• 0

zelf aangifte doen

hallo,sinds 3 jaar ben ik als zzp er id bouw werkzaam als timmerman,en ik wil vanaf nu de kwartaalaangiftes zelf gaan doen,maar ik heb een paar vragen, ik werk alleen maar btw verlegd,en hoef dus geen btw op te voeren,

wat kan ik oa als voorbelasting opvoeren,ik heb een internet+bellen vd kpn abbonement,waar btw over betaald word,en pas geleden heb ik een nieuwe laptop en mobieltje aangeschaft,waar ook btw over betaald is,evenals over wat materiaal kosten ed die ik aangeschaft heb.

of zijn er misschien nog meer dingen die ik over het hoofd ziet?

kan ik de genoemde btw over deze artikelen opvoeren als voorbelasting?

vr gr phg

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Phg,,

Hallo,sinds 3 jaar ben ik als zzp er id bouw werkzaam als timmerman,en ik wil vanaf nu de kwartaalaangiftes zelf gaan doen,maar ik heb een paar vragen, ik werk alleen maar btw verlegd,en hoef dus geen btw op te voeren.

BTW-verlegging is geen automatisme, hier gelden strenge regels voor. Ik zou de prestatie (de door jou verrichte werkzaamheden) eerst toetsen aan deze regels voordat je met verlegging factureert.

wat kan ik oa als voorbelasting opvoeren,ik heb een internet+bellen vd kpn abbonement,waar btw over betaald word

Dat wordt een lastige. Ik neem aan dat je het abo ook privé gebruikt? Dan kan de inspecteur wel eens heel veel moeite hebben met de aftrek. Je mag alleen het zakelijk toerekenbare deel van deze kosten aftrekken. In jouw geval zijn dit alleen de belkosten (dus niet de abo-kosten) die je zakelijk hebt gemaakt. Gezien het feit dat je een gespecificeerde nota krijgt van de KPN kun je precies herleiden welke kosten zakelijk zijn, en die BTW mag je aftrekken.

Er is één uitzondering: als je de telefoon bedraad op je werkkamer hebt staan (dan moet je een werkkamer hebben en ook nog eens een draadje trekken naar de werkkamer waarop de telefoon vast is aangesloten) dan zijn de kosten voor telefonie geheel aftrekbaar. De meeste timmermannen hebben die faciliteit niet ;)

en pas geleden heb ik een nieuwe laptop en mobieltje aangeschaft,waar ook btw over betaald is

De laptop is aftrekbaar en de BTW terug te vorderen als deze zakelijk gebruikt wordt. Bij gemengd gebruik (zakelijk en privé) kun je alleen het zakelijke deel aftrekken.

evenals over wat materiaal kosten ed die ik aangeschaft heb.

Deze BTW is in ieder geval terug te vorderen. Houd in de gaten dat je de BTW alleen terugvordert en aangeeft die je in het tijdvak waarin je de BTW gefactureerd hebt gekregen. Dus als je per kwartaal aangifte doet geef je nu alleen maar de BTW op de facturen die je in de maanden januari t/m maart gefactureerd hebt gekregen terug.

of zijn er misschien nog meer dingen die ik over het hoofd ziet?

Wij kunnen natuurlijk niet in jouw administratie kijken ;D - maar ik vind bijvoorbeeld niet de BTW over brandstofkosten terug in jouw opsomming.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

hoi,bedankt voor de uitleg,ik heb de auto geheel prive,dus 19 ct aftrekbaar

Hier valt dus nog iets te halen, lees dit maar eens. Onder voorwaarden kun je een deel van de BTW voor de verbruikskosten van de auto (o.m. benzine en onderhoud) terugvorderen. Dit kan oplopen tot 75% van de betaalde BTW, dus zeker de moeite waard. Deed jouw consulent dit voorheen ook niet?

en mijn abo is hoofdzakelijk zakelijk en wordt gebruikt voor mail, telefonie ed en natuurlijk ook een beetje prive,en er zijn 2 pc s op aangeschakeld...

Dat abo hoofdzakelijk zakelijk is impliceert al dat er een privé deel is. De Belastingdienst gaat ervan uit dat je normaal gesproken de abo-kosten ook als particulier zou dragen Hier is dus een voordeel te halen als je het zakelijk maakt, dus niet aftrekbaar (m.u.v. de door mij eerder genoemde situatie). Je bent natuurlijk vrij om terug te vorderen wat je wilt, maar kijk er niet raar van op als de Belastingdienst hier in een later stadium nog eens leuk op gaat corrigeren...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar