• 0

Auto: privé of lease?

Wij zijn op dit moment in gesprek om 4 Legal uit te breiden met enkele oud-collega’s. Twee toetreders hebben aangegeven dat zij eigenlijk wel in een lease-auto willen gaan rijden, maar vragen zich af waar het omslagpunt ligt. Is het goedkoper om met een privé-auto zakelijke kilometers te declareren of een lease-auto te nemen en die ook privé te gebruiken. Wie heeft ervaring met dit vraagstuk en beschikt eventueel over rekenvoorbeelden?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het omslagpunt is niet zo 123 te geven en hangt af van hoe duur de leaseauto is, hoe duur de eigen auto zou zijn en wat de maandelijkse kosten (incl onderhoud en dat is een schattingsbedrag) zijn..hoeveel de persoon rijdt prive of zakelijk etc.....Er zijn wel modellen op de markt maar die houden niet rekening met alle zaken en het omslagpunt voor de ondernemer ligt weer heel anders dan die voor de leaserijder....

Gewoon alle kosten in beide situaties opschrijven en dan je conclusie trekken. Op Zibb staat een rekenmodelletje, maar zoals ik als zei...dit is nooit volledig....

Gewoon een snelle conclusie; als werknemer kun je bijna nooit zo goedkoop rijden als met een leaseauto....

De bijtelling die je hebt staat niet in vergelijking met de kosten die je anders zou hebben aan benzinekosten/ wegenbelasting/ verzekering/ onderhoud/ en niet te vergeten de afschrijving van een auto.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dank je 2thePoint,

 

Die modellen zijn we inderdaad al tegengekomen, maar daar worden we niet veel wijzer uit. Zoals je zegt houden ze niet rekening met alle zaken. Het wordt helemaal lastig als de kilometers van jaar tot jaar verschillen. De snelle conclusie die je trekt had ik ook al bedacht.

 

Wat ik mij nog wel afvraag: Wat is het verschil tussen het omslagpunt voor de ondernemer en de leaserijders? De doorsnee leaserijder is werknemer, maar veel ondernemers zijn als DGA ook gewoon als werknemer aan te merken. Nu heeft de DGA natuurlijk mogelijkheden om zijn inkomen uit de vennootschap te drukken en daarmee de bijtelling zo laag mogelijk te houden. Of zijn er nog andere verschillen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij nog wel afvraag: Wat is het verschil tussen het omslagpunt voor de ondernemer en de leaserijders?

 

Vooral dat de ondernemer zelf de kosten voor de lease moet betalen, terwijl een werknemer ervan uit kan gaan dat zijn baas dat doet.

 

Overigens is leasen niet in alle gevallen goedkoper, want de bijtelling is toch wel fors. Zeker als je vergelijkt met een 2e-hands wagen, waarbij de afschrijving klein is en vooral de onderhouds- en brandstofkosten gaan tellen. Als je in dat geval ook nog weinig kilometers maakt, is een prive wagen al gauw aantrekkelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Met een tweede hands auto heb je inderdaad minder afschrijving, maar daar kun je weer verrast worden door hoge onderhoudskosten en de jaarlijkse apk....

 

Een groot verschil tussen de ondernemer en leaserijder is dat de ondernemer ook rekening moet houden met een extra 12% btw over de bijtelling van de lease-rijders die hij moet afdragen 1 keer in het jaar.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eigenlijk niet veel aan te vullen op bovenstaanden opmerkingen. Feit is dat je er inderdaad geen algemene regel op los kunt laten. Elke situatie is anders.

 

Afhankelijk van hoe je liquiditeitspositie is (of hoe goedkoop/makkelijk je geld kunt inkopen) is het kopen van een jong gebruikte auto over het algemeen eigenlijk het goedkoopst. Als je interne organisatie heel goed draait en het 'beheren' van de administratie rondom de auto's geen probleem lijkt, zou ik koop zeker overwegen. Ik rijdt zelf (meestal) ook niet in een leaseauto ;D.

 

Dat je met het overnemen van een lopend leasecontract een fors bedrag kunt uitbesparen en je risico kunt beperken hoef ik je niet meer uit te leggen geloof ik Edward 8).

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.