• 0

Student wil verzamelinkomen minimaliseren

Beste lezer,

 

Graag stel ik me even kort voor. Ik ben student accountancy en zelfstandig ondernemer, waardoor ik niet meer dan € 13.000 mag verdienen op jaarbasis. Als ik deze grens overschrijdt dan moet ik alles boven de 13.000 terug betalen aan de studiefinanciering.

 

Graag wil ik een constructie bedenken om toch meer geld te verdienen maar niet boven de 13.000 uit te komen. Doel hiervan is dat ik het overtollige geld eventueel een belastingjaar later uitgekeerd kan worden of een aantal jaren later als ik in loon dienst ben. Ik begrijp dat ik dit jaar dan niets met het geld kan gaan doen, dit is echter ook niet nodig.

 

Zelf had ik bedacht om een stichting te beginnen en alles wat ik meer dan 13.000 kan verdienen, verdien ik dan met de stichting. Alleen mij resteert dan nog 1 vraag hoe krijg ik dan geld uit de stichting? Kan dit eventueel bij opzegging in 1x laten uitbetalen, of kan de oprichter van de stichting certificaten in bezit hebben waardoor de winst als dividend uitgekeerd kan worden. Of zijn er nog eventuele andere mogelijkheden.

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

Geoffre

 

[titel aangepast - mod]

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Geoffrey

 

Je zou toch als student accountancy dit wel moeten kunnen uitwerken. Een STG heeft geen eigenaren (dus geen dividend), dus eenmaal achtergehouden geld in de STG krijg je er niet zomaar uit. Daarnaast kun je niet in je uppie een STG oprichten.

 

Als je dan toch per se kosten wilt maken, overweeg dan een BV of LTD. Salaris telt dan voor de stufi. Als je dat binnen de grenzen van het DGA loon onder 13K weet te houden dan werkt dit wel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor de reactie. Als accountancy student heb colleges in ondernemingsrecht maar niet in detail.

 

Het oprichten van de stichting kan ook in me eentje zie bron: KVK Een stichting heeft inderdaad geen aandelen maar kan wel een variant erop uitgeven de z.g. certificaten. Dit heb ik ooit een keertje gehoord in de collegebanken. Bedrijven kunnen dan certificaten uitgeven i.p.v. aandelen het voordeel hiervan is dan er bij de certificaten geen stemrecht is. Dus het zwijgen wordt je opgelegd.

 

BV oprichten heb ik zelf ook aan gedacht alleen hoe kom je dan onder de regel vandaan dat je je zelf 40K aan salaris moet toe rekenen. Ik weet wel als dit bedrag niet gehaald wordt dan komt het op de IB aangifte als fictief 40K te staan waar over IB wordt gerekend.

 

LTD: is bij mij weten een engelse ondernemingsvorm en in redelijk te vergelijken met een BV. Echter heb ik verder nog nooit college gehad in het buitenlandse ondernemingsrecht. Wel een goed punt zal ik zelf nog even uitzoeken.

 

Bedankt,

Geoffrey

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste rk

 

Nouja mijn studiefinanciering is op jaarbasis 6K dus ik verdien 19K.

Mijn studiefinanciering is dus 1/3 deel van mijn jaarinkomen. Dat is redelijk veel als ik dit zou moeten inleveren.

Als ik dus met mijn eenmanszaak 19K verdien dan krijg ik dus geen studiefinanciering en verdien ik net zoveel als nu.

 

Groet,

Geoffrey

 

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu je er zelf op in gaat ;)

Waarom zou het eerlijker zijn dat wij die 6k met zijn allen betalen in plaats van jijzelf, terwijl die 19k nog meer is dan het bruto minimumloon waar hele gezinnen van moeten leven?

 

Ik heb overigens het vermoeden dat de belastingdienst het gebruikelijk loon bij gebruik van een BV (al dan niet in combinatie met een STAK, maar dat lijkt me wat overbodig) niet heel veel lager dan de winst zal willen zetten, juist om te voorkomen dat het inkomen daarmee tot onder de grens voor studiefinanciering zou komen. Je zal zelf aannemelijk moeten maken dat een lager loon dan 41k gebruikelijk is, gelet op functieniveau, werkzaamheden, deeltijdpercentage, etc. Of dat gaat lukken, hangt er dus vanaf wat je precies doet.

 

Het lijkt me wel verstandig dat vooraf na te gaan, voordat je alle kosten gaat maken om je onderneming in te brengen in een andere rechtsvorm. Dat is ook niet bepaald goedkoop namelijk. In combinatie met de hogere belastingheffing, zou dat wel eens meer kunnen kosten dan dat je aan studiefinanciering krijgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nouja mijn studiefinanciering is op jaarbasis 6K dus ik verdien 19K.

 

 

Is dat belastbare winst uit onderneming, dus na aftrek zelfstandigen- en startersaftrek. Of voldoe je niet aan het urencriterium? Dit is namelijk best wel een behoorlijke winst voor een "bijbaan", dus er zullen wel aardig wat uren in gaan zitten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overigens het vermoeden dat de belastingdienst het gebruikelijk loon bij gebruik van een BV (al dan niet in combinatie met een STAK, maar dat lijkt me wat overbodig) niet heel veel lager dan de winst zal willen zetten, juist om te voorkomen dat het inkomen daarmee tot onder de grens voor studiefinanciering zou komen. Je zal zelf aannemelijk moeten maken dat een lager loon dan 41k gebruikelijk is, gelet op functieniveau, werkzaamheden, deeltijdpercentage, etc. Of dat gaat lukken, hangt er dus vanaf wat je precies doet.

 

Oh dit wist ik nog niet. Ik dacht dat het standaard 41K aftikken was. Nouja ik maak Excelprogrammas dus ik weet niet wat grosso modo verdient in die branche maar ik ben geheel ongeschoold op dat vakgebied.

 

Ik denk dat er nog maar 1 keuze overblijf. Dat is bedrijfskosten maken. Iedergeval bedankt voor de moeite

 

Mvg

Geoffrey

 

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nouja mijn studiefinanciering is op jaarbasis 6K dus ik verdien 19K.

 

 

Is dat belastbare winst uit onderneming, dus na aftrek zelfstandigen- en startersaftrek. Of voldoe je niet aan het urencriterium? Dit is namelijk best wel een behoorlijke winst voor een "bijbaan", dus er zullen wel aardig wat uren in gaan zitten.

 

Kom sowieso niet aan de urennorm helaas.

 

Mvg,

Geoffrey

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Erg interessant topic, voor mij geldt hetzelfde. Echter moet je wel veel winst maken wil je voorbij deze 13K komen, ik zou zeggen vul deze sheet maar eens in:

 

http://www.esset.nl/brutonetto2010.htm

 

Met een winst van € 24.500 op jaarbasis, incl. startersaftrek, zelfstandigenaftrek en zonder toevoeging oudedagsreserve kom ik uit op "Belastbaar fiscale winst uit onderneming      € 13.384. Dus je moet aanzienlijk wat winst hebben. Is deze 13K waar je het over hebt bruto winst of werkelijk belastbare winst uit onderneming?

 

Kijk maar eens naar dit plaatje: f9qydz.png

Link naar reactie
  • 0

Nouja mijn studiefinanciering is op jaarbasis 6K dus ik verdien 19K.

 

 

Is dat belastbare winst uit onderneming, dus na aftrek zelfstandigen- en startersaftrek. Of voldoe je niet aan het urencriterium? Dit is namelijk best wel een behoorlijke winst voor een "bijbaan", dus er zullen wel aardig wat uren in gaan zitten.

 

Kom sowieso niet aan de urennorm helaas.

 

Mvg,

Geoffrey

 

Dag Geoffrey,

 

Dat betwijfel ik zelfs, ben je op de hoogte van het feit dat je alles wat een zakelijk aspect heeft op mag geven als uren? En met jouw winst op jaarbasis is het zeker acceptabel te noemen dat je meer dan 20 uur per week er aan besteed. Denk aan aquisitie, website maken, naar kvk voor inschrijving (incl reistijd), cursussen, verdiepen online (zoals je nu aan het doen bent voor belastinginformatie), vakliteratuur bestuderen, het gaan naar een klant of wachten 30 min tussen een klantbezoek, curssusen en de reistijd, boekhouding etc alles..

Link naar reactie
  • 0

Erg interessant topic, voor mij geldt hetzelfde. Echter moet je wel veel winst maken wil je voorbij deze 13K komen, ik zou zeggen vul deze sheet maar eens in:

 

http://www.esset.nl/brutonetto2010.htm

 

Met een winst van € 24.500 op jaarbasis, incl. startersaftrek, zelfstandigenaftrek en zonder toevoeging oudedagsreserve kom ik uit op "Belastbaar fiscale winst uit onderneming      € 13.384. Dus je moet aanzienlijk wat winst hebben. Is deze 13K waar je het over hebt bruto winst of werkelijk belastbare winst uit onderneming?

 

Kijk maar eens naar dit plaatje: f9qydz.png

 

Interessant zeg. Maar het lijkt erop dat ik dan toch mijn IB vorigjaar verkeerd heb ingevuld.

Vorig jaar had ik ongeveer 4K inloon dienst en 7K van mijn eigenonderneming netto.

 

Dit heb ik netjes ingevuld bij mijn IB aangifte en ik kreeg een aanslag van 1K dit is opgebouwd uit zvw en IB

 

De verdiensten van het loon heb ik ingevuld bij Loon>Werkgever

De verdiensten van mij zelf heb ik ingevuld bij Andere inkomsten

 

Zal ik dan iets fout hebben gedaan?

 

Mvg,

Geoffrey

 

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nouja mijn studiefinanciering is op jaarbasis 6K dus ik verdien 19K.

 

 

Is dat belastbare winst uit onderneming, dus na aftrek zelfstandigen- en startersaftrek. Of voldoe je niet aan het urencriterium? Dit is namelijk best wel een behoorlijke winst voor een "bijbaan", dus er zullen wel aardig wat uren in gaan zitten.

 

Kom sowieso niet aan de urennorm helaas.

 

Mvg,

Geoffrey

 

Dag Geoffrey,

 

Dat betwijfel ik zelfs, ben je op de hoogte van het feit dat je alles wat een zakelijk aspect heeft op mag geven als uren? En met jouw winst op jaarbasis is het zeker acceptabel te noemen dat je meer dan 20 uur per week er aan besteed. Denk aan aquisitie, website maken, naar kvk voor inschrijving (incl reistijd), cursussen, verdiepen online (zoals je nu aan het doen bent voor belastinginformatie), vakliteratuur bestuderen, het gaan naar een klant of wachten 30 min tussen een klantbezoek, curssusen en de reistijd, boekhouding etc alles..

 

Daar was ik van op de hoogte.

Ik werk ongeveer declarabel 50 uur per maand

50 * 12 = 600 P.J.

 

Dan moet ik nog iets van 650 uur niet declarabel werken. Dat ga ik niet halen ben ik bang.

 

Mvg,

Geoffrey

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Erg interessant topic, voor mij geldt hetzelfde. Echter moet je wel veel winst maken wil je voorbij deze 13K komen, ik zou zeggen vul deze sheet maar eens in:

 

http://www.esset.nl/brutonetto2010.htm

 

Met een winst van € 24.500 op jaarbasis, incl. startersaftrek, zelfstandigenaftrek en zonder toevoeging oudedagsreserve kom ik uit op "Belastbaar fiscale winst uit onderneming      € 13.384. Dus je moet aanzienlijk wat winst hebben. Is deze 13K waar je het over hebt bruto winst of werkelijk belastbare winst uit onderneming?

 

Kijk maar eens naar dit plaatje: [plaatje]

 

Interessant zeg. Maar het lijkt erop dat ik dan toch mijn IB vorigjaar verkeerd heb ingevuld.

Vorig jaar had ik ongeveer 4K inloon dienst en 7K van mijn eigenonderneming netto.

 

Dit heb ik netjes ingevuld bij mijn IB aangifte en ik kreeg een aanslag van 1K dit is opgebouwd uit zvw en IB

 

De verdiensten van het loon heb ik ingevuld bij Loon>Werkgever

De verdiensten van mij zelf heb ik ingevuld bij Andere inkomsten

 

Zal ik dan iets fout hebben gedaan?

 

Mvg,

Geoffrey

 

 

Geen idee, je zou de gegevens er eens bij moeten pakken en dan kijken of je correct aangifte hebt gedaan (met behulp van dat tooltje waar ik naar linkte).

 

Verder:

 

Je kunt de aangifte corrigeren van de afgelopen jaren door middel van een bezwaar / brief.

 

Men geeft vervolgens een reactie waarin staat dat een een ander formeel niet geheel correct is doch men neemt de brief wel in behandeling en zal dan ook het inkomen aanpassen en de IB verlagen. Tegen deze procedure is vervolgens geen beroep mogelijk.

 

Wel dien je rekening te houden met de maximale termijn van vijf jaren, na definitef worden van de aanslag.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nog even een aanvulling:

 

Je hebt onder bepaalde voorwaarden ook nog recht op startersaftrek:

 

 

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U kunt over 2010 een extra bedrag van € 2.110 aftrekken als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U hebt in 2010 recht op zelfstandigenaftrek.

In de jaren 2005, 2006, 2007, 2008 en 2009 hebt u niet meer dan 2 keer de zelfstandigenaftrek toegepast.

In de jaren 2005, 2006, 2007, 2008 en 2009 hebt u minimaal 1 jaar geen onderneming gehad.

 

Ik zou maar goed kijken of je niet wat meer uren kan besteden aan je onderneming, want dit zou je zomaar 7500 + 2000 + studifi kunnen schelen...!

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb de avond een beetje dingen uitgezocht enzo. voor 2010 kan dat helaas niet omdat ik pas vanaf mei bestond. en het gaat over een kalenderjaar. Maar dit jaar kan ik wellicht iets met me uren regelen dat ik in de criteria norm kom.

 

Heel erg bedankt voor het meedenken ;D

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor 2010 kan dat helaas niet omdat ik pas vanaf mei bestond. en het gaat over een kalenderjaar. Maar dit jaar kan ik wellicht iets met me uren regelen dat ik in de criteria norm kom.

 

 

Tijd in de aanloopperiode telt ook mee.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.