• 0

Houtimport uit Zwarte Zee-gebied

Omschrijving van je concept:

Hout importeren uit noordoostkust gebied van de Zwarte Zee. Heb direct contact met een zagerij uit dit gebied.

 

Ik wil dus een bedrijfsruimte voor opslag en kleinverkoop aan particuliren beginnen.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Prijzen uitgezocht, kijken welke houtsoorten `beuken, vuren en els` het meest gewild zijn en uit welk landen het hout afkomstig is.

 

Kijken of er een markt voor is. Bedrijfsruimtes en huurprijzen bekeken.

 

Zover uitgezocht is de markt van hout in Nederland de laatste jaren stabiel gebleven, desalniettemin is de vraag naar beuk toegenomen.

 

Transportprijzen bekeken.

 

Zit in de begin fase van mijn bedrijfsplan doe zoveel mogelijk onderzoek via internet. Op dit moment ziet het er gunstig uit; ik bekijk het natuurlijk vanuit een rose bril.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Goedkoper hout naar Nederland brengen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er is nog geen handel vanuit dat gebied naar Nederland toe. Prijs is gunstiger.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Hoe kan ik in deze branche mijn klanten vinden, oftewel waar moet ik beginnen met netwerken.

 

Aannemers en meubelfabrieken en kleinhoutbedrijven daar moet ik zijn... maar hoe benader ik deze bedrijven.

Heb daar totaal geen ervaring in.

 

Alle reacties, zowel positief als negatieve ervaringen zijn welkom.

 

b.v.d

 

Wiesman

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

 

Ik wil dus een bedrijfsruimte voor opslag en kleinverkoop aan particuliren beginnen.

 

<...>

 

Aannemers en meubelfabrieken en kleinhoutbedrijven daar moet ik zijn... maar hoe benader ik deze bedrijven.

Heb daar totaal geen ervaring in.

 

 

Gefeliciteerd! Je eerste vraag. Daar komen we wel uit.

 

Is het particuliere of zijn het zakelijke afnemers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil dus een bedrijfsruimte voor opslag en kleinverkoop aan particuliren beginnen.

 

<...>

 

Aannemers en meubelfabrieken en kleinhoutbedrijven daar moet ik zijn... maar hoe benader ik deze bedrijven.

Heb daar totaal geen ervaring in.

 

 

Gefeliciteerd! Je eerste vraag. Daar komen we wel uit.

 

Is het particuliere of zijn het zakelijke afnemers?

 

Dank je. Het zijn beiden, ik wil inkomsten hebben en alles is welkom. Ik heb geen bepaalde groep voor ogen als het maar handel is in hout. Ik wil in het begin niet al te hoge eisen stellen aan mezelf.

Vandaar dat ik ook een bedrijfspand wil met daarbij aparte verkoop aan particulieren om mijn kosten te dekken.

 

Bedankt voor de snelle reactie,

 

m.v.g

 

Houtim

Link naar reactie
  • 0

Ik denk te menen te weten dat er sinds 1 januari dit jaar nieuwe regelgeving van de overheid is mbt to invoer van onbewerkt hout. Zagen in planken in land van herkomst is nog geen bewerkt produkt.

 

Zover ik begrijp gaat het hier om hetvolgende; er mag enkel nog hout worden ingevoerd wat afkomstig is uit duurzame houtkap. in andere woorden de leverancier moet gecertificeerd zijn bepaald regels te volgen en deze ook nakomen.

 

Een groot houtbedrijf zal hier altijd op letten, het risico om later geassocieerd te worden met kaalkap is levensgroot en vermijden ze als de pest. vandaar dat deze ook enkel, direkt, zelf, met gecertificeerde leveranciers zaken doen.

 

Dus enige waarschuwing is op zn plaats. De reden dat het hout goedkoop is daar waar je het koopt, ik noem maar een land: Oekraine, is omdat hier totaal niets gedaan wordt aan natuurbehoud etc. Dus die kosten hoeven ze niet te maken.

 

Houthandel is natuurlijk al vele eeuwen oud, velen voor U hebben dezelfde paden bewandeld en je bent zeker niet de eerste OF de laatste die het idee heeft hier iets in te gaan doen. Waar jij in grote mate verschilt tot diegenen die al succesvol zijn: zijn zijn over algemeen begonnen met bestaande klantenkring.

 

De marges in Houthandel zijn klein en OK op het moment dat je groot gaat inkopen. Maar hier zitten ook grote risco's aan als jij maar 1 persoon bent en niet 100% de handel kan begeleiden. Je besteld FAS of 1COM maar bij aankomst lading blijken de meningen te verschillen over welke kwaliteit nog A,B,C of D zijn. Je moet goed weten waar je het over hebt, ervaring hebben met inkopen natuurprodukten en zeker met hout.

 

Ik kan hier nog heel veel aan toevoegen maar dan klink ik misschien te negatief. Ik spreek echter uit ervaring. Ik maak produkten hier in China en importeer hout vanuit de hele wereld maar je moet weten waar je aan begint en of dit echt wel jouw tak van sport is. Onwetendheid wordt zwaar bestraft en de muntjes liegen er niet om bij volumes.

 

Toch veel success!! Heeeel voorzichtig beginnen zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zes weken mee gelopen met de mensen die het hout kapten.

 

Daar was dus ook een boswachter van de gemeente (Zwarte Zee) bij, die de boel aan het controleren was, er werden bomen stuk voor stuk aan gekruist die voldeden aan hun normen!

 

Nou is dat natuurlijk geen keurmerk zoals die wij kennen, maar het zag er aardig verantwoord uit.

 

Wat ik heb onderzocht en weet is... dat de A kwaliteit van mijn gebied (Zwarte zee) de B voor Nederland is. Mijn connectie is erg betrouwbaar, het is familie dus dat zit het wel goed.

 

Ik heb hier ook geen ervaring in en weet er weinig van tot nu toe. Beetje bij beetje leer ik meer.

 

Ik vaar op de ervaring van mijn familie, die helpen mij daar bij.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is.... als ik zeg dat ik A kwaliteit wil die ook krijg, maar..dat is alleen nog maar de leverancier. Ik moet het hier kunnen regelen en organiseren.

 

Het is de bedoeling (nadat ik alles heb onderzocht of het kan allemaal kan) een bedrijsruimte heb met beuken op voorraad(40 m3) en tevens een kleine verkoop aan particulieren,....om inkomsten te hebben voordat ik een grotere klanten heb.

Ik hoop op deze manier in het wereldje te kunnen rollen.

 

Ik heb niet echt goede groothandel prijzen kunnen vinden van hout zoals beuken en vuren, wel winkel prijzen. Daar heb ook wel wat aan.

 

Maar weet iemand hoe ik daar aan kan komen?

 

Zijn er bepaalde standaard maten die je hebt? Ik weet ook niet in welke maten ik het moet laten zagen in de zagerij?

 

Bedankt voor je reactie Paul Stuyver :) heb ik zeker wat aan.

 

Zo weet ik er steeds meer over, Ik begrijp dat het een hard wereldje is... maar dat kan ik aan.

 

Kan ik geen zaken doen met jou als ik alles heb met keurmerk ;D

 

Link naar reactie
  • 0

je weet niet eens de standaard maten in de houthandel ?? oh jee

Nee dat weet ik nog niet, kan je mij helpen daar bij?zelf weet ik weinig over hout maar ben aan het leren ik ben ook niet van plan om het binnen een maand op te zetten, wil het binnen 6/7 maanden op zetten.

 

Aan de prijzen van hout ben ik ook nog niet gekomen, ik kan nergens aan markt prijzen van hout komen. Erg geheimzinig allemaal ;D. Ik wil weten wat nou m3 van beuken en grenen kost valt niet mee.

Wel heb ik via Engelse site s wat gevonden. Maar dat zag er ook niet vertrouwd uit. Het was ook hout zonder keurmerken, soort veiling site

 

Hout is afkomstig uit Turkije(ZwarteZee) aan grens met Georgie.

Link naar reactie
  • 0

http://www.woodbusinessportal.com/en/start.php

 

Hier kun je eea aan kontakten opdoen en ook opvragen wat de diverse handelsprijzen zijn.

 

Bezint eer ge begint, ik denk dat je nog een behoorlijk pakketje aan basiskennis moet doorspitten.

Die kennis daar ben ik mee bezig. Die site was ik ook tegen gekomen en nog eentje genaamd alibaba.com... ook veel aanbod.

 

Handel in hout is er genoeg in het buitenland, wel veel spelregels in Nederland, voor de grote handelaren is dat geen probleem natuurlijk, maar voor de kleinere weer wel.

Zo blijft de controle ..in NL...van de markt bij de grote jongens >;( .

 

Ik ga maandag bellen voor het FCS keurmerk hoe dat werkt. Ik heb zo een gevoel dat het voor mij bijna niet te doen is.

FCS merken enz..... daar word in het buitenland niet zo rekening mee gehouden... merk ik.

 

Iemand die ongeveer de m3 groothandel prijzen in Nederland weet?

 

Bedankt voor je reactie

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat het Centrum Hout u verder kan helpen.

 

Houtinformatielijn

Voor het stellen van vragen kunt u contact opnemen met de Houtinformatielijn (0900 5329946, € 0,15 p/m).

 

Helpdesk Gecertificeerd Hout

Belanghebbenden kunnen bij de helpdesk terecht met vragen over duurzaam bosbeheer, keurmerken (Keurhout, FSC, PEFC, MTCS etc), CoC-certificering, beschikbaarheid en toepassingsmogelijkheden onbekende en geschikte houtsoorten of besteksomschrijvingen etc.

 

Zie http://www.houtinfo.nl/

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

 

 

Met vreidne

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Bij pontmeyer krijg ik verkoop prijzen, dat weet ik wel zo beetje.Als ik daar vanuit zou gaan, word ik heel snel rijk ;D helaas werkt het niet zo.

 

Ik heb een afspraak bij iemand die over alles gaat, betreft hout.

 

Alle ideeen, sugesties zijn nog steeds welkom.

 

Bedankt voor jullie reactie s.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik ben meubelmaker in België.

Ik betaal +/- 600 euro voor beuk en 800 euro voor eik.

Veel hangt ook af van kwaliteit en of het boolhout of gevierschaald is.

Probeer ook andere houtsoorten te verkopen, de meeste mensen zijn niet echt op zoek naar Turkse eik of beuk.

Misschien meer richten op andere houtsoorten die minder voorkomen in onze streek, zoals olijfhout, perelaar, notelaar...

 

Wat betreft labels, is zeer belangrijk Pefc en fsc, 1 van die 2 zou je toch moeten proberen te krijgen. (en er dan ook goed mee adverteren)

http://eco-websites.startpagina.nl en http://ecologisch.startpagina.nl

Ecologische startpagina's vol informatieve websites uit Nederland en België, over eco lifestyle, ecologisch tuinieren, ecotoerisme, eco voor kids en nog veel meer.

Vrijwilliger bij Natuurvereniging Limburgs Landschap

Link naar reactie
  • 0

Ik ben meubelmaker in België.

Ik betaal +/- 600 euro voor beuk en 800 euro voor eik.

Veel hangt ook af van kwaliteit en of het boolhout of gevierschaald is.

Probeer ook andere houtsoorten te verkopen, de meeste mensen zijn niet echt op zoek naar Turkse eik of beuk.

Misschien meer richten op andere houtsoorten die minder voorkomen in onze streek, zoals olijfhout, perelaar, notelaar...

 

Wat betreft labels, is zeer belangrijk Pefc en fsc, 1 van die 2 zou je toch moeten proberen te krijgen. (en er dan ook goed mee adverteren)

Ik heb gelezen dat de meest gangbare hout van Nederland vuren en beuk is, en dat in Belgie anders is?

Ook dat er altijd wel een markt is voor massief hout, mits goede kwaliteit en prijs natuurlijk.

 

Erg bedankt voor je reactie, zo heb ik een beetje en indicatie van de prijzen+/-.

Link naar reactie
  • 0

Vurenhout = vooral voor de bouwsector

Beuk en eik = binnenschrijnwerk en meubels.

Noten en kersenhout = duurdere meubels

 

Voor beuk kopen ze liefst beuk uit Duitsland of de buurlanden = beter kwaliteit van beuk.

Gaat de beuk ook gestoomd zijn? (want dat willen vele , omdat het mooier van kleur gaat zijn + vormvaster)

 

Bij eik is de Franse eik het meest verkocht. (vooral voor meubels is dit mooier)

 

Je moet rekening houden dat houtsoorten uit Turkije toch wel licht verschillend kunnen zijn qua uiterlijk en kwaliteit.

Turkije = warm land, dus snellere groei = andere kwaliteit en uiterlijk.

 

Ik zou toch ook eens bekijken of je geen andere houtsoorten kan aanbieden, die meer typisch zijn voor Turkije.

Want met beuk ,vuren,...moet je concurreren met hout van onze eigen streken (transport is dan een meerkost)

 

Wat betreft de prijs, vraag gewoon aan de houthandelaars in je buurt naar prijzen (via mail).

Want wat van prijzen je op websites ziet is dikwijls veel te duur (richtprijzen)

 

Een voorbeeld van verschil in prijs:1ste keus gevierschaald gaat ook 40% duurder zijn dan 1bis boolplanken

http://eco-websites.startpagina.nl en http://ecologisch.startpagina.nl

Ecologische startpagina's vol informatieve websites uit Nederland en België, over eco lifestyle, ecologisch tuinieren, ecotoerisme, eco voor kids en nog veel meer.

Vrijwilliger bij Natuurvereniging Limburgs Landschap

Link naar reactie
  • 0

Vurenhout = vooral voor de bouwsector

Beuk en eik = binnenschrijnwerk en meubels.

Noten en kersenhout = duurdere meubels

 

Voor beuk kopen ze liefst beuk uit Duitsland of de buurlanden = beter kwaliteit van beuk.

Gaat de beuk ook gestoomd zijn? (want dat willen vele , omdat het mooier van kleur gaat zijn + vormvaster)

 

Bij eik is de Franse eik het meest verkocht. (vooral voor meubels is dit mooier)

 

Je moet rekening houden dat houtsoorten uit Turkije toch wel licht verschillend kunnen zijn qua uiterlijk en kwaliteit.

Turkije = warm land, dus snellere groei = andere kwaliteit en uiterlijk.

 

Wat betreft de prijs, vraag gewoon aan de houthandelaars in je buurt naar prijzen (via mail).

Want wat van prijzen je op websites ziet is dikwijls veel te duur (richtprijzen)

 

Een voorbeeld van verschil in prijs:1ste keus gevierschaald gaat ook 40% duurder zijn dan 1bis boolplanken

Het gebied waar de beuk vandaan komt is niet warm, tegen Georgie aan, zeg maar richting Rusland. Het klimaat daar kan je vergelijken met Munchen c.q Oostenrijk.

 

Het kan ook worden gestoomd, ik kan er alle kanten mee op, die opties zijn er.

 

Ik heb al een potentiële klant voor export.... richting een ander land buiten de EU.

 

Ik heb een sample van de Turkse beuk hier. Als je kwaliteit hebt en met de prijs kan handelen, zou daar dan geen markt voor zijn?

 

Ik heb hier een sample. Zal ik een foto plaatsen? Misschien dat je het een beetje kan keuren?

 

Erg bedankt voor je reactie en je feeds.

 

Link naar reactie
  • 0

Als de prijs goedkoper is zal je altijd wel kopers vinden.

Maar als de prijzen +/- hetzelfde zijn, zal het moeilijker zijn.

http://eco-websites.startpagina.nl en http://ecologisch.startpagina.nl

Ecologische startpagina's vol informatieve websites uit Nederland en België, over eco lifestyle, ecologisch tuinieren, ecotoerisme, eco voor kids en nog veel meer.

Vrijwilliger bij Natuurvereniging Limburgs Landschap

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.