• 0

BTW en import

Ik ben begin dit jaar een onderneming gestart, echter nog steeds in de startfase, vanaf begin mei zal er pas omzet zijn.

In kwartaal 1 heb ik een bestelling geplaatst uit China. Echter heb ik de producten nog niet ontvangen, deze zullen ~week 2 van april aankomen, dus in kwartaal 2. Hierover moet ik nog 2.7% import + 19% BTW betalen.

Echter hoe doe ik dit met de omzetbelasting aangifte? Factuur is van kwartaal 1, maar belastingen betaal ik pas in kwartaal 2.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Hallo,

De factuurdatum is leidend, niet de ontvangst ervan (V-N 2007/26.26).

MAAR, ik neem aan dat Sinan geen NL-BTW op de factuur van de Chinees zal aantreffen. Als er in China al iets als BTW bestaat, zal de uitvoer van de Chinees tegen 0 % gaan. De BTW is Sinan bij de invoer verschuldigd en diezelfde BTW mag hij op z'n eerstvolgende BTW-aangifte aftrekken.

Bij vaker invoeren is de invoervergunning erg handig. De verleggingsregeling bij invoer houdt in dat je de BTW bij invoer niet meteen bij de aangifte ten invoer verschuldigd bent. De BTW kan dan worden voldaan op de BTW-aangifte Op dezelfde aangifte trek je als voorbelasting weer af. Een financieringsvoordeel dus.

Zo'n vergunning vraag je schriftelijk aan bij je BTW-inspecteur.

groet,

John

• 1

Hallo Sinan,

Wanneer je van een Nederlandse leverancier koopt gaat het inderdaad om de factuurdatum.

Maar nu gaat het om de datum waarop je zending ingeklaard wordt.

De expediteur die de inklaring doet, zal de BTW voorschieten en aan jou in rekening brengen.

Je krijgt bij zijn nota een gedateerde 'uitnodiging tot betaling' van de douane waar de invoerrechten en BTW op gespecifieerd staan. Die gebruik je weer om de BTW terug te vorderen in je aangifte.

Je kunt inderdaad een verleggingsvergunning aanvragen. Die wordt dan gekoppeld aan je BTW nummer zodat er bij inklaring geen BTW berekend wordt. De BTW geef je dan aan in dezelfde aangifte waar je die ook weer terugvordert.

Groeten, Gert-Jan

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar