• 0

Problemen medevennoot beëindiging VOF

Hallo allemaal,

 

Voor meer info inzake de situatie zie dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=34335;start=msg320215#msg320215

 

Dit is het handboek voorbeeld van met de verkeerde in zee gaan. Ik heb alle arbeid ingebracht voor de realisering van de huidige waarde van het bedrijf, de ander heeft een beetje zitten wachten tot er activiteit in kwam, toen wat aangerommeld en bonnetjes geadministreerd. We zijn hierover al even bezig, maar omdat we ook zeer hechte vrienden waren ben ik daar op informele manier mee omgegaan in de hoop hem te kunnen stimuleren er meer van te maken. Wat zou het toch fijn zijn om als vrienden met elkaar samen te kunnen werken. God o god, wat een foute inschatting van karakter. Hij heeft zijn dolk inmiddels in mijn rug gestoken. Hij wil maar wat graag uit het bedrijf, maar alleen tegen een fikse uitkoopsom? Zijn voorstel voor de waarde van zijn aandeel is ronduit belachelijk. Het is 16 keer zoveel als ik bereid ben hem te betalen, gebaseerd op ieders inbreng de afgelopen 4 jaar. Je kunt het rustig zo stellen dat hij er al 1 jaar in zit om 50% van de winst te kunnen vangen zonder iets te doen, en sinds een paar maanden met de missie een flinke uitkoopsom voor zijn aandeel te kunnen ontvangen (de gemiddelde winst van de afgelopen 3 jaar maal 4). Ik heb al sinds meer dan een jaar zijn minimale werkzaamheden overgenomen, hij doet daardoor werkelijk niets meer.

Ik weet dat een VOF zonder contract beide vennoten gelijke rechten geeft maar dit slaat alles. Weliswaar vertegenwoordigt zijn aandeel 50% in het bedrijf en zet hij daar vol op in, maar ik mag toch aannemen dat de wet dan ook zegt daar 50% van de werkzaamheden/verantwoordelijkheden tegenover moet staan? Überhaupt al het feit dat hij studeert maakt dat onmogelijk. Mijn zwakke punt is dat mijn bezwaren niet op papier staan, maar er is waarschijnlijk genoeg te bewijzen... Ik heb door de manier waarop ik werk kundigheid verworven en een sterke zakelijke en persoonlijke band met de cliënten. Hij heeft dat voor zichzelf totaal verwaarloosd.

 

Help.....? :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Een vraag, de vennoot heeft de reputatie van het bedrijf in ieder geval tweemaal schade toegedaan. Hier heb ik bewijs van. Wanneer wordt zoiets door de rechter een gewichtige reden bevonden?

Heb ik voor mijn juridische positie niets aan het feit dat hij al 1,5 jaar studeert terwijl hij 50% van de winst 'eist'?

Link naar reactie
  • 0

Wat versta je onder de winst? Bij een VOF staat winst gelijk aan inkomen voor de belasting.

In tegenstelling tot een BV, waar winst echt winst is.

 

Als je compagnon op papier 160 uur per maand werkt, zul je daar iemand voor moeten aannemen, dat drukt je winst natuurlijk enorm ;-)

 

Je kunt ook voorstellen dat jullie allebei de VOF opdoeken. Hetgeen er overblijft moet je helaas door twee delen.

Daarna kan jij je oude relaties weer gaan benaderen en zodoende doorgaan onder een andere naam.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Een vraag, de vennoot heeft de reputatie van het bedrijf in ieder geval tweemaal schade toegedaan. Hier heb ik bewijs van. Wanneer wordt zoiets door de rechter een gewichtige reden bevonden?

Heb ik voor mijn juridische positie niets aan het feit dat hij al 1,5 jaar studeert terwijl hij 50% van de winst 'eist'?

 

Uiteraard heb je aan deze informatie wat als je voor de rechter komt. Degene die het meest gerede belang heeft bij voortzetting ben jij en dat zul je moeten staven. Daarbij helpt bewijs over dit soort zaken inderdaad prima.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

@Mimi22,

 

Ik ben de mening toegedaan dat je het een en ander zakelijk moet bezien.

 

In de diverse posts over dit onderwerp (ik heb even vluchtig gekeken) heb ik nergens een opmerking over vereffening gezien.

 

Het einde van de VOF mag misschien wel of geen feit zijn, de kern van het probleem is een zakelijk geschil (waarin niet automatische de gewichtige reden, zoals bedoeld in 7a:1684 BW, te vinden is).

 

Het zakelijke geschil over de bedrijfsvoering ligt natuurlijk ten grondslag aan het zakelijke geschil inzake vereffening.

 

Eigenlijk moet je gewoon de vereffening opstellen en daarbij de volgende uitgangspunten hanteren:

1- eerst verwerken wat niet betwistbaar is (zakelijk)

2- vervolgens verwerken wat jij wil (persoonlijk element)

3- bekijk het verschil en hou het zo klein mogelijk, wat eventuele rechtsgang (en toewijzing aan jou) vergemakkelijkt

 

Natuurlijk is een VOF een vehikel waarin anderen je kunnen benadelen, maar juist dat nadelige element kan ook in je voordeel werken bij vereffening: er kan op diverse wijzen een vereffening komen waarbij je indirect de verplichtingen door de ander bindend kan laten nakomen, zij het zeer indirect.

 

Hoe dan ook, zorg er voor dat je een strategie (lees: onderhandelingsruimte) hebt en in dit geval lijkt het me (naar mijn beste weten) vrij evident om aan te tonen dat de werkzaamheden van jouw kant een waarde vertegenwoordigen.

 

Ik begrijp er uit dat jij veel persoonlijke waarde hecht aan de betaling daarvan, al dan niet bij vereffening.

 

Heb je de uren geadministreerd, of zijn die uit de facturen af te leiden?

 

En winst, dat is natuurlijk iets wat een rekbaar begrip is: je kan er strategisch gezien mee instemmen dat hij een afkoopsom op basis van de winst krijgt, zolang de winst laag blijft (als dat nog mogelijk is).

 

Daarmee vervalt dan ook elke grond van protest van zijn zijde: je doet wat hij wil.

 

En toch betaal je hem effectief weinig.

 

Persoonlijk zie ik het nut niet in van standpunten innemen die haaks op elkaar staan, aangezien dat in een VOF veelal tot meer frictie leidt en vaak weinig nut bij rechtsgang heeft.

 

Hou het gewoon zakelijk en benut de (al dan niet juridische) mogelijkheden tot aan de grens.

 

Mocht je nog steeds met het vraagstuk zitten, reageer dan gewoon: ik wil best gezamenlijk even kijken naar een strategie die maatschappelijk en vooral voor jou een aanvaardbaar resultaat oplevert.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.