• 0

winstverdeling BV

Ik heb de volgende vraag. De situatie is alsvolgt. Twee beheer BV's. een holding en een werkmaatschappij. De aandelen verhouding is 49/51 %. De werkmaatschappij heeft een schuld aan de beheers BV's in verhouding 1:6 Nu heeft de werkmaatschappij

vorig jaar winst gemaakt en willen we de schulden afbetalen.

Nu heeft mijn compagnon inmiddels alle winst overgemaakt naar

zijn beheer BV (51% aandelen). Omdat hij de grootste schuld heeft

zegt hij.

Mijn vraag is mag je zo de winst verdelen of is dat niet mogelijk.

En hoe zou het wel moeten.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De winstverdeling moet worden bepaald in de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. De uitkomst daarvan is bindend. Is die er nog niet geweest dan kan er ook nog geen sprake zijn van een winstverdeling.

Tenzij anders in de oprichtingsacte uitdrukkelijk bepaald zullen jullie het samen eens moeten worden. De verdeling is dan aan jullie...

 

Ik kan me niet voorstellen dat jij met deze actie accoord bent gegaan en de vraag is nu tevens of hij wel bevoegd is geweest tot deze transactie? Hoe hebben jullie het doen van betalingen geregeld ? Zijn jullie beide zelfstandig bevoegd of hebben jullie een gezamelijke bevoegdheid...?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk ben ik het er niet mee eens. Ik heb flink bezwaar gemaakt

maar dan is het, ik heb 51% en ik beslis dan. We zijn beide zelfstandig bevoegd om betalingen te doen.

 

Mijn vraag is ook als er een ongelijke schuld is verdeel je de winst dan toch op 49/51 %

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei, deze winstverdeling moet schriftelijk op papier gezet worden tijdens de "jaarlijkse aandeelhoudersvergadering". Tot dan is het niet rechtsgeldig....

 

Zou een mooie boel zijn....krijg je nooit winst want dan beslist hij elke keer.....

 

Het bedrag dat er nu uit de beheersmaatschappij gehaald is, is dus geen winstuitkering maar gewoon een afbetaling van een schuld aan de beheersmaatschappij....

Winstuitkering heeft niets te maken met de schulden aan de beheersmaatschappijen.....

De winstuitkering is inderdaad meestal gebruikelijk dit te doen naar aandeelverhouding...maar ik heb het idee dat hier geen sprake is van een winstuitkering maar van een gewone "afbetaling van schuld".

 

Als ik jou was zou ik dus nu ook een overboeking maken van 1/6 van het bedrag als hij deed en dat naar jou beheersmaatschappij overmaken....met de opmerking dat je jouw vordering in ieder geval navenant wil hebben afgelost.

 

Of je gaat dreigen met het opeisen van directe afbetaling van de schuld aan jouw beheersmaatschappij met alle consequenties vandien......

 

Kijken hoe hij dan reageert..

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hmm, lekkere "partner" zeg. Terugbetaling van schuld is inderdaad geen "winstverdeling". Het is wél netjes (maar niet veplicht) om ALLE betalingen aan aandeelhouders te bespreken in de aandeelhoudersvergadering. Ook schuld terugbetalen moet besproken worden. Anders hoef je het aangaan van schuld door de aandeelhouders ook niet te bespreken en kan jij opnemen wat je wil uit de kas van de zaak. Misschien kan de onderneming het geld niet missen. In ieder geval worden schulden naar rato terugbetaald. 1:6 dus.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.