• 0

Starten kinderdagverblijf nog rendabel?

Goedemorgen,

 

Momenteel spelen ik en mijn partner met de gedachten om een klein kinderdagverblijf te starten (maximaal 1 groep met 16 kinderen). In een later stadium willen wij, als het rendabel is, het kinderdagverblijf uitbreiden met meerdere groepen en een groep BSO.

 

Nu heb ik op internet gezocht of het starten van een kinderdagverblijf een goed inkomen voor de ondernemer kan opleveren, echter hier is vrij weinig tot niets over te vinden. Ik weet dat het opstarten van een kleinschallige opvang een aanzienlijke investering vraagt, dat de personeelslasten hoog zijn en dat er veel wetgeving is.

 

Zowel mijn partner als ik hebben ervaring in de sociale sector (partner ook met kinderopvang).

 

Graag jullie reactie/mening of het starten van een dergelijke opvang een goed idee is (is het RENDABEL?) en wat volgens jullie de voors en tegens (bezuinigingen overheid?) zijn.

Zijn er wellicht leden die een kdv exploiteren en hier hun ervaringen willen delen?

 

Jullie reacties zijn zeer welkom, alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel mensen zien het gebrek met kinderopvang met lede ogen aan. Het lijkt wel of je soms al op de wachtlijst moet voordat je zelfs maar in verwachting bent.

 

Voor een aantal ondernemers klinkt dit als een mooie uitdaging om een dagelijkse boterham mee te verdienen. Een fantastische markt om een eigen bedrijf te beginnen.

 

Omdat het om onze kinderen gaat zijn er ook strenge regels rondom het starten van een kinderdagverblijf. Onderstaande punten zijn zeker de moeite waard om eens naar te kijken als je speelt met de gedacht om kinderopvang te starten.

 

Een hele mooie plek om te beginnen met je onderzoek is het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zij hebben een sectie speciaal gericht om kinderopvang.

 

De site bevat een heleboel informatie over kinderopvang. Je vind er bijvoorbeeld ook allerlei links naar de regels rondom kinderopvang.

 

Je zal meteen zien dat het een ingewikkelde materie is. Je zult namelijk niet alleen op de hoogte moeten zijn van de aanbodkant je zult ook moeten weten hoe de regelingen voor ouders zijn.

 

Schrijf je ook in op de kinderopvang nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.

 

Naast voldoen aan landelijke wetgeving moet je ook voldoen aan wetgeving van je gemeente. Meld je snel aan en ga naar de website van je gemeente om meer over het onderwerp op te zoeken.

 

Punten om in ieder geval aan te denken zijn bijvoorbeeld:

 

•Bestemmingsplan van de gemeente. Waar zijn de plekken waar een kinderopvang begonnen mag worden.

•Bij een verbouwing spelen meer regelingen zoals de woningwet, bouwverordening en bouwbesluit.

•Als er een verhoogde kans op brand is en/of grote gevolgen bij brand, zoals bij een kinderopvang, dan kan het zijn dat je een gebruiksvergunning moet hebben ivm (brand)veiligheid.

•Daarnaast kunnen er nog meldingen verplicht zijn vanwege wet milieubeheer.

•Gemeenten hebben een bepaalde mate van vrijheid in hun eisen aan kinderopvang. Maak dus ook een afspraak bij de gemeente om te controleren of je overal aan gedacht hebt.

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang#ref-minocw

 

•Wordt lid van een brancheorganisatie zoals mogroep of "ondernemers in de kinderopvang"

 

•Ga naar stichting waarborgfonds en zoek hulp zodat je krediet kan krijgen.

•Lees veel over je doelgroep en wat zij willen.

 

of kijk bijvoorbeeld eens op kinderopvang.startpagina.nl

 

En om je een reactie te geven of iets rendabel is ? schrijf een ondernemingsplan dat is de enige manier om achter al je vraagstukken en problemen te komen.

Link naar reactie
  • 0

Tja, schrijf inderdaad eens op wat je wilt.

 

Wat gaat het kosten om te starten en hoeveel kinderen moet je dan minimaal hebben?

Dan weet je of je 'kleinschalig' aan de slag kunt.

 

Maar dat is een raar idee: Wil je klein beginnen en langzaam doorgroeien? Dan begin je dus met weinig klanten in een te groot gebouw. Dan is klein beginnen geen optie.

 

Wil je klein beginnen en langzaam doorgroeien? Zoek dan eerst een locatie die genoeg ruimte biedt en groei langzaam door. Stap daarna over naar een grotere vestiging of open een tweede. Dat zie ik meer gebeuren.

http://www.smartketing.nl biedt praktische marketing voor zelfstandige ondernemers, vooral vrouwelijke ondernemers. Elke week een nieuwe tip op mijn blog: http://slimmemarketing.wordpress.com.
Link naar reactie
  • 0

Kan zeker nog rendabel zijn ja.

Maar vergis je niet in alles wat er bij komt kijken, je kan b.v. geen bedjes vand e ikea kopen.

Er zijn zeer veel voorschriften en regels waaraan jij en de ruimte moeten voldoen.

 

Ben zelf momenteel (tijdelijk) voorzitter van de OC van een kinderdagverblijf en weet dus (enigzins) wat je je allemaal op de hals haalt.

 

Er is echter nog steeds een flink tekort aan plaatsen en diverse gemeentes (o.a. Nijmegen) heeft pas veel geld gekregen om aantal plaatsen uit te breiden.

 

Oja.. als ej ooit echt gaat beginnen zorg dan dat je vooraf de vergunningen rond hebt, boetes op niet vooraf melden van een groep zijn zeer hoog.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het is al weer even geleden dat er bij dit topic wat geschreven is maar ik probeer het toch!

Ik loop met ongeveer dezelfde gedachten rond! het lijkt mij ook een enorm gave uitdaging op een kinderdagverblijf te starten. Heb ook al veel info verzameld over de wetgeving en verschillende eisen.

Ik vraag me dan ook af hoever jullie zijn? Hebben jullie het doorgezet? Misschien nog tips voor me?!

 

Ik hoor het wel! Bedankt alvast!

Link naar reactie
  • 0

De verwachting is dat de groei in de vraag naar kinderopvang afneemt. Enerzijds omdat vraag en aanbod meer in evenwicht zijn, anderzijds omdat de bijdrage die ouders zelf moeten betalen aan de opvang omhoog gaat.

 

Of het nog rendabel is hangt vooral af van de plek waar je een kdv zou willen starten, is daar in de omgeving nog vraag naar kinderopvang etc. Informeer hiernaar bij de gemeente, die hebben vaak wel cijfers m.b.t. de (verwachte) vraag naar kinderopvang en het aanwezige aanbod per wijk.

 

Ik werk zelf al (administratief, advies) 20 jaar in de kinderopvang en zie het afgelopen jaar een duidelijke afname in het aantal aanmeldingen voor enkele van de kindercentra waar ik voor werk waardoor de bezetting daalt. Omdat de marges in de kinderopvang over het algemeen niet erg hoog zijn kan een lagere bezetting er financieel flink in hakken.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Waar ik zelf markt voor zie is een kdv voor ouders met een hoger budget.

 

Te denken aan kleinere groepen, meer uitstapjes of een vorm van voor onderwijs op je kdv.

Er zijn ouders die hier graag meer voor betalen.

 

Ik vind namelijk dat je ook toekomstgericht moet kijken, de voorspellingen zijn dat er een verminderde vraag zal komen.

Boor daarom een ander segment in de markt aan waarop de schaarste heerst en blijft heersen.

 

Neem een locatie welke makkelijk bereikbaar is, of welke op een route richting werkgebied ligt.

 

Langs de a6 ri amst bijvoorbeeld en dan ergens bij de laatste afslag.

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Ik zit totaal niet in de kindercrèche wereld, maar ik las vandaag dit bericht op nu.nl. En dan twijfel ik toch wat aan de haalbaarheid van dergelijke plannen om een nieuw kinderdagverblijf te beginnen.

 

Of doe er je voordeel mee, en bedenk een nieuw concept waardoor het voor ouders aantrekkelijker word hun kind naar jouw dagverblijf te sturen :).

 

 

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste kdv2011 en/of starter195 en/of andere geïnteresseerden,

 

Ik las jullie vragen omtrent het opstarten van een kleinschalige kinderdagopvang in Rotterdam.

Zelf zou ik graag een kleinschalige buitenschoolse opvang willen vestigen in Rotterdam-Noord (omgeving Molenlaankwartier/Hillegersberg/Nieuw-Terbregge).

Wellicht heeft u/hebben jullie interesse om (gedeeltelijk) samen te werken? Zo ja, dan hoor ik dat graag!

 

Met vriendelijke groet,

M. Schuit (m_schuit@live.nl)

Link naar reactie
  • 0

Als je in deze tijd nog wil starten een welgemeend advies:

Onderzoek gedegen hoe groot de vraag is naar opvang in de wijk waar je wil gaan ondernemen. Kijk niet alleen naar de behoefte maar ook naar de prijs die ouders willen betalen.

 

Sinds de nieuwe maatregelen voor de kinderopvangtoeslag vanaf 2012 er door zijn en ouders het deze maand daadwerkelijk in hun portemonnee voelen regent het opzeggingen of vermindering van dagen. Veel kindercentra kampen nu al met onderbezetting, wachtlijsten zijn opgedroogd en wat ik "uit het veld" hoor is de bezetting in veel gevallen al met 20% teruggelopen.

 

Ik ben ervan overtuigd dat dit een tijdelijke dip is. "Nieuwe" ouders weten straks niet beter dan dat de toeslag lager is en ze zelf meer moeten betalen maar de ouders die al enige tijd gewend waren aan de hogere toeslag haken nu af.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb een vraag ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

ik heb een partner voor het starten van een kleinschalig kinderopvang van ongeveer 24 kinderen. nou is het zo dat ik over een jaar of 6 a 8 jaar naar het buitenland wil verhuizen. is het mogelijk om mijn aandeel aan mijn partner te geven/ verkopen. en hoe zit het verder met de lening die we samen hebben gedaan om het kdv te openen?

of is het mogelijk vanuit de buitenland mijn partnerschap te blijven houden? want ik wil in het buitenland ook wel mijn eigen kdv starten.

 

ik hoop dat jullie me hiermee een beetje kunnen helpen

gr huizers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.