• 0

Merknamen, handelsnamen en domeinnamen (bedrijfsnaam kiezen)...

Mag die naam wel? Voor beginnende ondernemers is het slim om even te checken of de naam waaronder ze actief zijn niet door een ander geregistreerd is. De verkeersregels in het namenrecht zijn grofweg als volgt:

 

merknaam heeft voorrang op handelsnaam

merknaam en handelsnaam hebben voorrang op domeinnaam

 

Wanneer je een nieuwe merknaam laat registreren, dien je echter wel na te gaan of er niet reeds eenzelfde handelsnaam is. Anders loop je het risico een registratie ter kwader trouw te doen. Enfin, daar weten de echte experts meer over. Ik wil slechts wijzen op de enkele databases die in principe allemaal openbaar zijn.

 

Domeinnamen check je bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland voor nl-domeinen, maar dat weten de meeste bezoekers hier wel. Voor dot-coms en -nets is Network Solutions vanouds het aangewezen adres.

 

Handelsnamen check je bij de Kamer van Koophandel, ook dat is bekend.

 

Minder bekend is dat sinds begin dat jaar ook verschillende merkenregisters online zijn, met name het Benelux Merkenregister dat hier zijn zoekfunctie heeft.

 

Kijken we voor de grap eens naar Higherlevel... dan zien we dat er reeds een geregistreerd merk Hi Level bestaat voor batterijen. Er bestaan verder veel merkregistraties op Level. Geen High Level-merk, vreemd genoeg. Wel veel High Level-handelsnamen. Higher Level lijkt goeddeels vrij.

 

 

 

Mod edit: titel ververst na samenvoegen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een domein kopen geeft geen enkel recht behalve het bezit van het domein. Als dat aantoonbaar gekocht is zonder kwade bijbedoeling kan niemand dat later opeisen.

 

Als jij dezelfde naam gaat gebruiken als handelsnaam en wellicht deponeert als merk krijg je wel rechten. De andere domeinnaamhouders zullen dan rekening met jou moeten houden. Of zij een dergelijke dienst mogen aanbieden op hun respectivelijke domeinen hangt af van het gevaar van verwarring en of je in staat bent geweest de naam als merk te registreren. Dat laatste geeft namelijk de sterkste rechten.

 

Dat zou nog wel eens anders kunnen uitpakken.

Heb me er niet heel erg in verdiept maar kijk eens op www.nu.nl/internet/1949250/eigenaar-facebooknl-moet-domeinnaam-afstaan.html

 

nu is de discussie hierbij of de domeinnaam nu zoals sidn aangeeft in 2005 is geregistreerd of zoals volgens de rechter pas in 2007

Maar blijft dus een moeilijk te voorspellen iets.

Link naar reactie
  • 0

Dit is eerder een ondersteuning van mijn post dan dat deze me tegenspreekt. Kijk nog maar naar de eerste zin.

 

Als dat aantoonbaar gekocht is zonder kwade bijbedoeling kan niemand dat later opeisen.

 

Hier zou sprake zijn, of is sprake van, een kwade bijbedoeling. Als hij de naam had geregistreerd voor 2005 dan had hij (wellicht) kunnen pleiten dat hij de naam zelf had bedacht. Maar blijkbaar kon worden bewezen dat de naam in 2007 geregistreerd was terwijl in de VS Facebook al sinds 2004 bestond.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel ingeschreven bij de KVK als ICT bedrijf (websites maken oa.) onder een naam, laten we als voorbeeld de naam "YYY" gebruiken.

 

Nu wil ik voorkomen dat mensen de naam gaan gebruiken zoals:

YYY Service

YYY Online

YYY Pc

 

Of iets dergelijks.

 

1. Moet ik dan echt elke mogelijkheid registreren? Zoja, moet ik dit als handelsnaam of merknaam registreren? (lijkt me merknaam)

2. Ik ben nu ingeschreven bij de KVK en heb een handelsnaam, wat als iemand dezelfde merknaam nu registreert. Wat dan?

 

3. Ook heb ik een site draaien (laten we als voorbeeld nemen de naam "ZZZ" gebruiken). Hoe kan ik zorgen dat de site ZZZ officieel eigendom word van het bedrijf "YYY" en dus ook alle inkomsten/kosten voor dit bedrijf zijn en dat ook de site sterker in zijn schoenen staat met het bedrijf YYY erachter en dat een soortgelijk dienst niet op ZZZ.eu of ZZZ.org kan worden opgezet.

 

Ik ben vrij nieuw mbt. dit soort dingen en zou ook graag tips/advies/kritiek willen ontvangen.

 

BVD,

Joop

Link naar reactie
  • 0

Vandaag las ik de volgende uitspraak op http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2970072

 

Kort gezegd :

 

Bezorgsite Just-Eat moet enkele domeinnamen teruggeven aan concurrent Thuisbezorgd. Just-Eat had domeinnamen als Amsterdam-thuisbezorgd.nl en spareribs-thuisbezorgd.nl geregistreerd om de zoekresultaten positief te beïnvloeden.

 

Meer http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2970072

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Beste HLers,

Ik ga voor mijn webwinkel een aantal cosmeticamerken importeren die geen van alle nog in NL te koop zijn. Enkele van deze merken hebben een europese merkenregistratie, enkele niet. Van al deze merken zijn de .nl en .be domeinnamen nog vrij. Mijn webwinkel gaat natuurlijk gewoon draaien onder mijn eigen domeinnaam, zijnde ook mijn handelsnaam en - als alles goed - gaat binnenkort ook een geregistreerd benelux merk. Ik overweeg nu de .nl en .be domeinnamen te claimen van de merken die ik ga importeren om te voorkomen dat een ander er, als deze producten ook in NL succesvol worden, een merkgerichte site op zet. Ik heb voorlopig voor deze merken namelijk nog geen exclusieve rechten. Voor een van deze merken heeft de Duitse importeur, hoewel actief onder de naam van diens webwinkel, dit ook al gedaan. Die domeinnaam verwijst automatisch door naar zijn webwinkel, waar ook andere merken worden verkocht.

Mijn vraag aan jullie is: mag ik dit doen en is het wel verstandig? Ik zou er geen moeite mee hebben de domeinen af te staan aan de merken zelf als ze daar om zouden vragen (kunnen degenen zonder europees merk dit trouwens wel eisen?), het gaat mij erom mijn positie te versterken en eventueel vanaf deze domeinen dus te redirecten naar mijn site als dit zou mogen. Iemand advies?

Link naar reactie
  • 0

 

Meteen doen. Blader eerst nog even door domjur.nl om vergelijkbare cases te bestuderen. Maar niets weerhoudt je om als legale reseller (je koopt niet van parallelimporteur van buiten de EU) te doen wat in het handelsverkeer gebruikelijk is, inclusief het vastleggen van domeinnamen en zelfs merken om te voorkomen dat anderen ermee aan de haal gaan.

 

Kan best zijn dat op den duur een distributeur aangesteld wordt of uiteindelijk zelfs een vestiging van de merkhouder, maar met domein- en merkrechten heb je een sterkere onderhandelinsgpositie versus je leverancier. En het is geen registratie ter kwader trouw, want je bevordert de verkoop van een product dat je bij de merkhouder of zijn vertegenwoordigers inkoopt. Daar ga ik althans van uit.

 

Zie ook de Segway-case.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel TwaBla, ik koop deze producten idd volkomen legaal in natuurlijk. Rechtstreeks bij de fabrikant/merkhouder dan wel bij hun officiële distributeurs. Fijn te weten dat ik niks twijfelachtigs doe als ik deze domeinnamen registreer. Eerst nog even spitten op domjur, maar ik als ik daar geen andere geluiden opdoe, dan ga ik er maar gewoon voor. Overigens zou het registreren van een merk dat niet 'van mij' is, ook als is het tactisch juist, voor mij wel als vals spel voelen. Daar begin ik dan ook maar niet aan: ik hou de relaties met mijn leveranciers liever goed. ;D

Link naar reactie
  • 0

Goed idee inderdaad en als je ze direct naar een pagina verwijst met die producten en eventueel een informatief stukje over het merk is het een leuke verkoopbevorderende actie. Zeker als een merk uiteindelijk populair wordt. Denk aan mensen die een product cadeau krijgen en er meer van willen aanschaffen, die gaan even googlen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wie is de merkhouder van de respectievelijke Europese merken? Heb je voor de Benelux-verkoop of vertegenwoordiging exclusiviteit bedongen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@djluc: uiteraard moet ik bij een redirect wel zorgen dat de bezoeker ook direct op de pagina met het betreffende merk landt, anders is het voor de klant irritant en voor mij een gemiste kans (want dan zijn ze zo weer weg ook). Als die merken het hier net zo goed gaan doen als in de VS en enkele ons omringende Europese landen, en ik zou exclusieve rechten weten te bemachtigen....hoei! :P

 

@Highio: de ene Europese merkhouder is de fabrikant en direct mijn leverancier, de ander is de distributeur van het merk voor Europa. Zoals gezegd heb ik nog geen exclusiviteit (ga dat natuurlijk wel proberen te krijgen zodra het kan). Twee andere merken hebben überhaupt geen Europees merk vastgelegd.

 

@TwaBla: ik ben vooralsnog maar een kleine reseller. Je hebt ongetwijfeld gelijk maar zo bijdehand ben ik echt (nog) niet. :-\ Voor mij is het worst kaas scenario; fabrikant weigert mij nog langer producten te leveren. Zit ik mooi met m'n merk en m'n domeinnaam waar ik niks mee kan.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik vraag me af in hoeverre de handel in merknamen vrij is. Elders op het forum heb ik al gelezen dat bij een verkopende partijd in principe mag vragen "wat de gek er voor geeft" voor een bestaande merknaam; kan ik daaruit concluderen dat je vrijelijk mag handelen met merknaam registraties ?

 

Het volgende is het geval: ik ben in conflict geraakt met iemand die een merknaam geregistreerd heeft omdat hij wist dat wij als bedrijf met een commercieel concept bezig waren. Beetje dom van ons, wij waren gewoon te laat met registreren. Wij hebben daarop een aantal andere klassen laten registreren bij BBIE, maar feitelijk kunnen we daar niets mee doen aangezien deze persoon de belangrijkste klassen voor ons heeft geregistreerd. Hij heeft zelfs een rechtzaak aangespannen (en gewonnen) waardoor wij niet door kunnen onder dezelfde naam met dit concept.

 

Feitelijk doet deze persoon niets met de registratie en wil hij het recht graag aan ons doorverkopen, maar dan wel tegen een absurde prijs. Het was hem van begin af aan om het geld te doen, en ja, dat hebben wij over onzelf afgeroepen. Wij hebben aangegeven dat we absoluut niet overgaan tot koop op deze manier.

 

Nu heb ik het plan om een prive-persoon te benaderen en hem te vragen of hij niet kan proberen deze rechten tegen een normale prijs over te nemen, zodat wij deze vervolgens weer kunnen overnemen. De huidige merkenhouder zal wellicht een 3e partij wel een schappelijke prijs bieden, aangezien hij er inmiddels wel van overtuigd zal zijn dat hij van ons die woekerprijs niet gaat krijgen.

 

De huidige merkenhouder zal zich op zijn minst beetgenomen voelen, op zich klinkt dit niet zo netjes en is het natuurlijk heel sneaky allemaal. Maar de centrale vraag is nu of we hiermee wettelijk in de problemen kunnen komen of niet, en wat de risico's zijn voor de zogenaamde tussenpersoon als we dit idee doorzetten. We willen immers wel binnen de normale wettelijke kaders blijven.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties !

 

Link naar reactie
  • 0

 

De huidige merkenhouder zal zich op zijn minst beetgenomen voelen...

 

 

Klinkt redelijk puberaal. Maar niets weerhoudt je om de huidige merkhouder beet te nemen. Al is-ie misschien net zo slim als jij. En je bent een beetje vaag over de onderlinge connectie. Doorgaans is er al enige rivaliteit met een voorgeschiedenis. En vaak gaat het over een niet zo enorm onderscheidende merknaam. Klassieke kinne sinne.

 

Mijn suggestie: gebruik je creativiteit niet voor flauwe rivaliteit, maar bedenk een betere merknaam en registreer die behoorlijk en tijdig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je de merknaam gebruikte voordat de deposant hem registreerde kan je de naam mogelijk terugclaimen omdat de ander te kwader trouw handelde. Lijkt me een gepasseerd station omdat er al een rechtszaak is gevoerd en het merk geregistreerd is in jullie conceptfase. Je zou er wel juridisch advies kunnen inwinnen over de vraag of gebruik in de conceptfase als voorgebruik geldt.

 

Sluit me aan bij TwaBla. Inzetten van een stroman is in principe toegestaan in de handel, maar je maakt pas echt een lange neus als je een betere merknaam verzint. Eventueel met wat hulp van de creatieve breinen hier.

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik hoop dat jullie enkele tips kunnen geven over wat te doen met het volgende, in mijn ogen gecompliceerde, probleem.

 

Sinds december 2008 ben ik, naast mijn dagelijkse ondernemers taken, met enkele personen bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuw product. Een van mijn taken was het opzetten van het marketingplan. Hierbij hoort uiteraard een juiste handelsnaam/logo. Het ontwerp hiervan is gedaan door een door mij ingeschakeld reclameburo. Heel kort nadat de handelsnaam/ontwerp door iedereen goedgekeurd was zijn de onderhandelingen echter gestrand. Na een maandje goed nadenken heb ik besloten het idee toch door te zetten. Nu blijken echter de dag na het stranden van de onderhandelingen de .nl en .eu domeinen geregistreerd te zijn door "de tegenpartij". Ik heb wel bij de KvK een BV opgericht met de handelsnaam. Nu blijkt de handelsnaam en het logo nog niet geregistreerd bij het Benelux merkenburo.

 

Ik ben er van overtuigd dat ze het product verder ontwikkeld hebben en hiermee onder de door mij bedachte handelsnaam de markt op zullen gaan.

 

Mijn vraag: heeft het nog zin het logo en de handelsnaam te registreren bij het Benelux merkenburo en welke rechten heb ik dan op de beide domeinnamen.

 

Op dit moment is er overigens nog geen activiteit op beide domeinen.

Link naar reactie
  • 0

 

Wie is 'de tegenpartij': die enkele personen, het reclamebureau of iemand anders?

 

Zijn er bewijzen van hun betrokkenheid bij de voorbereiding?

 

Waar liggen de rechten op het product, en is er auteursrecht te herleiden op de handelsnaam? Is dat betwistbaar?

 

Op welke datum is de handelsnaam geregistreerd, en op welke datum de domeinnamen?

 

Zijn die domeinnamen geregistreerd door iemand die weet had van jullie plannen?

 

Kan iemand beweren dat jouw registratie van de handelsnaam ter kwader trouw was, van 'de tegenpartij' bijvoorbeeld?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de eerste plaats bedankt voor je snelle reactie.

 

De tegenpartij is die enkele personen. En ja, er zijn legio bewijzen van hun betrokkenheid bij de voorbereiding. Er is zelfs een e-mail waarin hun enthousiasme over de door het reclameburo gevonden combinatie handelsnaam/logo blijkt.

 

Het is overigens een produkt dat deze personen al voerden. Onze samenwerking betrof een doorontwikkeling en een aanzienlijke verbetering in de produktietechniek. Mijn mogelijkheden op met name het gebied van de produktie waren interessant. Zij zouden de technische doorontwikkeling voor hun rekening nemen, ik de produktietechnische kant en de marketing. Dus je zou kunnen zeggen dat de rechten op het produkt bij de tegenpartij liggen echter is het produkt inmiddels zo algemeen dat er m.i. geen rechten aan te ontlenen zijn. Op de specifieke produktietechniek voor dit produkt heb ik trouwens wel octrooi aangevraagd en gekregen.

 

Of er auteursrecht op de handelsnaam zit is lastig. Er is al een bedrijf in Nederland met deze naam maar in dit geval is er een streepje toegevoegd. Op deze handelsnaam, dus met het streepje, zou in combinatie met het logo zou volgens mij auteursrecht te herleiden moeten zijn.

 

De handelsnaam is begin augustus door mij geregistreerd bij de KvK de domeinnamen half juni. Het is overigens zo dat de .nl domeinnaam eerste in handen was van een ander persoon (een handelaar in domeinnamen waarschijnlijk), de tegenpartij heeft deze handelsnaam van hem overgenomen en ook gelijk het .eu domein laten registreren. Dit was de dag nadat de onderhandelingen tussen ons stuk liepen. Dus ja, deze persoon had weet van de plannen. Sterker nog hij was één van de mensen die de boel liet ploffen.

 

Iemand zou idd kunnen beweren dat mijn registratie van de handelsnaam ter kwader trouw was (is niet zo trouwens). Ik zou het echter ook om kunnen draaien want waarom hebben ze toen niet naast het registreren van de domeinen ook gelijk de handelsnaam geregistreerd? Dit is m.i. gewoon een actie om mij in de toekomst te beletten deze naam te gaan gebruiken. Ik heb ook niet de indruk dat de domeinen echt actief zullen gaan worden maar dat ze gebruikt zullen gaan worden om door te linken naar hun huidige website waar deze produkten, in een andere vorm, immers al te verkrijgen zijn.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Zo te zien is er voldoende materiaal om jarenlang veel geld uit te geven aan advocaten. Die route kan je kiezen, en misschien krijg je uiteindelijk ook gelijk. Als je echter een fractie van dat bedrag uitgeeft aan je reclamebureau komen die waarschijnlijk met een betere naam. Hou je nog geld over om een slimme marketingtactiek te financieren.

 

Als er een concurrentiestrijd uit gaat barsten (achter de schermen is de loopgravenoorlog al begonnen) moet je je hoofd koel houden en je niet laten meeslepen door kostbare emoties. Vind een voordeel in de productie, in de verpakking, in de presentatie. Krijg een goeie distributiedeal. Pak je concurrent op z'n zwakke plek, en negeer zijn aanval op de naam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daar lijkt het inderdaad wel op :) of eigenlijk :(.

 

Zojuist toch maar de merknaam en het bijbehorende logo vastgelegd bij het merkenburo uiteraard met een uitgebreide omschrijving van het te voeren produkt/concept. De kosten hiervoor zijn te overzien, de gevolgen eerlijk gezegd niet. Een emotionele beslissing dus :)

 

Dit weekend maar eens goed nadenken over de te nemen vervolg stappen. Ik zal jouw advies hierin zeker meenemen.

 

Bedankt voor de reacties. Eventuele nieuwe ontwikkeling of vragen zal ik hier posten.

Link naar reactie
  • 0

 

Best begrijpelijk dat je voortgaat op het pad van concurrentje pesten, zeker als er een voorgeschiedenis is. Mogelijk dat we over een tijdje die 'anderen' hier op het forum krijgen met de tegenovergestelde case: "Wij voerden al een tijdje een product..." Daarom ter overweging om gewoon het hele probleem te omzeilen met een compleet eigen merknaam die geen conflict oproept.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Wij zijn twee jonge ondernemers die een eigen bedrijfje willen starten.

Iemand een idee voor een leuke naam??

 

Het bedrijfje zou prentenboek gaan verkopen. De naam moet redelijk globaal zijn zodat we straks kunnen uitbreiden!

 

graag horen wij van jullie!

 

groetjes,

Ons

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen!!!!

Ik ben nieuw hier, bij deze stel ik mij voor:

student en bezig met een mede student een eigen kleding merk op te zetten.

Nou is mijn vraag hoe kan ik het beste de naam van ons merk vast leggen.

Ik zou het het liefste wereld wijd aanvragen. Maar patent is erg duur. Hoe zou ik dit op de goedkoopste manier kunnen doen.

 

Ps: super goed forum, met goede in houdelijk tips!!!!!

 

alvast bedankt voor reactie's

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.