• 0

Kasstelsel en BTW op kosten

Ik wil hieronder even aangeven wat ik via de belastingtelefoon doorgekregen heb, en waarvan ik eigenlijk niet zeker ben of dit wel klopt (ik begrijp uit nogal wat berichten op dit forum dat er bij de belastingtelefoon toch wel heel veel ondeskundige mensen zitten ....)

 

Ik ben therapeut en hanteer met mijn praktijk zoals zou moeten begrijp ik het kasstelsel. Dit betekent volgens de belastingtelefoon dat ik de omzetbelasting op mijn behandelingen pas moet aangeven in de periode dat ik het geld ontvang. Dit betekent in de praktijk dat van een factuur die ik maak op 29-12-2010 maar pas via de bank ontvang op 6-1-2011 ik dus de BTW moet aangeven bij de OB aangifte 1e kwartaal 2011.

 

Op mijn vraag hoe dit dan met de kosten zit kreeg ik de volgende reactie.

Als voorbeeld vertelde ik het volgende;

 

Ik heb een factuur van een electricien gedateerd 24-12-2010 die ik omdat de werkzaamheden nu pas rond zijn afgelopen week daadwerkelijk betaald heb. Hierin zit een bedrag van 700 euro aan BTW.

Mijn vraag aan de belastingdienst was of ik deze BTW nu in het 4e kwartaal 2010 moet meenemen (wat mij het beste uitkomt) of dat dit in het 1e kwartaal 2011 zou moeten (als ik naar de verkoopkant kijk dan zou ik zelf denken dat dit het geval zou moeten zijn).

Volgens de mevrouw van de belastingtelefoon mocht ik dat in dit geval zelf kiezen.

 

Is dit ook zo? Het komt mij zelf wel veel beter uit maar ik wil er wel zeker van zijn dat het ook klopt.

Alvast hartelijk dank voor jullie deskundige reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je maakt toch geen facturen binnen het kasstelsel? Waarom maak je niet gewoon een bon als zijnde betalingsbewijs? Het lijkt nu een beetje een mix, zeker met debiteuren en crediteuren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat kasstelsel heb ik verteld gekregen van de belastingdienst omdat mijn clienten allemaal particulieren zijn.

 

Ik maak facturen voor mijn clienten want die kunnen ze insturen naar hun zorgverzekering.

Hierboven staat DECLARATIE en deze hebben doorlopende notanummers.

 

Ik heb geen crediteurenadministrie maar heb bijvoorbeeld wel vaker dat ik een factuur krijg gedateerd op de laatste van de maand die dan twee weken erna van mijn bankrekening wordt afgeschreven. Hierbij speelt dus hetzelfde eigenlijk als met de electricienrekening nu.

 

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik die moet zien, gezien het kasstelstel vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Het ‘kasstelsel’ geldt alleen voor de binnenkomende gelden. Voor de betalingen die je verricht is het eigenlijk zo dat je de voorbelasting moet verrekenen op het moment dat je de factuur krijgt.

Maar het is goedgekeurd dat je wacht tot het moment van betaling, als je dat liever wil (dat is namelijk, theoretisch dan, in je nadeel).

 

Dus de medewerker bij de belastingtelefoon had gelijk: je kan kiezen.

 

Maar nu komt het: Waarom bereken jij als therapeut BTW?

Vallen jouw verrichtingen niet onder de vrijstelling voor medici en paramedici?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht, goed om bevestigd te krijgen dat ik dus zelf kan kiezen.

En ja wat betreft die BTW vrijstelling. Ik ben niet BIG geregistreerd. Wel aangesloten bij een beroepsorganisatie en die zijn momenteel bezig om voor al haar therapeuten die BTW vrijstelling te bewerkstelligen met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2011. Vandaar dat ik voorzover mogelijk de te vorderen BTW in vorig jaar wil hebben zitten want als ik BTW vrijgesteld ben kan ik natuurlijk ook geen BTW meer terugvorderen. En op dit moment krijg ik nog meer BTW terug dan ik betaal.

Link naar reactie
  • 1

Okee, maar let op:

Ik weet van een soortgelijk geval en daar was het van belang (bij het verkrijgen van de vrijstelling, bedoel ik nu) dat de behandelaars GEEN BTW op hun facturen naar de cliënten vermeldden.

 

Ook als zij de BTW dus afdroegen aan de fiscus.

 

Daar zou ik op letten, zodat je het recht op vrijstelling niet per ongeluk verspeelt voor jezelf door je uitgereikte facturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht, goed om bevestigd te krijgen dat ik dus zelf kan kiezen.

 

Je mag inderdaad kiezen maar je moet wel altijd dezelfde keuze maken. (zie laatste alinea) je moet een bestendige gedragslijn volgen. of altijd volgens het factuurstelsel (periode van de factuur) terugvragen ofwel altijd volgens het kasstelsel (periode van betalen).

 

en het is dus vrijwel altijd het voordeligst om btw af te trekken in de periode dat je de factuur hebt ontvangen. Omdat je dan zo snel mogelijk je btw terughebt. terwijl je de btw op je omzet pas hoeft af te dragen als je het werkelijk ontvangen hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.