• 0

Stamrecht bv/cv

Beste higherlevel collegae,

 

Ik ben gestart met de voorbereidingen voor een nieuwe onderneming. Allereerst zal ik een stamrecht bv dienen op te richten, waarvoor ik het internet aan het afstruinen ben. Vervolgens ben ik gaan nadenken over een bedrijfsnaam. Ik kwam daarbij uit op een naam met toevoeging groep. Ik ga mij bezighouden met conflictbemiddeling en zal bij de eindovereenkomst altijd een advocaat of notaris moeten raadplegen om de vereiste titel te verkrijgen. Ook zal ik veel samenwerking zoeken met fiscaal juristen, adviseurs die wat kunnen betekenen bij het vaststellen van ondernemingswaarden ectr. Bij de KVK werd mij verboden om de groepstoevoeging te gebruiken als eenmanszaak. Wanneer ik een bv structuur zou gebruiken holding bv/bv dan was er geen enkel probleem. Nu mijn partner een deeltje gaat investeren in de te starten zaak is een cv een optie. Via dit forum heb ik één en ander bekeken en volgens mij zie ik daar geen ib of aansprakelijkheidsnadelen als mijn partner zich niet als deelneemster presenteert maar op de achtergrond blijft. Zij heeft zelf ook een holding bv/werkbv. Vraag klopt voorgaand en kan zij met de holding bv ook als cv stille vennoot optreden?, lijkt mij wel en waar ligt het risico dan? Waarom wordt de cv niet vaker gebruikt t.o.v. de vof?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Wat is de vraag nou precies?

 

Kan een BV deelnemen als commanditaire vennoot? Wat zeggen de juristen in je netwerk?

 

Waarom is de groep in je naam van belang? De KvK wijst dat af omdat bedrijven niet de suggestie moeten wekken groter te zijn dan ze werkelijk zijn.

 

Als zulke simpele zaken een probleem zijn, hoe ga je dan ingewikkelde conflicten oplossen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom is de groep in je naam van belang? De KvK wijst dat af omdat bedrijven niet de suggestie moeten wekken groter te zijn dan ze werkelijk zijn.

 

Dit is volgens mij voor de helft, het mag alleen niet met een eenmanszaak, als ze de suggestie zouden willen tegen gaan dan zouden ze ook moeten checken hoeveel mensen je in dienst zou hebben of kijken naar het aantal BVs in een bepaalde holding, of hoe ze dan ook die groep zouden willen definieren.

Als zulke simpele zaken een probleem zijn, hoe ga je dan ingewikkelde conflicten oplossen?

Helemaal mee eens.

Link naar reactie
  • 1

Dag Raymond,

 

Volgens mij heb ik jou in een eerder stadium gewezen op de handelsnaamwet en de mogelijkheid van een CV. Ik ga nog maar even verder ;D

 

Vervolgens ben ik gaan nadenken over een bedrijfsnaam. Ik kwam daarbij uit op een naam met toevoeging groep. Ik ga mij bezighouden met conflictbemiddeling en zal bij de eindovereenkomst altijd een advocaat of notaris moeten raadplegen om de vereiste titel te verkrijgen.

 

 

Nooit geweten dat raadplegen van een notaris al tot een vereiste titel leidt. Ik begrijp ook niet goed hoe een advocaat hierin kan voorzien. Een notaris kan een authentieke akte opmaken, maar een advocaat kan dat niet. Kun je mij vertellen wat deze advocaat bij kan dragen in het realiseren van de vereise titel, en dan vooral in het licht van het raadplegen?

 

 

Ook zal ik veel samenwerking zoeken met fiscaal juristen, adviseurs die wat kunnen betekenen bij het vaststellen van ondernemingswaarden ectr.

 

 

Ik vraag mij af of je hiervoor aan het juiste adres bent bij fiscaal juristen...

 

 

Bij de KVK werd mij verboden om de groepstoevoeging te gebruiken als eenmanszaak. Wanneer ik een bv structuur zou gebruiken holding bv/bv dan was er geen enkel probleem

 

 

Eerder heb jij volgens mij gemeld dat je voor eigen risico dispensatie had gekregen. KvK toetst aan handelsnaamwet en kan niet anders. Structuur met BV's lijkt mij helder, meer dan één is immers een groep ;)

 

 

Nu mijn partner een deeltje gaat investeren in de te starten zaak is een cv een optie. Via dit forum heb ik één en ander bekeken en volgens mij zie ik daar geen ib of aansprakelijkheidsnadelen als mijn partner zich niet als deelneemster presenteert maar op de achtergrond blijft.

 

 

Klopt deels, Aansprakelijkheid is er inderdaad niet als zij zich opstelt als stille vennoot (zich dus niet met het besturen van het bedrijf bezig houdt, in welke vorm en mate dan ook. Doet zij dit wel dan veranderd haar status automatisch van stille vennoot naar vennoot en wordt zij hoofdelijke aansprakelijk. Voor de IB heeft dit natuurlijk wel gevolgen i.v.m. de winstuitkering waar zij als stille vennoot recht op heeft (waarom zou je immers in een CV treden als stille vennoot als hier niets tegenover staat? - dan verwordt het immers echt tot niet meer dan een truc om je groep te mogen noemen).

 

 

Zij heeft zelf ook een holding bv/werkbv. Vraag klopt voorgaand en kan zij met de holding bv ook als cv stille vennoot optreden?

 

 

Ik vraag mij ernstig af of je bekend bent met rechtspersonenrecht. Zij bezit waarschijnlijk de aandelen van de holding, de holding bezit de aandelen van de werkmaatschappij. Zij kan niet met de holding bv ook als stille vennoot optreden, immers de holding is een rechtspersoon. Deze rechtspersoon heeft rechtsbevoegdheid en kan dus optreden als stille vennoot - jouw partner speelt hier dan als persoon geen enkele rol in.

Dus als ik jouw vraag zo stel: "Kan een bv (los of het een holding is of een werkmaatschappij) optreden als een stille vennoot?" dan is het antwoord een onverkort: ja. Overigens impliceert dit ook dat in principe de stamrechtbv die jij gaat oprichten / opgericht hebt als stille vennoot in de CV mag optreden. Dan moet je wel de stamrechtbv op de juiste manier statutair optuigen.

 

 

lijkt mij wel en waar ligt het risico dan?

 

 

Het risico ligt hem in de inleg van de stille vennoot in de CV, bij een deconfiture gaat dit bedrag verloren. Je stopt natuurlijk alleen maar geld als het iets oplevert. Voor het risico (en het beschikbaar stellen van gelden) wordt je gecompenseerd door een winstdeel.

 

 

Waarom wordt de cv niet vaker gebruikt t.o.v. de vof?

 

 

Onbekend maakt onbemind. Bovendien heb je dus als stille vennoot helemaal niets te zeggen over het beleid van de vennootschap - en veel ondernemers hebben daar een broertje dood aan. Bovendien hebben niet veel ondernemers de behoefte om zich in allerlei bochten te wringen om de toevoeging {i}groep[/i] in hun handelsnaam te mogen zetten...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als zulke simpele zaken een probleem zijn, hoe ga je dan ingewikkelde conflicten oplossen?

 

 

Op zich een zinnige opmerking, maar een beetje kort door de bocht. TS geeft al aan dat hij de hulp van derden inschakelt dus niet omnipotent is. Dit hoeft ook niet om conflicten op te lossen. Bovendien weten we niet om wat voor conflicten het gaat, deze hoeven natuurlijk niet te maken te hebben met rechtspersonenrecht en ondernemingsrecht.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de reacties, ik word er een stuk wijzer van en dat was de bedoeling. Ter verduidelijking, ik heb een notaris of een advocaat nodig om een beschikking bij de rechtbank in te dienen en zo een executoriale titel te krijgen voor bijvoorbeeld een echtscheiding. Verder ben ik geregistreerd mediator en vooral facilitair werkzaam. Ik hou mij voornamelijk met arbeids- en familieconflicten bezig. Mijn taak is om beide partijen communicatief en relationeel op één lijn te krijgen om zodoende partijen zelf het conflict op te laten lossen. Kennis van het inhoudelijke probleem is dan niet noodzakelijk. Deze vorm van conflictbemiddeling bestaat al jarenlang en zal middels een europese richtlijn ook wettelijk in Nederland worden geintergreerd. Van rechtspersonenrecht heb ik inderdaad weinig kennis en probeer mij juist daarom hier te orienteren. Het klopt dat ik eerder via dit forum over de toevoeging groep info heb gevraagd. Deze adviezen heb ik ook ter harte genomen. Ik ga werken via een online module, waarbij een geselecteerde groep mediators in heel Nederland opdrachten kan krijgen. Daar wilde ik een commercieel sterke naam voor vinden. Dat is de enige reden om de toevoeging groep te voeren. Ik zal bij de oprichting van de cv de holding bv als rechtpersoon verzoeken om stille vennoot te worden en de stamrecht bv om een lening verzoeken.

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Raymond,

 

Een aantrekkelijke kant van de CV is de fiscale transparantie voor de commandieten wanneer het om natuurlijke personen gaat (denk aan de vastgoed, scheepvaart en film-cv's) die er belang bij hebben in de IB-sfeer te worden belast. Nu ik begrijp dat zowel jijzelf als je partner met een BV willen deelnemen, gaat dat aspect verloren, je zit in de VpB-sfeer

 

Een wat eenvoudiger alternatief zou zijn een stamrecht-bv/holding met daaronder een werk-bv waarin je partner deelneemt. Gaat het om een stamrecht-bv vanuit een ontslag of vanuit de staking van een andere onderneming?

 

Denk in elk geval nog eens na over waarom je een CV wilt. De groep-toevoeging kan ook met de BV en bovendien zul je zien dat als je succes hebt dat waarschijnlijk niet door de groep-toevoeging komt.

Timmo Henseler

http://www.vbidga.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.