• 0

Wel of geen prive gebruik auto? Meerdere ondernemingen?

Momenteel rijden we privé in een oude Mercedes 200D, ouder dan 25 jaar dus uit de wegenbelasting.

Hier gaan we niet al te lang in kunnen doorrijden, hij komt in ieder geval de volgende keuring vast niet meer door.

Maar zolang rijden we in ieder geval diesel en zonder wegenbelasting.

 

De andere auto is helaas total loss, en deze gebruikten we privé en zakelijk, en alles stond privé. Geen gedoe met kilometers bijhouden, gewoon alles combineren en gewoon 19 cent per km.

 

Maar nu op zoek naar een andere auto. We hebben 1 op het oog, een BTW auto bij een autobedrijf. Een Opel Combo 1.3 CDTI.

We zijn van plan om deze voornamelijk zakelijk te gebruiken, we hebben voor onze zakelijke ritten ruimte nodig.

 

Omdat we een privé auto hebben, willen we de combo eigenlijk volledig zakelijk houden, aangezien dit het voordeligste is?

 

Ik las dat je tot 500km privé mag rijden, handig voor in noodgevallen, alleen 500km is natuurlijk niks, zit je zo over heen.

 

Dus eigenlijk zijn er 2 opties:

 

Optie 1 is de auto puur voor zakelijk houden.

Het voordeel zullen dan de kosten zijn neem ik aan.

Het nadeel van zakelijk rijden is dus zakelijke ritjes niet meer met privé ritjes te combineren (lastiger, meer gedoe, maar mogelijk, zal ook kwestie van aanwennen zijn).

En het nadeel is dat er een (flinke?) rittenadministratie voor nodig is.

 

Optie 2 is de auto voor zakelijk en privé gebruiken.

Nadeel zullen dan de kosten zijn.

Voordeel is dat je neem ik aan geen rittenadministratie hoeft bij te houden, je gebruikt m immers zakelijk en privé en daar kom je eerlijk voor uit.

Andere voordeel is dus dat het makkelijker is. Een lange rit naar het zuiden direct combineren met een hobby van ons of vrienden bezoeken of even ergens een winkelcentrum in, even relaxen. Of bij het kapot zijn van de privé auto geen gedoe hebben met het vinden van een nieuwe auto.

 

Aan de andere kant, als we de auto zakelijk en prive gaan gebruiken zal het nadeel er ook zijn dat alle kosten niet volledig voor de zaak zijn? Dus de APK beurt met reparatie punten is dan voor 75% voor de zaak?

Evenals de verzekering en de diesel zelf? Dus dat zal voor zowel de voorbelasting als de inkomstenbelasting ook weer een nadeel zijn, is ook meer administratie.

 

Jullie kunnen dit uiteraard niet voor ons beslissen, maar tips zijn welkom.

Een vraag die we bijvoorbeeld hebben is dus oa de bovenstaande, dat we behalve voor de vermindering van de aftrek van auto kosten voor de inkomstenbelasting ook dus te maken krijgen met het niet volledig op de zaak kunnen zetten van de kosten.

 

Verder is de vraag dat als je de zakelijke auto ook gebruikt voor privé je ook extra betaald voor de wegenbelasting?

Zit natuurlijk een gigantisch verschil in zakelijk of privé hebben van deze auto.

 

Verder nog de vraag hoe jullie dat doen met de ritten administratie.

Moet je de route per rit vermelden, en moet je de adressen vermelden waar je langs gaat of alleen postcode of alleen plaatsnaam? Mag je 5km omrijden om even te gaan lunchen tijdens het zakelijke dagje uit, of is dat dan ook privé?

Mag je boodschappen meenemen maar daarvoor wel even 2km omrijden?

Kortom: hoe nauwkeurig komt het? Rittenadministratie per dag (dus ook als je 12 verschillende adressen hebt waar je heen gaat) of per adres?

 

En: ik zet de auto op mijn naam bij het overschrijven van kenteken? Of op bedrijfsnaam? Zoja op welk bedrijf? We hebben er meerdere en voor beide zullen we de auto gebruiken.Als ik m op bedrijf X zet, dan is de ritten administratie ook voor bedrijf Y en kan ik ook voor bedrijf Y er in rijden?

 

Verdere info:

Cataloguswaarde is (volgens een site waar je ook verzekering berekent) 12.150 incl btw voor de bovengenoemde auto.

Dus 25% daarvan is circa 3037.

Auto rijd circa 1:20 en we schatten 15000 ermee te gaan rijden per jaar.

 

Wegenbelasting jaarlijks is 280 euro (diesel, bestelauto).

Verzekering jaarlijks circa 450 euro

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niks gelezen over 2 ondernemingen en verder ook de specifieke vragen kon ik geen specifiek antwoord vinden...

 

 

Wat voor rechtsvorm hebben je ondernemingen? Zijn het BV's?

 

 

+ de belastingdienst zal mij vast niet gaan zeggen wat beter is voor mij, eerder wat beter is voor hun...

 

 

Dat kon je nog wel eens meevallen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hebben jij en je partner ieder één EMZ? In dat geval kun je niet zomaar met de auto's schuiven. Heb jij twee eenmanszaken? Dan is dat fiscaal gezien één eenmanszaak. In beide gevallen is het niet vreemd dat je hier op de website van de Belastingdienst antwoord op vindt.

Als je even helder aangeeft wat jouw bedrijfssituatie is kunnen we jouw situatie even goed onder het licht houden ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Allebei de eenmanszaken staan op mijn naam, en is mijn partner volledig los van :)

 

Heb even veel gegoogled, maar wij denken dat het het verstandigst is om deze auto gewoon volledig op de zaak te houden en daar geen privé km mee te rijden.

In principe zijn privé kilometers met die auto niet eens noodzakelijk aangezien we een privé auto hebben.

 

Mochten we toch eens 1 zakelijke rit hebben, en de rest van de bestemmingen zijn privé, kunnen we die ene zakelijke rit wel combineren met privé, maar nemen we de eigen auto mee. Zit niet een zee van ruimte in, maar bezorgen op 1 zakelijk adres heb ik niet direct een complete bestel auto voor nodig. Dan pak ik daarvoor die 19 cent per km mee, en blijf ik daarvoor de km administratie van de privé auto van bijhouden.

 

Waar ik nog wel over denk is het volgende, neem afgelopen vrijdag, hebben wij een rit door heel Nederland gemaakt, circa 600km om diverse klanten te bezoeken/bestellingen af te leveren. 11 totaal, een keer omrijden vanwege gigantische file, een keer omrijden omdat klant door omstandigheden een uur vertraagd was dus eerst door naar de andere klant. Hoe dit te verantwoorden?

 

Beginstand noteren bij weggaan thuis, en eindstand noteren bij thuiskomst, en de tussen gelegen klanten/plaatsnamen noteren, en dat voldoet?

Of per rit, dus start bijvoorbeeld Amsterdam

Aankomst Zaandam is 1 rit.

Dan Zaandam naar Hoorn is rit 2.

Hoorn naar Anna Paulowna is rit 3, klant blijkt uur vertraagd, dus we rijden eerst naar Julianadorp.

Dan is Anna Paulowna - Julianadorp rit 4?

 

Op die manier is een ritten administratie al snel heel erg complex.

 

Op de meeste sites staat uitgelegd dat je het adres moet noteren, maar als ik vervolgens dan een voorbeeld excel bestand download staat alleen de plaatsnaam er. Voldoet een plaatsnaam of moet het volledige adres er staan (bijna alle bezoeken zijn aan particulieren, dus geen bedrijfsnamen).

 

Allemaal van die kleine dingen die wel heel handig zijn om alvast te weten.

 

En hoeveel km omrijden is acceptabel?

 

Morgen kunnen we de auto halen. Het kortste punt van garage naar huis is bijvoorbeeld 30km, door de dorpen heen.

Een route die wat lekkerder rijd is over de snelweg, maar heb je wel een omweg van zo'n 15/20km.

Is dat te verantwoorden naar de belastingdienst? Om hoeveel km gaan ze zich druk maken?

Ik lees dat je dan gebruik moet maken van gereden route. Maar hoe uitgebreid moet dit? Volstaat er neer zetten bijvoorbeeld A1, of moet er ook een toelichting bij staan? Of zelfs nog meer gespecialiseerd hoe bij de A1 te komen en waar er dan weer af?

 

Je kunt het simpel of uitgebreid maken, en het is maar net waar de belastingdienst genoegen meeneemt.

Link naar reactie
  • 0

Omdat we een privé auto hebben, willen we de combo eigenlijk volledig zakelijk houden, aangezien dit het voordeligste is?

 

 

Als je een andere auto hebt waarin je privé kunt rondrijden is dit inderdaad de voordeligste oplossing.

 

 

Ik las dat je tot 500km privé mag rijden, handig voor in noodgevallen, alleen 500km is natuurlijk niks, zit je zo over heen.

 

 

Ja, dat klopt. Je mag tot 500km privé rijden en je zit daar zo overheen.

 

 

Optie 1 is de auto puur voor zakelijk houden.

Het voordeel zullen dan de kosten zijn neem ik aan.

Het nadeel van zakelijk rijden is dus zakelijke ritjes niet meer met privé ritjes te combineren (lastiger, meer gedoe, maar mogelijk, zal ook kwestie van aanwennen zijn).

En het nadeel is dat er een (flinke?) rittenadministratie voor nodig is.

 

 

Je slaat de spijker op zijn kop. Je zult een rittenadministratie bij moeten houden om aan te tonen dat je niet over de 500km privé heen komt. Levert natuurlijk ook een aanzienlijk voordeel op.

 

 

Optie 2 is de auto voor zakelijk en privé gebruiken.

Nadeel zullen dan de kosten zijn.

 

 

Tja, nadeel... het enige wat je niet kunt doen is je privé ritten niet fiscaal aftrekbaar maken. Dan schaar je je in de rijden Nederlanders met een gewone baan die dat ook niet kunnen. Ik zou dat geen nadeel noemen denk ik.

 

 

Voordeel is dat je neem ik aan geen rittenadministratie hoeft bij te houden, je gebruikt m immers zakelijk en privé en daar kom je eerlijk voor uit.

 

 

Je bedoelt dat je de auto zakelijk gaat maken en op de balans activeren. In dat geval hoef je geen kilometeradministratie bij te houden - er wordt een forfaitair bedrag bij je inkomen opgeteld. Ik vind trouwens dat je het wel heel spannend maakt met: "daar kom je eerlijk voor uit." - bij HL is het uitgangspunt dat je altijd eerlijk bent, of beter gezegd, dat je altijd binnen de wet blijft.

 

 

Aan de andere kant, als we de auto zakelijk en prive gaan gebruiken zal het nadeel er ook zijn dat alle kosten niet volledig voor de zaak zijn? Dus de APK beurt met reparatie punten is dan voor 75% voor de zaak? Evenals de verzekering en de diesel zelf?

 

 

Nee, dat heb je niet goed. Alle kosten zijn zakelijk, dus ook de APK, MRB, verzekering etc. Drukken gewoon voor 100% op je winst. Er vindt alleen een correctie privé gebruik auto plaats als je de auto op de balans activeert. Dit staat los van de kosten die jij nu noemt.

 

 

Dus dat zal voor zowel de voorbelasting als de inkomstenbelasting ook weer een nadeel zijn, is ook meer administratie.

 

 

Dus ook voor de voorbelasting verandert er helemaal niets. De auto is volledig zakelijk en dus alles meenemen in de administratie. Voor het privé deel van de auto wordt dus forfaitair bijgeteld een percentage ven de cataloguswaarde van de auto (zie link naar de Belastingdienst) van 0%, 14%, 20% of 25%. Voor de BTW vindt er een correctie plaats van 12% van de bijtelling. Overigens bedraagt de bijtelling voor de eigenaar van een EMZ nooit meer dan de totale autokosten (incl. afschrijving) in een boekjaar.

 

 

Een vraag die we bijvoorbeeld hebben is dus oa de bovenstaande, dat we behalve voor de vermindering van de aftrek van auto kosten voor de inkomstenbelasting ook dus te maken krijgen met het niet volledig op de zaak kunnen zetten van de kosten.

 

 

Dit klopt dus niet, 100% kosten van de zaak en 100% terugvorderen van de voorbelasting. Er vindt alleen een correctie plaats en deze is forfaitair (dus onafhankelijk van de kosten die gemaakt zijn). Geen moeilijke administratie.

 

 

Verder is de vraag dat als je de zakelijke auto ook gebruikt voor privé je ook extra betaald voor de wegenbelasting?

Zit natuurlijk een gigantisch verschil in zakelijk of privé hebben van deze auto.

 

 

Nee, dit speelt geen rol. Als jouw auto in aanmerking komt voor het verlaagde tarief, en je bent ondernemer voor de iB, dan geldt het lage tarief - ook als je er privé mee rijdt.

 

 

Verder nog de vraag hoe jullie dat doen met de ritten administratie.

Moet je de route per rit vermelden, en moet je de adressen vermelden waar je langs gaat of alleen postcode of alleen plaatsnaam? Mag je 5km omrijden om even te gaan lunchen tijdens het zakelijke dagje uit, of is dat dan ook privé?

Mag je boodschappen meenemen maar daarvoor wel even 2km omrijden?

Kortom: hoe nauwkeurig komt het? Rittenadministratie per dag (dus ook als je 12 verschillende adressen hebt waar je heen gaat) of per adres?

 

 

Een model rittenadministratie wordt door de belastingdienst verstrekt op hun website. Als je kiest voor zakelijk maken en bijtellen heb je helemaal niets met de rittenadministratie te maken. Ik houd ook geen kilometers bij en rijd zakelijk. Dit komt omdat de correctie, zoals eerder gezegd, forfaitair is.

 

 

En: ik zet de auto op mijn naam bij het overschrijven van kenteken? Of op bedrijfsnaam? Zoja op welk bedrijf? We hebben er meerdere en voor beide zullen we de auto gebruiken.Als ik m op bedrijf X zet, dan is de ritten administratie ook voor bedrijf Y en kan ik ook voor bedrijf Y er in rijden?

 

 

Een EMZ wordt voor eigen rekening en risico gedreven. Jij hebt één eenmanszaak en twee handelsnamen / bedrijven. Feitelijk staat dit allemaal op jouw naam en maakt het dus niets uit of de auto op bedrijf X, bedrijf Y of op jou privé staat. Het enige dat telt is dat je de auto activeert op je balans. Ik zou zelf de auto gewoon op jouw naam zetten.

Let op, blijkbaar wist je dit niet: je kunt maar één eenmanszaak hebben, maar die eenmanszaak kan wel verschillende vormen aannamen.

 

 

Verdere info:

Cataloguswaarde is (volgens een site waar je ook verzekering berekent) 12.150 incl btw voor de bovengenoemde auto.

Dus 25% daarvan is circa 3037.

 

 

Yup. Daar bovenop komt nog de correctie privé gebruik BTW van 12% van de bijtelling. Dus nog eens € 365,00. Stel je valt in de hoogste schijf van de IB (52%) dan kost de auto jou dus maximaal zo'n € 1.945,00 per jaar ten opzichte van het niet privé gebruiken van de auto, ruim € 162,00 per maand.

 

 

Kijk een naar http://www.berekenhet.nl/modules/werken/autokosten-met-kilometer-vergoeding.html

Daar kun je je variabelen invoeren en zien wat daar uit komt.

 

Maar eigenlijk zou je gewoon een fiscalist moeten vragen om te berekenen wat het verstandigst is. Kost een paar honderd euro maar dan heb je wel veel meer zekerheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, dit maakt een hoop duidelijk. Ik dacht dat je echt elk bonnetje moest gaan splitsen, gezien 75% tot zakelijk wordt gerekend, maar ik begrijp inderdaad dat alles achteraf wordt gedaan, en puur op de catalogus waarde.

 

Verrekening IB is dan dus 25% van € 12.150

Verrekening OB is dan dus 12% van uitkomst hierboven.

 

Gevolg van de eerste verrekening is dus simpelweg dat je minder van je winst af kunt halen en uiteindelijk dus meer inkomstenbelasting/winst belasting betaald.

 

En dan is uiteindelijk dus het hele verhaal niet omtrent administratie van 75% per bonnetje etc berekenen maar puur ga je akkoord met bijbetalen of niet.

 

Wat is de link van de belastingdienst voor de ritten administratie?

Ik vond alleen deze: http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-17.html#P146_17713

 

Edit, wat ik mij dan ook afvraag is dit zinnetje op de site van de belastingdienst over de gevolgen voor de btw.

Daar wordt bovenin uitgelegd 12% x 25% x catalogus waarde, maar daar onder staat dit:

 

Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende. Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken.

 

Dat begrijp ik dan weer niet, want als je akkoord gaat met de bijtelling hoef je geen rittenadministratie te doen?

Link naar reactie
  • 0

Sorry, geen model (= vomvrij). Wel een overzicht van wat er op de rittenregistratie moet komen te staan. Zie hier.

 

Dit is dus niet nodig als je kiest voor het bijtellen, alleen maar als je stelt dat je niet over de 500km privé rijdt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Timo,

 

De auto van de zaak een complexe materie - zoals ik het je uitgelegd hebt werkt het en ik wilde het niet ingewikkelder maken dan dat het is. Maar nu je er zelf over begint... ;D

 

Er zijn drie manieren om een auto van de zaak te rijden:

 

- de auto is zakelijk --> Dit is de situatie zoals hierboven besproken, dus bijtellen en corrigeren BTW

 

- de auto is zakelijk geëtiketeerd --> De auto is niet zakelijk voor de IB (dus geen aftrek autokosten van je winst) maar wel voor de BTW (dus je vraagt de BTW voor de aanschaf van de auto terug en ook de BTW over de autokosten). Dit betekent dat het autogebruik niet op je winst drukt dus geen bijtelling IB plaatsvindt (dus geen 25% bijtelling). Wel corrigeer je voor de BTW (dus 12% van de bijtelling die je had moeten betalen). Bovendien mag je ook € 0,19 per kilometer van je winst aftrekken.

 

- de auto is privé. In dit geval declareer je € 0,19 per kilometer. Bovendien mag je, als er gen aanknopingspunt in je administratie is, 75% van de BTW die je betaalt hebt over de autokosten (brandstof, onderhoud etc.) terugvorderen. Hier sloeg de opmerking van de Belastingdienst op. Zie je dat het wel meevalt met het standpunt van de fiscus ;D

 

Dit is in een notendop de materie. Vandaar dat ik je ook adviseer om een fiscalist of boekhouder een berekening te laten maken!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.