• 0

Merknamen, handelsnamen en domeinnamen (bedrijfsnaam kiezen)...

Mag die naam wel? Voor beginnende ondernemers is het slim om even te checken of de naam waaronder ze actief zijn niet door een ander geregistreerd is. De verkeersregels in het namenrecht zijn grofweg als volgt:

 

merknaam heeft voorrang op handelsnaam

merknaam en handelsnaam hebben voorrang op domeinnaam

 

Wanneer je een nieuwe merknaam laat registreren, dien je echter wel na te gaan of er niet reeds eenzelfde handelsnaam is. Anders loop je het risico een registratie ter kwader trouw te doen. Enfin, daar weten de echte experts meer over. Ik wil slechts wijzen op de enkele databases die in principe allemaal openbaar zijn.

 

Domeinnamen check je bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland voor nl-domeinen, maar dat weten de meeste bezoekers hier wel. Voor dot-coms en -nets is Network Solutions vanouds het aangewezen adres.

 

Handelsnamen check je bij de Kamer van Koophandel, ook dat is bekend.

 

Minder bekend is dat sinds begin dat jaar ook verschillende merkenregisters online zijn, met name het Benelux Merkenregister dat hier zijn zoekfunctie heeft.

 

Kijken we voor de grap eens naar Higherlevel... dan zien we dat er reeds een geregistreerd merk Hi Level bestaat voor batterijen. Er bestaan verder veel merkregistraties op Level. Geen High Level-merk, vreemd genoeg. Wel veel High Level-handelsnamen. Higher Level lijkt goeddeels vrij.

 

 

 

Mod edit: titel ververst na samenvoegen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind dit maar een vreemde discussie met een multinational.

 

Je mag wel kleding maken zolang het maar gymastiek kleding is ??

 

Dan vraag ik mij af "wat is gymastiekkleding, en wanneer is het gewone kleding" ? Zoiets dat is toch vragen om problemen ?

 

Ik zou contact zoeken met iemand meer bekend is met de praktische kanten van het merkrecht en identity zoals bv Markeys en toch een andere naam overwegen.

 

Grote bedrijven zijn niet geheel onterecht bang dat je probeert mee te liften op hun succes, dat kan een nadeel worden op het moment dat een dergelijk bedrijf zelf negatieve publiciteit binnen haalt. M.a.w. zorg voor een duidelijke eigen identiteit.

Link naar reactie
  • 0

Ah ik heb net weer contact gehad. ze willen alleen de term "Kledingstukken"verwijderd zien. Ik heb gebeld met de BBIE en die konden mij vertellen dat "gymastiekkleding" ook in de vrije tijd gedragen kan worden dus die lijn is erg dun. Zolang ik het dus verkoop als "Sport/gymastiekkleding" is er dus eigenlijk geen probleem...

Link naar reactie
  • 0

Ah ik heb net weer contact gehad. ze willen alleen de term "Kledingstukken"verwijderd zien. Ik heb gebeld met de BBIE en die konden mij vertellen dat "gymastiekkleding" ook in de vrije tijd gedragen kan worden dus die lijn is erg dun. Zolang ik het dus verkoop als "Sport/gymastiekkleding" is er dus eigenlijk geen probleem...

 

Bedenk wel dat je jezelf zo ook inperkt.

Onder deze merknaam zul je dus nooit anders dan sportkleding kunnen verkopen, blijkt de vraag ineens wat te verschuiven naar andere kleding dan sportkleding dan ben je uitgerangeerd en zul je voor die activiteiten een nieuwe naam moeten introduceren die niemand kent.

Want wat is sportkleding en wat is sportieve kleding, daar kun je heel wat varianten bij bedenken.

 

Verder kan een multinational erg vreemde dingen doen, de afspraak die je morgen maakt met een medewerker kan overmorgen door zijn opvolger als ongewenst aangemerkt worden. Dan zit je alsnog met een rechtszaak, zie je gelijk dan maar weer te halen.

 

Ik raad je aan om verder in de toekomst te kijken en toch te overwegen een andere naam te bedenken. Lees eens wat die man van Markeys allemaal over merknamen schrijft, die merknaam is je toekomst !!

Link naar reactie
  • 0

Network solutions is wel onlangs negatief in het nieuws geweest omtrend wat hun doen wanneer jij de beschikbaarheid van een domein daar 'checkt'.

 

Network solutions heeft wat meer mogelijkheden omdat ze aan de bron zitten. Maar ze zijn zeker niet de enige die zich bezighouden met dit soort domeinnaam-'kaping'. Zat om 8 uur klaar om een vrij te komen naam te registreren maar helaas was een geautomatiseerdsysteem van zo'n kaper me te snel af.... Zucht.

 

En nee ik heb geen online check formulieren gebruikt.

 

Gaat overigens om een .net domeinnaam. Gelukkig is het systeem voor .nl namen wat minder gevoelig voor deze ongein.

Link naar reactie
  • 0

Zat om 8 uur klaar om een vrij te komen naam te registreren maar helaas was een geautomatiseerdsysteem van zo'n kaper me te snel af.... Zucht.

 

In het geval van Network Solutions registreerden ze gewoon alles. Ze gijzelen dus gewoon alle domeinnamen voor vier dagen...

 

A week ago, Network Solutions, of Herndon, Va., changed its Web-site procedures so that when someone visits to check the availability of a given name, it would automatically put a hold on the name for a four-day period, according to the company. By doing so, Network Solutions effectively registers the name temporarily. Anyone wanting the name has to buy it through Network Solutions. If no one buys the domain name after four days, the name would be available again from any registrar on the open market.
Link naar reactie
  • 0

In het geval van Network Solutions registreerden ze gewoon alles. Ze gijzelen dus gewoon alle domeinnamen voor vier dagen...

 

Yup, had dit nieuws een tijd geleden al gelezen. En als het hele verhaal klopt zijn ze nog niet eens zo erg bezig. Andere partijen claimen de naam, zetten er reclame op en meten of het wat opbrengt. Brengt het voldoende op dan houden ze de naam, zo niet dan geven ze hem alsnog vrij. Probleem is dat het registreren en vrijgeven binnen een aantal dagen ze niets kost en dit truukje dus met duizenden namen tegelijk kunnen doen.

 

Tip dus als je .com/.net/.org net misloopt: na vijf dagen nog een keer proberen te registreren.

 

Linkje naar wallstreet journal is trouwens alleen de eerste 2 alineas. Om de rest te lezen moet je betalen. hier een ander kopietje van het nieuws en hier een artikel waarin NSI een response geeft.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik sta op het punt een bedrijf op te zetten, en wil hier uiteraard een website bij.

 

De domeinnaam die ik hierbij in gedachte had, tevens de naam van mn bedrijf, is al vele jaren geleden geregistreerd door een ander bedrijf, die inmiddels al meerdere malen zijn overgenomen en gefuseerd. De domeinnaam is dus al jaren niet meer in gebruik, en is ook nooit als bedrijfsnaam of merk gevoerd.

 

Ik heb al contact gehad met de huidige eigenaar, maar ondanks dat ze toegaven er niks mee te doen, was een eventuele verkoop niet bespreekbaar.

 

Als ik de betreffende naam echter wel als bedrijfsnaam en merknaam ga voeren, maak ik dan kans om, bijvoorbeeld via de geschillencommissie van de SIDN, toch aanspraak te maken op de domeinnaam?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat begrijp ik, maar ze hebben die naam dus nooit gevoerd, het is (nog) geen bestaande bedrijfsnaam of merknaam, ze hebben enkel het domein geregistreerd.

 

Mocht ik me nu inschrijven, dan ben ik het enige bedrijf met die naam. Dan zou ik toch aanspraak kunnen maken op naam.nl?

Link naar reactie
  • 0
Mocht ik me nu inschrijven, dan ben ik het enige bedrijf met die naam. Dan zou ik toch aanspraak kunnen maken op naam.nl?

 

Ongehinderd door enige daadwerkelijke juridische kennis lijkt het me van wel, ja. Dit soort disputen pakken over het algemeen uit in het voordeel van degene die een bedrijfs- of handelnaam aantoonbaar het langst voert. En als jij de enige bent, dan ben jij dat dus.

 

Ik voeg dit topic bij de oudere draad.... 8)

 

Beetje mensen in de war maken, he? Ik snapte er opeens helemaal niets meer van... ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Sinds kort zit ik met een klein probleem en momenteel weet ik nog niet goed wat te doen, vandaar dat ik hier om raad vraag.

 

Ongeveer sinds 2003 ben ik eigenaar van een domein, ABvanalles.nl hiermee ben ik al jaren vrolijk aan de gang en is inmiddels uitgeroeid tot een aardige site met een leuke sitecrew.

Maar sinds 2007 heeft een andere grote site in hetzelfde genre zijn naam veranderd. Eerder heette de website DDnogwat.nl maar nu heet het BBvanalles.nl wat dus zeer lijkt op ABvanalles.nl wat mijn domein is.

 

Nu is het grote probleem dat hun domein sinds 2007 geregistreerd staat als merk en zo hebben ze dus ook een merkbureau. Nu willen ze dat ik stop met het gebruik van mijn naam, domein en logo omdat het inbreuk maakt op hun naam.

 

Hoe sterk sta ik en wat kan ik doen? Mijn domein die veel gelijkenis vertoond had ik veel eerder maar is geen Trade Mark. Het logo lijkt niet op elkaar volgens iedereen die ik het vraag, maar hun vinden van wel.

 

Hopelijk is het zo een klein beetje duidelijk wat ik bedoel, anders hoor ik het wel.

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Na veel gelezen en gezocht te hebben heb ik al veel info op kunnen doen. Superforum!!Mijn complimenten!

 

Maar toch zit ik nog met iets waar ik niet echt uit kom;

 

Ik heb een tijd geleden een mooie naam bedacht voor een concept, na enig zoeken en informeren ben ik erachter gekomen dat deze naam gebruikt wordt. Namelijk voor een webshop in Amerika en het betreft een LLC ( Limited Liabillity Company). Het bedrijf gebruikt deze naam alleen voor de webshop en dus niet voor producten, ook is deze naam niet geregistreerd als merknaam en/of handelsnaam in de EU.

 

Nu is mijn vraag: zou ik deze naam (zonder problemen) kunnen registreren in de EU als merknaam (voor producten in eenzelfde branche als zij op hun webshop verkopen)?

 

En hoe kan ik erachter komen wat voor een rechten zij hebben?

 

Heb al een kijkje genomen op een paar sites waar je merknamen kan opzoeken ik Amerikaanse databases maar ben niet op iets uitgekomen.

 

Alvast bedankt voor de eventuele moeite!

 

Link naar reactie
  • 0

Zoek even in het register van het Boip

Het gaat er in eerste instantie om wat er hier geregistreerd is.

Check ook even andere registers zoals bv het KvK register.

 

Hou er wel rekening mee dat als het een grote partij is je later oog in oog kan komen te staan met een advocaten legertje.

Je probeert nu een beetje sneaky een merknaam vast te leggen iets wat mogelijkerwijs uit te leggen is als ter kwader trouw handelen, als is dat soms weer lastig te bewijzen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Ik weet dat het sneaky overkomt, en als ik er niet zo heel veel in zou zien dan zou ik het ook niet zo willen doen, maar het zij zo dat dit concept echt goed kan gaan uitpakken.

 

Ik kan overigens nergens iets vinden dat er op wijst dat het al een geregistreerd merk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sta nu sinds 2 dagen op deze site van alles bij te leren.

Geweldige startplek moet ik zeggen.

 

Bij de BBIE wil ik een merk (bedrijfsnaam) en een logo registreren.

Maar heb ik toch nog een paar specifieke vragen:

 

Vraag 1:

Moet ik een dubbele registratie uitvoeren, of kan dit in een keer?

Dus een registratie van de naam en een registratie van het logo apart of gelijk een naam en een beelmerk (logo) registreren?

 

Vraag 2:

Voor het logo lees ik in de fora dat je deze het beste als zwart/wit kan deponeren i.p.v. deze met de betreffende kleuren te deponeren.

 

Wat vinden jullie? is het verstandig het kleurenschema wel of niet mee te geven bij de inschrijving?

Zowel de naam als de logo (zijn voorzover ik weet) uniek en verzonnen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Vraag 1:

Moet ik een dubbele registratie uitvoeren, of kan dit in een keer?

Dus een registratie van de naam en een registratie van het logo apart of gelijk een naam en een beelmerk (logo) registreren?

 

Vraag 2:

Voor het logo lees ik in de fora dat je deze het beste als zwart/wit kan deponeren i.p.v. deze met de betreffende kleuren te deponeren.

 

Wat vinden jullie? is het verstandig het kleurenschema wel of niet mee te geven bij de inschrijving?

Zowel de naam als de logo (zijn voorzover ik weet) uniek en verzonnen.

 

 

1. Kan beide in een keer: woord en beeldmerk

2. Ik heb mijn logo's altijd met kleur gedeponeerd. Het is vooral belangrijk als er ook aan die kleuren een verhaal vast zit. Als je zomaar kleuren gebruikt dan maakt het niets uit, maar als je een bedrijf hebt wat veel met de natuur doet, dan wil je misschien graag groen of geel in je logo.

 

Ik zou het wél doen die kleurenschema's. Zorg er wel voor dat je logo voldoende onderscheidend is! Dus niet een standaard stuk tekst met wat kleurtjes, dat wordt vaak niet geaccepteerd.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat opzoeken van een (merk)naam in het Europees merken/modellen buro OAMI nog zeker niet alles inhoudt?

 

Ik heb de registratie van een naam opgezocht. Blijkt de desbetreffende naam niet is geregistreerd. Wel weet ik dat zo'n 50 jaar geleden een fabrikant onder dezelfde naam iets heeft uitgebracht en dus rechthebbende was...

 

Betekent dit dat de facto nog steeds eigenaar zijn van een bepaalde naam? Want die fabrikant bestaat nog steeds...

Link naar reactie
  • 0

Als er buiten de Benelux een soortgelijke bedrijfsnaam bekend is zou ik vooral kijken naar jou eigen ambities en markt en proberen in te schatten wat het andere bedrijf nastreeft en in welke regio/markt deze actief is.

 

Voor mijn bedrijfsnaam weet ik dat er elders in Europa een soortgelijke naam bestaat maar ik richt me alleen op de Nederlandse markt en dat bedrijf alleen op de markt in hun land en dan heb je nergens last van omdat we beiden in ons eigen land blijven.

 

Het zijn natuurlijk overwegingen die je zelf zult moeten maken, want schat je het verkeerd in en komt er een amerikaanse advocaat bij kijken zul je het ook zelf op moeten lossen..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds een half jaar bezig met het ontwikkelen van website's. Nu heb ik voor deze natuurlijk domeinnamen vastgelegt.

 

Ik heb de bedrijfsnaam als domein vastgelegt maar ook domeinnamen met zoekwoorden.

Deze is o.a www.webdesignplaatsnaam.nl

Dus mijn dienst en plaatsnaam in het domein.

 

Nou is het probleem dat een bedrijf zich ook heeft ingescheven bij de K.v.K met als handelsnaam Webdesign Plaatsnaam.

We zitten beide in de zelfde branche en in de zelfde plaats.

 

Ik heb dit domein dus aangevraagt om gevonden te worden op die" algemene woorden"

 

Ik kreeg vanmorgen een mailtje met de vraag of ik zo vriendelijk wilde zijn om met deze domeinnaam te willen stoppen omdat het hun handelsnaam is.

 

Hebben ze hier het recht toe ? Ze staan naar mijn weten al wel een tijd ingescheven bij de K.v.K.. Ik vind persoonlijk dat het gewoon algemene woorden zijn en dus niet gezien kan worden als een handelsnaam maarja wie ben ik..

 

Iemand die hier mij duidelijkheid over kan geven ?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.