• 0

Klantenkaart invoeren

Beste iedereen,

 

Inmiddels is onze zaak bijna 3 maanden open :) en het loopt op zich vrij goed. Maar het moet altijd beter.

Nu was ons plan om ook klantenkaarten te gaan invoeren. Eigenlijk pas eind dit jaar. Maar met de zomer op komst en enkele klanten die ernaar vragen (komen regelmatig langs). Dachten we okay, we gaan dit sneller invoeren.

 

Nu hebben wij geen super-de-luxe kassa systeem om allerlei gegevens over klanten op te slaan en dergelijke. Dus het wordt niks hightech.

 

Nu zitten wij een beetje te denken wat voor klantenkaart wij willen aanbieden. Dus mijn vraag aan jullie is. Welk van volgende klantenkaarten spreekt je het meest aan en waarom.

Ter info, we hebben een gespecialiseerde bakkerij (1 echte concurrent)

 

 

- Een stempelkaart (grote van een businesskaartje) x aantal stempels benodigd voor een gratis taartje.

- Idem als bovenstaand maar x% korting op een aankoop.

- Een plastic kaart (bankkaart), en op vertoon krijg men altijd x% korting.

 

Nog even vermelden, studenten/scholieren krijgen bij ons altijd 20% korting op vertoon van een studentenkaart.

Zouden we een kortingkaart moeten maken die ook 20% is of lager (zodat de student duidelijk merkt dat hij/zij nog voordeel heeft tov de 'gewone" klanten). Welk percentage zou fair zijn 10% 15%?

Voor hoeveel % loop jij een straatje verder.

 

Ik zelf heb een hekel aan sparen van punten en stempels, daar ik nog nooit een kaart vol gekregen heb (duurt gewoon te lang ook). Dus ik heb liever direct een korting, of iets gratis.

 

Ik had graag gehoord van jullie als ondernemer maar ook als privé shopper wat jullie mening is. Tips altijd welkom.

 

Alvast bedankt,

 

Groetjes

J.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij zaten met het zelfde procleem dat wij ook geen high-tech kaasa hadden en wilden en hebben toen een klantenpas in de vorm van een plastic kaart. Een klantenkaart kan een grote meerwaarde geven als je het goed aanpakt.

 

Waar je wel voor oppassen moet is het feit dat straks iedereen een klantenpas heeft en je dus gewoon voor X% onder de prijs werkt. Je kan dit oplossen door pas een klantenpas te verstrekken na overleg van een X aantal aankoopbonnen in een bepaalde periode.

 

Het kortings percentage wat op de kaart zat was bij ons 10%.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk als klant de % korting willen.

 

Maar lijkt mij praktischer (en beter voor je winst) als je gewoon een gratis gebakje of brood weggeeft wat de volgende dag toch bedorven is of waar je er teveel van gemaakt hebt.

 

Of twee halen 1 betalen bij 10 stempels. Of een vlaai en dan keuze uit kersen of abrikoos (niet teveel keuze anders kun je de rest weggooien)

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

Welk doel dient die klantenkaart? Klanten vaker laten komen, klanten meer laten kopen, klanten ook andere zaken laten kopen?

 

Kan dat niet op een andere manier?

 

Waarom geen ander medium ingezet? Stuur wekelijks een email, een sms-bericht en een tweet - desgewenst uitgesplitst naar klanttype. Met een aanbieding die je kan handlen. Die je kan toespitsen. Aankoop afgehaald voor bepaald tijdstip. Of op bepaalde dag. Of verjaardagspakket (kalender opzetten voor vaste klanten).

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Welk doel dient die klantenkaart? Klanten vaker laten komen, klanten meer laten kopen, klanten ook andere zaken laten kopen?

 

Kan dat niet op een andere manier?

 

Waarom geen ander medium ingezet? Stuur wekelijks een email, een sms-bericht en een tweet - desgewenst uitgesplitst naar klanttype. Met een aanbieding die je kan handlen. Die je kan toespitsen. Aankoop afgehaald voor bepaald tijdstip. Of op bepaalde dag. Of verjaardagspakket (kalender opzetten voor vaste klanten).

 

 

 

Om aan deze gegevens te komen heb je een klantenkaart nodig, dit is een duidelijke meerwaarde van een klantenkaart.

 

In plaats van een standaard korting te geven van b.v. 10% kan je ook wekelijkse actie's maken voor klantenpas houders die dan 10% korting krijgen op alleen dat specifieke procuct. Als je deze actie's hoofdzakelijk voor bijproducten maakt krijg je daardoor extra verkoop.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

Om aan deze gegevens te komen heb je een klantenkaart nodig, dit is een duidelijke meerwaarde van een klantenkaart.

 

 

Nee hoor. Ik heb deze week als 'vaste klant' van HEMA vier coupons gekregen per email. Te besteden in de winkel of webshop. Heb ik geen plastic voor nodig.

 

Als je het strikt wil hanteren, vraag je naar een bewijs van aanbieding. Maar je kan 'm ook meegeven aan iedereen die erom vraagt. Het is immers een beloning, geen straf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Nee hoor. Ik heb deze week als 'vaste klant' van HEMA vier coupons gekregen per email. Te besteden in de winkel of webshop. Heb ik geen plastic voor nodig.

 

 

Heb 1 keer een taart besteld bij de Hema en ik heb ze ook in mijn e-mailbox gehad :) De Hema moet toch ergens de gegevens vandaan halen en met alleen maar het e-mail adres mis je veel marketing kansen.

 

Bij een klantenkaart gaat het om het "wij" gevoel, je bouwt een community om je handel heen. Een goed voorbeeld is de Bijenkorf pas, vele pashouders hebben de Bijenkorf pas alleen om ( terloops) te laten zien dat zij tot de vaste klantenkring van de Bijenkorf behoren terwijl iedereen via internet deze pas kan aanvragen zonder ooit een aankoop bij de Bijenkorf te hebben gedaan.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

Die kaart betekent dus eigenlijk niks. Iedereen kan 'm krijgen. Je adresgegevens worden genoteerd en je krijgt speciale aanbiedingen. Daar heb je alleen recht op op vertoon van die kaart. Dan wordt het dus een controlemiddel, een straf voor klanten die niet zo'n ding hebben. Vandaar dat veel franchisenemers van AH een extra bonuskaart bij de kassa hebben liggen, zodat de cassiere dat ding even snel kan scannen voor iedereen die ook bonuskorting wil hebben.

 

Dan kun je dat ding dus net zo goed weglaten. Verzamel adressen, doe 'speciale' aanbiedingen aan iedereen die de moeite neemt om z'n adres te geven en je mail te lezen, en gun die aanbiedingen aan iedereen die erom vraagt. Wees royaal, niet zunig!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb liever dat de winkel gewoon mijn postcode vraagt waarna mijn aankoop geregistreerd wordt. Dat hoeft niet eens in een dure kassa o.i.d. Ik ben dan blij verrast dat ik: 1. Niet weer een pasje mee moet nemen, die heb ik al zat. 2. Dat ik onverwachts op een gegeven moment een cadeaubon krijg, gewoon omdat ik voldoende gespaard heb blijkbaar. Zeker als die cadeaubon er ook nog eens leuk uit ziet en echt geld is, dus gewoon een bedrag er op.

 

Bijvoorbeeld: 500 euro besteed = cadeaubon van 50 euro. Elke maand of bijvoorbeeld elke actieperiode kan je die rondsturen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bij een klantenkaart gaat het om het "wij" gevoel, je bouwt een community om je handel heen. Een goed voorbeeld is de Bijenkorf pas, vele pashouders hebben de Bijenkorf pas alleen om ( terloops) te laten zien dat zij tot de vaste klantenkring van de Bijenkorf behoren terwijl iedereen via internet deze pas kan aanvragen zonder ooit een aankoop bij de Bijenkorf te hebben gedaan.

 

Volgens mij geloof je zelf ook niet in dat wij-gevoel. Daar moet je meer voor doen. Nodig mensen uit om proever te worden, bijvoorbeeld. Een aantal proevers krijgt gelegenheid om een nieuw product gratis te proberen, in ruil voor hun mening.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij geloof je zelf ook niet in dat wij-gevoel. Daar moet je meer voor doen. Nodig mensen uit om proever te worden, bijvoorbeeld. Een aantal proevers krijgt gelegenheid om een nieuw product gratis te proberen, in ruil voor hun mening.

 

Ik geloof wel in het "wij" gevoel, de consument wilt graag onafhankelijk zijn en niet in een hokje te plaatsen maar de praktijk wijst toch anders uit. Als je het "wij" gevoel echt de status kan geven van exclusiviteit, ook al is het schijn, willen consumenten daar graag bijhoren.

 

Zoals ik al eerder aangaf moet je er voor waken dat een klantenkaart gemeengoed wordt daar je anders gewoon de prijzen omlaag kan gooien ipv een loyalty systeem op te bouwen.

 

Nog even over de bonuspas van Ahold; daar zit meer achter dan we willen weten. Gelukkig is de wetgeving in Nederland betreffende onze privacy redelijk goed maar de bonuskaart is toendertijd ontwikkeld voor de vestigingen in zuid-amerika en via de gegevens van de bonuskaart kon men zeer (te) persoonlijk gerichte markingsactie's voeren.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Waarom bied je een trouwe klant niet gewoon een gratis taartje aan als hij/zij in je winkel staat (het liefst wanneer er andere klanten in de buurt). Als je de begeleidende tekst bij het weggeven goed formuleert straalt dat wel vriendelijkheid uit vind ik.

 

Iets wat me te binnen schiet.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

De bedoeling is uiteraard ervoor te zorgen dat mensen vaker terugkomen. En mogelijk ook meer uitgeven. Echter willen wij de klanten ook echt belonen. Dus niet zoiets als na 100 stempels 1 gratis taartje. Maar de klanten moeten ook echt zien dat het nut heeft en dat de beloning ook een redelijk waarde heeft voor hun en dat dit ook enigzins makkelijk te behalen valt.

 

Uiteraard willen wij ook dat het een beetje exclusief is voor die mensen. (zo van alleen de echte die-hards krijgen deze kaart). Maar moet je dan iemand die 1x in het jaar komt zo'n kaart weigeren, dat is ook alles behalve klantvriendelijk.

 

Ter info: we staan momenteel iedere maand met andere acties in de krant. Aankomende maand 4+2 gratis. Ook binnenkort met kermis op komst staan we in de krant waarbij klanten na inlevering van een bon uit de krant een korting krijgen. Dus daar zijn we ook echt wel mee bezig.

 

Er zijn ook dingen die jullie hier opnoemen die wij sowieso gaan doen. Nieuwe muffin introduceren aan speciale prijzen, mensen met een klantenkaart dan, bv fans op facebook. Krijgen een uitnodiging om deze te komen proeven. We willen redelijk dicht bij de klant staan. Regelmatig testen wij nieuwe taartjes in ons menu, klanten kunnen in de toekomst stemmen welke taartjes zij op het 'vaste menu" willen zien.

 

Is een klantenkaart op naam een extra toevoeging voor een klant ( je naam staat erop). Afkorting zoals V.I.P. doet dit ''wonderen'' voor jou als klant?

 

Want zo te lezen is een klantenkaart dus ook niet alles, maar kan een mail met een kortingsbon een beter effect te weeg brengen.

 

Merci mensen

 

J.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even over de bonuspas van Ahold; daar zit meer achter dan we willen weten. Gelukkig is de wetgeving in Nederland betreffende onze privacy redelijk goed maar de bonuskaart is toendertijd ontwikkeld voor de vestigingen in zuid-amerika en via de gegevens van de bonuskaart kon men zeer (te) persoonlijk gerichte markingsacties voeren.

 

Kletspraat. De bonuskaart van AH is gekopieerd van Bi-Lo, een supermarkt van Ahold in de VS. Het aanvankelijke systeem was helemaal niet in staat om alle baskets van alle klanten volledig te analyseren. Dan krijg je namelijk een dikke datastroom die anno 1998 niet doorgegeven noch opgeslagen kon worden. Meer dan de kassa-aanslag per klant werd niet geregistreerd, en later is daar info over per categorie aan toegevoegd. Die data werden steekproefsgewijs gebruikt voor category management. Waarschijnlijk zijn ze bij AH inmiddels wel in staat om meer gedetailleerd in te zoomen, maar nog steeds wordt die kennis spaarzaam gebruikt.

 

Als er meer achter zit, wil ik dat dolgraag weten. ;)

 

Aanrader is het boek Scoring Points van de oprichters van Dunnhumby, het bureau dat Tesco hielp bij zijn Clubcard. Tesco verzamelt data van tien miljoen klanten die gemiddeld één keer per week hun mandje vullen met doorsnee veertig aankopen uit een assortiment van veertigduizend SKU's (dat was acht jaar geleden, thans is dat circa honderdduizend SKU's). Acht jaar geleden leverde dat wekelijks vijftig gigabyte aan data op.

 

Voor zelfstandige winkeliers is zo'n pissing contest ook niet relevant. Er zijn inmiddels kassasystemen met ingebouwde analyses op aankoopgedrag van trouwe klanten (daar heb je dus een kaart als identificator nodig) maar als je niet goed weet waar je op wil letten, heb je aan zo'n kassa ook niet veel. Dat is slechts een telsysteem, geen intelligent register. Gebruik je je kaart alleen om frequente klanten te belonen, dan zou je ook alternatieven kunnen overwegen.

 

En niets weerhoudt je om het te combineren: klantenkaart èn aanbiedingen per mail/sms.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wil je nu een spaarkaart of vaste-klantensysteem gaan inrichten voor het verkrijgen van managementinformatie? Kies in het geval van een spaarkaart voor het eenvoudigst denkbare systeem: papieren kaart stempelen per 5 EURO besteding. 100 EURO besteding is een taart met een verkoopprijs van 10 EURO (en kostprijs van bijvoorbeeld 6 EURO). Geef klanten de mogelijkheid een e-mailadres onderaan de spaarkaart te laten noteren voor inschrijving op de nieuwsbrief. Hiervoor kun je ook een lijst op de toonbank leggen.

 

De scholieren- en studentenkorting zou ik informeel houden en niet betrekken in een spaar- of klantensysteem. Misschien kun je hen (en ouders) wel aanspreken met een actie voor tractaties (30 halen = 25 betalen bijvoorbeeld).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan stempelkaarten - niet omdat ik het idee erachter niet sympathiek vind maar omdat ik er gewoon niet mee kan werken. De frustratie van het niet in de portemonnee hebben van de stempelkaart (past gewoon niet) is vele malen groter dan de vreugde van een stempeltje halen. Dit zou toch op een andere manier moeten kunnen. Ik zou zeker niet terugvallen op zoiets archaïsch als een stempelkaart maar proberen een mooi modern alternatief te vinden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ken een passysteem waarbij je bij iedere aankoop automatisch je korting op de pas krijgt, laatst deed ik een aankoop daar en kreeg mijn spullen gratis mee, omdat het tegoed op de pas aan zijn maximum was!? Ik blij verrast, je doet wekelijks boodschappen en zo in eens een voordeeltje. ;D Ik begrijp dat het kassasysteem niet hypermodern is maar als je toch iets op wilt zetten is het misschien de moeite waard om het uit te zoeken. Ik ga nu vaker naar deze winkel en denk dus dat het werkt

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf heb sinds vorige week een nieuw systeem operationeel staan, een VIP Card voor mijn klanten. Klanten die serieus zijn betalen een borg voor de kaart. Op deze kaart zit een magneetstrip die ik via de pinterminal van CCV kan opwaarderen of verzilveren. Het is nu zo gemaakt dat mensen bij elke 10 minuten massage 1 punt krijgen, zodat het een eerlijk systeem is voor als mensen ook wel eens een massage nemen van bijv. 20 minuten, de andere keer weer 30 minuten of weer een andere keer 60 minuten. De klant geeft dan even zijn VIP Card af waarna ik via de pinterminal hier punten op zet. Mensen kunnen na verloop van tijd deze punten verzilveren voor andere massages. Het is dan ook een "moderne" stempelkaart. Omdat mensen een borg betalen krijg je ook de serieuze spaarders.

 

Echter gebruik ik de kaart ook andersom voor abonnementen (en cadeaukaarten), dus mensen die van te voren een abonnement (en cadeaukaarten) inkopen, krijgen al een X-aantal punten op de kaart gestort waarbij ze elke keer als ze langskomen, een aantal punten verzilveren. Voordeel hiervan is dat klanten meer vrijheid krijgen en niet vast zitten aan 1 behandeling.

Link naar reactie
  • 0

Iik ben zelf onderdeel van een formule, bij ons heet het klantenkaartsysteem 'de club' ,

klant kan gratis lid worden en krijgt een plastic kaart, deze is ook te koppelen aan de online winkel.

Op de winkelvloer kunnen we met postcode ook klant opzoeken, dus degenen die bezwaren hebben tegen een kaart in de knip kunnen die thuis laten.

 

Wij geven een punt per euro en klant spaart voor korting of kan kiezen voor cadeaus die per maand wisselen.

(gemiddeld 10 winkelbezoeken geven een volle kaart)

Als onze landelijke dekking toeneemt komen hier nog andere voordelen bij. (partnerschappen met andere ketens)

 

Daarnaast krijgt de top 750-1000 (verschilt per uitgave) elk kwartaal ons magazine thuisgestuurd,

vergezeld van een brief met korting/VIP-dag/give-away/ etc om ze naar de winkel te trekken.

 

Mijn ervaring is dat het zeer waardevol is, het geeft een directe binding met onze klant en de mogelijkheid om deze gericht en direct te benaderen in plaats van de brievenbussen te bestoken met bergen (dure) folders.

 

het verschilt per winkel tussen de 50 en 75 % klantenkaartdichtheid

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.