• 0

Wanneer is BV fiscaal aantrekkelijk?

Het 18k startkapitaal heb ik nog niet, maar ik ben wel onderweg.

 

Nu wilde ik graag concreet weten vanaf welke bedragen een B.V. fiscaal aantrekkelijker is dan een eenmanszaak.

 

- Vanaf hoeveel omzet per maand?

- Vanaf hoeveel winst per maand?

- Vanaf hoeveel af te dragen BTW per maand?

- Vanaf hoeveel kosten per maand?

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 3

[glow=yellow,3,3,]omzet, kosten en BTW zijn totaal NIET RELEVANT voor de fiscale keuze tussen BV of niet.[/glow]

Het enige dat belangrijk is, is WINST, want alleen de winst wordt in een BV anders belast dan een VOF of eenmanszaak.

 

Vanwege startersaftrek en andere al dan niet tijdelijke fiscale maatregelen voor IB ondernemers ligt het omslagpunt tussen VOF of eenmanszaak en BV op dit moment erg hoog, maar dit is ook sterk afhankelijk van persoonlijke omstandigheden zoals aftrek hypotheekrente, AOV premie, FOR of (bancaire ) lijfrente et cetera.

 

Een BV wordt interessant als de IB ondernemer een dusdanig hoge winst heeft dat ook na alle aftrekposten een groot deel van de winst tegen het toptarief van 52% belast wordt en de gemiddelde belastingdruk over de winst (alle schijven bij elkaar) structureel boven de 40% uitkomt.

 

Waarom 40%? Dat is de gecombineerde lastendruk van Vennootschapsbelasting en dividendheffing in een BV.

Gemiddeld wordt een BV interessant bij structurele winsten(geen omzetten dus!) van € 100.000,- of meer. Voor wie geen of weinig aftrekposten (o.a. hypotheek) heeft kan dat omslagpunt lager liggen.

 

Volgens mij was het bij een omzet van ongeveer 100K. maar ik heb er geen verstand van

geen omzet dus, maar winst

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Norbert al aangeeft: het begrip winst is hierbij bepalend!

 

Met alle respect, verdiep je eerst in dit begrip alvorens verder te sparen voor die 18K, of het moet zo zijn dat je in het kader van de privé aansprakelijkheid de oprichting van een rechtspersoon overweegt.......

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij voornamelijk om de aansprakelijkheid. Mocht het ooit totaal misgaan met importeren, productfouten en garanties (ik handel in elektronica) dat ik in ieder geval niet prive aansprakelijk ben. (er van uitgaande dat ik netjes voldoe aan alle verplichtingen en er geen sprake is van onbehoorlijk bestuur)

 

Mijn winst is nog lang niet 100.000 eerder tussen de 5 en 10 duizend dus een eenmanszaak is veel aantrekkelijker met alle aftrekkingen.

 

Ik vraag mij zelfs af hoe erg ik er fiscaal op achteruit ga met een bv als ik slechts een winst heb van 5k. Je moet jezelf ook nog eens verplicht salaris uitkeren. Hoe kan dat als je verplicht 39k loon moet opnemen?

 

Andere reden is inderdaad reputatie. Eigenaar van een B.V. staat ook beter om mijn cv 8) en geeft meer vertrouwen aan de consumenten aan wellicht in de toekomst zakelijke klanten.

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

De vraag gaat over fiscale winstmotieven, maar ik zou toch graag willen wijzen op andere motieven die in overweging genomen moeten worden:

- aansprakelijkheid (zoals terecht hiervoor al gesteld)

- oudedagsvoorziening (pensioen in eigen bv?) (hiervoor repte iemand al over lijfrenten)

- continuiteit (overdraagzaamheid, estate planning)

- interne organisatie (juridisch) (vooral van belang als je samen met anderen onderneemt)

- reputatie (?)

 

 

EDIT:

 

Het gaat mij voornamelijk om de aansprakelijkheid. Mocht het ooit totaal misgaan met importeren, productfouten en garanties (ik handel in elektronica) dat ik in ieder geval niet prive aansprakelijk ben. (er van uitgaande dat ik netjes voldoe aan alle verplichtingen en er geen sprake is van onbehoorlijk bestuur)

Goed je contracten dichttimmeren!

 

Mijn winst is nog lang niet 100.000 eerder tussen de 5 en 10 duizend dus een eenmanszaak is veel aantrekkelijker met alle aftrekkingen.

 

Ik vraag mij zelfs af hoe erg ik er fiscaal op achteruit ga met een bv als ik slechts een winst heb van 5k. Je moet jezelf ook nog eens verplicht salaris uitkeren. Hoe kan dat als je verplicht 39k loon moet opnemen?

Die 39K is geen harde verplichting. Als je in deeltijd werkt, beginnende ondernemer bent of structureel verliest draait, kun je verlaging aanvragen.

Maar hoe dan ook loop je met een BV de voordelen die een IB-ondernemer heeft mis. Hierboven is het allemaal al uitvoerig uitgelegd.

 

Wat ik me wel afvraag nu ik je winst zie: kom je wel aan het urencriterium? Zo nee, dan loop je naast de zelfstandigenaftrek ook nog eens de startersaftrek mis.

 

]

Link naar reactie
  • 0

Andere reden is inderdaad reputatie. Eigenaar van een B.V. staat ook beter om mijn cv 8) en geeft meer vertrouwen aan de consumenten aan wellicht in de toekomst zakelijke klanten.

 

Grote onzin, althans in mijn ogen. Reputatie bouw je op d.m.v. competenties....

Je motief blijkt dus anders dan de fiscale motieven welke je eerst aangaf...

 

Indien je de risico's niet afdoende kunt afdekken lijkt een rechtspersoon een goede mogelijkheid. (buiten de bestuurlijke aansprakelijkheid). De fiscale consequenties zul je dan voor lief moeten nemen. Daarnaast kun je, wellicht, op het gebied van de gebruikelijk loonregeling overeenstemming bereiken met de inspecteur.

 

In het kader van de pensioenopbouw zijn er mogelijkheden genoeg, zonder dat daarbij een BV noodzakelijk is. Zeker gezien je leeftijd...

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Andere reden is inderdaad reputatie. Eigenaar van een B.V. staat ook beter om mijn cv 8) en geeft meer vertrouwen aan de consumenten aan wellicht in de toekomst zakelijke klanten.

 

Grote onzin, althans in mijn ogen. Reputatie bouw je op d.m.v. competenties....

 

In mijn reactie heb ik niet voor niets een vraagteken gezet. MAAR: wij weten misschien wel beter. Een ander denkt bij een BV misschien wel: "dat moet wel een groot en dus betrouwbaar" bedrijf zijn.

]

Link naar reactie
  • 0

De uiteindelijke bedoeling is verschillende webshops lanceren die onderdeel uitmaken van xxxx B.V.

 

De webshops die niet lopen of die niet meer interessant voor mij zijn wil ik afstoten door ze te verkopen of op te heffen.

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

De uiteindelijke bedoeling is verschillende webshops lanceren die onderdeel uitmaken van xxxx B.V.

 

De webshops die niet lopen of die niet meer interessant voor mij zijn wil ik afstoten door ze te verkopen of op te heffen.

Je kan je eenmanszaak altijd nog omzetten in een BV. Deze omzetting doet fiscaal geen pijn. (fiscalisten spreken dan netjes van een geruisloze omzetting)

]

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zijn mijn vragen en/of intenties onduidelijk. Ik zal het even toelichten.

 

Ik had een eenmanszaak en handelde in een nicheproduct. Ik was heel enthousiast, maar had geen marktonderzoek gedaan met als gevolg dat ik de enige bleek te zijn die zo enthousiast was. Aangezien ik geen filantropische instelling ben heb ik de verkoop van het nicheproduct gestaakt.

 

Vervolgens heb ik mij een jaar lang bezig gehouden met onderzoek naar producten om te verkopen. 100tal verschillende producten geimporteerd, mooie productfoto's gemaakt en aangeboden op marktplaats, eBay enz. Nu ben ik erachter gekomen dat als je eenmaal een goede supplier uit China hebt gevonden je goede zaken kunt doen. Kanttekening hierbij is dat garanties in China ver te zoeken zijn. Ik heb zeer goede winstmarges, maar omdat ik nu handel in elektronica heb ik te maken van een garantietermijn van 1 jaar (en volgens EU richtlijnen is de garantietermijn 2 jaar)

 

Wat ik nu doe is zorgen dat ik 5k vermogen achter de hand heb voor tegenslagen (prive en zakelijk) De rest gebruik ik om te importeren en mijn assortiment uit te breiden. Het gaat steeds beter en de bedragen van de orders nemen ook steeds toe. De grootste order tot nu toe was 3000usd en heb in de afgelopen 2 jaar voor circa 15kusd geimporteerd. Voor velen ben ik dus nog een kleine ondernemer. En voor chinese fabrieken ben ik dus nog niet interessant genoeg. Ik maak gebruik van www.dhgate.com en handel met de zogenaamde 'factory sellers' Maar vooralsnog ga ik er vanuit dat ik met tussenpersonen onderhandel. Omdat ik steeds meer uitgeef ben ik bang dat het een keer mis gaat.

 

Stel dat ik een hele grote order plaats bij mijn oude vertrouwde chinees en hij blijkt opeens failliet te zijn of een scammer die opeens onvindbaar is. Voor vele ondernemers hier is bijv. een order van 10kusd niet veel, maar een chinees zou hier jarenlang van kunnen leven. Naar het geld kun je dan fluiten en stel dat ik dan net een hele batch van dure elektronica verkocht heb die na een paar maanden gebruik defecten vertoond die ik dan moet vergoeden dan zit ik met de gebakken peren. Ik kan moeilijk net als Altan de autohandelaar zeggen 'Jammer joh garantie tot de deur. Volgende keer beter'

 

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is waarom ik zo nieuwsgierig ben naar de pro's en cons van een B.V.

 

In ieder geval weet ik na het lezen van talloze topics in 'Herrie in de zaak' dat ik voorlopig alles zelf ga doen en geen join venture aanga of personeel in dienst neem :) En van die faillissement en schulden topics word je ook niet vrolijk van als je die ellende zo leest :-\

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

Gaat het risico met name om het feit dat je dan het geld terug moet geven aan de consument of gaat het ook om aansprakelijkheidsrisico's? Bijvoorbeeld te denken aan een electronisch product waardoor iemand in het ziekenhuis beland o.i.d?

 

Voor het eerste risico zou een buffer ook moeten volstaan gezien je niet idioot grote zaken verkoopt.

 

Financieel gezien kijken naar je bedrijf moet je proberen zoveel mogelijk over te houden om weer verder te kunnen handelen. Als je in 1x maar de helft overhoudt omdat je naar een BV gaat is je mogelijke verlies door die actie niet alleen het feit dat je minder inkomsten hebt maar ook dat je minder verder kan investeren. Je moet dus goed kijken hoeveel afdrachten je moet doen want als handelsbedrijf is je capaciteit tot inkopen (naast verkopen uiteraard) van groot belang.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

CON's

 

-geleur met heel veel belastingdienst post

-gezeur over een verplicht loon

-geld verdienen dat niet van jou is (technisch gesproken)

-nutteloze aandeelhouders vergaderingen met jezelf

-idioot hoge zakelijke rentes moeten rekenen (voor rekening courant aan jezelf)

-geconsolideerde winst verlies rekening moeten maken (ivm mijn holding)

- torenhoge accountants kosten

-toch bestuurders aansprakelijk als je je jaarrekening niet deponeerd

 

 

Nee, ik wou dat ik er zelf nooit aan begonnen was, maar ja dat is achteraf gelul

 

 

edit - Wat wel aantrekkelijk leek was de relatief lage belasting in mijn vette jaren. Althans op het eerste oog lijkt dat zo. Of ik echt voordel heb gehad met de BV's durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.