• 0

BTW van een oninbare vordering toch aan de belastingdienst betalen?

Ik zit sinds vandaag in een situatie waar ik geen raad mee weet.

Voor Q1 van 2011 ga ik weer aangifte doen van de omzetbelasting. Nu heb ik vandaag gehoord dat een klant van mij vorige week failliet is gegaan. De curator wikkelt nu de zaak af.

 

Kan ik de BTW op de vordering uit februari die ik bij hem heb ingediend, en nu dus niet zal ontvangen, direct in Q1 verrekenen? Of moet ik eerst de BTW aan de belastingdienst betalen, dan (ergens in Q2) aan de curator een brief vragen dat deze vordering niet meer betaald gaat worden, om vervolgens de BTW bij de belastingdienst terug vragen? Dat laatste klinkt omslachtig en wil ik vermijden. Het gaat om een substantieel bedrag namelijk.

 

Alvast bedankt,

McMiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je wel voor de reply. Ik heb de pagina's van de belastingdienst grondig gelezen maar mijn situatie is (denk ik) niet beschreven. Ik wil geen correctie doen van een BTW aangifte na verzenden, maar ik wil voor het verzenden al rekening houden met een oninbare vordering.

 

Groet, McMiel

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit een keer zoiets gehad, in het daaropvolgend kwartaal een credit factuur aangemaakt en die bij de boekhouder ingeleverd, het is toen verrekend met de te betalen BTW.

Echt omslachtig is het dan niet.

 

in feite wordt het BTW bedrag er dan weer vanaf gehaald.

 

Tot de curator is uitgesproken heb je natuurlijk nog een vordering, zelf zou ik de factuur open laten staan tot na de definitieve uitspraak.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag McMiel,

 

Ik zou heel erg uitkijken met het sturen van creditfacturen en dergelijke. Je weet immers nooit wat de curator je uit de boedel nog kan betalen. Houd er ook rekening mee dat de curator echt niet in Q2 met de mededeling komt dat er niets meer betaalt zal worden. Dit is vaak maanden werk, afhankelijk van de omstandigheid waar jouw crediteur zich in bevindt.

 

Ik raad je dan ook sterk aan om de lijn van Rick te volgen: gewoon de factuur open laten staan en de vordering bij de curator specificeren. Pas op het moment dat blijkt dat de factuur definitief oninbaar is kun je de BTW terugvragen. Stikvervelend, maar nog veel vervelender is het dat je neit betaalt krijgt voor je prestatie.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben het deels met Rick en Dennis eens, maar om een andere reden: op het moment dat jij de factuur uitschrijft ben je de BTW verschuldigd en draag je die af bij de eerstvolgende gelegenheid/aangifte. Er is m.i. geen grondslag voor een creditfactuur, want het niet-betalen van je debiteur levert alleen de wettelijke mogelijkheid op je BTW bij de fiscus terug te vragen op het moment dat de definitieve oninbaarheid blijkt en da's vaak bij opheffing van het faillissement vanwege gebrek aan baten.

 

Niet leuk, maar helaas.

 

Suc6,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Niet leuk, maar helaas.

 

Juist!

 

En dat staat er nou precies op de site van de belastingdienst (de link die ik aangaf - zie eerste post):

 

“Als u een factuur stuurt aan uw klanten, moet u de btw daarover direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk? Dan hebt u btw betaald die u niet ontvangen hebt. U kunt deze btw dan terugvragen.”

 

Daar begint de tekst mee, Kraakhelder, zou je zeggen.

Maar je kan het ook ingewikkeld maken natuurlijk…

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.