• 0

Overname personeel - welke CAO van toepassing?

Hallo,

ik heb een schoonmaakbedrijf en we hebben een offerte mogen uitbrengen voor een kinderopvang stichting en deze offerte gewonnen.

Het kinderopvang bedrijf had 2 personeelsleden zelf in vaste dienst als huishoudelijk medewerker en vallen dus onder de CAO kinderopvang, wij hebben de afspraak gemaakt met de kinderopvangstichting om deze mensen over te nemen.

 

Nu is het zo dat de 2 personeels leden dit niet zo zien zitten om over te stappen naar ons bedrijf en hebben de vakbond ingeschakeld.

De vakbond zegt tegen ons dat wij verplicht deze 2 mensen moeten overnemen en ook alle voordelen die in het kinderopvang CAO staan ook in het eventuele nieuwe contract te moeten vermelden.

Ze gaan dan van de kinderopvang CAO naar Het schoonmaak CAO.

 

Mijn vraag is , moeten wij deze mensen verplicht overnemen en ook dan ook alle voordelen die ze in het andere CAO hebben t.ov het schoonmaak CAO?

 

groet

 

Danny

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Mijn vraag is , moeten wij deze mensen verplicht overnemen en ook dan ook alle voordelen die ze in het andere CAO hebben t.ov het schoonmaak CAO?

 

 

Dat had je blijkbaar al afgesproken. Of laat de overeenkomst open dat je het overgenomen personeel ineens onder slechtere condities in dienst neemt?

 

(er lopen ergens twee boze schoonmakers rond, vrees ik)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat had je blijkbaar al afgesproken. Of laat de overeenkomst open dat je het overgenomen personeel ineens onder slechtere condities in dienst neemt?

 

(er lopen ergens twee boze schoonmakers rond, vrees ik)

 

TjA die mensen zijn niet erg blij met de verandering op het ogenblik, dat is natuurlijk logisch en heb ik ook begrip voor , maar dat verandert niks aan de zaak helaas. Ik heb met 1 dame een kennismakings gesprek gehad en de veranderingen door gesproken. Maar deze wil nergens van weten en wil niet mee !!! De andere dame krijg ik maar geen contact mee en heb dus inmiddels een aangetekend schrijven verstuurd dat ze beide een besluit moeten nemen voor 12 april,als er geen reactie komt dan ga ik ervanuit dat ze geen overeenkomt met ons willen. Ik zit ook met een deadline, per 1 mei moeten wij daar beginnen.

Ik heb mondeling de afspraak gemaakt met de stichting voor aanvang van de offerte , dat we ze willen overnemen met het zelfde salaris, maar niet met al die poes pas van het CAO...

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wanneer je die brief verstuurd hebt, maar 12 april is al wel heel snel - dat zou wel eens als onredelijk kort kunnen worden beschouwd. Dat nog afgezien van de vraag of je verplicht bent ze over te nemen (en dus hun contract, inclusief alle arbeidsvoorwaarden moet respecteren), of dat ze in beginsel in dienst blijven van het kinderdagverblijf en dat je dat problemen gaat opleveren in verband met de overeengekomen overname.

 

Ik denk dat je er goed aan doet om hierbij zelf een arbeidsrechtjurist in te schakelen. De dames zijn namelijk best wel goed beschermd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

TjA die mensen zijn niet erg blij met de verandering op het ogenblik, dat is natuurlijk logisch en heb ik ook begrip voor , maar dat verandert niks aan de zaak helaas.

 

 

Je slaat de spijker op zijn kop, het verandert niets aan de zaak - noch voor jou noch voor de dames.

 

 

Ik heb met 1 dame een kennismakings gesprek gehad en de veranderingen door gesproken. Maar deze wil nergens van weten en wil niet mee !!!

 

 

Daar heeft ze geen keus in, ze moet mee of ze heeft geen baan. En in dit geval spreken we over vrijwillige werkloosheid, dus geen WW voor haar als ze haar baan kwijt raakt. Je moet je wel ernstig afvragen waarom ze niet mee wil, in principe verandert er namelijk helemaal niets voorhaar (werknemer is uitstekend beschermd). Als jouw insteek is dat je aan hun rechten wilt rommelen kan ik mij voorstellen dat ze met de hakken het zand in gaan, als jij duidelijk maakt dat er niets verandert...

 

 

De andere dame krijg ik maar geen contact mee en heb dus inmiddels een aangetekend schrijven verstuurd dat ze beide een besluit moeten nemen voor 12 april,als er geen reactie komt dan ga ik ervanuit dat ze geen overeenkomt met ons willen.

 

 

Zo werkt het dus niet... je neemt deze mensen over tenzij zij niet willen. Maar zelfs dan is er nog een opzegtermijn voor hen. Je kunt dus niet zeggen: als wij niets van jou horen dan ga is er geen overeenkomst. Die overeenkomst is er gewoon, kun je niets aan veranderen. Als die dame vervolgens weigert te werken of zich ziekmeldt dan moet jij als werkgever dat handelen. Je kunt niet zeggen: er staat niets op papier dus het is niet mijn pakkie aan.

 

 

Ik zit ook met een deadline, per 1 mei moeten wij daar beginnen.

 

 

Zie het bovenstaande. Dames komen gewoon bij jou in dienst.

 

 

Ik heb mondeling de afspraak gemaakt met de stichting voor aanvang van de offerte , dat we ze willen overnemen met het zelfde salaris.

 

 

Ah, maar de stichting is daar geen partij in. Jij neemt de AOK met de dames over, de stichting is dan gewoon van ze af. Je kunt afspreken dat ze helemaal niets krijgen, of € 10.000,00 per uur, dit heeft geen status.

 

 

maar niet met al die poes pas van het CAO...

 

 

Kan ik mij voorstellen, maar het is nog sterker: de dames behouden gewoon hun CAO Kinderopvang. Dit betekent dat jij met twee CAO's moet gaan werken...

 

Een advies: get help!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nou ik wacht het wel even af en kijk de kat uit de boom tot donderdag as.

Ik heb dan een afspraak staan met de schoonmaakdames en de aardige mevr van de vakbond bij de stichting. Alle partijen bij elkaar dus, ik heb zón vaag vermoeden dat de 2 dames niet komen opdraven. Ben benieuwd wat de vakbond daarvan vind, ik kreeg ook te horen dat 1 dame haar eigen ziek gemeld heeft....

Link naar reactie
  • 0

Lees voor je het gesprek in gaat eerst eens dit artikel. Het hele artikel is goed, maar vooral de paragraaf op bladzijde 2 (Wie gaat mee? Het artikel stelt: als een medewerker weigert om over te gaan naar de nieuwe werkgever heeft deze dus vanaf het moment van overname geen arbeidsovereenkomst meer (ze blijft dus niet in dienst van de oude werkgever, er is geen keuze hierin). Maar er is een verschil tussen weigeren en weigeren (het zal eens niet zo zijn...).

Zeker nu er een dame mogelijk ziek is gemeld is het nog veel verstandiger om deskundige hulp in te schakelen - onderschat dit niet! Het is alleen een beetje lastig adviseren als je niet aangeeft in welke regio je zit ;)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Lees voor je het gesprek in gaat eerst eens dit artikel. Het hele artikel is goed, maar vooral de paragraaf op bladzijde 2 (Wie gaat mee? Het artikel stelt: als een medewerker weigert om over te gaan naar de nieuwe werkgever heeft deze dus vanaf het moment van overname geen arbeidsovereenkomst meer (ze blijft dus niet in dienst van de oude werkgever, er is geen keuze hierin). Maar er is een verschil tussen weigeren en weigeren (het zal eens niet zo zijn...).

Zeker nu er een dame mogelijk ziek is gemeld is het nog veel verstandiger om deskundige hulp in te schakelen - onderschat dit niet! Het is alleen een beetje lastig adviseren als je niet aangeeft in welke regio je zit ;)

 

Succes!

 

Intressant artikel Dennis thanks, Ik zal nog even meer uitleg geven over hoe het allemaal is gelopen.

 

Ik heb een offerte dus uitgebracht bij die stichting, die hadden van te voren gevraagt of het voor mij een probleem was om hun 2 mensen die al een aantal jaar als huishoudelijk medewerker op 2 verschillende pandjes dagelijk de boel schoonmaken, waar de stichting niet over tevreden is al een hele tijd , dit verwijten ze voornamelijk ook aan hun eigen controles en communicatie naar de dames, ze zagen ze nooit zeg maar en lieten die 2 mesne gewoon hun gang gaan.

 

Nu heb ik dus de offerte gewonnen voor 6 pandjes per 1 mei te beginnen. De stichting heeft eind januari aan de medewerkers verteld dat het de bedoeling is om bij mij in dienst te komen, hier waren ze natuurlijk niet blij mee, dat is helemaal te begrijpen.

Ik had met de stichting de afspraak om even een weekje te wachten nadat hun het verteld hadden tegen de dames, dit even om de emoties te laten bekoelen.

Ik heb volgens afspraak een week gewacht en diverse pogingen gedaan om de mensen te contacten, bij 1 van de dames wel een dochter aan de lijn gehad, deze heb ik verzocht om haar moeder te informeren en mij terug te bellen. Inmiddels 2 weken verder had ik het nog een paar keer geprobeert, maar tervergeefs. Totdat week 3, plotseling ik een telefoontje krijgt van de vakbond?????

Heb haar gezegt dat ik met die mensen nog niet eens een kennismakings gesprek hebt gehad, anway de volgende dag heb ik de 2 dames weer getracht te bellen en jaaa hoor bingo, ik heb 1 ervan aan de lijn, hiermee netjes een afspraak gemaakt voor kennismaking, zo gezegd zo gedaan. In de kennismaking verteld van onze visie en wat we van plan zijn om de kwaliteit hoog te houden.

Dus er gaat wat veranderen, maar in onze ogen in alle redelijkheid ( dit vond de vakbond ook ) We hebben 6 pandjes te verdelen in een aantal uren onder 4 medewerkers. Wij willen een roulatie planning gaan uitvoeren, zodat de mensen elke maand op een ander pandje komen te werken in dezelfde regio (maximaal 5 km reizen.) Om op deze manier te werken lijkt ons 1 groot voordeel voor beide partijen, (althans als je serieus in je werk bent )

 

De voordelen zijn een afwisselende baan, medewerkers controleren elkaar dus meer communicatie onderling, Geen automatische piloot, de ene maand werk je bv 5 avonden en de andere maand maar 4 avonden ivm de verschillende uren die per pand is. Kortgezegt dit is onze visie em de kwaliteit hoog te houden.

Dame 1 wil hier gelijk al niks van weten en gaat hier niet mee akkoord, ze wil gewoon op haar eigen pandje blijven werken en in de zelfde tijd als voorheen ( bij ons moet het sneller, kan ook makkelijk )

Dame 2 ben ik achter gekomen dat zij in het buitenland zit ivm overlijden moeder, een week later is deze weer terug en kreeg te horen dat ze ziek is.

Daarop een brief gestuurd vrij streng en direct omdat ik maar geen contact krijgt met deze dame(s):

 

de brief dame 1

 

Geachte Mevr .................,

 

Zoals U inmiddels weet gaat er een hoop veranderen bij Uw huidige werkgever stichting kinder opvang vianen, zij hebben het schoonmaakwerk uitbesteed aan ons bedrijf.

 

Wij hebben inmiddels al een kennismaking gesprek gehad met U en de veranderingen die er per 1 mei gaan komen met U doorgenomen.

 

U gaf aan hier niet mee akkoord te gaan, wij weten dat de veranderingen voor U ook onverwachts komen en wellicht heeft U Uw eerste reactie te voorbarig gesteld..

 

We willen U nog éénmaal in de gelegenheid stellen om de contract bespreking verder te vervolgen, zodoende tot een akkoord te komen.

 

U kunt hiervoor een afspraak maken met dhr............................te bereiken op nummer ....................

 

Mochten wij voor 12 april 2011 niks van U vernemen, dan gaan we ervan uit dat U geen arbeids-overéénkomst met ons wilt aangaan.

In afwachting van Uw reactie, verblijven we.

 

Met vriendelijke groeten

..........................

 

brief dame 2

 

Onderwerp:Uitnodiging kennismakingsgesprek en bespreking arbeidsoveréénkomst

 

Vianen 5-4-2011

 

Geachte Mevr ....................................

 

Zoals U inmiddels weet gaat er een hoop veranderen bij Uw huidige werkgever stichting kinderopvang Vianen, zij hebben het schoonmaakwerk uitbesteed aan ons bedrijf.

 

Wij hebben inmiddels meerdere keren geprobeerd per telefoon contact te leggen met U, maar helaas kunnen wij U niet bereiken.

 

We willen U graag uitnodigen voor een kennismaking gesprek en de veranderingen met U doornemen.

Ook willen wij in dit eerste gesprek de arbeidsovereenkomst bespreken en wat de verandering zullen zijn indien U bij ons in dienst komt.

 

Langs deze weg willen U vragen om een afspraak te maken met Dhr. ................. te bereiken op nummer

06-12345678

Mochten wij voor 12 april 2011 niks van U vernemen, dan gaan we ervan uit dat U geen arbeids-overéénkomst met ons wilt aangaan.

 

In afwachting van Uw reactie, verblijven we.

Met vriendelijke groeten

 

........................

 

 

Dame 1 vervolgens nog gebeld en geinformeerd dat ze een zakelijke brief ontvangt, en haar nogmaals gevraagt of ze zeker weet of ze niet voor ons wilt werken en dat we volgende week een bespreking hebben bij de stichting met alle 3 de partijen voor contractsovername. Haar antwoordt was duidelijk dat ze het niet pikte en met de stichting in gevecht gaat hierover.

 

2 dagen nadat de brief verstuurd werd kreeg ik een telefoontje van de dochter van dame 2, ?? Allemaal heel brutale vragen van waarom dit en waarom dat !!!! Ik heb het haar netjes uitgelegt wat de bedoeling is en deze dame sprak al voor haar moeder dat ze dit niet pikte!!!!

Ik heb gevraagt kom dan even naar kantoor, dan kunnen we het allemaal netjes uitleggen.

Antwoord van de dochter, kan je niet even langs ons huis komen om het uit te leggen. "Nee dat doen we niet mevr, het is normaal dat Uw moeder even langskomt hier op kantoor, kreeg hier op zijn minst begrip voor, ik zou nog terug gebeld worden voor een afspraak hier op kantoor, tot op heden niks meer vernomen.......

 

tja lang verhaal, maar wat moet je hier nu mee. Ik heb zwaar de indruk dat deze mensen gewoon niet willen en puur uit zijn om de boel te tillen op moment.....Het kan toch niet zo zijn dat ik ze steeds achter hun kont aan moet lopen????"en smeken of ze aub voor me willen werken, graag of helemaal niet hoor.......

We zullen donderdag zien wat er gaat gebeuren.....

.

.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt erg veel op overname interne onderneming!! Hieruit vloeit voort dat de secundaire arbeidsvoorwaaden ook mee overgenomen moeten worden.

 

Wat vaak gedaan wordt is het afkopen door de huidige werkgever. De medewerkers beginnen dna met het basis uurloon.

 

Wat je ook kunt doen is uitrekenen wat de extra kosten per medewerker per uur zijn. Als het goed is heb je ingeschreven op een 0-situatie en dat het suppelement in het loonkostendeel van over te nemen personeel doorberekend kan en mag worden.

 

DIt zijn altijd lastige situaties, zeker voor de werknemers die in onwetendheid zijn.

 

Succes hiermee.

Groet,

Loon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.