• 0

Hoe een schuld wegwerken?

Beste Allemaal,

 

Ik wil even mijn verhaal kwijt, zit momenteel in een dip en ben op zoek naar mogelijkheden en jullie advies hierin. Ik ben sinds 2004 ondernemer (eenmanszaak) maar heb tot op heden kunnen leven maar de schulden zien oplopen en eigenlijk prive weinig kunnen opnemen. Omzetten zijn afgenomen, maar toch wel sinds 2010 weer iets in de lift.

 

Ik zit alleen met de volgende schulden:

- lening 30.000

- bank 25.000

- lease 21.000

- crediteuren +/- 23.000

 

Aan de andere kant zijn er nog:

- debiteuren +/- 18.000

- voorraad +/- 9.000

 

ik heb sinds kort een verkoper aangenomen in de hoop de omzet zo te verhogen om de schulden te kunnen aflossen en het bedrijf te laten groeien, maar eigenlijk gaan de kosten omhoog en omzetten blijven gelijk. Als er nu niks gaat gebeuren denk ik over een aantal maanden echt een serieus probleem te hebben.

 

Zou het een mogelijkheid zijn de schuldeisers een voorstel te doen op basis van betaling van een percentage tegen finale kwijtschelding om zo weer uit de problemen te komen en weer aan het ondernemen toekomen? Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik hoop met een juiste aanpak te voorkomen dat ik failliet zou gaan / een burn-out zou krijgen.

 

Alvast dank voor advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt er lekker tegenaan geklapt zeg!

 

Ik denk dat je eens heel goed opnieuw de kansen van jouw product(en) in de markt moet bepalen. En heel belangrijk daarbij is de oogkleppen afzetten die je in deze situatie hebben gebracht. Het is ook duidelijk dat je helemaal geen personeel kunt betalen en dat je dat al meteen moet stoppen.

Jouw situatie is echt alarmerend omdat je, zelfs als je je voorraad zou kunnen verkopen, je nog een behoorlijk gat overhoudt. Kun je je producten niet in de breedte uitbreiden en daarmee de markt vergroten?

Link naar reactie
  • 0

Kwijtschelding van de schulden kun je wel vergeten tenzij je de schuldsanering ingaat.

 

Volgens mij moet je eerst als ondernemer naar je eigen zaak kijken (met behulp van een extern iemand met een frisse blik) en je afvragen waarom je omzet zo slecht was en wat je kunt doen om je omzet te verhogen.

 

Vervolgens moet je je afvragen waarom je een verkoper in dienst hebt genomen en tegen welke voorwaarden? Een verkoper inhuren op resultaatbasis was misschien slimmer geweest. Aan de andere kant was een verkoper misschien helemaal niet nodig geweest en liggen de omzet problemen op een ander vlak. Heb je dit al wel eens onderzocht?

 

Op basis van jouw cijfers kan niemand zien wat momenteel je omzet is/kan zijn. Maar stel bijvoorbeeld dat je omzet 50K is en er staat voor 18K aan debiteuren open dan heb je op het vlak van debiteurenbeheer toch een groot probleem/uitdaging. Als die 18K aan debiteuren alleen maar één maand aan opstaande posten is dan valt het wel mee maar dan heb je blijkbaar toch een behoorlijke omzet en moet je je afvragen wat je winstmarges dan zijn?

 

Met wat jij iig hebt aangegeven kan men weinig mee om jou ideeen te geven hoe je dit mogelijk kunt oplossen.

Er zijn hier een aantal mensen die je goed zouden kunnen helpen maar dan moet je wel bereid zijn om hun volledige inzage te geven in je boeken als het ware (en nee, dat hoeft hier dus niet publiekelijk).

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste indruk is: kijken, indien niet echt nodig, of je van de lease af kan komen en een bureau inschakelen die achter je tegoeden aangaat. Er zijn tegenwoordig genoeg incasso bureau's die geheel gratis werken en de dediteur de kosten laat betalen.

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie's, even een paar punten die ik nog wil delen:

 

omzet 2010 was 160.000

 

Personeel wat aangenomen is, is een 6 mnd contract. Gaat om 4 dagen per week (bbl traject waarbij korting gegeven wordt op loonbelastingen). Dan nog inderdaad een kostenpost van 1300 p/m.

 

Wat inderdaad kan zijn is dat je inmiddels 6 jaar vastgeroest bent in een bepaald patroon en nu erg moeilijk is om er af te komen.

 

Om van lease af te komen gaat moeilijk, gaat om auto (financiel t/m 09-2014) en copier ( t/m 03-2016).

Link naar reactie
  • 0

Kwijtschelding van de schulden kun je wel vergeten tenzij je de schuldsanering ingaat.

 

Volgens mij moet je eerst als ondernemer naar je eigen zaak kijken (met behulp van een extern iemand met een frisse blik) en je afvragen waarom je omzet zo slecht was en wat je kunt doen om je omzet te verhogen.

 

Vervolgens moet je je afvragen waarom je een verkoper in dienst hebt genomen en tegen welke voorwaarden? Een verkoper inhuren op resultaatbasis was misschien slimmer geweest. Aan de andere kant was een verkoper misschien helemaal niet nodig geweest en liggen de omzet problemen op een ander vlak. Heb je dit al wel eens onderzocht?

 

Op basis van jouw cijfers kan niemand zien wat momenteel je omzet is/kan zijn. Maar stel bijvoorbeeld dat je omzet 50K is en er staat voor 18K aan debiteuren open dan heb je op het vlak van debiteurenbeheer toch een groot probleem/uitdaging. Als die 18K aan debiteuren alleen maar één maand aan opstaande posten is dan valt het wel mee maar dan heb je blijkbaar toch een behoorlijke omzet en moet je je afvragen wat je winstmarges dan zijn?

 

Met wat jij iig hebt aangegeven kan men weinig mee om jou ideeen te geven hoe je dit mogelijk kunt oplossen.

Er zijn hier een aantal mensen die je goed zouden kunnen helpen maar dan moet je wel bereid zijn om hun volledige inzage te geven in je boeken als het ware (en nee, dat hoeft hier dus niet publiekelijk).

 

Is het niet voor crediteuren mogelijk om te kiezen voor die kwijtschelding? Bij een schuldsanering krijgen ze namelijk helemaal niks.

Link naar reactie
  • 0

Hmm die laatste opmerking getuigt niet van ondernemersgeest. Mouwen opstropen en er tegenaan gaan. Vaststellen waar je pijnpunten zitten en er binnen 6 maanden een gezonde boel van maken!

 

het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt, het probleem is dat ik al 6 jaar aan het bikkelen ben maar zoals het zich mag noemen niet op de juiste manier, en is zie zo een constructie als win-win situatie en toch wel wat ondernemersgeest, want ik verwacht natuurlijk veel tegenstand van diverse schuldeisers.

 

Maar het is inderdaad ook goed jullie mening te horen en op basis van die gegevens en mijn eigen mening een beslissing te maken en een goede aanpak te kiezen!

Link naar reactie
  • 0

Hmm die laatste opmerking getuigt niet van ondernemersgeest. Mouwen opstropen en er tegenaan gaan. Vaststellen waar je pijnpunten zitten en er binnen 6 maanden een gezonde boel van maken!

 

Helemaal mee eens.

Bij een omzet van 160K zou ik dus eerst eens gaan kijken naar je kostenplaatje. Het klinkt iig alsof je een hele lage winstmarge hebt en zou ik dus als ik jou was eerst kijken hoe je die marge groter kunt krijgen en natuurlijk hoe je je omzet kunt verhogen.

Voor dat laatste moet je dus niet kijken naar wat jij levert maar naar wat de markt vraagt en waar jij met je kennis/product op kunt aansluiten.

Je kosten verhogen door een verkoper aan te namen zonder dat je blijkbaar ook maar enig idee hebt waar je huidige pijnpunten liggen was dus mijns inziens geen slimme zet.

 

Als jij je debiteuren bijvoorbeeld uitbesteed aan een bureau dat jou niks (of nauwelijks wat) kost en die hun kosten volledige op de debiteuren verhalen (wat mij ook erg normaal lijkt) dan kun je vervolgens alweer over een aantal maand een behoorlijk deel van je crediteuren betalen.

Kwijtschelding is denk ik het laatste wat jij je creditereuren moet gaan voorstellen. Uitstel vragen van betaling is wat ander en is iets wat je zeker zou kunnen doen. Maar dan moet je eigenlijk al wel een kant en klaar (aangepast) ondernemingsplan hebben liggen om aan te tonen dat je op termijn weer redelijke winsten kunt gaan maken.

Link naar reactie
  • 0

Achteraf gezien waarschijnlijk geen goede zet het personeel, het contract loopt nu nog 4 maanden... Weet niet wat ik daarna zou moeten doen.

De debiteuren zijn gewoon lopende dus geen gekke dingen voor een incasso, ook de crediteuren zitten op de juiste termijn.

 

Waar het mij om gaat is om nu in te grijpen zodat het over een aantal maanden niet helemaal fout gaat zoals ik al veel heb gelezen hier.

Link naar reactie
  • 0

Dan moet je dus eerst gaan kijken naar omzetverhoging en kostenreductie.

 

Heb je voor jezelf al wel eens een rekenplaatje gemaakt? Als je uitgaat van je 160K omzet (toch wel zonder btw?) dan zou je het volgende rekensommetje kunnen nemen:

 

Omzet 160

Prive gebruik 24 (levensonderhoud etc, na ondernemersaftrek, IB etc zou dat neer kunnen komen op 1400,- a 1500,- netto p.m.)

Aflossing lening 8

Aflossing bank 7

Lease 6

 

Dan blijft er dus 115 over wat dus je maximale kosten mogen zijn (9,5K per maand).

Dit zijn dus inkoop omzet, huisvestingskosten, autokosten (brandstof), verkoopkosten, personeelskosten etc etc.

 

Kijk dus eens wat je werkelijke kosten zijn een waar je mogelijk in kunt snijden.

 

Een leasecontract voor een copier die tot 2016 loopt lijkt mij dus een behoorlijke dure copier te zijn, heb je dit wel werkelijk nodig?

Zit je contractueel vast aan je leasecontracten of is dat omdat je naar jouw idee die auto en copier echt nodig hebt?

Kun je voor de auto geen andere oplossing bedenken?

 

PS mijn rekensommetje is wel een erg grof opgezet, dus ga niet uit van de juistheid hiervan :D

Link naar reactie
  • 0

Het moet dus voornamelijk uit omzetverhoging gaan komen. Even grofweg denk ik dat je dus aan een omzet moet gaan denken van tussen de 250 en 300K. Dat is dus een behoorlijke omzetverhoging.

Het is iig goed om te horen dat je geen problematische crediteuren/debiteuren hebt en zitten de pijnpunten betreft in de aflossingen lening/bank/lease. De auto is een lease van 4 a 5 jaar? Dus daar heb je al teveel in geïnvesteerd om dat er als verlies bij te nemen.

 

Wat PJOdems al eerder vroeg, kun je je produktenpakket niet in de breedte uitbreiden? Zijn er nieuwe markten aan te boren die in jouw branche en jouw kennis passen? Kun je een toegevoegde waarde leveren op je produktenpakket (diensten bijv.)?

Wat is jouw marktaandeel en zou je dus hier meer van kunnen pakken? Waarom is je omzet in de vorige jaren gedaald? Ben je klanten kwijtgeraakt? etc etc.

 

Het geld dat je nu kwijt bent aan je verkoper had je wss beter uit kunnen geven aan een marketing deskundige.

Link naar reactie
  • 0

1. Het moet mogelijk zijn, maar voor mezelf moet ik onderzoeken of ik daar nog de energie voor heb en de tijd voor krijg..

2. verkoper is net 2 maanden bezig, jonge jongen zonder ervaring, moet wel zeggen dat hij 5000 binnen heeft gehaald maar dit is nog niet afgerond.

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen, en door dit gesprek ga ik ook anders tegen de zaken aan kijken. Als jullie het leuk vinden zal ik hier updaten hoe ik bezig blijf en hoe het verder gaat..

Link naar reactie
  • 0

Alle, bovenvermelde constateringen en adviezen op een rijtje gezet (en daar een aantal aandachtspunten in teruggelezen),samengevat: 1. Omzetstagnatie c.q. -daling, 2. Margebewaking (omzet minus kosten =ondernemersloon), 3. Facturatie / billing.

 

En het enige wat ik je kan adviseren is dat je - naast kostenreductie - de verkoopmachine aanzwengelt, en oog blijft houden voor punten 2 en 3 om je centjes ook netjes betaald te krijgen.

 

Dus - in aanvulling op P.J. - als het aangetrokken personeelslid niet heeft geleid tot omzetverhoging, zal daar afscheid van genomen moeten worden of tot omzetverhogend presteren moeten worden aangezet. Hoeveel aandacht is er voor verbetering van (kennis over) acquisitie e.d?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

We weten zo te weinig om je echt te kunnen helpen. Maar hopelijk kun je wel de globale denkwijze gebruiken. Ik snap dat je die jongen een kans wil geven, maar dan moet je hem ook sturen en met duidelijke opdrachten op pad sturen. Laat hem ook eens meedenken en zijn plan aan jou kenbaar maken om aan te tonen hoe hij denkt omzet te genereren. Zoiets kan bilateraal werken en jullie allebei motiveren. Maak een nieuw plan en laat vooral in de komende maanden zien dat je daarmee succes krijgt. Voor banken e.d. geldt alleen maar resultaat. Als je inslaapt en de zaak laat hangen, laten ze je vallen als een baksteen.

Link naar reactie
  • 0

We weten zo te weinig om je echt te kunnen helpen. Maar hopelijk kun je wel de globale denkwijze gebruiken. Ik snap dat je die jongen een kans wil geven, maar dan moet je hem ook sturen en met duidelijke opdrachten op pad sturen. Laat hem ook eens meedenken en zijn plan aan jou kenbaar maken om aan te tonen hoe hij denkt omzet te genereren. Zoiets kan bilateraal werken en jullie allebei motiveren. Maak een nieuw plan en laat vooral in de komende maanden zien dat je daarmee succes krijgt. Voor banken e.d. geldt alleen maar resultaat. Als je inslaapt en de zaak laat hangen, laten ze je vallen als een baksteen.

 

Mee eens, ik denk dat een investering in een goede acquisitietraining (voor zowel de verkoper als voor jezelf) meer oplevert dan in dit stadium een onervaren (goedkoop = duurkoop-) kracht op pad te sturen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Macro-technisch gezien heb je drie speerpunten;

 

1. Je organisatie en resultaten voor de korte termijn snel ombuigen naar een gezond bedrijf. (zie aanbevelingen)

 

2. Je organisatie in een langdurig plan spiegelen, waarmee je vaststelt of je situatie ook op lange termijn gezond blijft.

 

3. Bespiegel ook je eigen positie en functioneren in het geheel op de korte en lange termijn.

 

Maak van die drie punten een plan dat je zelf kunt volgen, maar dat ook je resultaten spiegelt en waarmee je altijd op positieve manier om hulp kunt vragen. Hulp op korte termijn is m.i. altijd mogelijk. Hulp op lange termijn wordt door elke hulpverlener gemeden.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals allemaal bedankt voor de adviezen! Werknemer heeft inmiddels een salestraining gehad en nu nog een maand ondersteuning via email!

 

Mochten jullie verder nog adviezen hebben hoor ik het graag en ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen, morgen ga ik eens goed kijken naar mijn organisatie, mogelijkheden tot omzetverhoging / kostenbesparing en ik hoop dat er binnenkort een omslagpunt komt in mijn organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Als laatste wil ik je meegeven dat je het zelf moet willen en doen! Niet op anderen leunen of zoiets. Dat gaat echt averechts werken. Kijk naar je toko en pak de zaken structureel aan. Heb je vragen over de verschillende problemen c.q. onderdelen, gooi ze dan weer hier neer. Hier zitten genoeg "ouwe rotten" om even te sparren en te spiegelen. ;)

Link naar reactie
  • 0
Nogmaals allemaal bedankt voor de adviezen! Werknemer heeft inmiddels een salestraining gehad en nu nog een maand ondersteuning via email!
En jij? Misschien handig! Sowieso om zelf ook effectief aan de omzet te kunnen werken en om je medewerker te kunnen monitoren, coachen e.d.?!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je zegt dat je omzet weer enigzins stijgt? Wellicht heb je mogelijkheden om een BBZ ( Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen) aan te vragen. Dit biedt aan levensvatbare bedrijven een krediet ter beschikking voor onder andere een sanering.

 

Hierbij is van belang dat er NA toekenning van het krediet en de eventuele sanering het bedrijf levensvatbaar is en aan zijn lopende verplichtingen kan voldoen.

 

Hier wat meer info erover.

 

 

En uiteraard alle bovenstaande tips gaan gebruiken!!

 

 

Groet,

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.