• 0

Winst VOF op mijn conto als vennoot, waar opgeven in mijn belastingaangifte?

Hi,

Naast mijn fulltime baan heb ik een VOF met nog 2 andere vennoten.

Mijn deel van de winst is nog niet belast en zal dus ergens in BOX 1 moeten worden opgevoerd.

Echter waar moet ik dat doen?

Bij het voorinvullen van de gegevens neemt de BD dit niet mee. Dat is logisch zij kennen mijn winst niet en dus ook mijn te belasten bedrag niet...

Maar ik ben nu aan het kijken waar ik dit bedrag moet opvoeren, moet ik dat gewoon onder "Inkomsten uit loondienst toevoegen en dan de Arbeidskorting en loonheffing op 0 laten staan?

Er is ook een categorie in box 1 namelijk "Fooien, aandelenoptierechten en andere inkomsten uit loondienst die niet onder de loonheffing vielen". Dat zal hem wel niet zijn....

 

Help! Wat moet ik doen?

 

Pim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Pim,

 

Het lijkt me dat je - fiscaal gezien - geen ondernemer bent. Het lijkt me dat je dit soort inkomsten dan opgeeft als box 1; andere inkomsten; vervolgens 'overig werk'(derde optie). Het is een soort 'bijverdienste' dan.

 

Groeten,

Albert Jan

 

 

Ik denk dat Albert Jan een punt heeft. Je staat blijkbaar niet geregistreerd als ondernemer voor de IB. Hoe is dat voor jouw vennoten, kunnen die beiden wel een ondernemersaangifte invullen (staat klaar in het persoonlijke domein van de belastingdienst). Als dat het geval is dan is het vreemd dat jij niet als ondernemer wordt gezien. Jij draagt namelijk dezelfde risico's als zij als het gaat om ondernemerschap.

 

In dat geval zou ik als ik jou was uitstel aanvragen (kan bij de belastingtelefoon) voor 01 april 2011. Vervolgens kun je bij jouw Belastingkantoor een biljetwissel aanvragen (gemotiveerd met redenen) naar een ondernemersaangifte.

 

Als jullie alle drie niet die aangifte hebben dan moet je je afvragen of jullie ondernemer zijn voor de IB (klik hier). Op basis daarvan kunnen jullie alle drie om de biljetwissel vragen.

 

Ook als je niet aan het urencriterium komt (waarschijnlijk naast een full time baan) heb je in ieder geval recht op de MKB Heffingskorting. Het resultaat van deze korting is dat een deel van jouw winst afgeroomd wordt, hier hoef je geen IB over te betalen.

 

Succes!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis dank voor de info, nu is het zo dat ik nu als vennoot (we beginnen rustig aan met het bedrijfje) een kleine 2000 euro opgeef als inkomsten daar worden nog belastingen over geheven...

Het bedrag valt echter in het niet bij het inkomen uit mijn fulltime baan!

Zou ik dan nog moeten aanvechten dat ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, als dat iets oplevert??

En wat bedoel je met persoonlijke domein, er is niet een plek waar je kan inloggen op belastingdienst.nl als particulier behalve met je digid...

 

Pim

Link naar reactie
  • 0

Dennis nog iets:

 

Dit lijkt niet in lijn met je uitspraken over die heffingskorting MKB:

 

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de MKB winstvrijstelling zijn:

 

* De aftrek geldt voor ondernemers en niet voor medegerechtigden

 

* De ondernemer dient te voldoen aan het urencriterium

 

* Indien de ondernemer niet voldoet aan het urencriterium dan heeft hij toch recht op de MKB winstvrijstelling indien:

a) Hij in het kalenderjaar de stakingsaftrek toepast

en

b) Hij in 3 of meer van de 5 voorafgaande kalenderjaren ondernemer was en aan het urencriterium voldeed.

Link naar reactie
  • 0

Als dat nog klopt dan ben ik niet in aanmerking, bedrijf bestaat nog geen 3 jaar ik heb nooit aan urencriterium voldaan en staking is ook niet van toepassing!

 

Heb ik een achterhaalde bron?

 

 

Dag Pim,

 

Kijk eens naar:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-06.html

 

en naar:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/inkomstenbelasting_voor_ondernemers-13.html#P138_13948

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis dank voor de info, nu is het zo dat ik nu als vennoot (we beginnen rustig aan met het bedrijfje) een kleine 2000 euro opgeef als inkomsten daar worden nog belastingen over geheven...

 

 

Dat is inderdaad niet veel. Is dit jouw winstdeel dat je opgeeft (de winst moet helemaal over de drie firmanten verdeeld worden). Is er een jaarrekening opgemaakt?

 

 

Het bedrag valt echter in het niet bij het inkomen uit mijn fulltime baan!

Zou ik dan nog moeten aanvechten dat ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, als dat iets oplevert??

 

 

Het levert nu niets op maar het scheelt weer regelwerk in de komende jaren. Als je volgend jaar EUR 20.000,00 winst heb is er vermoedelijk nog minder tijd om dergelijke zaken te regelen. Bovendien zijn er nog meer faciliteiten waar je alleen als ondernemer recht op hebt.

 

 

En wat bedoel je met persoonlijke domein, er is niet een plek waar je kan inloggen op belastingdienst.nl als particulier behalve met je digid...

 

 

Nee, een plats op de site van de BD waar je alleen met een ondernemers logn kunt komen. Die plek gebruik je ook voor de aangifte OB (klik hier maar eens).

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.