• 0

Terugvragen BTW uit goederen gekocht in Engeland

Hoi, ik moet mijn BTW aangifte doen

(Eerste keer en veel snap ik er niet van om eerlijk te zijn, maar dat is een ander verhaal)

 

Ik heb voor een aantal honderd ponden aan goederen gekocht uit Engeland in diverse groothandels en daarover heb ik 20% BTW moeten dokken

Eén groothandel vroeg geloof ik naar mijn VAT (BTW) nummer, maar dat had ik nog niet

De rest niet

Weet iemand hoe ik dat geld terug kan krijgen?

Ik dacht dat het gewoon opgegeven moest zijn als voorbelasting, nu ben ik er niet zo zeker van

Ik las dat ik hiervoor achter de Britse belastingdienst moet gaan, en hier word ik allesbehalve blij om

Maar dit wordt een enorme strop op ten duur uiteraard als het niet terug te vorderen is.

Het gaat over 20% van de aanschafprijs

 

-------------------

 

Vraag 2

Ik heb ook btw aan de deur moeten betalen voor goederen uit Tiawan en China en niet zo een klein bedrag ook

Dit is neem ik aan wel terug te vorderen via de voorbelasting?

 

--------------------

 

Met name met de aankopen uit Engeland zit ik erg in mijn maag

Wie weet hoe dat gaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW aan de deur voor de geïmporteerde goederen geef je inderdaad aan als voorbelasting. Let wel: je moet het ook aangeven als BTW die naar jou verlegd is (vraag 4a van de aangifte).

 

Als je de BTW aan de deur betaalt, ga je het niet ook nog eens een keer als verschuldigde BTW op je aangifte zetten, want dan betaal je dubbel.

Aan de deur betalen betekent in dit geval op je aangifte aftrekken als voorbelasting.

 

Rubriek 4a gebruik je alleen als je een invoervergunning (art. 23 WOB) hebt, of als je aangewezen goederen (vnl. ruwe grondstoffen) invoert.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Dank je wel John. Even voor mijn kennis:

 

X voert goederen in en die worden aan geleverd bij het postkantoor om de hoek. Hij kan die meekrijgen als hij daar de kosten (incl. BTW) voldoet.

 

Jij stelt dat dan sprake is van zuivere NL BTW en dus enkel voorheffing?

 

En nu ik eindelijk nadenk :-\

Never mind: er is helemaal geen BTW verlegd naar X....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Netjunk,

 

Nog even een aanvulling op eerdere reacties - blijkbaar heb je nu wel een BTW nummer - wanneer je dit voortaan opgeeft aan je leverancier in Engeland zal hij geen BTW berekenen. De BTW wordt dan 'verlegd' en moet je opgeven en ook weer in mindering brengen op je BTW aangifte.

 

Groeten, Gert-Jan

 

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk en dit is iets wat ik totaal niet begrijp.

 

Als je iets inkoopt in NL, betaal je BTW

Dit vraag je vervolgens terug als voorbelasting.

 

Koop je iets in Engeland

Als het goed is krijg je vrijstelling van hun VAT

Dus koop je in BTW vrij

Maar dan moet je de BTW wat je had moeten betalen aan de NL fiscus afdragen?

 

Hoe zit het dan met het terug kunnen krijgen van vooruit betaalde BTW of voorbelasting?

Dat zou betekenen dat je helemaal niks terug zou kunnen eisen van aankopen in andere EU landen

 

Wel uit NL en bijvoorbeeld Azië

 

Ik dacht dat je niks moest betalen voor goederen uit Engeland tot je ze weer verkocht, net als bij andere landen

 

Als het i.d.d. zo nadelig uitpakt, is het wat mij betreft gedaan met het importeren van binnen de EU

Link naar reactie
  • 0

op het moment dat jij jouw BTW nummer verstrekt aan je UK leverancier zullen zij inderdaad geen BTW of VAT op de nota zetten. Dan geldt wel wat ik eerst opperde over BTW verlegd.

 

Je leverancier verlegt de BTW naar jou. Jij geeft die aan als verschuldigd wegens leveringen ontvangen uit een ander land in de EU.

 

MAAR je trekt diezelfde belasting gewoon af als voorbelasting net zoals je met de andere voorbelasting doet. Er is dus zeker geen sprake van alleen afdracht van BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.