• 0

Kansrijk concept: hoe te beschermen?

Beste leden,

 

Als beginnende ondernemer heb ik een zeer kansrijk concept ontwikkeld. Op papier. Het is een mobiele applicatie voor smartphone en tablet. Het businessplan is in grote lijnen geschreven, en stemt mij enthousiast. Momenteel ben ik in gesprek met enkele partijen die deze app daadwerkelijk kunnen ontwikkelen.

Ik ben zeer benieuwd hoe ik kan voorkomen dat zij er met mijn idee vandoor gaan. Wat is de meest eenvoudige, beste en/of goedkoopste manier om mijn concept te beschermen? Een copyrighttekentje en bevestiging dat de gesprekken vertrouwelijk zijn, hebben weinig waarde neem ik aan.

 

Hoop van jullie te horen. Bij voorbaat dank!

 

Mvg, Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Concepten zijn heel moeilijk te beschermen. Je kan het niet patenteren omdat het geen technisch vernuft is en hier in Europa kan je code/software ook slechts zeer beperkt beschermen in de vorm van auteursrecht/copyright.

 

Veel vertrouwen hebben in je leveranciers, een NDA laten tekenen. (Non-disclosure agreement) Probleem is alleen dat het heel moeilijk is voor jou om te bewijzen dat ze nog geen benul hadden kunnen hebben dat dit concept bestond.

 

Zo kun je allerlei constructies gaan bedenken met een datumstempel halen bij de belastingdienst, maar bottomline is: vertrouwen en een zware NDA. Als ze je willen naaien, dan doen ze dat.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

De BBIE-optie had ik al bekeken. Ik vraag me echter af in hoeverre dit 'een idee' beschermt. Is het met enkele kleine aanpassingen alweer iemand anders idee, etc. Is dat €350,- waard?

 

Ik mik op de NDA verklaring. Heeft iemand tips, advies, linkje hoe deze op te stellen?

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit wat voor je: http://www.boip.int/nl/ideeen/idee.html

 

 

Daar gaan we weer, dit is misleidende overheids informatie.

Het is voor Paul praktisch niet mogelijk om binnen de Europese opctrooiwetgeving zoiets als een idee vast te leggen zodat het idee als zodanig bescherming geniet onder bepaalde wetgeving.

Toch wekt de website van de overheid wel die indruk.

 

Helaas hebben ze bij de overheid geen verstand van bescherming van intellectueel eigendom en dus zou den ze zich moeten beperken tot uitleg van de diensten die ze aanbieden.

 

Hier wordt Paul op het verkeerde been gezet doordat ten onrechte de indruk word gewekt dat idee bescherming in Europa mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Wat je zou kunnen doen is het vast leggen bij: http://www.boip.int/nl/ideeen/what.html?gclid=CJO9g4ySmagCFUQI3wodB1KEDQ

Maar goedkoper is het consept aangetekend naar jezelf sturen (en dan niet open maken)

Dit is ook niet alles maar in geval van een eventuele rechtzaak heb je i.i.g nog iets dat je kunt bewijzen dat jij het op die datum wist, dit kost een paar euro en ik zou het toch even doen.

Naar mijn weten moet het minstens tastbaar zijn om te kunnen octrooieren!

Als je het consept goed wil beschermen moet je het in je kluis leggen maar ja dan heb je er niets aan.hmm

je zult uiteindelijk toch ergens een gewaagde stap moeten maken.

succes! ???

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in een ver ver verleden een keer een NDA bij een bedrijf over de tafel geschoven. Zal eens kijken of ik die nog ergens kan vinden.

 

Wat je ook kan doen als je straks om de tafel zit met die partijen: een goeie digitale taperecorder meenemen en aanzetten tijdens het gesprek. Niks over zeggen verder en ook nooit gebruiken, tenzij zij met jouw idee gaan lopen. Taperecorder leg je naast je NDA in je kluis :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ga er maar vanuit dat mensen altijd wat doen met je idee als ze de kans krijgen. Dus moet je met je idee naar iemand toe die er weinig of niets mee kan of wil.

 

In jou geval ga je dus niet naar een bedrijf die apps laat ontwikkelen maar naar een programmeur en een vormgever. Een NDA als aanvulling kan natuurlijk nooit kwaad. Verder helpt het om de teamleden een beloning in het verschiet te geven bij succes.

 

Een aanrader om een en ander in actie te zien is de film "the social network" hier zie je hoe het kan en ook hoe het mis kan gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

De BBIE-optie had ik al bekeken. Ik vraag me echter af in hoeverre dit 'een idee' beschermt. Is het met enkele kleine aanpassingen alweer iemand anders idee, etc. Is dat €350,- waard?

 

Ik mik op de NDA verklaring. Heeft iemand tips, advies, linkje hoe deze op te stellen?

 

Even een 'kleine' correctie; een e-idepot is geen 350 euro, maar slechts 35 euro....

Link naar reactie
  • 0

Hier heb je er een voor een idee. Weet overigens niet of dit er een is die juridisch state of the art is.

 

Een idee deponeren voor 35 Euro kan geen kwaad zou je denken. Behalve als je daardoor wat nonchalanter met het idee om gaat. Je hebt het immers gedeponeerd.

Het enige wat je bewijst is dat je de eerste was die en en ander op papier heeft gezet. Een flinterdun bewijs dat wel. Als ik namelijk in de kroeg iets oppik en ik stop het meteen in een i-Depot ben ik de eerste die het op papier heb gezet maar heb helemaal niets bedacht.

 

Om maximale bescherming te genieten is het raadzaam om het idee helemaal uit te werken en er zo veel mogelijk een eigen draai aan te geven. Geef ook aan wat al bestaat en waarin het idee / concept uniek is. Dan is de investering van 35 Euro niet verkeerd. En blijf op je hoede!

 

Maar zoals ik al eerder betoogde is het veel beter om niet in de positie te komen dat je jezelf juridisch moet gaan weren tegen iemand die jouw idee/concept pikt. Een andere strategie is om een en ander heel snel te ontwikkelen en op de markt te zetten. De concurrentie voor zijn. Er zullen zeker mensen zijn die gaan copieren maar er is maar één echte packman, angry bird en flight control.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen als je straks om de tafel zit met die partijen: een goeie digitale taperecorder meenemen en aanzetten tijdens het gesprek. Niks over zeggen verder en ook nooit gebruiken, tenzij zij met jouw idee gaan lopen. Taperecorder leg je naast je NDA in je kluis :)

 

Helaas is dit strafbaar. Je moet de andere partij inlichten dat een gesprek wordt opgenomen.

Je zou het dus wel stiekem kunnen opnemen, maar je kan het nooit gebruiken in een rechtzaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen als je straks om de tafel zit met die partijen: een goeie digitale taperecorder meenemen en aanzetten tijdens het gesprek. Niks over zeggen verder en ook nooit gebruiken, tenzij zij met jouw idee gaan lopen. Taperecorder leg je naast je NDA in je kluis :)

 

Helaas is dit strafbaar. Je moet de andere partij inlichten dat een gesprek wordt opgenomen.

Je zou het dus wel stiekem kunnen opnemen, maar je kan het nooit gebruiken in een rechtzaal.

 

Helaas is dat onzin. Het is niet strafbaar gesprekken op te nemen. En je kan het gebruiken in de rechtszaal. Of het van groot fatsoen betuigt is een tweede, maar dat lijkt me minder relevant in deze.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 2

Even een leuke dooddoener:

Alles is al een keer bedacht!

 

Er zijn maar weinig ideeën dusdanig revolutionair dat niemand anders ze ook niet al een keer heeft bedacht, daarna kost het soms ook nog wat tijd om van idee naar daadwerkelijk uitvoering te komen en de eerste poging werkt ook niet altijd meteen.

 

Just for fun: We zijn praktisch een eeuw verder en het concept Fusie is nog steeds niet verder gekomen dan wat hele basale uitvoeringen (bom of proefopstelling).

 

Ik ben zelf een tijd lang bezig geweest met Apps (in 2009 met een biertje & hangmat) en ik kan je zeggen dat ik nu nog steeds ideeën langs zie komen die we toen al bedacht of voorspeld hadden. Zeker omdat je maar een beperkt aantal "bouwblokken" hebt. Of je nu de GPS functionaliteit gebruikt om de plaats van een ongeluk vast te leggen, van een mooie locatie of van een spelitem, heel veel spannends is dat nu ook niet. Wat heb je nog meer, een camera, een gyroscoop, een ...

 

De belangrijkste 2 elementen zijn (en blijven):

Hoe krijg je de mensen en hoe krijg je geld.

In die 2 elementen moet jij de beste (of op z'n minst goed) zijn. Je idee is namelijk binnen een paar minuten gekopieerd (en verbeterd), je ontwikkeling is waarschijnlijk een paar maanden. Maar hoe zorg je voor continu groei en/of hoe komt er geld in het laadje om de rekeningen te betalen.

Bijvoorbeeld Google gebruikte veel mond tot mond reclame en had al heel snel de financiering rond, daarmee was de basis gelegd (met daarbij een goed product en verhaal) Die hele "package" heeft ervoor gezorgd dat Google is waar het nu is. Als jij de garage van die mannen was ingelopen en uur met hun had gesproken was je nu nog steeds geen concurrent geweest.

 

 

Wees niet te panisch en ben ook realistisch!

Als iemand je idee "steelt" en succesvol maakt, wees dan (nog steeds) trots op je idee! De ander had blijkbaar de skills om jouw idee tot een succes te brengen. Wees niet te gefocust op de "waarde" van je concept, zonder uitvoering is het papier meer waard, pas als het uitgevoerd is en werkt, DAN is je concept geld waard.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen als je straks om de tafel zit met die partijen: een goeie digitale taperecorder meenemen en aanzetten tijdens het gesprek. Niks over zeggen verder en ook nooit gebruiken, tenzij zij met jouw idee gaan lopen. Taperecorder leg je naast je NDA in je kluis :)

 

Helaas is dit strafbaar. Je moet de andere partij inlichten dat een gesprek wordt opgenomen.

Je zou het dus wel stiekem kunnen opnemen, maar je kan het nooit gebruiken in een rechtzaal.

 

Een gesprek waar jezelf aan deelneemt mag je opnemen. Je mag niet afluisteren!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

 

Helaas is dit strafbaar. Je moet de andere partij inlichten dat een gesprek wordt opgenomen.

Je zou het dus wel stiekem kunnen opnemen, maar je kan het nooit gebruiken in een rechtzaal.

 

Als het aan Teeven ligt wordt het strafbaar, maar vooralsnog ben je als deelnemer aan een gesprek vrij dit gesprek zonder mededeling aan de anderen op te nemen (tenzij je gebonden bent aan de gedragsregels voor de advocatuur)

Link naar reactie
  • 1

De kwestie van opnemen van gesprekken even terzijde, een concept kan je niet beschermen. Van daar zegt men nu bijna spreekwoordelijk, the idea is the execution. Dat betekent niet alleen de coding maar ook de marketing, de financiering, en alles dat erbij komt kijken. Zou je ontwikkelaar daarin geïnteresseerd zijn, dan had hij het alweer veel te druk met de uitvoering van zijn eigen app om zich met de jouwes te bemoeien.

 

In een interview met een ontwikkelaar zou er niet specifiek genoeg over gesproken moeten worden om een gevaar te lopen dat iemand met het concept wegloopt. Is dit mogelijk dan is het concept niet ver genoeg uitgewerkt. Als je een ontwikkelaar gekozen hebt, dan moet je er contractueel ervoor zorgen dat je intellectuele eigendom beschermd wordt. Maar een concept is over het algemeen geen intellectuele eigendom.

 

The Social Network is een film, dat wil zeggen, een fictieve werk. Ik zou dus zelf mijn beeld van hoe het daadwerkelijk te werk gaat, hiervandaan niet halen.

 

En trouwens, het is niet de eerste die met een product op de markt komt die uiteindelijk blijft staan. Je moet iets anders brengen dan het eerste zijn: dat kan je besef van je doelgroep zijn, je marketing, je doorzettingsvermogen, je organisationele genie, je ondernemersgeest, je uitvoeringstalent. Met alleen de eerste zijn kan je de rest van de wereld simpelweg niet uitsluiten. Er komt er gewoon concurrentie, en dat is maar goed ook.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Hey Jeannine. Je gaat wat kort door de bocht nu.

 

Concepten, mits voldoende origineel en uitgewerkt, vallen onder het auteursrecht en genieten dus bescherming. Laten we als voorbeeld "de Voice" nemen. Dat format/concept bevat unieke elementen die beschermd zijn. Denk bijvoorbeeld aan de gekeerde stoelen. Dit is ook de reden dat dit verkoopbaar is.

 

Mijn voorbeeld over "The "Social Network" is niet bedoeld om 1:1 te vertalen, maar het laat perfect zien dat het praten met bepaalde partijen gevaarlijk is. Ook zie je dat "the execution" zelfs veel belangrijkers is dan het idee en het heel belangrijk is om de juiste partners te kiezen.

Link naar reactie
  • 0

Hey, Hans,

 

Dat klopt, ik denk dat wij het grotendeels mee eens zijn. Alleen ik denk niet dat de OP veel aan auteursrecht heeft, misschien begrijp ik het verkeerd. Het lijkt mij dat de angst is dat iemand met het concept ("een app om de geschiedenis van een plaats te laten zien en beleven door filmopnames en fotos door te geven op je mobiel/ipad") weg zou lopen. Ook geniet deze "concept" die ik nu op Higerlevel.nl geplaatst heb van auteursrechtelijk bescherming. Maar echter zorgt het er niet voor dat ik mag gaan procederen tegen iedereen die een soortgelijk app na deze plaatsing op de markt brengt. Al zou dat een leuke hobby kunnen worden. :)

 

Een van mijn lievelingsuitdrukkingen vertaalt als volgt: "Het is belangrijk om de vinger die naar de maan wijst, niet te verwarren met de maan zelf". Oké, misschien gaat dat beter in het Engels. Maar goed, het concept voor een app is niet beschermbaar; de ontwikkeling van de app zelf wel. Tot zover zijn wij het met elkaar eens. Maar als het concept doorgegeven kan worden in een interview met een ontwikkelar die vóor het inhuren hiervan gebeurt, dan is wat doorgegeven wordt mijn inziens niet concreet genoeg te beschermen. En als de ontwikkelaar al gekozen is, dan moet je contractueel ervoor zorgen dat het uitgewerkt concept, die ongetwijfeld beschermbaar is, beschermd wordt.

 

Want ik had begrepen dat het om een ontwikkelaar kiezen ging.

 

Ik ben Amerikaanse en (misschien van daar?) ik weet niet wat "de Voice" is. Hierin heb ik dus geen inzicht.

 

En "The Social Network" laat zien wat de regisseur en -- wat is "producer" Produceerder? Toch komt mijn woordenschat tekort, mijn excuses -- in ieder geval, de mensen die het film gemaakt hebben willen laten zien om geld ermee te verdienen. Ook Romeo en Juliet laat zien dat liefde kan gevaarlijk zijn, maar ik zou niemand aanraden om hiervandaan hun beeld van tienerliefde te halen. ;)

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.