• 0

VOF: specifieke vragen.

Hoi,

 

Heb al veel info gevonden op het forum, maar toch een paar specifieke vragen.

Met een vriend ben ik een project begonnen in IT consultancy.

Wij zijn momenteel in overleg over de inhoud van de VOF overeenkomst.

 

Voor de startinjectie heb ik persoonlijk €31.000 ingebracht.

De rolverdeling is dat hij het databeheer regelt en ik sales/pr. Wij hebben allebei onze baan opgezegd om dit project te gaan doen.

 

De winstverdeling is 65% voor mij, 35% voor hem. Is dit een correcte verdeling?

 

Ook wil ik in het VOF contract opnemen dat ik de eindverantwoordelijkheid heb voor alles en dat ik elke beslissing moet goedkeuren.

Kan dit?

 

Daarnaast zijn er al wat problemen geweest met mijn partner inzake arbeidsinzet (in het weekend wordt weinig tot niet gewerkt, redelijk aantal dagen ziek geweest (buiten zijn schuld), en al 4 keer meer dan een week afwezig geweest vanwege mentale problemen/gebrek aan sociale/commucatie ‘vaardigheden’.

Hierdoor wil ik, uit voorzorgd, in de overeenkomst opnemen dat wanneer hij niet goed presteert of enkele dagen afwezig is zonder mij hiervan op de hoogte te stellen, dat ik hem uit zijn functie kan ontheven en hij zijn aandeel in het VOF verliest.

Kan dit?

 

Alvast bedankt voor de input

 

Eric

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De winstverdeling is 65% voor mij, 35% voor hem. Is dit een correcte verdeling?

 

 

Ehm, of dit correct is doe ik geen uitspraak over. Deze winstverdeling kan natuurlijk wel, als beide vennoten het hierover een zijn. Het bevreemd mij wel, immers jij bent net zo afhankelijk van zijn prestatie (immers, zonder het product kun je niets verkopen) als hij van jouw prestatie.

 

 

Ook wil ik in het VOF contract opnemen dat ik de eindverantwoordelijkheid heb voor alles en dat ik elke beslissing moet goedkeuren.

 

 

Je kunt afspreken dat jouw partner alleen gezamenlijk bevoegd is en jij alleen bevoegd. Dit moet je wel laten vastleggen bij de KvK zodat de buitenwereld ook weet met wie ze zaken kunnen doen. Als partner zou ik daar wel grote problemen mee hebben, waarom zou jouw partner alleen niets kunnen doen en jij wel? Op zijn minst zou ik dan eisen dat beiden alleen gezamenlijk bevoegd zijn.

 

 

 

Daarnaast zijn er al wat problemen geweest met mijn partner inzake arbeidsinzet (in het weekend wordt weinig tot niet gewerkt, redelijk aantal dagen ziek geweest (buiten zijn schuld), en al 4 keer meer dan een week afwezig geweest vanwege mentale problemen/gebrek aan sociale/commucatie ‘vaardigheden’.

Hierdoor wil ik, uit voorzorgd, in de overeenkomst opnemen dat wanneer hij niet goed presteert of enkele dagen afwezig is zonder mij hiervan op de hoogte te stellen, dat ik hem uit zijn functie kan ontheven en hij zijn aandeel in het VOF verliest.

Kan dit?

 

 

Ik vind het wel een erg eenzijdig verhaal worden. Hij werkt in het weekend niet of weinig - lijkt mij niet iets wat je hem kunt verwijten. Blijkbaar ligt er niets vast is een overeenkomst want dit wil je nog doen. Je kunt veel in de vennootschapsovereenkomst opnemen, maar niets dat tegen de redelijkheid en billijkheid in gaat. Jouw partner is medefirmant en staat niet onder jou maar naast jou. Jij stelt dat hij verantwoording aan jou verschuldigd is, maar dat is dus niet zo - er is geen gezagsverhouding tussen jou en je partner, en als die er wel zou zijn dan is er sprake van loondienst. Ik vermoed dat de rechter zal oordelen dat dit beding tegen de redelijkheid en billijkheid in gaat en dus vernietigd zal worden.

 

Onthoud, als firmant wordt je niet beloond voor je arbeid. Je kunt helemaal niets doen en toch recht hebben op een winstdeel. Je wordt beloond voor het ondernemersrisico wat je neemt. Jullie zijn beiden hoofdelijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de onderneming - met je hele vermogen. Ik mis heel erg die gelijkwaardigheid in jouw verhaal - als je dat dus niet wilt had je hem beter in loondienst kunnen nemen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het bevreemd mij wel, immers jij bent net zo afhankelijk van zijn prestatie (immers, zonder het product kun je niets verkopen) als hij van jouw prestatie.

 

Akkoord. Maar ik heb al 31.000eur geinvesteerd om het project van de grond te krijgen. Dat fininciele risico moet ook beloond worden naast de arbeid, toch?

 

 

Ik vind het wel een erg eenzijdig verhaal worden. Hij werkt in het weekend niet of weinig - lijkt mij niet iets wat je hem kunt verwijten.

 

Met van '9-tot-5' kom je er niet als starter in onze (elke?) business. Ik vind dat een ondernemer de instelling of bereidheid moet hebben om 60 uur in de week te maken ALS dat nodig is. Is niet meer dan redelijk toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu de reden geweest om gezamenlijk een VOF op te starten,

 

ik lees alleen maar twijfel en dat wil je allemaal uitsluiten door het in een contract te gieten.

 

Dat is toch geen basis voor een VOF.

 

Beide baan al opgezegd, je hebt heel veel geld geinvesteerd.

 

Je gaat de sales doen, als je het goed doet, heeft je partner volop werk, maar je bent er bang voor dat deze van 9 tot 5 gaat werken.

Of dat je partner wegens mentale en andere redenen gaat verzaken.

 

Is wel gevaarlijk he, 60uur/week inspanning verwachten en toch een VOF starten met iemand die vaak ziek is wegens mentale en andere redenen.

 

Misschien zijn er andere samenwerkingsverbanden waarbij je zelf niet door toedoen van de ander risico's gaat lopen.

 

Met wat ik hier lees, snap ik niet waarom er een VOF wordt opgezet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Akkoord. Maar ik heb al 31.000eur geinvesteerd om het project van de grond te krijgen. Dat fininciele risico moet ook beloond worden naast de arbeid, toch?

 

 

Financieel risico mag wel degelijk beloond worden, heb ik ook geen enkel probleem mee. Als je je gelijkwaardig opstelt in een VoF, wat volgens mij het uitgangspunt moet zijn, kun je dit ook creatief ondervangen. Jij start met een inbreng van € 31.000,00, jouw partner met niets. Je zou kunnen beginnen met een verhouding 65/35 en dat hij kapitaal opbouwt tot jullie en financieel in gelijke mate in zitten en daarna overstappen op 50/50.

Rick zegt hele wijze woorden, lees dit nog eens goed na en denk er over na. In jouw vraag lees ik namelijk niets van gelijkwaardigheid. Je moet je ernstig afvragen of dit wel de juiste wijze is om de onderneming te starten. Wellicht zou een maatschap een betere optie zijn. Maar eigenlijk lees ik in jouw verhaal terug dat je gezag wilt uitoefen op jouw partner, dan moet je eigenlijk heer erg denken aan loondienst.

In ieder geval heel verstandig van je om een vennootschapsovereenkomst op te stellen, gebeurt veel te weinig. Blijkbaar voel je al nattigheid (zou ik ook doen als ik zo fors geïnvesteerd zou hebben...).

 

 

Met van '9-tot-5' kom je er niet als starter in onze (elke?) business. Ik vind dat een ondernemer de instelling of bereidheid moet hebben om 60 uur in de week te maken ALS dat nodig is. Is niet meer dan redelijk toch?

 

 

Dat ligt helemaal aan de doelstelling van de ondernemer. Je kunt je ook afvragen of jouw partner wel een ondernemer is, of die rol bij hem past. Je hebt niet veel aan een werknemer die ondernemer speelt omdat dit hem overkomen ius. Je hebt heel veel aan een werknemer die in hart en ziel werknemer is...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het bevreemd mij wel, immers jij bent net zo afhankelijk van zijn prestatie (immers, zonder het product kun je niets verkopen) als hij van jouw prestatie.

 

Akkoord. Maar ik heb al 31.000eur geinvesteerd om het project van de grond te krijgen. Dat fininciele risico moet ook beloond worden naast de arbeid, toch?

 

 

De meeste VOF-contracten bestaan uit winstdelingen volgens een aantal pijlers:

- rentevergoeding over kapitaal

- verdeling over (extra) arbeid

- winstverhoudingspercentage

 

Je VOF-akte moet goed opgesteld zijn, maar het belangrijkste is dat je goed kan samenwerken en vertrouwen over en weer hebt. Als dat er van te voren al niet is, dan moet je het niet doen.

Ik vraag me ook af, of je het uberhaupt wel moet doen!

 

Zeker aangezien je er al een behoorlijk bedrag in hebt zitten. Hoe moeten wij die inbreng eigenlijk zien?

Zit er al een product of omzet in de onderneming?

Of heb je de 31k reeds betaald aan je toekomstige partner en ga je nu over tot een VOF-contract vanwege de nog benodigde aantal uren van die partner?

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Als ik het goed begrijp is de vof er al, want er zijn al 4x 1 week verstreken.

Dan zijn afspraken maken volgens mij al te laat, zeker wanneer dat eenzijdig moet gaan.

Ik weet niet wat de regelgeving hierover is om gedurende een opstart termijn nog te kunnen beslissen de vof te ontbinden. Want dat zou inderdaad mijn advies zijn.

 

Ik heb toch even belangstelling in je partner. Uit ervaring ken ik ook een super uitstekende programmeur die helaas en zeer duidelijk autistisch is. Ik wil niet denigreren en veronderstellen dat alle programmeurs autistisch zijn. Deze persoon heeft toch zijn eigen EMZ kunnen oprichten, maar heeft professionele begeleiding nodig. Vandaar uit kan o.a. mijn zoon hem opdrachten geven. Zelf behartigde ik voor hem volledig gratis zijn belastingaangifte en adviezen voor de administratie. De persoon is niet bij machte onder stress te werken. Deadlines geven hem al stress en dan blijft hij ziek thuis voor enige tijd. Wij weten dat en kunnen hem speciaal aansturen om hem toch van nut te laten zijn. Dat hij een EMZ kan beginnen is een ander verhaal. We hopen ook dat hij dit jaar toch meerdere opdrachten van anderen kan verkrijgen om zo een VAR-WUO te kunnen handhaven. Men moet steeds alert zijn hoe hem opdrachten gegeven moeten worden. Is echter niet makkelijk.

Dus mijn vraag: Wat is die communicatieve ziekte van jouw vof compagnon?

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn nu een 4 maanden bezig met dit project.

Het geld is geinvesteerd in research en softwareontwikkeling (door derden uitgevoerd).

 

Mijn partner vertrouw ik als persoon 100%, maar op zakelijk gebied laat hij teveel steken vallen en komt hij afspraken niet na (neemt niet de verantwoordelijkheid die bij een ondernemer hoort. - ik bespeur ook een vorm van licht autisme). Hier zit wel verbetering in dus moet op termijn geen probleem meer zijn, maar ik wil wel een stok achter de deur hebben. De kwaliteit van zijn werk is overigens goed.

 

Alles gebeurt in samenspraak, maar bij een verschil van mening moet de mijne de doorslag geven.

 

Er is nog geen papieren overeenkomst, wel een mondelinge. Nu opereren wij nog op naam van mijn ZZP inschrijving.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik niet doorzetten met een vof. Je gaat dan de stress van hem op je schouders nemen, met voor jezelf teveel risico. Kan wel even, maar niet voor lang. Een vof is geschikt wanneer beide partners elkaar kunnen vervangen bij eventuele (tijdelijke) ongeschiktheid van de ander. Indien je het aandurft is loondienst de beste oplossing voor je partner. Maar wellicht niet voor jou. Voor hem is freelancen niet voordelig i.v.m. inkomstenbelasting zonder aftrek. Dus wellicht ook een EMZ voor hem :-\. Zeker wanneer je het goedvind dat hij ook voor anderen (opdrachten) zal kunnen gaan ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Dus wellicht ook een EMZ voor hem :-\. Zeker wanneer je het goedvind dat hij ook voor anderen (opdrachten) zal kunnen gaan ondernemen.

 

 

Precies, dit zou je kunnen bewerkstelligen met een maatschap. Overigens is in dat geval het hebben van meerdere opdrachtgevers absolute noodzaak wil het niet als een pseudo werknemerschap gezien worden. En in deze constructie heeft TS niet zoveel goed te vinden - in ieder geval niet als hij een dienstverband wil voorkomen.

 

Maar ik vermoed dat de betreffende partner niet zoveel tegen een dienstverband zal hebben. Het nadeel van het niet hebben van zelfstandigenaftrek is iets wat miljoenen Nederlanders delen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer TS om eerst een zakenpartnertest te doen voordat hij een VOF of maatschap met zijn vriend aangaat. Voorlopig staat er behalve TS zijn ZZP-inschrijving nog niets op papier en gaat het om 1 project, dus voorlopig kunnen TS en zijn vriend nog alle kanten op.

 

Dat zijn vriend kennelijk een aantal beperkingen heeft, hoeft helemaal geen probleem te zijn voor een nauwe samenwerking. Een goede verkoper is immers meestal geen goede techneut en een goede techneut meestal geen goede verkoper, dus ze hebben elkaar keihard nodig. Maar dat de vriend in 4 maanden tijd al 4 keer meer dan een week afwezig is geweest wegens mentale problemen is een teken aan de wand: de vriend is er absoluut niet klaar voor om een VOF met TS aan te gaan! Waar dit precies aan ligt, komt tijdens die zakenpartnertest misschien wel naar boven. Ik wed dat het ook te maken heeft met het gevoel door TS niet helemaal voor vol te worden aangezien, want in verkoper-techneut-relaties schijnt dat vrij vaak de oorzaak van onderlinge strubbelingen te zijn.

 

In dat geval valt er ook te denken aan het zoeken van een 3e partner die een gemiddelde verkoper en gemiddelde techneut is, maar een uitstekende bruggenbouwer en manager. Maar of dit voldoende is om de vriend er in korte tijd mentaal weer helemaal bovenop te helpen, blijft de vraag. Bij ernstige twijfel lijkt me het voor beiden beter om het voorlopig te laten bij de uitvoering van het bestaande project.

 

 

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu opereren wij nog op naam van mijn ZZP inschrijving.

 

 

Hmm, hoe hebben jullie het dan nu opgelost met de betaling van je partner? Als hij geen VAR heeft (lijkt mij sterk omdat hij niet de status van ondernemer heeft) zal er vermoedelijk ergens iets moeten worden ingehouden op zijn betaling. En als jullie al vier maanden bezig zijn dan kan er de factor al sprake zijn van een dienstverband...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.