• 0

Merknamen, handelsnamen en domeinnamen (bedrijfsnaam kiezen)...

Mag die naam wel? Voor beginnende ondernemers is het slim om even te checken of de naam waaronder ze actief zijn niet door een ander geregistreerd is. De verkeersregels in het namenrecht zijn grofweg als volgt:

 

merknaam heeft voorrang op handelsnaam

merknaam en handelsnaam hebben voorrang op domeinnaam

 

Wanneer je een nieuwe merknaam laat registreren, dien je echter wel na te gaan of er niet reeds eenzelfde handelsnaam is. Anders loop je het risico een registratie ter kwader trouw te doen. Enfin, daar weten de echte experts meer over. Ik wil slechts wijzen op de enkele databases die in principe allemaal openbaar zijn.

 

Domeinnamen check je bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland voor nl-domeinen, maar dat weten de meeste bezoekers hier wel. Voor dot-coms en -nets is Network Solutions vanouds het aangewezen adres.

 

Handelsnamen check je bij de Kamer van Koophandel, ook dat is bekend.

 

Minder bekend is dat sinds begin dat jaar ook verschillende merkenregisters online zijn, met name het Benelux Merkenregister dat hier zijn zoekfunctie heeft.

 

Kijken we voor de grap eens naar Higherlevel... dan zien we dat er reeds een geregistreerd merk Hi Level bestaat voor batterijen. Er bestaan verder veel merkregistraties op Level. Geen High Level-merk, vreemd genoeg. Wel veel High Level-handelsnamen. Higher Level lijkt goeddeels vrij.

 

 

 

Mod edit: titel ververst na samenvoegen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben al een tijdje bezig met een eigen kledinglijn op te zetten, heb nu een portfolio en businessplan zo goed als af en daarmee was ik van plan langs wat kledingbedrijven te gaan in de hoop dat ze er wat inzien want zelf heb ik het kapitaal niet om het op te starten. Anyway, ik zit nu een beetje in dubio omtrent het registreren van de merknaam, logo en concept van de kleding. Is het verstandig om dat in deze fase al te doen? Ik las ergens dat de kosten rond de 240,- liggen, maar wat komt er verder allemaal bij kijken? Belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden? De kans is er namelijk ook dat het uiteindelijk niets wordt, en dan zit ik nog met de registratie...heeft dat consequenties voor mij?

 

Alvast bedankt,

 

mvg.

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

 

Lees het topic over merknamen, handelsnamen en domeinnamen, waar dit topic straks door mij mee wordt samengevoegd. Je hebt al enige vorm van bescherming door het auteursrecht en eventueel handelsnaamrecht. Daarvoor dien je al wel met je naam in het openbaar actief te zijn, respectievelijk in het handelsverkeer.

 

Al die rechten zeggen op zich niks, als je niet in staat bent om ze privaatrechtelijk af te dwingen.

 

Een concept kan je niet beschermen, maar ontwerpen vallen volgens mij onder het auteursrecht. Dat zou je eens kunnen uitzoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Voor je lancering zou je ook eens andersom moeten denken. Distributie (beschikbaarheid in winkels) is belangrijk, maar je kan ook selectieve beschikbaarheid koppelen aan wijde bekendheid. Kijk bv eens naar FashionChick of een andere populair medium, en besef dat aandacht van een populaire blogger net zo effectief kan zijn als brede beschikbaarheid. Zorg dat je verkocht wordt door tenminste één van de retailers die gelinkt is via affiliate networks aan FashionChick, en spreek met die retailer af hoe je de kosten en het risico verdeelt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Punt is nu; ik ben nog helemaal nergens dus weet uberhaupt niet of het merk daadwerkelijk gelanceerd kan worden. Ik heb alle voorbereidingen getroffen maar ik heb kapitaal nodig oftewel hulp van een al bestaand bedrijf in dezelfde klasse. Ik weet dus niet of het nodig is om nu al het merk te registreren, vooral als er veel bij komt kijken. Ik wilde het merk in eerste instantie alleen laten registreren zodat anderen er niet mee vandoor kunnen gaan, met name de mensen aan wie ik mijn plannen ga voorleggen. Wat denk jij?

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

 

Registratie is niet voldoende. Je moet het merk ook gebruiken. Als je het registreert en niet gebruikt, is het merkrecht niet geactiveerd. Je zal dus achter de tekentafel vandaan moeten en een producent vinden die een paar prototypes maakt, dan kun je aan de slag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Registratie is niet voldoende. Je moet het merk ook gebruiken. Als je het registreert en niet gebruikt, is het merkrecht niet geactiveerd. Je zal dus achter de tekentafel vandaan moeten en een producent vinden die een paar prototypes maakt, dan kun je aan de slag.

 

En dat is exact de fase waarin ik nu zit, ik ben nu dus contacten aan het leggen met producenten en ervaren ontwerpers die al wat hebben uitgebracht op de markt. Hoop maar dat ze er niet vandoor gaan met mijn concept dan. Bedankt!

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Heb al veel gelezen op dit zeer informatieve forum. Dus eigenlijk eerst mijn dank daarvoor. Maar een direct antwoord op mijn vraag heb ik nog niet kunnen vinden; nl:

 

Ik sta op het punt om onze (al oude) handelsnaam te registreren. Maar ik wil dit gaan doen via een buro dat hierin is gespecialiseerd. Ik krijg al lezende op dit forum alleen het idee dat iedereen dit rechtstreeks doet ( goedkoper?)

 

Ik heb nu een offerte liggen voor 325.- voor de registratie en onderzoek en een jaar abo van 245.- voor het automatisch scannen en controleren op inbreuk vd naam etc.

 

Kan iemand in algemene zin iets zeggen over :

 

- het zelf doen of laten doen van de registratie?

- de hoogte van de genoemde 325.- voor een registratie?

- het nut en noodzaak van een jaarlijks abo hiervoor?

 

groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

geplaatst door: willy

 

Hallo,

 

wat ik nu ga melden is denk ik al vaak aan de orde geweest!!!

 

ik heb drie maanden geleden twee domeinnamen laten registreren en dit laten koppelen met mijn website.

nou zie ik dat mijn domeinnamen op o.a. google gebruikt worden als link naar hun website.

de uitgangspunten en producten komen niet overeen met mijn website.

 

mogen ze mijn naam en domeinnaam gebruiken zonder toestemming.

 

groet,

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een goede domeinnaam geregistreerd welke is vrijgekomen, nu wil ik deze ook echt gaan gebruiken voor een webwinkel, alleen bestaat er al een bedrijf in Nederland met dezelfde naam als mijn geregistreerde domeinnaam.

 

Het gaat om een naam als bijvoorbeeld Beddenkoning.nl (deze naam is het niet, maar is als voorbeeld)

Het bedrijf heet ook Beddenkoning, maar heeft dus geen website, en heeft wellicht zelf de domeinnaam vrijgegeven.

 

Kan ik iets met deze domeinnaam, of beter: MAG ik iets met deze domeinnaam?

Link naar reactie
  • 0

Zelfs al gaat het om een generieke handelsnaam dan kan deze bescherming genieten als de naam een zekere bekendheid heeft. Bij een winkel zou je een "Beddenkoning" in Groningen kunnen openen als er al een in Maasticht is, maar bij een domein krijg je meteen verwarringsgevaar.

Daar gaat het om. Is er een kans dat de klanten van de beddenkoning denken dat beddenkoning.nl (is te koop) van de bestaande ondernemer is? Dat is vrijwel altijd zo. Niet doen dus. Tenzij je bereid bent het risico op een conflict te nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja het bedrijf gebruikt de naam als handelsnaam (voor zover ik zie niet als merknaam)

 

het gaat om een algemene naam als decostunter, beddengigant, meubelkoning etc.

De naam zou dus wel verwarring kunnen veroorzaken omdat er natuurlijk hetzelfde produkt aangeboden gaat worden.

 

Misschien zijn hier juridische specialisten die er meer van weten.

Link naar reactie
  • 1

Als het niet geregistreerd staat als merk (Dus geen handelsnaam) dan wel.

Zelf als het wel geregistreerd staat als merk dan kan het wel.

 

Het gaat er om of er verwarring zou kunnen ontstaan, of dat er kwade opzet zou kunnen zijn. Je mag dus niet een vergelijkbaar product verkopen. (denk aan AJAX: voetbal, schoonmaakmiddel, brandblussers)

 

Verhaaltje.

 

Er was eens een wasmiddelen fabrikant in Nederland die vergeten was zijn domeinnaam vast te leggen. Toen was er een man met Israëlische/Egyptische achtergrond. Deze meneer was helemaal fan van leeuwen. Hij had er ook tatoeages van en verzamelde alles met leeuwen. In zijn moedertaal was het woord leeuw hetzelfde als de merknaam van dit wasmiddel. Hij registreerde de domeinnaam om zijn tatoeages en verzameling te laten zien. Het wasmiddel stond machteloos tegenover de rechter, want er was geen verwarring en de meneer deed niets om het bedrijf te schaden en er was geen sprake van verwarring.

 

Wat je in elk geval NIET moet doen, mocht de winkel contact met jou op nemen, is zeggen "vooruit, je mag de domeinnaam wel kopen". Op dat moment is er een commercieel belang en ben jij de domeinnaam kwijt als het voor de rechter komt. Je zal hem dan moeten afdragen.

 

Als de winkel bedden verkoopt en redelijke naamsbekendheid heeft, en jij gaat ook bedden verkopen, dan loop je wel een zeker risico.

Link naar reactie
  • 0

Verwarring zou er kunnen gaan ontstaan, het is echter een kleine lokale winkel in een lokaal winkelcentrum, dus het grootste deel van nederland kent het bedrijf niet. Wij vermoeden dat het bedrijf geen idee heeft wat de mogelijkheden zijn met de domeinnaam (of simpelweg geen zin heeft in extra omzet ;D)

 

Lastig als dan gelijk de domeinnaam eigenlijk niet meer gebruikt kan worden om de rest van nederland een produkt aan te bieden.

 

Maar ja, verwarring zit niemand op te wachten. Misschien gaan we zelf contact opnemen met de winkel voor een samenwerking.

 

Link naar reactie
  • 1

Een handige dienst om merknamen en domeinnamen internationaal te checken is Markify uit Zweden. Die heb ik net ontdekt, dus ik ga even checken of dat niet een heimelijke domeinkaper is.

 

Hmmm, nee dus. Ze krijgen goeie recensies...

 

Startup founders consider picking a company name one of the most important parts of their company's life. You can't succeed without a good name, right? Well, while you're searching for a new name, or if you've already got one trademarked, Stockholm-based Markify provides a free search service of confusingly similar trademarked names so you can be sure you're doing everything to protect yourself from legal trouble.

 

Er staan goeie tips in dat artikel.

 

1. Choose a name that can be trademarked.

Why? You will avoid conflicts, enable expansion and sleep better. There are two basic requirements on your new trademark:

a) It should not be generic in your business area. The name "CoolApps" is generic if you're going to deliver a new marketplace for apps.

b) No one else should be using a "confusingly similar" trademark in your potential markets. Start your search at markify.com for confusingly similar marks. Avoid all similar marks that are in your line of business. If you are uncertain, contact a trademark attorney.

 

2. Buy all relevant domain names.

a) For most international start-ups that means a .com. Don't only look for available domain names. Even if the domain name is taken, it often is for sale. Average prices for domain names at auctions are $500

b) Buy 5-10 typos.

c) Buy at least 5-10 country extensions. Choose the biggest markets where you think you may expand.

 

3. Register the trademark in your primary market.

In Europe choose the Pan-European CTM trademark, which covers 27 EU countries for a fee of 850 Euros.

In the US a USPTO trademark costs $325.

 

4. Watch and protect your trademark.

If there is a new confusingly similar application you should act upon it. So sign up for a free trademark watch at Markify.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen mensen,

 

Even een kick van zes maanden voor dit interessante topic. Voor mijn aankomende webwinkel ben ik opzoek naar een naam. Zelf heb ik al een favoriet namelijk glowstore.nl.

 

Nu is het zo dat er in Spanje een winkel zit die bijna exact dezelfde spullen verkoopt en de domeinnaam theglowstore.es heeft. Kan dit problemen opleveren?

 

Glowmore.nl is ook een favoriet van mij, alleen verkoopt glowmore.com één product die ik hoogstwaarschijnlijk ook in mijn assortiment wil opnemen. Kan dit ook problemen opleveren?

 

Voor beide namen geldt dat ik niets in het merkenregister (internationaal) en bedrijvenregister (nationaal) kan vinden van deze namen. Dus volgens mij moeten de namen zonder problemen kunnen, maar ik wil wel zekerheid hebben voordat ik mij laat inschrijven. Alvast bedankt!

 

P.S. Wat is jullie favoriete naam? ;) Het wordt een webshop in glow producten, denk aan: Glow (in the Dark) producten en UV-producten.

Link naar reactie
  • 0

Nu is het zo dat er in Spanje een winkel zit die bijna exact dezelfde spullen verkoopt en de domeinnaam xxx.es heeft. Kan dit problemen opleveren?

 

Jullie verkopen dezelfde producten, dus daarmee beland je in de gevarenzone. Het landendomein suggereert echter dat er geen sprake is van geografische overlapping. Je zou dus het standpunt kunnen innemen dat er geen risico van verwarring is omdat hij zich op spaanstaligen richt en jij op de Nederlandse markt. Bovendien hebben beide domeinnamen een hoog beschrijvend gehalte. Als de uitdrukking 'glow' gangbaar is om deze producten te omschrijven, is het risico op verwarring beperkt. En het risico op een claim minimaal.

 

Blijft kansrekening.

 

Je kan altijd nog voor Glowworld of Glowbal gaan. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nu is het zo dat er in Spanje een winkel zit die bijna exact dezelfde spullen verkoopt en de domeinnaam xxx.es heeft. Kan dit problemen opleveren?

 

Jullie verkopen dezelfde producten, dus daarmee beland je in de gevarenzone. Het landendomein suggereert echter dat er geen sprake is van geografische overlapping. Je zou dus het standpunt kunnen innemen dat er geen risico van verwarring is omdat hij zich op spaanstaligen richt en jij op de Nederlandse markt. Bovendien hebben beide domeinnamen een hoog beschrijvend gehalte. Als de uitdrukking 'glow' gangbaar is om deze producten te omschrijven, is het risico op verwarring beperkt. En het risico op een claim minimaal.

 

Blijft kansrekening.

 

Je kan altijd nog voor Glowworld of Glowbal gaan. ;D

 

'Glow' is inderdaad de manier om deze branche te omschrijven. Bijna alle concurrenten hebben een naam 'glow'. Zou het ook nog kunnen uitmaken als ik mij bij de kvk inschrijf als 'glowstore.nl' in plaats van 'glow store'? In elk geval zie ik het in meer branches gebeuren. computersture is bijvoorbeeld zowel in .es, .nl en .net te vinden als een computerwinkel.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.