• 0

Factuur zonder BTW-nummer

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou je crediteur er vriendelijk op wijzen. Desnoods aandringen op een nieuwe factuur. Het lijkt me echter geen reden om de betaling op te houden ;D

 

De factuur is gewoon netjes betaald :-). Is het bijvoorbeeld mogelijk dat ik de BTW niet terug krijg nu?

 

Ik wil alleen niet al te mierenneukerig over komen bij mijn crediteur. (sorry voor het woord)

Link naar reactie
  • 0

Stond pas niet in de Zibb dat dit weer teruggedraaid was, dat een BTW-nummer niet verplicht is als beide partijen Nederlandse bedrijven zijn, zoiets?

 

Dit zou ik niet weten. Ik las het in ieder geval op de site van de kvk en in de brochures van de belastingdienst. Ik ben wel benieuwd of het zo is wat je hier zegt. Als je het weer ziet of het schiet je te binnen dan hoor ik het graag.

 

Ik wil mijn administratie gewoon in orde hebben. Of maak ik me te druk om niets?

Link naar reactie
  • 0

op www.belastingdienst.nl

Factuur opmaken

De facturen die u uitreikt, moeten voldoen aan de wettelijke eisen. Als de facturen namens u worden uitgereikt, het zogenaamde ‘outsourcing’, moeten ze uiteraard aan dezelfde eisen blijven voldoen. Als uw facturen niet aan de wettelijke eisen voldoen, is het mogelijk dat uw afnemer geen recht heeft op aftrek van BTW. Op alle facturen die u uitreikt, moet u in elk geval de onderstaande, door de wet bepaalde, basisgegevens duidelijk vermelden.

 

Let op!

In een aantal gevallen gelden uitzonderingen op de wettelijke eisen. Mogelijk ook in uw geval.

 

Basisgegevens

 

Op uw facturen vermeldt u in ieder geval: een opeenvolgend nummer; de datum van uitreiking van de factuur;

de datum waarop de levering of de dienst wordt verricht of is voltooid of de datum (voorzover vastgesteld kan worden) van vooruitbetaling en deze datum verschilt met de uitreikingsdatum van de factuur;

naam en adres van de ondernemer die de levering of de dienst verricht;

het BTW-identificatienummer van de ondernemer die de levering of de dienst heeft verricht;

naam en adres van de afnemer aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend;

het BTW-identificatienummer van de afnemer aan wie de levering of de dienst is verricht ingeval van een verlegging van de heffing of aan wie intracommunautair wordt geleverd met toepassing van het 0% tarief;

een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of de verleende dienst;

de hoeveelheid (of omvang) en aard van de geleverde goederen of de verleende dienst;

ingeval van een vrijstelling, een intracommunautaire levering waarop het 0% tarief van toepassing is, bij een verlegging van de heffing, bij de toepassing van de margeregeling een vermelding van de toepasselijkheid van deze regeling;

de gegevens die nodig zijn om te bepalen of een vervoermiddel een nieuw vervoermiddel is (bijvoorbeeld een kentekenbewijs);

de vergoeding met betrekking tot elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs , de eventuele vooruitbetalingen en andere kortingen die nog niet in de eenheidsprijs zijn begrepen;

het BTW-bedrag uitgedrukt in euro’s;

als de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger; zijn naam en adres en BTW-identificatienummer.

Alle bescheiden die aan deze eisen voldoen, kunnen als factuur worden beschouwd, ongeacht onder welke benaming of met welke bestemming u deze uitreikt (zoals bijvoorbeeld rekeningen, nota's, declaraties, kwitanties of bonnen). Facturen die niet aan deze eisen voldoen, bent u verplicht te herstellen. Voor de omschrijving van de prestatie of de hoeveelheid van de goederen kunt u op de factuur eventueel verwijzen naar een schriftelijk contract of akte. Deze bescheiden vormen dan een onderdeel van de factuur. Ook elk ander document of bericht dat een wijziging aanbrengt in, en specifiek en ondubbelzinnig verwijst naar de oorspronkelijke factuur, geldt als een factuur.

 

Ter zake van facturen betreffende in Nederland verrichte prestaties en van facturen die worden ontvangen door in Nederland gevestigde ondernemers kan, voorzover uit oogpunt van controle noodzakelijk, de inspecteur een vertaling in het Nederlands vragen.

 

Let op!

Als een Nederlandse ondernemer diensten verricht aan een afnemer in een andere lidstaat, alwaar die Nederlandse ondernemer niet over een BTW-identificatienummer beschikt, kunnen bijzondere regels gelden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Is duidelijk lijkt me. Zij zijn verplicht de factuur in orde te maken. En ik heb er baat bij dit even door te geven anders kan ik mijn BTW mislopen. Gewoon doen dus lijkt me.

 

Op één van de kvk-seminars waren er meer mensen die facturen zonder BTW-nummer tegen kwamen. Letten jullie hier niet op? Of is alles gewoon in orde?

 

Bedankt iig voor jullie reacties. Nathan

Link naar reactie
  • 0

Stuur ze eens een vriendelijk mailtje dat ze het btw-nummer 'vergeten' waren op de laatste factuur ;) Waarschijnlijk hebben ze geen weet van de nieuwe regels.

 

Zo'n nummertje meer of minder op een factuur lijkt me sowieso voor niemand een probleem, het is niet zo dat mensen die nog handmatig intikken - toch?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ze even gebeld. Het was inderdaad een foutje (oud briefpapier).

 

De belastingsdienst was vandaag bij me. De adviseur zei in eerste instantie dat ik me geen zorgen moest maken. Daar kwam hij later op terug maar zou het wel sterk vinden dat ik als afnemer gestraft zou worden voor de slordigheid/vergeetachtigheid van een leverancier.

 

Hij raade aan om inderdaad even contact op te nemen en het btw-nummer gewoon even op de factuur erbij te schrijven.

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Heeft meneer de belastingdienst ook vertelt hoe je dat nu doet met benzinebonnetjes? Daar staat jouw bedrijfsnaam niet op en ook geen BTW-nummer van het tankstation...?

Zouden we nu niet meer de BTW van onze benzine kunnen aftrekken??

 

 

:'( Ik dacht dat ik het snapte...kom jij langs! ;)

 

Ik vraag me nu inderdaad ook af wat daar zo anders aan is. Is het niet mogelijk om BTW-benzinebonnetjes te vragen? Heb ik iig geen ervaring mee. De vraag is dan ook of daar het BTW nummer op staat.

 

Ik heb wel begrepen dat veel bedrijven gewoon nog niet zover zijn dat ze aan die 'nieuwe' regelgeving kunnen voldoen. Zo hoorde ik dat ook de macro nog geen BTW nummer op zijn bonnen heeft staan terwijl dit wel moet. Ik kan dit verder niet verifieren. Iemand misschien een Macro bon?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een lukas klamer bon (is ook van Metro net als de Makro)

hier staat wel hun BTW nummer op....

 

BTW bonnetjes vragen bij de pompstations schiet niet op volgens mij, ikzelf tank altijd bij de automaat 's-avonds en dan kun je niemand vragen....en op de meeste bonnetjes staat inderdaad GEEN btw nummer... >:(

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Er worden hier in de plaats waar ik woon facturen verstuurd ZONDER BTWnr. Deze personen zijn alleen in het bezit van een KVKnr. hun argument is: we kunnen BTW rekenen en aan het eind van het jaar staan we deze af en betalen we belasting over de gehele omzet incl. BTW.

 

En als je concurrent BTW telt en deze niet af draagt, en ik heb hier geen factuur van, maar weet het wel 100% zeker dat dit zo is, hoe kan ik dit probleem verhelpen?

 

Groetjes Bas

Link naar reactie
  • 0
we kunnen BTW rekenen en aan het eind van het jaar staan we deze af en betalen we belasting over de gehele omzet incl. BTW.

 

Het af staan én er vervolgens ook nog eens inkomstenbelasting over betalen lijkt me wel heel sterk.

 

Het kan zijn dat een "bedrijf" facturen zonder btw mag versturen, dan hebben ze een ontheffing. Maar dat betekent dus ook dat je het btw bedrag gewoon niet vermeldt. Je hoeft niet te incasseren, nee sterker nog, je mag het dan gewoon niet.

 

Als bedrijven dat wel doen zijn ze niet goed bezig en dit zal bij een onderzoek snel naar voren komen, met in ieder geval een naheffing tot gevolg. Je zou kunnen klikken bij de belastingdienst als je ervan af wilt, maar ik kan me er niet zo enorm druk om maken.

 

Stond pas niet in de Zibb dat dit weer teruggedraaid was, dat een BTW-nummer niet verplicht is als beide partijen Nederlandse bedrijven zijn, zoiets?

Het gaat dan juist om de vermelding van het BTW nr van de afnemer. Bij een buitenlandse afnemer moet je dat vermelden, maar bij een Nederlandse afmelder hoef je op jouw factuur niet het btw nr van de klant te plaatsen. Ik denk dat je daarmee in de war was Jeroen.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
En als je concurrent BTW telt en deze niet af draagt, en ik heb hier geen factuur van, maar weet het wel 100% zeker dat dit zo is, hoe kan ik dit probleem verhelpen?

 

Dan pleegt je concurrent fraude. Als je het zeker weet kun je overwegen hem/haar aan te geven bij de fiod/belastingdienst. BTW rekenen en niet afdragen RAAD IK TEN STERKSTE AF! Je krijgt boetes of je gaat de bak in. Als je een factuur met BTW stuurt aan een klant, dan zit die daar in de administratie. Je klant vraagt de BTW terug. Als zij controle krijgen, ziet de belastingdienst dat jij BTW hebt gekregen en kan dan bij jouw controleren of jij die hebt afgedragen. Is dat niet het geval, dan hang je.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Gewoon die factuur niet betalen...en eventueel terugsturen met de opmerking dat de factuur niet voldoet aan de eisen die jullie stellen (en de belastingdienst) aan een factuur...

Als jij de btw niet terug kan vorderen ben je in principe een stuk duurder uit...

Als ze hun geld willen hebben, dan komen ze wel met de juiste factuur en de juiste gegevens..

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Facturen zonder vermelding van het BTW nummer van de leverancier voldoen sinds 1 januari van dit jaar niet meer aan de eisen die aan een factuur gesteld worden.

Dus formeel kan niet meer gesproken worden over een factuur en om die reden mag de BTW niet teruggevorderd worden (geldt bijv. ook voor verkeerde adressering). Dus als je een factuur zonder BTW nummer van de leverancier krijgt betaal je wel het bruto bedrag en het BTW bedrag pas nadat het BTW nummer bekend is. Terugvordering van BTW zonder dat het BTW nummer bekend is kan tot naheffing met bijbehorende boete en rente leiden.

 

Benzinebonnen (en andere soortgelijke bonnen zoals bijv parkeerkaarten, NS kaarten, taxibonnen e.d.) zijn om praktische redenen vrijgesteld van een aantal van de verplichtingen waar een factuur aan moet voldoen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.