• 0

Var-verklaring voor werk bij (straks) ex-werkgever

Situatie:

Nu in loondienst bij een bedrijf waar het wat minder mee gaat. De hoeveelheid werk die ik moet verrichten is enorm afgenomen. Ik werk al een dag in de week als zelfstandige. Nu is het plan om uit elkaar te gaan en dat ik mij daarna een aantal uur in de week verhuur aan mijn werkgever. Daarnaast ga ik natuurlijk op zoek naar nog meer ander werk.

Vraag:

IS het mogelijk om hiervoor een VAR-verklaring te krijgen? In de aanvraag voor de VAR-verklaring word er gevraagd of er werkzaamheden verricht gaan worden bij opdrachtgevers waarvoor ik voorheen werkzaamheden in loondienst hebt verricht.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Extra vraag: wat wordt verstaan onder een opdrachtgever. En daar bedoel ik mee, is iemand voor wie ik iets doe en daar 1000 euro voor reken ook al een opdrachtgever? Is er een grens?

Ik hoop dat iemand mij met het bovenstaande kan helpen.

Alvast veel dank!

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Situatie:

Nu in loondienst bij een bedrijf waar het wat minder mee gaat. De hoeveelheid werk die ik moet verrichten is enorm afgenomen. Ik werk al een dag in de week als zelfstandige. Nu is het plan om uit elkaar te gaan en dat ik mij daarna een aantal uur in de week verhuur aan mijn werkgever. Daarnaast ga ik natuurlijk op zoek naar nog meer ander werk.

Ho ho ho, even pas op de plaats maken. jij bent nu in loondienst bij een onderneming waar het niet goed mee gaat. Ik zou er dan altijd voor kiezen om door middel van een vaststellingsovereenkomst (toestemming van het UWV aanvragen) uit elkaar te gaan. Jij kunt dan een WW-uitkering aanvragen voor die vier dagen dag je werkloos wordt. Deze WW-uitkering kun je dan onmiddellijk stopzetten zodat deze niet gaat uitbetalen. Het voordeel is dat je anderhalf jaar terug mag vallen op deze WW (laten herleven), dus als het toch niet lukt om als zelfstandige te overleven kun je terugvallen op een vangnet. Iets meer werk maar geeft wel veel zekerheid.

Vraag:

IS het mogelijk om hiervoor een VAR-verklaring te krijgen?

Natuurlijk is dat mogelijk. Maar de vraag is welke VAR je krijgt. Je mag best voor een voormalige werkgever werken, dat hoeft geen beletsel te zijn voor een VAR-WUO. Het gaat om het totale beeld wat je schetst en die beeld schets je naar verwachting. Je moet bijvoorbeeld meerdere klanten hebben (je kunt als zelfstandige niet voor een klant werken, dan is er gewoon een dienstverband). Dus je mag best starten bij je huidige werkgever, als je maar actief op zoek gaat naar meerdere opdrachtgevers.

In de aanvraag voor de VAR-verklaring word er gevraagd of er werkzaamheden verricht gaan worden bij opdrachtgevers waarvoor ik voorheen werkzaamheden in loondienst hebt verricht.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Wat dacht je van eerlijk "ja" antwoorden?

Extra vraag: wat wordt verstaan onder een opdrachtgever. En daar bedoel ik mee, is iemand voor wie ik iets doe en daar 1000 euro voor reken ook al een opdrachtgever? Is er een grens?

Ja hoor. Als jij 1.000 klanten hebt die ieder een opdracht hebben van € 40,00 heb jij gewoon 1.000 opdrachtgevers.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar