Allen,

Ik ben al een tijdje lid onder een andere inlog naam. Reden dat ik een ander account heb aangemaakt gaat om het volgende verhaal.

Ik heb samen met een ander persoon een onderneming. Het gaat momenteel niet zo goed daarmee. De afgelopen jaren veel groei doorgemaakt maar helaas door wat vervelende zaken vorige jaar een klote jaar gehad.

Rond de 100K verlies.

Met kredieten e.d. is de onderneming tot op heden overeind gehouden. Echter komt nu de man met de hamer langs.

We hebben hiervoor gesprekken met een partij die onder voorbehoud wil instappen. Diverse gesprekken mee gehad maar nu komt puntje bij paaltje.

Zowel ik als mijn compagnon hebben het idee dat hij alleen verder wil zonder mij. Dit is een gevoel aan de hand van wat uitspraken. Bijvoorbeeld hij wil alleen afspreken met mijn compagnon en laat mij er bewust buiten.

Geen keuze dus zou je zeggen. Echter hoe moet ik dit gaan aanpakken. Ik vind het belang van de onderneming groter dan die van mij. Maar als deze persoon dit zo gaat stellen. Wat moet ik dan doen?

Accepteren is een optie, maar onder welke voorwaarden? Is het normaal dat ik een vergoeding krijg? Of is het al meer dan voldoende dat hij dus mijn persoonlijke schulden (het is een vof die nu aan het omgaan is in een BV) overneemt? Het bedrijf is in potentie gewoon goed. Sterker nog we draaien nu nog geen verlies. Alleen een liquiditeits probleem.

Ik weet het even niet meer en hopelijk kan iemand mij wat meer helpen.

Nogmaals dit is een pseudoniem account. De admins kunnen vast zien wie ik echt ben.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31542-failliet-of-weggeven/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Zou je denken?

We hebben 100k verlies gedraaid. Dat is door heel veel dingen gebeurd die allemaal verklaarbaar zijn en incidenteel. M.a.w. komt dit jaar niet meer voor.

Dat verlies hebben we deels opgevangen. Voor een deel dus niet en moet dus worden aangetrokken. Zie mijn verhaal.

Momenteel. Nu dus. 2011. Draaien we winst. Die 100 k is niet on overkomelijk, maar door geld gebrek zitten we nu in een dal.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31542-failliet-of-weggeven/#findComment-325331
Delen op andere sites

• 0

Dat is inderdaad een herkenbare situatie, de tijdelijke (grote) tegenslag zorgt voor een kettingreactie. en het duurt lang voordat je je weer financieel uit het dal kunt trekken. en soms is het dal net 1000 euro te diep en word het echt penibel.

Op zich is het goed om te lezen dat je bereid bent een stap opzij te doen in het belang van de onderneming. Het is goed de persoonlijke belangen te kunnen scheiden van de zakelijke belangen. Dat maakt ook de onderhandeling een stukje makkelijker voor jezelf omdat je de emotie van evt moeten uitstappen niet de overhand te laten krijgen.

Zoals jij de situatie hier beschrijft lijkt het erop dat je een tijdelijke tegenslag hebt gehad waardoor jullie gedwongen worden een partner te zoeken. JE zegt dat er nu ook weer winst word gemaakt. In een dergelijke situatie waarbij het bedrijf verder goed loopt en de verliessituatie een incident lijkt te zijn (ken de oorzaak niet, maar dat neem ik aan) lijkt het mij zeer redelijk dat jij een vergoeding krijgt voor jou aandeel op basis van toekomstige verwachtignen. je uitstapt omdat de nieuwe potentiele partner jou er niet bij wil hebben, dan is een uitkoop vrij normaal, natuurlijk zal hij liever niet jou betalen én kapitaal stoppen in de onderneming, dat kost hem extra geld dus je kunt ook kijken naar een uitkoopregeling waarbij je over een langere periode word uitgekocht bijv door doorlopende winstdeling of het overeenkomen van een uitkoopsom die grotendeels pas over een half jaar of jaar hoeft te worden betaald. Hoe daarin jou schulden worden verrekend is een belangrijk punt van aandacht evenals de overgang naar de bv, het is belangrijk dat alle contracten uit de vof periode overgaan op de bv en geaccepteerd worden door de leveranciers zodat de hoofdelijke aansprakelijkheid op die contracten/overeenkomsten komt te vervallen en de aansprakelijkheid nu bij de bv komt te liggen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31542-failliet-of-weggeven/#findComment-325334
Delen op andere sites

• 0

De keuze is blijkbaar meer dan failliet of weggeven. Je kan ook nieuwe vennoot toevoegen, in ruil voor kapitaalinjectie. Hou je zelf een minderheidsbelang en ga je naar de achtergrond. Kan je over een paar jaar alsnog je aandeel verkopen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31542-failliet-of-weggeven/#findComment-325335
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar