• 0

zakelijke auto kopen van particulier?

Hallo,

 

Ik heb een schildersbedrijf en ben bezig voor een 2e auto i.v.m een aangeschafte hoogwerker. (mijn bus kan te weinig trekken)

 

Nu heb ik een jeep grand cherokee gezien die ideaal zou zijn,maar deze is van een particulier.

 

Nu heb ik een aantal vragen

 

- Kan ik deze auto zakelijk kopen van een particulier?

- Kan ik op deze auto de goedkopere zakelijke wegenbelasting laten lopen?

 

Heb hier geen ervaring mee, hoop op wat nuttige imformatie

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Kan ik deze auto zakelijk kopen van een particulier?

 

 

Ja hoor, dat kan. Of het verstandig is weet ik niet. Wellicht kun je hem beter particulier kopen en opteren voor de kilometervergoeding.

 

 

- Kan ik op deze auto de goedkopere zakelijke wegenbelasting laten lopen?

 

 

De goedkopere zakelijke wegenbelasting? Tenzij je de auto verbouwt tot vrachtwagen lijkt mij dat heel sterk... Zakelijke wegenbelasting geldt voor hele specifieke auto's.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Beetje oud topic, maar m'n vraag heeft er wel mee te maken!

 

Ik wil in Duitsland van een particulier een auto kopen en deze zakelijk mee gaan rijden, ik ben zzp-er. Zoals ik hierboven lees, is dat mogelijk, maar hoe dien ik dit dan te administreren / aantoonbaar maken voor de belasting?

 

Van een particulier krijg ik geen aankoopbewijs en als ik de auto contant betaal, heb ik ook geen betalingsbewijs voor de belasting, dus met andere woorden, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Groeten,

 

Ps. het gaat over de aanschaf van een auto van 15+ jaar oud.

Link naar reactie
  • 0

Van een particulier krijg ik geen aankoopbewijs en als ik de auto contant betaal, heb ik ook geen betalingsbewijs voor de belasting,

 

Sorry, een particulier die weigert om een briefje te ondertekenen waar jullie samen een prijs overeenkomen? Weet je zeker dat de auto niet van de vrachtwagen gevallen is? En je hebt ook geen e-mails waaruit een prijs blijkt?

 

 

Verder kun je de etikettering (dat is een belastingterm voor "is is zakelijk of privé?") laten blijken uit je administratie. Als jij 'm op je balans zet en je gaat afschrijven, dan is 'ie zakelijk. Als je dat niet doet en je trekt voor elke zakelijke kilometer € 0,19 van de winst af, dan is ie privé.

Voor de omzetbelasting geldt dat je bij zakelijke etikettering alle btw (benzine, onderhoud, winterbanden) terug mag vragen maar 1,5% van de nieuwprijs ook weer af moet dragen in het vierde kwartaal. Bij privé-etikettering geldt dat je de btw naar rato van het zakelijk gebruik mag terugvragen, en als je daar geen cijfers over hebt, geldt de 1,5%-regeling zoals hiervoor.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Van een particulier krijg ik geen aankoopbewijs en als ik de auto contant betaal, heb ik ook geen betalingsbewijs voor de belasting, dus met andere woorden, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

En waarom zou je dat niet krijgen?

 

Bij contante betaling kun je toch ook de verkoop op papier zetten, en een kwitantie vragen voor het betaalde bedrag?

 

Het lijkt me eerlijkgezegd behoorlijk onverstandig om dat niet te doen, zelfs als het gewoon om de aanschaf van een prive wagen gaat. Stel dat achteraf blijkt dat er iets niet in orde is (verborgen gebrek dat de verkoper wel wist, teruggedraaide kilometerstand of weet ik wat).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

Dus in nederland geld opnemen (zakelijk) en hiermee de auto kopen in duitsland en een soort van betalingsbewijs opstellen en laten ondertekenen door de verkoper!

 

Daarna auto op de trailer en alle kosten die ermee verbonden zijn om de auto hier op kenteken te krijgen opvoeren als zakelijke kosten? Rest-BPM, RDW-keuring etc?

 

Voor youngtimers van 15+ jaar oud geldt dat er bijtelling over de dagwaarde wordt betaald, dit gaat als ik goed heb gelezen in, in de maand dat de auto precies 15 jaar oud wordt? Over een auto van december 1998 moet nog t/m december 2013 bijtelling over de nieuwwaarde betaald worden?

 

 

Niemand kan in de toekomst kijken, maar gaat 't huidige kabinet ook iets doen aan de youngtimer regeling? Net zoals je ook voor de oldtimer (25+ jaar oud) iets gaan veranderen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus in nederland geld opnemen (zakelijk) en hiermee de auto kopen in duitsland en een soort van betalingsbewijs opstellen en laten ondertekenen door de verkoper!

 

Daarna auto op de trailer en alle kosten die ermee verbonden zijn om de auto hier op kenteken te krijgen opvoeren als zakelijke kosten? Rest-BPM, RDW-keuring etc?

Ik raad je aan om eerst een overeenkomst te laten tekenen en daarna pas de auto te kopen, om te voorkomen dat de verkoper zich rap uit de voeten maakt als jij met je papierwinkel aankomt ;-)

 

De kosten die je na aankoop maakt om de auto rijklaar te krijgen, activeer je mee, dus die komen ook op de balans en worden eventueel afgeschreven.

 

Voor youngtimers van 15+ jaar oud geldt dat er bijtelling over de dagwaarde wordt betaald, dit gaat als ik goed heb gelezen in, in de maand dat de auto precies 15 jaar oud wordt? Over een auto van december 1998 moet nog t/m december 2013 bijtelling over de nieuwwaarde betaald worden?

Inderdaad.

 

 

Niemand kan in de toekomst kijken, maar gaat 't huidige kabinet ook iets doen aan de youngtimer regeling? Net zoals je ook voor de oldtimer (25+ jaar oud) iets gaan veranderen?

Het huidige kabinet heeft het nogal druk heb ik gehoord. Weekers heeft wel laten vallen dat hij iets wil doen om de bijtellingsregeling "eerlijker" te maken, minder rigide dan de huidige, waarbij je met 490 privé-kilometers geen bijtelling hebt en bij 510 privé-kilometers wél een bijtelling.

Wellicht dat zijn ambtenaren hem er dan op wijzen dat het bijzonder is dat nieuwe, schone auto's voordelig zijn in de bijtelling, en oude, vervuilende (*) auto's OOK, en dat de middenmoot (niet nieuw en zuinig, maar ook niet oud), de hoofdprijs betaalt in bijtellingland.

Best kans dat er, ALS het hele bijtelling-systeem op de schop gaat, ook de youngtimer-regeling er aan gaat. Aangezien alle auto's en hun kenmerken toch geregistreerd staan bij de RDW, kan een lepe softwarebouwer prima een modelletje bedenken dat op basis van leeftijd en uitstoot voor elke auto een geïndividualiseerde bijtelling berekent.

 

Maar goed, als de overheid een ICT-project opstart, leun dan nog maar even achterover... 8)

 

(*) oude auto's zijn vast niet per definitie vervuilender, maar ik vermoed dat het over het algemeen wel op gaat dat oude auto's meer CO2 en fijnstof produceren. Aan de andere kant kun je stellen dat een oude auto lánger op de weg houden beter voor het milieu is dan een nieuwe auto laten produceren, en zo kun je wel een avond vullen.

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.