• 0

Onderneming starten? Wat te doen?

Hallo iedereen,

 

Ik zit met wat vragen waarvan ik denk dat jullie hier wel raad op weten. Ik heb de search gebruikt maar kon geen duidelijk antwoord op mijn vragen vinden.

 

Ik verdien bij en doe dat nu ongeveer een half jaartje. Eerst nog wat onschuldige bedragen maar de laatste tijd begint het aardig op te lopen. Ik heb als tip gehad van een ondernemer om een kvk-nummer te starten omdat ik te veel bijverdien als particulier en daardoor problemen zou krijgen met de belasting. Ik ben nog helemaal niet thuis in dit soort zaken dus ik zou absoluut niet weten of dit correct is of niet en wat de mogelijkheden zijn. Ik werk ook nog gewoon fulltime. Ik werk alleen en ontvang zelf de inkomsten en doe verder geen uitgaven. Ik wil in de toekomst wel een bedrijf gaan starten maar het komt op dit moment niet goed uit door omstandigheden.

 

Mijn vragen zijn:

 

1. Is er een andere mogelijkheid dan een bedrijf op te starten om geen problemen te krijgen met de fiscus, kan ik de belasting ook particulier afhandelen?

 

2. Kan iemand mij vertellen hoeveel je jaarlijks belastingvrij kunt bijverdienen? Ik kan over dit onderwerp vrij weinig vinden op het net.

 

3. Wat voor ondernemersvorm zou goed voor mij zijn als ik een bedrijf zou starten? Zat zelf te denken aan eenmanszaak maar kan iets over het hoofd gezien hebben.

 

4. Zou ik mijn verdiende geld uit de vorige maanden ook nog moeten opgeven bij de belastingdienst of doen ze hier niet moeilijk over?

 

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
1. Is er een andere mogelijkheid dan een bedrijf op te starten om geen problemen te krijgen met de fiscus, kan ik de belasting ook particulier afhandelen?

Als je gewoon een bedrijf op start (dus niet op jou 'andere manier') krijg je ook geen problemen met de belastingdienst hoor. Ik denk dat je het beste naar de KvK kan gaan om je als eenmanszaak in te schrijven en dan naar de Belastingdienst om een BTW nummer aan te vragen. Aparte rekening aanmaken bij de bank voor het zakelijke gebeuren en een simpel boekhoudpakket voldoet al snel.

 

2. Kan iemand mij vertellen hoeveel je jaarlijks belastingvrij kunt bijverdienen? Ik kan over dit onderwerp vrij weinig vinden op het net.

Als je een winst van 12.550 hebt kan je via ze zelfstandigenaftrek 6.430 aftrekken. Het winst bedrag wordt steeds hoger en de aftrek steeds minder. Dan heb je het eerste jaar ook nog startersaftrek. En kan je al de cursussen die je volgt aftrekken.

Afijn, je snapt m'n punt, je kan genoeg verdienen en who cares als je belasting moet betalen, je onkosten heb je al gehad.

 

3. Wat voor ondernemersvorm zou goed voor mij zijn als ik een bedrijf zou starten? Zat zelf te denken aan eenmanszaak maar kan iets over het hoofd gezien hebben.

Hmmn, ik liep er al weer op vooruit, ja eenmanszaak is het makkelijkst. BV is aantrekkelijk als je relatief veel risico loopt en goed verdient (meer dan 50.000), VOF is makkelijk als je met meerderen wil starten en NV als je beursgenoteerd wilt zijn ;)

 

4. Zou ik mijn verdiende geld uit de vorige maanden ook nog moeten opgeven bij de belastingdienst of doen ze hier niet moeilijk over?

Doe net alsof je compleet schoon start, ik heb ook geen problemen gehad.. p.s. vergeet dan die nieuwe rekening niet he :)

 

Succes!

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jelmer,

 

Bedankt voor je uitleg op mijn vragen, gelijk alles beantwoord :D Thanks! Ik dacht alleen altijd dat het runnen van een bedrijf veel rompslomp met zich mee brengt zoals (veel) belastingaangifte, administratie en dat soort zaken. Maar als het runnen van mijn werkzaamheden als bedrijf niet veel rompslomp met zich meebrengt kan ik net zo goed naar de KvK gaan.

 

Ik hoorde vandaag wat over werken als freelancer. Hoe zit dat precies? Wat zijn hiervan de voordelen en nadelen in mijn geval?

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Als freelancer (die niet als ondernemer gezien wordt) hoef je dus geen btw te heffen maar krijg je ook geen btw terug...en je kunt geen gebruik maken van ondernemersfaciliteiten zoals ondernemers en startersaftrek.

 

Je geeft je inkomsten op onder "resultaat uit overige werkzaamheden" op je inkomstenbelastingformulier.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

www.belastingdienst.nl (beste site op HigherLevel na)

 

U verricht freelance werk

Als u freelance werkzaamheden verricht, wordt u - net als ieder ander - alleen ondernemer voor de inkomstenbelasting als u voldoet aan de criteria voor het ondernemerschap. Het kan zijn dat u in feite in dienst bent bij een werkgever. In dat geval zal de Belastingdienst u niet als ondernemer beschouwen.

 

Als er geen sprake is van ondernemerschap of van een dienstbetrekking, kunnen uw inkomsten op twee manieren worden belast: via een winstsysteem of via het loonbelastingsysteem. Per werkzaamheid of opdracht bepaalt u welk systeem u toepast.

 

In principe moet u het winstsysteem toepassen. Uw inkomsten worden dan belast als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. U kunt daarbij de kosten aftrekken die u maakt in verband met de werkzaamheden. Gemengde kosten met zowel een zakelijk als een privé-element, kunt u niet of beperkt aftrekken. Hiervoor gelden de ondernemersregels (zie voor meer informatie het site-onderdeel Kosten van uw onderneming ). Voor zaken zoals de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van de werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden in het geval van het winstsysteem dezelfde regels als voor ondernemers. De ondernemingsfaciliteiten gelden echter niet!

 

U kunt ook met uw opdrachtgever afspreken dat hij loonheffing afdraagt. In dat geval past u het loonbelastingsysteem toe. Dit wordt ook wel de opting-in-regeling genoemd. Kiest u samen met uw opdrachtgever voor dit systeem, dan moet u dit - voordat u met de werkzaamheden begint - in een gezamenlijke verklaring aan de Belastingdienst melden. In het loonbelastingsysteem kunt u de gemaakte kosten niet aftrekken. Wel kan de opdrachtgever bepaalde vergoedingen onbelast aan u verstrekken, bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding of een vergoeding voor de aanschaf van een computer.

 

Let op!

Als u kiest voor het loonbelastingsysteem, heeft dat alleen gevolgen voor de loon- en inkomstenbelasting. U wordt niet als 'gewone' werknemer beschouwd. Dat betekent dat uw werkgever voor u geen premies werknemersverzekeringen zal inhouden, wanneer er geen sprake is van een echte dienstbetrekking. Ook komt u niet in aanmerking voor arbeidsrechtelijke regelingen, zoals het ontslagrecht.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.