• 0

Minimum-kapitaal BV op de tocht

uit www.zibb.nl - lees hele artikel

 

DEN HAAG - De verplichting om bij het oprichten van een besloten vennootschap 18.000 euro aan kapitaal in te brengen kan zonder grote bezwaren worden afgeschaft. Er zijn betere manieren om de belangen van schuldeisers te beschermen.

 

Dat staat in een rapport van twee onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, dat vandaag is aangeboden aan de hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, secretaris-generaal Oosterwijk. Volgens Economische Zaken biedt het rapport een goede basis om het bv-recht te herzien.

Liquiditeitsverklaring

Een liquiditeitsverklaring bij de oprichting van een bv kan een goed alternatief zijn voor het minimumkapitaalvereiste, aldus de onderzoekers, die nagingen hoe in het buitenland de crediteuren beschermd worden. Uit zo'n verklaring van het bestuur van de onderneming moet blijken dat de bv haar schulden in het komende jaar kan voldoen.

 

Publicatiedatum: 1 april 2004

Bron: ANP

Auteur: Mark van der Heijden

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja of dit een goed bericht is betwijfel ik...

In dergelijke "liquiditeitsverklaringen" moet je kunnen voldoen aan je verplichtingen naar de crediteur... In gevallen van grote investeringen heb je dan niet eens genoeg aan de 18K....

Banken zijn van nature zeer voorzichtig met dergelijke verklaringen en volgens mij wordt het resultaat van een dergelijke regeling alleen maar dat je meer oprichtingskapitaal nodig zal hebben....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wat is er eigenlijk mis met die 18.000 euro verplicht kapitaal?

 

Volgens mij is dat niet bepaald een reden om af te zien van een BV. De bedrijfsvorm zou wel aantrekkelijker/haalbaarder worden voor kleinere ondernemingen als de fiscale nadelen eens werden opgeheven.

 

Ergens vind ik het namelijk vreemd dat een kleine onderneming bij precies gelijke activiteiten in BV-vorm veel meer kwijt is dan als eenmanszaak.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.