 kilo verdeeld over 5 kratten,

 

Met vriendelijke groet!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afgezien van het fraude verhaal ... vraag ik mij af of het veel oplevert ?

 

Je btw is nul als het goed is (eerst betalen daarna in de vooraftrek, of bij een invoer vergunning alleen vermelde op de aangifte).

Dus zou het alleen van invloed zijn op je invoerrechten.

Dan zou het om een paar honderd euro gaan ... daar zou ik geen risico voor willen lopen.

 

De invoer zou ik inderdaad door een derde partij laten regelen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor de snelle reactie,

 

Die vlieger zou inderdaad opgaan wanneer het een bestelling onder een bedrijfsnoemer zou omvatten, ware het niet dat ik als particulier deze goederen heb ingekocht (5 stuks).

 

Een expediteur kan voor mij de douanepapieren regelen en het product leveren? Zou het dan niet voordeliger zijn om zelf een oplegger-combinatie/bedrijfswagen te huren (20m3) en deze goederen zelf af te halen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onlangs heb ik een partij goederen gekocht in China (8650USD).

Tot mijn grote verbazing komt de leverancier nu met het verhaal dat hij de commercial invoice heeft bepaald op 3500USD (in zijn optiek ter stimulering van mijn verkoopmarges)

 

Misschien geeft die Chinees hiermee inzicht in zijn marges.....

Link naar reactie
  • 0

De chinees in kwestie probeert mij op deze wijze een financieel voordeel te bieden door het belastbaar bedrag te halveren en mij minder te laten afdragen bij invoer van deze producten, daar je louter BTW betaalt over het aankoopbedrag, of begrijp ik je verkeerd?

 

Groet!

Link naar reactie
  • 0

Dit is dus gewoon belastingontduiking en is strafbaar.

 

Dat jij niet weet wat die chinees precies op die invoice vermeld heeft tja daar heeft de douane geen boodschap aan. Je zal ook niet de eerste zijn die met dat smoesje aan komt zetten.

 

Neem in ieder geval z.s.m. contact op met de douane/belastingdienst dan toon je in ieder geval je goodwill.

 

Verder kan ik je het advies geven om vooral niet te gaan sleutelen met een reeds bestaande factuur, want dan heb je pas echt een groot probleem als ze erachter komen: Valsheid in geschriften = instant strafblad :-K

 

 

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

Je hebt betaald 8650 usd.

Er wordt je nu een factuur gestuurd van 3500 usd.

 

Dat is je probleem?

 

Als de goederen er zijn, moet je naar de douane toe met een onterecht uitgeschreven te lage factuur.

 

Je vraagt nu tips hoe hier mee om te gaan.

 

Misschien open kaart met de douane, bankafschrift meenemen, schrijven van de leverancier meenemen, factuur meenemen.

Lijkt me toch dat het aannemelijk is dat je niet moedwillig een misdaad gaat plegen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft je geen zorgen te maken, er is niets aan de hand, want de zending is nog onderweg uit China.

Je kunt dus aan de leverancier uitleggen dat dit niet de bedoeling is en dat je een factuur wilt voor de juiste waarde. Die kan je dan gebruiken voor de inklaring. Mocht hij dat voor één of andere reden dan niet willen, dan kun je bij de inklaring de echte waarde opgeven en is het ook in orde.

Voor de inklaring moet je een (douane) expediteur inschakelen, als je die niet kent, kan je b.v. het bedrijf gebruiken waar de zending binnenkomt. Ik zou dan ook een tarief vragen voor het afleveren en dan kun je zelf bepalen of het de moeite is een aanhanger te huren. Maar voor 20m3 heb je eerder een vrachtwagen nodig...

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.