• 0

Grand Cafe openen in centrum-stad?!!

Beste ondernemers,

 

Afgelopen week heb ik een mooie locatie gevonden van 170m2 in het centrum van de stad. Meteen heb ik een afspraak gemaakt met de lokale makelaar. Ik ben van plan om in de toekomst een grand cafe/broodjeszaak te openen.

 

Het is de bedoeling dat het een combinatie wordt van verse broodjes welke in de zaak zijn te eten of mee te nemen.Verder een menukaart met daarin lunchgerechten en s''avonds een kaart met dinergerechten. Ook zou ik een mooie hoek willen maken dat zal functioneren om ijsjes te maken.

 

Het inerieur zal modern worden ingericht.

 

Wie o wie heeft hierin ervaring of heeft advies waar er zoal op gelet dient te worden? Alle reacties zijn welkom.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en energie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste indruk is en puur als bezoeker, klant is dat je geen keuze maakt.

Broodjes eten of meenemen, kan allebei maar als ik als klant kom om relaxed een broodje te komen eten, vind ik (wij) het niet leuk om dan gestoord te worden door klanten die een broodje komen halen.

Het is dan het verschil tussen zittend en staand (wachtend) publiek waardoor de intimiteit verdwijnt.

 

Met het maken van ijsjes creëer je hetzelfde.

 

Het is onze beleving van een lunch of diner in de binnenstad, een stukje beleving en een stukje intimiteit.

Daarbij hoort geen in en uitloop van gasten die snel een broodje halen.

 

Of maak een duidelijke fysieke scheiding.

Wel alvast succes.

 

Dit is overigens alleen als klant geschreven.

 

Link naar reactie
  • 1

Mijn eerste indruk is en puur als bezoeker, klant is dat je geen keuze maakt.

Broodjes eten of meenemen, kan allebei maar als ik als klant kom om relaxed een broodje te komen eten, vind ik (wij) het niet leuk om dan gestoord te worden door klanten die een broodje komen halen.

Het is dan het verschil tussen zittend en staand (wachtend) publiek waardoor de intimiteit verdwijnt.

 

Met het maken van ijsjes creëer je hetzelfde.

 

Het is onze beleving van een lunch of diner in de binnenstad, een stukje beleving en een stukje intimiteit.

Daarbij hoort geen in en uitloop van gasten die snel een broodje halen.

 

Of maak een duidelijke fysieke scheiding.

Wel alvast succes.

 

Dit is overigens alleen als klant geschreven.

 

Ik als klant vind het daarentegen juist wel prettig als er in- en uitloop is. In zo'n zaak in een binnenstad mag behoorlijk wat leven zitten. Hoe meer hoe aantrekkelijker om er te verblijven voor mij.

 

TS zal een duidelijk keuze/profilering moeten maken.

]

Link naar reactie
  • 1

dag fashion26

 

Heb je überhaupt enige ervaring in de horeca? Anders staat je een hachelijke tijd te wachten en begin je compleet aan de verkeerde kant van wat een gezonde onderneming moet worden!!

 

Als je nog nooit in de horeca ondernomen hebt, dan begin je niet met een pand, maar begin je met plannen en schrijven. De horeca is niet alleen een vak apart (klanten zijn grillig, vaak eenmalig en kritisch), het is ook erg hard werken, veel uren en vergt erg veel discipline, organisatietalent, vakkennis en tijd! Boven alles staat dat je klantgericht en dienstverlenend moet wíllen zijn!

 

Als je nieuw bent in dit vak, ga dan in gedachten eerst eens na wat er in zo'n zaak gebeurt als die vol zit en schrijf dat uit. Wie lopen er rond aan personeel en welke taken hebben zij? Denk eens een dag door. Van de opening in de ochtend voordat klanten welkom zijn tot de sluiting. Verplaats je in de positie van de serveerder, kok, barman, schoonmaak, keukenhulp, afwasser, etc en vooral de klant. Denk daarbij met name aan wat ze doen en op wie zij invloed hebben.

 

Als je per personeelslid een idee hebt van wat zij doen, dan heb je enigszins de omvang van wat je moet managen duidelijk.

Vraag jezelf ook af of je dat kunt. Ben je wel een manager? Kun je sturen en leiding geven? Op 170 m2 red je het niet alleen namelijk! Ik hoop sowieso dat je al jaren in de horeca werkt, want de instelling om het mensen naar de zin te maken is van wezenlijk belang. Klagende klanten en ontevreden klanten kom je in de horeca veel meer tegen dan in welke andere dienstensector dan ook. Je broodje kan nog zo perfect zijn, als je het verkoopt met een zuur gezicht, verlies je klanten. En bij broodjes moet je een ding in de gaten houden: een broodje moet ALTIJD PERFECT zijn. Met een broodje is er geen foutmarge zoals met een diner. Een broodje eet je ineens en moet dus als geheel ook perfect zijn. Alles vers is vereist!

 

Als je denkt dat je dit aankunt, dan gaan de cijfers spelen. Kan het wel uit met de huur? Wat kost personeel? Hoe beïnvloedt de horeca CAO mijn zaak? Welke belastingen betaal ik? Hoeveel hou ik zelf over? Kan ik daar van leven? Red ik het qua cashflow wel? Wat doet mijn concurrentie? En nog beter: wat doet mijn concurrentie zodra ze vernemen dat ik in dat pand begin?. Red jij het als zij jou uit de markt prijzen? Dulden ze een nieuwe horeca tent in hun domein?

 

Ik kan eindeloos doorgaan met vraagtekens. Feit blijft dat de horeca niet voor iedereen geschikt is. Als het in je bloed zit, dan voel je dat en kun je er naar handelen. Je ziet wie wat wenst, welke tafel iets nodig heeft, waar een servet ontbreekt, welk glas leeg is, etc.

 

Is horeca nieuw voor je, dan werk je je waarschijnlijk het snot voor je ogen voor een modaal inkomen. 80 tot 100 uur per week is niet ongewoon.

 

Romantiseer de horeca vooral niet! Het is wellicht het moeilijkste vak dat er is als je het afzet tegen de inspanning die het je kost.

 

Ik wens je alle succes.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo, een zware bevalling van Joost maar ik kan het niet meer met hem eens zijn!

Horeca is enternainer zijn en als het dus druk is moet je kunnen blijven lachen en de mensen de indruk geven dat ze speciaal zijn, hoe drukker het is hoe moeilijker dat is zeker als je de inzet/moeite tegen de winst afspiegeld.

,Een horeca bedrijf voor iedereen is een horeca bedrijf voor niemand' is een vuistregel in de horeca en dit klopt, richt je op 1 publiek en maak er geen kermis van en hiermee sluit ik me dus ook bij Rick aan.

In alle gevallen ,zet m'op! natuurlijk!

ps ik weet dit omdat mijn exvriendin altijd in de horeca gewerkt heeft en als ze haar ,maandelijkse toestand' had merkte je dat direct in haar fooiengeld hihi ;D

 

ahum, hoort dit wel in de rubriek innovatie en innovatieve nieuwe ideen thuis vraag ik me af?

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Beste mede-ondernemers,

 

Allereerst goede reacties, dank hiervoor. Hieronder een korte inleiding over mijzelf.

 

Leeftijd: 27

Ik werk al meer dan 11 jaar in de horeca, dit doe ik 1 tot 2x per week in een restaurant met een Toekan symbool :-K

Tijdens de jaren heb ik erg veel dingen meegemaakt, vooral de minder leukere momenten blijven je bij, zo ook als je een kleine fout hebt gemaakt, dat je manager je maanden aanspreekt hierop, terwijl je vooral een goede inbreng hebt in het bedrijf. In 2009 ben ik een eigen kledingwinkel begonnen, dit eigenlijk per toeval toen ik op vakantie was in Italie, daar kreeg ik een mooi partij aangeboden met Top Italiaanse designers kleding, ik opgekocht en een winkel geopend, sindsdien eigenaar van een kledingzaak. Nu per torval samen met een tante een leuke pand tegen gekomen en het idee om een grand-cafe te vestigen. Ik ken alle ins en outs dat binnen de horeca komt kijken. Qua inkoop moet ik me nog wel goed verdiepen, indien er advies is, graag!! (sligro kent iedereen wel) Heb meer info nodig als levernaciers die koffie en frisdrank leveren en wat ervaringen hierover zijn m.b.t contracten etc.

 

Ik denk dat je in het centrum moelijk kunt segmenteren, er loopt van alles rondt, en als je honger hebt eet je graag een simpel (vers) broodje en een ander eet een lekkere satetje.

 

Qua inrichting zal het een uitstraling krijgen van een moderne grand cafe. Verder zal er in eerste instantie een kok komen te werken, daarnaast 2 in de bediening en ikzelf uiteraard ook op de werkvloer hard aan t werk.

 

A.s woensdag een gesprek met de makelaar voor het pand. Vraagprijs per jaar: €62.000. Uiteraard veel te veel, ga proberen om er voor max. 37k te zitten.

 

Jullie horen vast hier nog over of het me is gelukt.

 

Een fijne/productieve week toegewenst iedereen!!

Link naar reactie
  • 0

Geef je dan ook je modewinkel op?

 

Sorry als ik kritisch blijf, maar alle ins en outs bij 1 a 2 dagen per week? Daarbij is het concern waar je voor werkt zo wezenlijk anders dan een eigen zaak!

 

Het is een pre dat je ervaring hebt in de horeca, maar in mijn visie draai je het nog steeds om. Niet eerst een pand en dan de rest. Eerst een ondernemingsplan en dan de rest incl. het pand. Vraag je ook eens af wat je allemaal gezien hebt in je 11 jaar in de horeca. Heb je ook de baas geholpen met de facturatie, betalingen en boekhouding? Als je van inkoop nog niet veel weet, dan staat ook daar je nog een hoop te wachten.

 

Toch nog even terug naar het pand. Huur gevraagd is 62K per jaar. Dat is 364 per M2. Dat lijkt inderdaad hoog, maar is het een A1 locatie dan zul je er weinig vanaf krijgen.

 

Doe vooral jezelf en je tante een lol en begin met een ondernemingsplan!

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik zou je echt met klem willen adviseren om de topics van Joost uit te printen en ze boven je bed te hangen. Dit kan je een hoop ellende voorkomen in de toekomst door een verkeerde start. Met de vragen die je stelt over oa inkoop begrijp ik dat je echt nog zoveel facetten moet leren/onderzoeken voordat je hier aan toe bent. Besef dat je alleen al aan een huurcontract een verplichting aangaat van 250.000 euro.( Dan ga ik uit van 5 jaar met 50k huur per jaar). Dan nog contracten met personeel,hoge investering om 170m2 in te richten. Als je deze bedragen moet gaan investeren kan je begrijpen dat je goed onderzoek moet doen OF er wel behoefte is aan de soort zaak die je wilt starten. Heb je marktonderzoek gedaan?

 

Wellicht kan je is een gesprek aangaan met een soortgelijke zaak in een andere stad om is te praten over hun start,wat hun valkuilen waren.

 

Verder vind ik het leuk dat je de stap durft te nemen.Maar doe het wel stap voor stap met de juiste keuzes.

 

Groet,

Danny

Link naar reactie
  • 0
Qua inkoop moet ik me nog wel goed verdiepen, indien er advies is, graag!! (sligro kent iedereen wel) Heb meer info nodig als levernaciers die koffie en frisdrank leveren en wat ervaringen hierover zijn m.b.t contracten etc. Ik denk dat je in het centrum moelijk kunt segmenteren, er loopt van alles rondt, en als je honger hebt eet je graag een simpel (vers) broodje en een ander eet een lekkere satetje.

 

Inkoop: Is heel wat anders in de horeca dan met kleding dat je - simpel gezegd - inkoopt en in het schap legt. Als inkoop ergens belangrijk is, is het haast wel in de horeca! Je werkt immers met bederfelijke waar, dus moet je kritisch zijn op kwaliteit, hoeveelheid, inslagpercentages (bepalend voor je marge = verdiensten) etc... Daar zou ik mij inderdaad maar eens goed in verdiepen, helpt je ook in de zoektocht naar een goede kok, want ook daarmee moet je het gesprek kunnen voeren hoe hij / zij gaat inkopen en portioneren e.d.

 

Segmenteren kan altijd, dus ook daar kun je je verder in verdiepen, stel een degelijk marketingplan op en je zult erachter komen wat jouw segmenten zijn.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Als die tante nu toevallig Agaath heet en die heeft 250.000 euro op haar bankrekening staan waar ze echt dringend van af moet dan kun je overwegen om hier aan te beginnen.

 

Uit je relaas te lezen durf je intuitief/impulsief een beslissing te nemen. Dat is op zich best een bruikbare eigenschap. Maar als je dat op deze schaal toepast voor een dergelijke horecazaak die je vanaf 0 wil opbouwen dan is het eigenlijk een recept voor problemen. Goed dat je vraagt om advies. Mijn tip: neem contact op met Horeca Nederland en laat je bijstaan door iemand die het klappen van de horecazweep echt kent. De paar duizend euro die dat (misschien) kost, bespaart je een ton en een faillissement.

Link naar reactie
  • 0

Ooit heb ik een klant gehad, ze begonnen een koffie-speciaalzaak, maar ook een high tea en ook een verkoop van de duurdere gebakssoorten, en dan ook nog de duurdere bonbons, en dan ook nog coffee-to-go.

 

Ik heb een opdracht van hun gehad en tot de opening ben ik er een aantal malen geweest, ook daarna nog contact gehouden, toen waren wij er klant.

 

Binnen een jaar hebben ze zelf de zaak gesloten, het heeft nooit goed gelopen, vanaf het begin niet.

 

We hebben er een keer een high tea gedaan, de eigenaresse vertelde al dat het gebak vanuit de vriezer werd verkocht, waar kon daar werd bespaard, er was o.a. geen geld voor een air-conditioning.

 

En dan gaat het heel snel bergafwaarts, achteraf, te weinig kennis van de horeca, te snel begonnen, geen ondernemingsplan, een beetje van alles wat verkopen. Gelukkig zonder faillisement, maar het heeft wel het nodige gekost.

 

Accepteer de onafhankelijke adviezen en zet ze boven je te optimistische kijk op je beslissing.

:)

 

Met de huidige economie staat het pand volgende week ook nog wel te huur.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de vele interesse en advies allereerst...!!

 

Beste Joost, de modezaak geef ik niet op, ik heb onlangs wel een huurvermindering aangevraagd, deze is in behandeling. Nou merk ik wel dat het stukken minder gaat in het centrum, vele zaken draaien break-even of draaien verlies. Dit weet ik omdat ik dagelijks met eigenaaren en managers spreek over het verloop van de week.(verkopen)

 

Een grand cafe zou je in het centrum van een stad kunnen uitvoeren mits je het maar groots aanpakt. Zo mag je uiteraard niet bezuinigen op air-conditioing nu de dagen weer langer worden en de temperaturen omhoog gaan. Verder denk ik dat je zult uitblinken als je servicegericht te werk gaat..Zo merk ik dat vele restaurant je zien als een stoelnummer, dit wil ik totaal niet hebben indien ik er een zal openen. Het personeel, voornamelijk jonge dames zullen hiervoor ook moeten werken, een glimlach en met de instelling''klant is koning''.

 

Morgen maar eens kijken of we de huurpirjs samen met de makelaar omhoog kunnen drukkeen naar mijn target!! (komt vast goed)

 

Hele fijne avond allen.

 

Vriendelijk groet,

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Joost, de modezaak geef ik niet op, ..... vele zaken draaien break-even of draaien verlies

 

Bedenk je dan goed hoe je dat gaat combineren. Als je in de dalende modemarkt ook nog personeel moet aannemen omdat jij meer in je grand café bent.... Denk daar dus goed over na.

 

 

Een grand cafe zou je in het centrum van een stad kunnen uitvoeren mits je het maar groots aanpakt

 

Oef, dit vind ik echt een misvatting. Ik heb eerder ergens op HL omschreven hoe het de meeste uitbaters op de Korenmarkt in Arnhem vergaan is. Niet best en juist dat waren de ondernemers die op grote schaal en met veel tamtam hun zaak openden. Vergeet niet dat je bij een grootse aanpak ook grootse risico's neemt! Denk dan met name aan de duur van je huurovereenkomst. Privé failliet gaan doordat je nog 4 jaar de huur moet doorbetalen terwijl je zaak na 1 jaar geklapt is, is niet zeldzaam.

 

Morgen maar eens kijken of we de huurpirjs samen met de makelaar omhoog kunnen drukkeen naar mijn target!! (komt vast goed)

 

Ik denk dat de verhuurder daar zeker wel aan mee zal werken, maar ik neem aan dat je omlaag bedoelt ;)

 

Ik ben erg kritisch merk je, maar ik hoop een deel van je enthousiasme om te kunnen zetten in gezond verstand en een gedegen planning. IMHO vaar je nog steeds de verkeerde kant op namelijk, begin eerst met de cijfers en de planning. Wellicht is de verhuurder bereid je een optie te geven totdat je de eerste stappen in je plan helder hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Om nog wat positivisme te temperen: hoeveel eigen inbreng kunnen jullie op korte termijn doen? En op welke termijn denk je deze wilde plannen in een volledig draaiend grandcafé te kunnen omzetten? Beschikken jullie inmiddels over papieren en vergunningen? Hoe financier je de a.s. winterperiode? Openen deze zomer wordt als horeca-starter al heel korte termijn.

 

Banken gaan je ook vragen naar je marginale kledingzaak, dus je zou ook een beter antwoord moeten kunnen geven, waarom jij een betere horeca-ondernemer bent. Part-time bestaat niet bij deze omvang van plannen. Ik lees niks over een compagnon, alleen iets over een tante.

 

Zo'n toekan hotel of restaurant heeft met alle respect niks weg van de dynamiek van horeca in een binnenstad; als parti-time medewerker onder een manager dienen is niet vergelijkbaar met de verantwoordelijkheden en problemen die je je nu op de hals zou willen halen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kan een heel verhaal gaan houden maar reken eens snel door wat concreet de kansen voor je zijn.

 

Gebruik daarbij eens het ondernemingsplan in de bijlage als startpunt en kijk of je voor jezelf wat meer op de rij kunt krijgen dan alleen maar de kosten van een pand.

 

(plan via zzp-mkb

 

Kijk ook eens naar kengetallen, omzet per stoel, stoelen per m2, verhouding verdienoppervlakte en nietverdienoppervlakte etc.

 

Er is geen branche in NL waarvan zoveel info over te vinden is als de horeca.

 

Frans

 

PS. een modern ingerichte lunchroom icm een lekker sateetje is licht tegenstrijdig in mijn ogen, maar da's persoonlijk

ondernemingsplan_lunchroom.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.