• 0

Kleine Ondernemers Regeling & BTW

Hoi allemaal,

 

Kleine vraag! Ik heb een (zeer) klein bedrijf waardoor ik maar 1x per jaar aangifte hoef te doen. Nu loop ik tegen het volgende aan

Ik heb ongeveer 350 euro aan BTW ontvangen en ongeveer 400 euro BTW uitgegeven. Dit houd in dat ik 50 euro terug krijg.

Nu is mijn vraag of ik alsnog de Kleine Ondernemers Regeling kan toepassen en dus de 400 euro hier kan invullen waardoor ik 450 euro terug krijg of reken ik mezelf nu rijker dan dat ik ben?

 

Alvast bedankt voor het antwoorden.

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn meer ondernemers, niet alleen (zeer) kleine, die aangifte 1 x per jaar doen.

En dan merk je snel dat je op je BTW aangifte moet invullen wat je in dat jaar gedaan hebt m.b.t. de BTW.

Dan zie je ook dat wanneer je invult dat je een omzet (ex. BTW) van 1842,- euro (normaal gesproken) hebt gerealiseerd en dus aan BTW 350,- verschuldigd bent, maar een voorbelasting van 400,- hebt betaald, een tegoed van 50,- euro hebt (te ontvangen BTW).

Dat staat dan in je aangifte. Deze aangifte stuur je dan weg.

 

En dat is het.

 

Als uit de aangifte was gebleken dat je 50,- had moeten betalen (i.p.v. te ontvangen) dan had je inderdaad gebruik kunnen maken van de KOR, zodat je de 50,- euro had mogen houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Negatief jaarsaldo (verschuldigde minus af te trekken BTW) = geen KOR, tenzij er naar jou verlegde omzet bijzit. Dan kan het resultaat nog wel eens anders zijn.

 

Voorbeeld jaarsaldo BTW:

 

Verschuldigde BTW 2.400

naar jou verlegde BTW 1.000 +

voorbelasting 1.500 -

Saldo 1.900

 

Boven de 1.883 = geen KOR? Toch wel! Want die 1.000 naar jou verlegde BTW haal je er voor de KOR-berekening uit en dan wordt het saldo 2.400 minus 1.500 = 900 en die trek je als KOR af.

Dus te betalen = geen 1.900, maar 1.000 euries.

 

De aftrek KOR wel bij de winst of resultaat overige werkzaamheden op je IB-aangifte tellen.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.