• 0

Faciliteiten onderbrengen in BV

Beste forumleden,

 

Momenteel zit ik samen met een partner in de ontwerp en oprichtingsfase van een holdingstructuur.

Het idee is om een holding op te richten met daaronder diverse werk bv's. De aandelen van de holding wordt beheerd door een STAK, zodat we in de toekomst aandelen kunnen uitgeven aan bijvoorbeeld investeerders, werknemers etc...

 

Nu hebben we ergens gelezen (helaas niet terug te vinden) dat het mogelijk is om de faciliteiten (inventaris, panden etc..) van de bv's onder te brengen in een Faciliteiten Beheer BV. Indien dit mogelijk is, vroegen wij onszelf af:

 

Hoe gaat dit in z'n werking? Moet er geld vanuit de holding naar de Faciliteiten Beheer BV overgedragen worden om vervolgens faciliteiten aan te kopen. Waarna deze faciliteiten "verhuurd" worden aan de werk bv's? Of mag er geld worden gebruikt uit de werk BV's om inventaris aan te kopen?

 

En is het verstandig om de Faciliteiten Beheer BV onder te brengen in de holding of als zelfstandige te houden? Tevens vroeg ik me af of een BV ook als eigenaar/bestuur kan functioneren van een STAK.

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,

 

Raymondo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De structuur van een STAK (stichting adm kantoor) wordt meestal binnen de fam. sfeer gebruikt om kinderen al wel aandelen te laten hebben, maar nog geen bestuursverantwoordelijkheid te geven of laten hebben. Investeerders zullen over het algemeen ook een stem binnen de vennootschap willen hebben en dan is zo'n STAK m.i. dus gewoon een brug te ver.

 

Je kunt een pand in een aparte vennootschap onderbrengen, zodat je bij verkoop van de onderneming er ook voor kan kiezen om de werkmaatschappij al dan niet samen met de BV waarin het bedrijfspand gehouden wordt, te verkopen.

 

Structuur van bijvoorbeeld een Beheermaatschappij met daaronder een werkmaatschappij en een vastgoed BV ernaast kunnen nuttig zijn. De beheer BV kan vervolgens aandelen van de werkmaatschappij verkopen, die van de vastgoed BV of beide.

 

Feitelijk ga je dus direct bij aanvang al over een exitscenario nadenken. Je kunt een hele kerstboorm van vennootschappen opzetten, maar je moet eerst bekijken of het in jouw situatie ook zinvol is om dat te doen.

 

KapitaalMeester

Gaston Hendriks MFP FFP

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Reeds hebben we een aantal investeerders gevonden voor ons project. Hiermee zijn we overeengekomen dat zij aandelen ontvangen zonder stemrecht en dus alleen winstrecht (om de investering + winst terug te krijgen). Dus leek het ons noodzakelijk om een STAK op te richten zodat de aandelen gesplitst kunnen worden. Bent u na aanleiding van dit verhaal nog steeds van mening dat een STAK een brug te ver is? Zo ja, heeft u hier eventueel een andere oplossing voor?

 

Om nog even dieper in te gaan op de stichting. Is het mogelijk om een BV aan te stellen als bestuur van een stichting of moet het bestuur van de stichting personen zijn.

 

Wat betref de Faciliteiten Beheer BV;

 

Als ik het goed begrijp moet ik een holding oprichten met daaronder werk bv's waarvan 1 werk bv een Faciliteiten Beheer BV is? Kan ik vanuit andere werk bv's (die onder de zelfde holding vallen) faciliteiten huren van uit de Faciliteiten Beheer BV?

 

We richten deze constructie op omdat er in de toekomst meerdere bedrijven opgericht worden (franchise) welke bepaalde inventaris nodig hebben die vanuit de Faciliteiten Beheer BV gehuurd kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

 

Raymondo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.