• 0

eur/usd uitdaging (let op: géén probleem)

Goede morgen,

 

volgende situatie;

 

zit in de soft-commodity handel, waarin vele termijn contracten worden afgesloten.

we maken bijv. contracten voor leveringen gedurende enkele maanden en zetten de prijs vast.

Zo nu ook:

 

Ik heb een contract afgesloten op een HELE FIJNE inkoopprijs met mijn leverancier in USD.

Ik heb een contract afgesloten op een HELE FIJNE verkoopprijs met mijn klant in EURO.

(back2back)

 

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de koers eur/usd sterk in mijn voordeel toegenomen de laatste dagen.

En met het gezegde 'liever 1 in mijn hand dan 10 in de lucht', denk ik dat het HOOG tijd is mijn USD in te dekken.

Dit kan bij de bank zonder problemen, precies voor het USD bedrag dat ik de komende maanden nodig heb.

1 maar.... ik moet wel even 6% van het totaal in te dekken bedrag op mijn rekening hebben staan op het moment van indekken. En dat is het probleem, dat heb ik niet.

 

Dit is geen verzoek om geld, maar om jullie advies/ervaringen hiermee.

Wellicht zie ik als jonge ondernemer nét niet de manier hoe het mogelijk is.

U snapt, ik moet snel handelen voordat die dollar (misschien) weer aantrekt en ik een leuke koerswinst aan mijn neus voorbij zie gaan.

 

Advies/ervaringen (ook per persoonlijk bericht) zijn meer dan welkom.

 

Gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit verbaasd mij eerlijk gezegd.

 

Ik wil juist NIET speculeren. Ik wil mijn risico's indekken. Uiteraard zie ik een potentiële winst in het vooruitzicht.

En risico's indekken en zo je winst veiligstellen lijkt mij toch een ondernemers-vraagstuk en niet speculatie verhalen die hier (zoals ik begrijp) niet gewenst zijn.

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Als je met vreemde valuta werkt, moet je je altijd indekken, al was het alleen maar om je marge goed te kunnen berekenen. Hiervoor hebben de banken instrumenten voorhanden, (Valutatermijntransacties) waardoor je op termijn valuta kunt kopen of verkopen. Waar je altijd rekening mee dient te houden, is dat banken nimmer risicodrager zijn. Afhankelijk van de valuta zal het risicopercentage groter/kleiner zijn. In het geval van topicstarter acht de bank 6 % nodig. Mocht gaande de periode het risico verder negatief uitvallen, moet je rekening houden met bijstorten of het voortijdig sluiten van de transactie.

 

Heb je die door de bank vereiste risicodekking niet beschikbaar, kan je de valutatransactie niet realiseren, dan zal je moeten proberen de betaling van de aan- en verkooptransactie vrij vlot achter elkaar en op vrij korte termijn moeten zien te regelen, opdat de risicoperiode zo kort mogelijk wordt.

 

Je kunt ook proberen het risico bij de leverancier te leggen door afspraken te maken waardoor je in Euro's kunt betalen. Leverancier zal waarschijnlijk dan een risico-opslag hanteren. Hierdoor is geen sprake meer van valutarisico.

Link naar reactie
  • 0

 

De Dollar is inderdaad opgelopen van 1,39 naar 1,44 in een maand tijd. Maar je hebt ingekocht in dollars zeg je, volgens mij zit je dan aan de verkeerde kant van de vergelijking. De koers is nu gunstiger omdat je MEER dollars voor je euro's krijgt.

 

Dit hoort inderdaad meer op een beleggersforum. Soft-commodities zijn contracten in koffie, cacau, suiker etc. en worden altijd in dollars afgerekend

 

Tegelijk met je contract in koffiebonen of wat dan ook had je ook gelijk een future-contract op de dollar-euro kunnen kopen. Je moet dan een marge van twee procent aanhouden.

 

Link naar reactie
  • 0

@ loeki:

 

Wellicht noem ik het beestje bij het verkeerde naampje, maar ja, ik moet de komende maanden dollars gaan afrekenen met m'n leverancier nadat ik euro's ontvangen heb van mijn klant. En het contract wat jij noemt, is nou juist wat ik wil doen. En dat ik daar een paar puntjes voor moet betalen naar mijn bank vind ik ook geen probleem.

 

Alleen... de eis vd bank dat ik 6% vh totale bedrag dat ik in usd wil indekken, is nou juist het probleem.

Dus wellicht zijn er opties die ik niet zie/ken, waarin men daar om heen zou kunnen werken.

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Aanbetaling van de afnemer (tegen prijskorting). Wild idee: hoe voordelig koop je dollars met je credit card?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.