• 0

Ondernemer voor de IB

Ik ben in 2009 begonnen met een bedrijf. het eerste jaar weinig omzet gemaakt en toen een brief ontvangen van de belastingdienst dat ik niet erkend werd als ondernemer voor de ib.Vorig jaar een bescheiden winst van 5000 euro. Alleen nu nog steeds geen erkenning als ondernemer ib. Dus heb ik de belastingtelefoon gebeld en die zeggen als ik dat wil dat ik protest moet aantekenen bij mijn belastingkantoor. Het maakt me voor vorig jaar niet zo veel uit dat ik aangifte uit overige werkzaamheden moet doen. Maar wat zijn de gevolgen voor mijn aftrekposten als ik de komende jaren wel veel meer winst maak?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik kan niet uit het bericht opmaken of dit je enige bron van inkomsten is en wat de reden van de fiscus is om je werkzaamheden niet als ondernemer aan te merken.

 

Probeer eerst om toch als ondernemer te worden aangemerkt. Bekijk of je kunt onderbouwen dat je meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt. Onderbouwing door middel van je agenda , afspraken etc.

Besteedt je heel weinig tijd aan je bedrijf, dan zou je nog eens kritisch moeten kijken naar hoe je voor de buitenwereld herkenbaar bent als bedrijf. Website, KVK ,etc. VAR verklaring kan je ook al helpen. Is dat nog steeds geen reden om je alsnog als IB ondernemer aan te merken, dan heb je te maken met resultaat uit overige werkzaamheden en loop je MKB vrijstelling, zelfstandigenaftrek en dergelijke mis.

 

Kijk ook nog even naar de onderstaande linkjes van de Bel dienst.

 

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/inkomsten/inkomsten-25.html

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bijverdiensten_freelancer_artiest_beroepssporter_ib2641t01fd.pdf

 

KapitaalMeester

Gaston Hendriks MFP FFP

Link naar reactie
  • 0

Even iets dat Gaston misschien niet zo bedoelt, maar het staat er wel: het aantal uren dat je in je bedrijf steekt is geen criterium voor wel of geen ondernemerschap voor de IB. Het zal naast een heleboel andere zaken wel meewegen om de grens over te gaan in het grijze gebied tussen winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden, maar bepalend is het niet.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.